ترکیه زیر چتر دفاع موشکی روسیه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در حالی که در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از حضور هیأت 9 نفره روسی در ترکیه برای نصب و راه‌اندازی این سامانه خبر داده بودند و دیروز یکشنبه هم منابع خبری اعلام کردند، سامانه دفاع موشکی اس 400 ظرف یک هفته تا 10 روز آینده به طور کامل نصب و راه‌اندازی می‌شود، عمر چلیک، سخنگو و معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه دیروز یکشنبه بر اهمیت خرید موشک‎‌های اس -400 تأکید کرد. او این خرید تسلیحاتی را یکی از نیازهای امنیتی کشورش خواند و گفت، به‌دلیل تهدیدهای منطقه‌ای تقویت پدافند هوایی ترکیه بسیار ضروری است. این مقام ترکیه‌ای همچنین در پاسخی پیشدستانه به واکنش احتمالی واشنگتن گفت: حفاظت از مرزهای ترکیه همان حفاظت از مرزهای ناتو و اروپا است.

به‌گزارش نشنال اینترست به نقل از بلومبرگ، دولت آنکارا مدتی است، پیشاپیش خود را برای پیامدهای ناشی از این رویارویی مستقیم با دولت واشنگتن آماده کرده است. بر اساس آنچه دو مقام عالی رتبه ترکیه‌ای که نخواستند نامشان فاش شود به بلومبرگ گفته‌اند، آنکارا مدتی است به منظور مقابله با تحریم‌های احتمالی امریکا، اقدام به ذخیره‌سازی تجهیزات جنگنده‌های اف 16 امریکایی و دیگر تجهیزات نظامی ساخت این کشور کرده است. امریکا در روزها و ماه‌های گذشته با اتخاذ مواضع بسیار تند بارها و بارها خشم و نارضایتی خود را از قرارداد تسلیحاتی اس 400 بین ترکیه و روسیه ابراز و حتی تهدید کرده بود اگر این سامانه وارد ترکیه شود ترکیه را تحریم می‌کند.

امریکا بر این باور است که ورود اس 400‌ها به ترکیه این امکان را به روسیه می‌دهد که راحت‌تر از کشورهای عضو ناتو جاسوسی و این سازمان را تضعیف کند. از این رو، کنگره امریکا اعلام کرده تحریم‌های سختی را برای ترکیه در نظر گرفته و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هم پیشتر گفته بود، ترکیه در این خرید تسلیحاتی یک قربانی است. روابط بین امریکا و ترکیه، دو متحد ناتو به دلایل مختلفی سرد شده که مهم‌ترین آنها حمایت امریکا از کردهای سوریه است اما بنا بر گزارش نشنال اینترست، علت اصلی روی آوردن ترکیه به روسیه ضعفی است که این کشور در بخش دفاع هوایی خود دارد. زیرا امریکا حاضر نشده تکنولوژی سیستم دفاع هوایی پاتریوت خود را با ترکیه به اشتراک بگذارد.

امریکا همچنین در روزهای اخیر بشدت ترکیه را در بحث جنگنده‌های اف 35 تحت فشار قرار داده و تهدید کرده این فشارها را بیشتر می‌کند و اگر اس 400 وارد ترکیه شود تا 31 جولای (ماه جاری میلادی) ترکیه را به طور کامل از برنامه اف 35 خارج می‌کند. تحریم ترکیه و خارج کردن این کشور از برنامه اف 35 می‌تواند یکی از برجسته‌ترین شکاف‌ها در روابط دو کشور باشد. به گفته مقامات ترکیه‌ای، اگر ترکیه از برنامه اف 35 خارج شود چاره‌ای ندارد که برای تأمین نیاز تسلیحاتی خود جایگزینی پیدا کند که این جایگزین می‌تواند جت‌های جنگنده سوخوی سو - 57 روسی باشد. همزمان ترکیه در تلاش است موشک‌های بالستیک و جنگنده‌های خود را تولید کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان