پس لرزه‎های شکست در انتخابات استانبول

متحد پیشین اردوغان از حزب عدالت و توسعه جدا شد

وزیر خارجه اسبق ترکیه در پی ناکامی حزب عدالت و توسعه در انتخابات مجدد استانبول از حزب حاکم این کشور جدا شد. تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - کد خبر: ۵۳۱۶۷۹

جدایی یکی از بنیانگذاران آک پارتی از حزب حاکم با هدف تشکیل حزب جدیدبه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ «علی باباجان» از اعضای بنیانگذار حزب «عدالت و توسعه» و از متحدان پیشین «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از این حزب جدا شد.

به گزارش رویترز، باباجان معاون پیشین نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه دلیل جداییش از حزب عدالت و توسعه را "اختلافات عمیق" با مسیر حرکت حزب اعلام کرده و گفت ترکیه به چشم انداز جدیدی نیاز دارد.

باباجان به همراه «عبدالله گل» رئیس جمهور پیشین ترکیه قصد دارند حزب سیاسی جدیدی را تاسیس کنند؛ اقدامی که می‌تواند حمایت از حزب اردوغان در پی شکست در انتخابات شورا‌های استانبول در ماه جاری را بیش از پیش کاهش دهد.

باباجان در استعفانامه‎اش گفته " ترکیه در شرایط امروز به چشم انداز جدیدی برای آینده اش نیاز دارد. کشور نیازمند تحلیل‌های درست در همه عرصه ها، استراتژی‌های توسعه یافته جدید، برنامه‌ها و طرح‌های تازه است. "

وی ضمن اجتناب ناپذیر دانستن تلاش‌های جدید برای حال و آینده ترکیه گفت: "من و بسیاری از دوستانم برای چنین تلاشی مسئولیت بزرگ و تاریخی را حس می‌کنیم. "

برگزاری مجدد انتخابات شورا‌ها در استانبول در 23 ژوئن (2 تیر) که با اعتراض حزب حاکم تجدید شد، بزرگ‌ترین شکست انتخاباتی زندگی سیاسی اردوغان محسوب می‌شود. شکست حزب عدالت و توسعه در بزرگ‌ترین شهر ترکیه منتقدان درون حزب حاکم را متقاعد کرد که این کشور به حزبی تازه نفس نیازمند است.

باباجان در نخستین سال‌های حاکمیت حزب عدالت و توسعه در ترکیه به وزارت اقتصاد و نیز خارجه منصوب شد. وی در سال‌های 2009 تا 2015 در سمت معاون نخست وزیر ترکیه مشغول فعالیت بود.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان