کلنجار با تاریخ

در این زمانه که توجه به تاریخ در حداقل میزان لازم است و حافظه تاریخی به هیچ انگاشته شده، ۳ ساعت تحلیل فلسفی تاریخ و رابطه‌اش با الهیات در قالب یک نمایش می‌تواند عجیب و کمی دور از ذهن باشد و نگاهی عمیق و عالمانه به ماهیت تاریخ به بهانه سرگذشت والتر بنیامین و ربط دادن این ماجرا به سقراط می‌تواند همه‌چیز را پیچیده‌تر کند

کلنجار با تاریخ

سینماسینما، کیوان کثیریان

اگر حوصله سه ساعت کلنجار جدی با تاریخ را دارید، نمایش “فرشته تاریخ” را از دست ندهید.

در این زمانه که توجه به تاریخ در حداقل میزان لازم است و حافظه تاریخی به هیچ انگاشته شده، 3 ساعت تحلیل فلسفی تاریخ و رابطه‌اش با الهیات در قالب یک نمایش می‌تواند عجیب و کمی دور از ذهن باشد و نگاهی عمیق و عالمانه به ماهیت تاریخ به بهانه سرگذشت والتر بنیامین و ربط دادن این ماجرا به سقراط می‌تواند همه‌چیز را پیچیده‌تر کند. اما ترجمان جذاب این تحلیل پیچیده به زبان نمایشنامه و نمایش توسط محمد رضایی راد توانسته این سه ساعت را نه‌تنها قابل تحمل، که لذتبخش از آب دربیاورد.

گریزهای تصویری بجا، به‌اندازه و موثر به مصادیق در تاریخ معاصر، به نمایش جلوه‌ای روزآمد بخشیده است. متن نمایشنامه پر ازجزئیات است و دقیق نوشته شده و فراز و فرودهای دلچسب دارد.

همچنین استفاده خلاقانه و مدرن از شکل تئاتر روایی، بهره‌گیری از شخص برشت در نمایش و ایده‌های جذاب و متعدد در اجرا، بازی‌های خوب و طراحی صحنه کاربردی و متناسب، از لحاظ اجرایی نیز به کار، تازگی بخشیده است.

“فرشته تاریخ” یادآوری می‌کند که تاریخ، قهرمانان و قربانیان خود را به یک اندازه به تمسخر می‌گیرد و تاکید می‌کند که می‌توانیم و باید با پرسه در تاریخ، تکه‌تکه‌های خود را از گوشه‌ و کنار آن بیابیم، جمع و جور کنیم و به خود بیفزاییم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان