تب کریمه کنگو؛ راه‌های انتقال و علائم آن

هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آن‌ها است. به تازگی هم یک نفر بر اثر این بیماری در اردبیل، جان خود را از دست داده است. در این مطلب درباره این بیماری و علائم و راه‌های انتقال آن می‌خوانیم.

برترین‌ها: هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آن‌ها است.

به تازگی هم 4 مورد مشکوک به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان اردبیل شناسایی شده است.

متاسفانه پس از انجام آزمایش‌های فنی و تخصصی ابتلای دو نفر از این افراد به تب کریمه کنگو مثبت بود. از این دو نفر یک نفر بر اثر عوارض ابتلا به بیماری جان خود را از دست داد، اما نفر دوم با توجه به مراجعه به موقع تحت درمان قرار دارد و تلاش می‌شود تا اقدامات درمانی این فرد منجر به رفع خطر این بیماری شود.

تب کریمه کنگو؛ راه‌های انتقال و علائم آن

در این مطلب درباره این بیماری و علائم و راه‌های انتقال آن می‌خوانیم:

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو چگونه منتقل می‌شود؟

این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود. این ویروس بیشتر حیوانات را مبتلا می‌کند، اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. پرندگان بجز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند. تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود.

آیا بیماری تازه وارد ایران شده است؟

این بیماری در ایران اولین بار در کتاب گنجینه خوارزمشاه جرجانی در حدود سال 1110 توصیف شد و در سال 1970 وجود بیماری در ایران ثابت شد.

این بیماری در حیوانات چه علائمی دارد؟

در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند بیماری علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود، بنابراین کارکنان کشتارگاه‌ها و سلاخ‌خانه‌ها به احتمال زیاد متوجه بیماری دام نخواهند شد.

تب کریمه کنگو؛ راه‌های انتقال و علائم آن

علائم بیماری در انسان چیست؟

شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است. علائم بیماری در انسان: سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی (مثلا بصورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیعتر یا خون دماغ)، یرقان.

علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی‌های شدید داخلی است. مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به سی درصد می‌رسد.

آیا این ویروس واکسن دارد؟

برای دام‌ها واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد. در انسان هم واکسن ندارد.

چه درمانی برای این بیماری وجود دارد؟

درمان بیماری در انسان هم بیشتر درمان حمایتی برای رفع عوارض و خطرات بیماری است. دارو‌های ضد ویروس برای درمان این بیماری بکار گرفته شده و تاثیر مثبتی هم داشته، اما بیماری درمان اختصاصی ندارد.

چه کسانی در معرض ابتلا هستند؟

دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، بخصوص در بیمارستان‌ها.

آیا با خوردن گوشت می‌توان به بیماری مبتلا شد؟

این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده منتقل نمی‌شود، این ویروس بیرون بدن از بین می‌رود بنابراین مگر اینکه فرد بلافاصله گوشت حیوان تازه ذبح شده را خام بخورد احتمال ابتلا وجود ندارد. گوشتی که مهر سازمان دامپزشکی را دارد می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد.

نحوه دفن مبتلایان به تب کریمه کنگو چگونه است؟

تب کریمه کنگو؛ راه‌های انتقال و علائم آن

ویروس تب کریمه کنگو تا 24 ساعت قابلیت انتقال از بدن فرد متوفی به افراد دیگر را دارد و باتوجه به انتقال سریع بیماری از طریق مخاط، ترشح و خون متوفی به افراد دیگر، بیماران فوتی با رعایت شرایط بهداشتی، در کاور‌های مخصوص و پلمپ شده، توسط افراد مجهز به لباس‌های مخصوص دفن می‌شوند.

گفتنی است به علت خطر ابتلا، بدن این بیماران بدون غسل و کفن به خاک سپرده می‌شود.

اجساد بیماران ناقل تب کریمه کنگو در زمان خاک سپاری، توسط آهک پوشانده می‌شوند تا از احتمال شیوع بیماری در محل دفن جلوگیری شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان