واکنش‌ها به عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم

لاوروف خواستار خویشتنداری ایران شد/آلمان، فرانسه و بریتانیا فعلا مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند

خبرگزاری ایسنا:  به نقل از خبرگزاری اینترفکس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه یک روز پس از آنکه ایران اعلام کرد از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده خود عبور کرده است، خواستار خویشتنداری ایران شد.

لاوروف همچنین گفت که ایران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای برای ذخیره اورانیوم با غنای پایین فراتر رفته است.

وی در ادامه از ایران خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهد و تسلیم احساسات نشود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: مسکو خواهان آن است که تهران به اصول کلیدی توافق هسته‌ای و به‌علاوه پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد.

لاوروف خاطر نشان کرد که تاکنون هیچ تراکنشی با ایران از طریق سازوکار اینستکس انجام نشده است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا پیشتر از عملیاتی شدن اینستکس خبر داده و ادعا کرده است که اولین تراکنش‌ها با ایران از طریق این سازوکار اروپایی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، ایران یک سال پس از آنکه آمریکا توافق هسته‌ای را نقض کرد و به‌طور یک‌جانبه از این سند بین‌المللی خارج شد و در پی آن تحریم‌ها علیه کشورمان را بازگرداند، ماه گذشته اعلام کرد که در دو گام تعیین شده سطح تعهدات هسته‌ای‌اش در توافق را کاهش خواهد داد.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه تائید کرد که ذخیره اورانیوم با غنای پایین این کشور از مرز 300 کیلوگرم عبور کرده است.

ایران تاکید دارد، باتوجه به نقض توافق از سوی آمریکا و تعلل طرف‌های اروپایی برای انجام اقدامات عملی و مؤثر برای حفظ برجام و طبق مفاد تعیین شده در توافق حق دارد اجرای تعهداتش را به‌طور جزئی یا کلی کاهش دهد.

طبق بند 26 برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

همچنین بر اساس بند 36 برجام اگر موضوع اختلافی با طی مراحل این بند فیصله نیافت شاکی می‌تواند این امر را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش طبق برجام قلمداد کند و یا به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کند که معتقد است موضوع، مصداق "عدم پایبندی اساسی" به شمار می‌آید.

واکنش چین به افزایش ذخایر اورانیوم 3.67 درصدی ایران

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن ابراز تأسف از اقدام برجامی اخیر ایران، با صدور بیانیه ای تصریح کرد که فشارهای حداکثری آمریکا، علت ریشه‌ای تنش‌ها است.

به گزراش العالم،سخنگوی وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای تصریح کرد که اقدام اخیر برجامی ایران نتیجه فشار حداکثری وارده به این کشور بوده است.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در خصوص عبور اورانیوم غنی شده 3.67 درصد ایران از سقف 300 کیلوگرم ابراز تأسف کرد و ادامه داد که «فشار حداکثری آمریکا، دلیل ریشه‌ای» تنش‌ها است.

وی ادامه داد:«ما از تمامی طرفین ‌می‌خواهیم که به این قضیه نگاه بلندمدت داشته باشند و خویشتنداری در پیش بگیرند و با یکدیگر به برجام پایبند باقی بمانند تا در این اوضاع پرتنش، تنش‌های بیشتر به وجود نیاید».

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد بخشی از تعهدات خود در برجام را معلق می‌کند. عدم پایبندی به سقف 300 کیلوگرمی اورانیوم با غنای 3.67 درصد یکی از این تصمیمات بود، که روز گذشته رسما عملی شد. ایران 60 روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داده تا به نحوی آثار ناشی از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن را جبران کنند، در غیراینصورت تهران گام‌های تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام برخواهد داشت.

آلمان، فرانسه و انگلیس فعلا مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند

یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام، فعلا سازوکار موسوم به مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند.

منابع دیپلماتیک امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند که انگلیس، آلمان و فرانسه علی‌رغم عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده، فعلا سازوکار اختلاف برجام (معروف به مکانیزم ماشه) را فعال نمی‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو دیپلمات اروپایی، کشورهای باقی‌مانده در برجام فعلا قصد ندارند مکانیزم ماشه را که بندی از توافق هسته‌ای بوده و منجر به اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، فعال کنند.

این منابع دیپلماتیک در پاسخ به سوال رویترز درباره احتمال فعال‌سازی سازوکار اختلاف برجام پس از عبور ایران از سقف 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم با غنای 3.67 درصد، گفتند: «نه هنوز. ما می‌خواهیم تا بحران را کاهش دهیم».

یک منبع آگاه دوشنبه (1 جولای/10 تیرماه) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد ایران از 300 کیلوگرم عبور کرده است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بعد از اندازه‌گیری ذخایر، این خبر را تأیید کردند.

ایران در بند هفت توافق هسته‌ای برجام متعهد شده بود طی مدت 15 سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد 300 کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» با غنای 3.67 درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران ساعاتی بعدتر این خبر را تأیید کرد و افزود: «این موضوع را قبلا اعلام کرده بودیم و لذا بر اساس آنچه که اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم و این را از حقوق خود در چارچوب برجام می‌دانیم.»

عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم 3.67 درصد نزدیک به دو ماه بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

 

سفیر سابق انگلیس در آمریکا: ایران به دنبال عکس یادگاری با آمریکا نیست

سفیر سابق انگلیس در آمریکا با بیان اینکه ایران کشوری متفاوت از کره شمالی است، گفت واشنگتن باید بخشی از تحریم‌های ایران را رفع کند تا بتواند تهران را به مذاکره متقاعد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «پتر وستماکوت» سفیر سابق انگلیس در واشنگتن می‌گوید اگر آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است، باید ابتدا بخشی از تحریم‌های این کشور را رفع کند.

وی که تا سه سال پیش دستگاه دیپلماسی انگلیس را در واشنگتن نمایندگی می‌کرد، با بیان اینکه تصور می‌کند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علاقه چندانی به جنگ با ایران نداشته باشد، در مورد فشارهای واشنگتن به مردم ایران گفت: «ایران کشوری بسیار پیچیده است، سابقه‌ای طولانی از اختلاف با آمریکا دارد، ملتی مفتخر با فرهنگی بزرگ و کهن است.»

وستماکوت افزود: «این کشور، کره شمالی نیست. [ضمنا] افرادی اطراف ایران هستند که نمی‌خواهند بهبود روابط میان ایران و غرب را شاهد باشند، در حالی که در مسئله کره شمالی، ترامپ حمایت [کشورهای] محلی، چین، کره جنوبی و ژاپن را داشت که [به بهبود روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ] علاقمند هستند.»

این دیپلمات بازنشسته انگلیسی ادامه داد: «فکر می‌کنم ایالات متحده باید درک کند که حکومت ایران باید پیش از آمدن پای میز مذاکره، چیزی در زمینه کاهش تحریم‌ها به دست آورد. آن‌ها در این بازار به دنبال یک عکس یادگاری ساده نیستند.»

رئیس‌جمهور آمریکا این هفته پس از حضور در مرز دو کره، برای ثانیه‌هایی به خاک کره شمالی قدم گذاشت و با «کیم جونگ اون» رهبر این کشور دیدار کرد. او با این کار، به اولین رئیس‌جمهور مستقر آمریکا بدل شد که از مرز دو کره عبور کرده است. با این وجود، وی تنها ساعتی پس از این دیدار، گفت تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی ادامه می‌یابد.

ترامپ در ماه‌های اخیر همزمان با اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، از آمادگی برای مذاکره سخن گفته است. مقام‌های ایرانی تأکید کرده‌اند با دولتی که یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌های مختلفی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده، مذاکره نمی‌کنند.

ژاپن از افزایش اورانیوم غنی شده ایران ابراز تاسف کرد
وزیر خارجه ژاپن نسبت به عبور میزان اورانیوم غنی سازی شده ایران از مرز تعیین شده در برجام ابراز تاسف کرد و از تهران خواست میزان اورانیوم انبار شده را افزایش نداده و غنای اورانیوم را بیش از پیش زیاد نکند.

به گزارش تلویزیون دولتی ژاپن، «تارو کونو» روز سه شنبه افزود بسیار تاسف بار است که میزان اورانیوم با غنای کم که در ایران موجود است از محدودیت تعیین شده پیمان هسته ای فراتر رفته اگرچه او نمی داند آیا این نقض پیمان موقتی است یا خیر.

او گفت ژاپن کماکان از ایران خواهد خواست تا میزان اورانیوم انبار شده را افزایش نداده و غنای اورانیوم را بیش از پیش زیاد نکند.

جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) در راستای ایفای حقوق خود مطابق با بندهای ٢6 و ٣6 برجام افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده به بیش از 300 کیلوگرم را اعلام کرد

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 67 درصد عبور کرده است.

وی گفت، به طرف‌های اروپایی برجام بارها اعلام شده که اقداماتشان در عمل به تعهدات کافی نبوده است؛ بنابراین ایران همانگونه که پیش از این برنامه‌اش را اعلام کرده، به این روند تولید ادامه خواهد داد. ظریف یادآور شد که برنامه مرحله نخست، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی‌شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین اجرا شده و در مرحله دوم نیز در مورد سقف 3.67 درصد است که آن را اجرا خواهیم کرد.

این اظهارات وزیر خارجه ایران یادآور اولتیماتوم 60 روزه ایران به طرف‌های اروپایی است که 16 تیرماه امسال زمان آن به پایان می‌رسد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران 18 اردیبهشت‌ماه امسال همزمان با سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای 60 روز» را به اعضای برجام اعلام کرد.

وی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز بر می‌گردیم؛ در غیر این صورت، 2 اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا گوشزد کرد که باید مسئولیت خود را در حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بپذیرند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در واکنش به اقدام ایران از شرکای اروپایی برجام خواست که به طور کامل مسئولیت خود برای حفظ برجام را درک کنند و ادامه داد: آنها در چارچوب این طرح، تعهداتی دارند که بسیار مهم است و شامل تأمین منافع اقتصادی ایران از جمله امکان فروش نفت ایران و دریافت درآمدهای لازم از محل فروش آن می‌شود که بخش جدایی ناپذیر برجام به حساب می‌آید.

وزیر خارجه روسیه یادآوری کرد: آمریکا از برجام خارج شد و عملاً بقیه کشورها را از خرید نفت ایران منع کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی به ایجاد ساز و کاری پرداختند تا امکان فروش بدون مانع نفت ایران را فراهم کنند، اظهار کرد: چنین ساز و کاری را در طول یک سال ایجاد کردند و چند ماه پیش ایجاد آن اعلام شد.

لاوروف گفت: اما این مکانیسم اصلاً برای کمک به تجارت نفت نیست و فقط برای ارسال کمک های انسانی در نظر گرفته شده که مشمول تحریم های آمریکا قرار نمی گیرد و چنین نیست که همه کشورهای علاقه مند به تجارت با ایران بتوانند از آن استفاده کنند و فقط کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان استفاده از این سازوکار را دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان