رضا لاجوردی عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و طراح حوزه البسه اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، با اشاره به فرارسیدن هفته عفاف و حجاب در خصوص راهکار فرهنگسازی در زمینه عفاف و حجاب گفت: راهکارهای فراوانی برای بسط و گسترش موضوع عفاف و حجاب وجود دارد که بدون شک تمامی این روشها با تحقیق و پژوهش در زمینه جامعه شناسی و تاریخ میسر میشود.
وی راه گرایش نسل جوان به پدیده عفاف و حجاب را اینگونه تشریح کرد: ما نیازمند این هستیم که برای نسل جوان و نوجوان خود در زمینه عفاف و حجاب جذابیت ایجاد کنیم، ایجاد جذابیت در طراحیهای داخلی می تواند بدون هیچ اشاره مستقیمی نسل جوان ما را علاقمند به عفاف و حجاب نماید.
این فعال عرصه مد و لباس درباره روشهای غرب برای جذب جوانان اظهار کرد: غرب سالهاست روی این مقوله دست گذاشته و با برنامه ریزی دقیق و ایجاد جذابیت جوانان را بسیار ناخودگاه به سمت گرایشات مورد نظر خود هدایت می کند، ما نیازمند این هستیم که در عرصه عفاف و حجاب برنامه ریزی بلند مدت کرده و به راهکارهای کوتاه مدت و مقطعی بسنده نکنیم.
وی در همین راستا ادامه داد: وقتی هیچ برنامه درستی برای ارائه و بسط و گسترش عفاف و حجاب نداشته باشیم چطور انتظار داریم که این اتفاق به خوبی پیش برود؟، چندین عامل مهم در جذب مخاطب به البسه داخلی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به قیمت مناسب، کیفیت، طراحی جذاب و به روز اشاره کرد، علاوه بر آن اگر نوع پخش و معرفی محصول به خوبی شکل نگیرد تمامی موارد ذکر شده بی ثمر خواهد بود.
عضو کارگروه مد و لباس کشور اظهار کرد: وقتی ما جوانان را با خلاقیت در طراحی و جنس مرغوب به البسه داخلی هدایت کنیم، شک نکنید زمانی که مخاطب برای خرید البسه حق انتخاب داشته باشد با میل بیشتری به آن علاقه نشان می دهد، پس ما علاوه بر تمامی الگوهای ذکر شده مانند قیمت و کیفیت به تنوع و تعداد بالای مدلهای تولیدی نیز نیازمندیم.
وی ادامه داد: ما نمیتوانیم بدون برنامه ریزی انتظار بازخورد و نتیجه گیری خوب باشیم، ما باید سالها در یک زمینه فرهنگی کاشت انجام بدهیم تا بالاخره در زمانی مناسب بتوانیم آن را درو کنیم، از طرفی پرداختن به مقوله عفاف و حجاب صبر زیادی می طلبد و به هیچ عنوان نباید منتظر نتیجه سریع و تضمینی بود، اگر می خواهیم به یک نتیجه مستمر و مثبت برسیم باید با حوصله با این مقوله برخورد کنیم.
لاجوردی راهکارهای پرداختن به مسائل فرهنگی را پیچیده خواند و خاطرنشان کرد: یکی از مسائل و دغدغههای امروز ما نزدیک شدن به نسل دهه هفتاد و هشتاد و اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب به آنهاست، از نظر من در قبال آنها تبلیغات مستقیم نتیجه عکس میدهد، آنها باید به صورت غیر مستقیم جذب کالایی شوند که ما برای تولیدش سالها فکر کرده ایم و اگر نه، تا وقتی که بخواهیم محصول بی کیفیت و زشت را با تبلیغات زیاد ارائه کنیم هیچ مخاطب نخواهد داشت.