به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، مرتضی شفیعی مدیرعامل بهمن دیزل امروز در یک نشست خبری با تشریح عملکرد گروه بهمن پس از خصوصی سازی، اظهار کرد: سابقه خصوصی سازی در گروه بهمن سابقه خوبی بوده اما به طور کلی فرایند خصوصی سازی در کشور مناسب نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه تخصص و واگذاری به اشخاص حقیقی از مواردی است که باید در خصوصی سازی مورد توجه قرار گیرد، گفت: ورود تعاونی ها و سایر نهادها همان مدیریت دولتی است و نمی توان آن را خصوصی سازی دانست.
شفیعی با اشاره به اینکه بیش از 20 خودروساز در کشور ثبت شده و فعال هستند، تاکید کرد: این در حالی است که همواره ضد انحصار شعار می دهیم و پدر بخش خصوصی را درآوردیم. هر زمان که بحث برند سازی در دستور کار قرار گرفته انحصار نیز مطرح می شود اما در مبارزه با انحصار افراط کرده ایم .
مدیرعامل بهمن دیزل با بیان اینکه بیش از 10 تولیدکننده یک قطعه خاص را تولید میکنند، خاطرنشان کرد: به طور قطع این تعداد تولید کننده برای یک قطعه اقتصادی نیست.
به گفته او در حال حاضر تولید خودروهای تجاری در سال کمتر از 20 هزار دستگاه است اما با این وجود چند شرکت این خودروها را تولید میکنند و که این روند هم اقتصادی نیست.
عضو هیأت مدیره گروه بهمن با اشاره به اینکه با هدف جلوگیری از ایجاد انحصار در صنعت خودرو تعداد شرکت ها افزایش یافت، تصریح کرد: این روند تنها منجر به خروج تولید از مقیاس اقتصادی شد چراکه یک خودروساز برای تولید رقابتی باید در سال یک میلیون تولید داشته باشد تا قادر به طراحی برند و وارد کردن آن به بازار باشد.
مدیرعامل بهمن دیزل با بیان اینکه خودروسازها با کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید میکنند، اظهار کرد:در خصوصیسازی بهرهوری و سود در اولویت است و به بقا فکر می شود چرا که موفقیت و بقای شرکت برای مدیر انتصابی اعتبار است.
وی با اشاره به مدل درست خصوصیسازی در گروه بهمن گفت: بعد از خصوصی سازی در کمتر از دو سال به ظرفیت سه برابری رسیدیم و در این زمان 3 خودروسواری به محصولات بهمن موتور و 3 خودرو نیمه سنگین و سنگین هم به محصولات بهمن دیزل اضافه شد.
به گفته او در صورت نبودن تحریمها توان افزایش تعداد محصولات تا حدود 13 محصول نیز وجود داشت در همین حال تولید در حوزه سواری و وانت 5 برابر شد و در بخش خودروهای تجاری نیز سهم بازار به 55 درصد رسید اما همزمان با آغاز تحریم ها سهم خود را با هدف بقای شرکت کاهش دادیم.
مدیرعامل بهمن دیزل با بیان اینکه این محصولات در زمان کوتاهی با استقبال خوب مشتریان همراه شد، تصریح کرد: گروه بهمن با کمترین میزان سرمایه گذاری توانست به بهترین شریک تجاری ، سریع ترین مذاکره و سریع ترین سیستم پخش عرضه محصول دست یابد.
شفیعی با اشاره به الگوی کیفیت در تمام مراحل فعالیت های گروه بهمن افزود:خودروهای تولیدی را از 2 ستاره کیفی به سطح 4 ستاره و شرکتی که در زمان تصدی دولت ضرر اعلام می کرد را به سوددهی رساندیم.
عضو هیأت مدیره گروه بهمن، با اشاره به اینکه در زمینه نیروهای انسانی بعد از خصوصی سازی گروه بهمن خلاء های موجود را شناسایی و نیروی متخصص راجایگزین کرد، گفت: البته افزایش اشتغال برای یک هزار نفر و کسب عناوین کیفی و بهره وری نیز از دیگر دستاوردهای گروه بوده که توانسته ایم طی سه سال متوالی به کسب رتبه برتر در زمینه ی کیفیت دست یابیم.
شفیعی با اشاره به سختی های فعالیت شرکت های خصوصی گفت: هر چند قوانین عمومی برای حمایت از تولید در سطوح مختلف دارای اشکال است ولی حرکت یک شرکت خصوصی در مسیر فعلی تولید در کشور می تواند مثبت و سازنده باشد.
شفیعی با اشاره به محدودیت های اقتصادی و تحریم مضاعف گروه بهمن گفت: برنامه داخلی سازی و استفاده از توان دستگاهها در گروه بهمن به خوبی اجرا شده است. البته دشمنی های بی مورد در بستن راههای ادامه تولید در این گروه، فقط تحریم های بین المللی نبوده و در داخل نیز عدهای ناآگاه با دستیابی به اطلاعات برنامه استفاده از راهکارهای جدید برای ادامه تولید را به گوش رسانه های خارجی رسانده اند و حتی نامه محرمانه برای ایجاد راهکارهای جدید سر از رسانه های بیگانه درآورد. به گفته او این دشمنی ها از سوی کسانی است که عاشق واردات اند و از فضای تحریم سود می برند، کسانی که آماده اند منافع خود را بر منافع ملی ترجیح دهند و در پوشش های متفاوت برای منافع شخصی فعالیت کنند.
شفیعی در آخر با اشاره به اینکه هنوز در گروه بهمن با 4000 هزار پرسنل علی رغم مشکلات تحریم و کاهش تولید هیچگونه تعدیل نیرو صورت نگرفته گفت: اصل سهامداران در گروه بهمن ادامه تولید و نگهداری اشتغال کشور و حتی ادامه توسعه است و هنوز توسعه در این گروه در جریان است و این نگاه ملی و حفظ اشتغال باید تشویق گردد و نه اینکه از سوی غافلین جنگ در جلوی پای آنها انداخته شود.
بخش خصوصی گروه بهمن همیشه به دنبال حمایت از ذی نفعان است چرا که به اعتقاد این مجموعه همه ذی نفعان همچون کارکنان، سهامداران، تامین کنندگان و مشتریان همگی باید به سود و منفعت دست یابند.
شفیعی در پاسخ به اینکه با وجود پیش بینی خروج ترامپ از برجام چرا تدابیر لازم در این باره انجام نشد، اظهار کرد: دو ساعت بعد از خروج ترامپ از برجام طرف ژاپنی گروه بهمن در ایمیلی اعلام کرد که از همکاری با این شرکت معذور است حتی پاسخگوی جواب سلام ما نیز نبودند و پس از آن نیز به صورت شفاهی خواستار ملاقات خصوصی با مسئولان گروه بهمن شدند اما از ارائه راهکار سرباز زدند.
به گفته او عمده خودروهای چینی که در بازار وجود دارد سهم بازاری است که چینیها در دور قبل تحریم ها در غیاب اروپایی ها در بازار ایران گرفتند،اما در دور جدید تحریم ها سفارش های ثبت شده تا گمرک در کشور چین رسید اما پس از آن اعلام کردند که نمیتوانند بفروشند.