لزوم کاهش وابستگی شهرداری‌ها به درآمدهای شهرسازی

رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی بر لزوم کاهش وابستگی شهرداری‌ها به درآمد شهرسازی تاکید کرد.

لزوم کاهش وابستگی شهرداری‌ها به درآمدهای شهرسازی

به گزارش ایسنا، محمد سالاری ظهر امروز در حاشیه جلسه نوبت صبح نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران میزبان نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی شورای مراکز استان‌ها بود گفت: خوشبختانه این جلسه با استقبال بی نظیر تمامی رؤسای کمیسیون‌ها روبه رو شد.

وی افزود: طی سال‌ها و دهه‌های گذشته شاهد عدم توجه به مأموریت‌های حوزه معماری و شهرسازی در کشور بودیم به گونه‌ای که این بی توجهی موجب شد که کیفیت محیطی و زندگی در کلانشهرها تحت تأثیر این تصمیمات سوء قرار بگیرد.

سالاری با بیان اینکه مجموع انحرافات نسبت به قوانین و عدم توجه به پیوست‌های مطالعاتی در ایجاد طرح‌های شهری سبب شده که کیفیت زندگی و سرانه خدماتی مجموعاً در کشور کاهش یابد و شهرها در برابر بلایای طبیعی ناایمن باشند گفت: به عنوان مثال سیل اخیر در کشور را مشاهده کنید چرا که این میزان خسارت به دلیل عدم رعایت شهرسازی و عدم مکان یابی صحیح شهرسازی بوده است.

رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی با بیان اینکه از سوی دیگر شاهد هستیم که اداره شهرها تنها با فروش تراکم و شهر فروشی انجام می‌شود گفت: ما معتقدیم چنانچه بتوانیم در تصمیم‌سازی‌های کلان صدای مردم را به گوش مسؤولان برسانیم و پرسشگرانه پیگیر مطالبات مردم باشیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تصمیم گیری‌ها در سازمانهای فرادست است گفت: بدون مشارکت دهی آحاد مردم و نمایندگان مردم در شوراهای شهر به عنوان تشکل‌های مردم نهاد تصمیم گیری می‌شود و می‌بینیم که چه مشکلاتی ایجاد شده و معتقدیم تصمیم سازان و تصمیم گیران دولتی باید با توجه  به مشکلات واقعی شهرها تصمیم بگیرند به همین دلیل این مجمع مشورتی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه مأموریت‌هایی همچون احیاء و نوسازی بافت فرسوده، بازآفرینی شهری، حفاظت از حریم، صیانت از باغات، هویت بخشی و توجه به سیما و منظر شهری و ایجاد شبکه منسجم شهرسازی از جمله اهداف شکل گیری این مجمع است.

سالاری با بیان اینکه معتقدیم که می‌بایست با مطالبه گری میزان وابستگی شهرداری‌ها به حوزه شهرسازی را کم کنیم گفت: در حال حاضر شهرسازی‌ها به مراجع درآمدساز شهرداری‌ها تبدیل شده‌اند که حتی مقررات شهری را نیز زیر پا می‌گذارند.

به گزارش ایسنا، در نوبت عصر این مجمع مشورتی با رأی اکثریت آراء سالاری به عنوان رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی انتخاب شد. "بابایی" از تبریز به عنوان نایب رئیس اول، "عباسی" از یزد به عنوان نایب رئیس دوم، انتخاب شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان