دیدار با جمشید کیانفر

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب به مناسبت روز قلم با جمشید کیانفر دیدار و گفت وگو کرد.

دیدار با جمشید کیانفر

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، در آستانه روز قلم، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب سه‌شنبه (11 تیرماه) با حضور در منزل جمشید کیانفر ضمن تبریک روز قلم، از خدمات و فعالیت‌های علمی و فرهنگی این مصصح تقدیر کرد. در این دیدار زهیر صیامیان گرجی به نمایندگی از انجمن ایرانی تاریخ و سیدسعید میرمحمد صادق، معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب حضور داشتند و درباره فروش کتاب، مشکلات ناشران، کتاب‌سازی، تیراژ کتاب، تاثیر فضای مجازی بر حوزه نشر، کپی‌رایت و آیین‌نامه اهل قلم بحث و گفت‌وگو کردند.

کیانفر با بیان این‌که ناشران در شرایط کنونی با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند، گفت: ناشران می‌خواهند به طریقی از بحران بگذرند. در این صورت می‌توانند به صورت عادی و روال همیشگی کار خود را از سر بگیرند. ناشران ما دفعه اول‌شان نیست که به این نوع از بحران‌ها برمی‌خورند. چند باری با این طوفان‌ها برخورد کرده‌اند. در دهه 70، دهه 80 و اوایل دهه 90 نیز با بحران‌هایی روبه‌رو شدند.

این نویسنده و مصحح ادامه داد: ناشرانی که اهل کار هستند و دنبال سود آنی نیستند در این حوزه باقی می‌مانند اما ناشرانی که دنبال سود آنی و کتاب روز هستند ممکن است از دور خارج شوند. کمتر از صد ناشر، جُور نشر ایران را بر عهده دارند.

او اظهار کرد: از قهر انتشارات اساطیر 10 سال می‌گذرد اما در این مدت هیچ مسئولی علت این قهر را از این انتشارات جویا نشده است. این درحالی است که امثال انتشارات اساطیر و آقای جربزه‌دار، ستون نشر مملکت هستند. انتشارات اساطیر در این شرایط، کتاب تاریخ طبری را تجدید چاپ کرد. انتشارات طهوری و خوارزمی از ناشران باسابقه کشور ما هستند که بهترین خدمات را ارائه داده‌اند و با وجود همه مشکلات، کتاب چاپ کرده‌اند.

حسینی‌پور نیز در سخنانی گفت: ما 16 هزار پروانه نشر داریم اما من معتقدم کشور ما شاید به کمتر از هزار ناشر نیاز داشته باشد و نزدیک به 300 ناشر به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند. جریان فرهنگی و فکری ما بر عهده 300 ناشر است.

میرمحمد صادق، معاون فرهنگی خانه کتاب نیز در این دیدار با بیان این‌که موسسه خانه کتاب از ناشرانی که به صورت داوطلبانه به کپی‌رایت می‌پیوندند، حمایت می‌کند، گفت: با حضور آقای حسینی‌پور در موسسه خانه کتاب و از نیمه دوم سال گذشته تلاش کردیم از ظرفیت انجمن‌ها، تشکل‌ها و موسسات فرهنگی استفاده کنیم؛ انجمن‌ها هم باید پای کار باشند و با ما همکاری کنند.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت مهمانان جایزه جهانی کتاب سال که وارد ایران می‌شوند استفاده کنیم. انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف می‌توانند از حضور آن‌ها در مدتی که در ایران هستند استفاده کنند. همچنین نشست‌های تخصصی خانه کتاب را با همکاری انجمن‌ها برگزار می‎کنیم. انجمن‌ها ‌همچنین می‌توانند با کتابسازی مقابله کنند و در عمومی کردن دانش برای عموم نقش مهمی داشته باشند.

در این دیدار نیکنام حسینی‌پور با اهدای لوح از فعالیت‌های علمی و فرهنگی جمشید کیانفر قدردانی کرد.

جمشید کیانفر متولد سال 1330 در شهرستان ابهر است. او دیپلم ادبی را از دبیرستان دهخدای کرج و لیسانس تاریخ را از دانشگاه تربیت معلم تهران دریافت کرد. در سال 1355 به استخدام کتابخانه ملی درآمد و از محضر استاد ایرج افشار و استاد عبدالله انوار بهره‌ها برد. مدتی ریاست گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه ملی را برعهده داشت. کیانفر سردبیری فصلنامه آینه میراث را از سال 1382 تا سال 1388 برعهده داشت. در دوره اول و سوم همایش حامیان نسخ خطی به عنوان نفر برگزیده معرفی شد و در سال 1383 به عنوان مصحح برتر در همایش خادمان نشر مورد قدردانی قرار گرفت. از جمله آثار کیانفر می توان به «کشف تلبیس یا نیرنگ و دورویی انگلیس در ایران»، «تصحیح سفارتنامه خوارزم، رضاقلی خان هدایت»، «تصحیح ناسخ التواریخ، زندگانی امام علی (ع)، لسان الملک سپهر»، «تصحیح ناسخ التواریخ، زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س)، لسان الملک سپهر»، «تصحیح ناسخ التواریخ، خلفا و صحابه، لسان الملک سپهر، چهار جلد» و... اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر