بازار اجاره مسکن چگونه تعدیل می شود؟

قلی خسروی گفت: بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن قوانین بسیار سختی را اعمال می‌کنند که باید اصلاح شود.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه در چند ماه گذشته میزان معاملات مسکن کاهش ۶۰ درصدی داشته است گفت: با کاهش تعداد معاملات خرید مسکن، میزان تقاضا برای اجاره نشینی افزایش یافته که در برخی از مناطق کشور، افزایش اجاره بها را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه  آمار‌ها نشان می‌دهد که در برخی از مناطق میزان نرخ‌های اجاره بها متفاوت است به طوری که در برخی از مناطق ۱۲ تا ۱۵ درصد، و در برخی از مناطق ۸ درصد میزان نرخ‌های اجاره کاهش یا افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه در بازه‌های زمانی سال‌های ۶۸تا ۸۶، ۹۲ تا ۹۷ رشدجهشی قیمت مسکن وجود داشت گفت: با افزایش جهشی قیمت مسکن میزان مهاجرت به مناطق پایین‌تر و یا حتی خارج از شهر‌ها افزایش یافت که البته این مهاجرت ممکن است در برخی از مواقع به علت کهولت سن و یا مشکلاتی همچون بیماری‌ باشد.

قلی خسروی با تاکید بر اینکه برای ساماندهی بازار اجاره اقدامات تشویقی دولت باید اجرا شود، گفت: با معرفی صاحبخانه‌های خوب و معافیت‌های مالیاتی برای آن‌ها می‌توانیم فرهنگ درست اجاره نشینی را ترویج دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید در شهر‌های بزرگ صنعتی سازی را تقویت کنیم گفت: توسعه صنعت اجاره داری و همچنین اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند راهگشای بازار اجاره باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به اینکه افزایش تسهیلات خرید مسکن باید در دستور کار دولت قرار بگیرد گفت: در بسیاری از شهر‌های بزرگ دنیا ۸۰ درصد از قیمت مسکن از طریق تسهیلات تامین می‌شود، ولی متاسفانه در کشور ما چنین تسهیلاتی در اختیار متقاضیان مسکن قرار نمی‌گیرد و همین موضوع باعث کاهش معاملات خرید و فروش مسکن می‌شود.

قلی خسروی با اشاره به اینکه باید قانون تسهیلات تغییر کند گفت: بانک‌ها خود عامل اصلی مشکلات مسکن هستند، زیرا برای پرداخت تسهیلات قوانین بسیار سختی را اعمال می‌کنند به طور مثال اگر تسهیلات به صورت کامل از سوی متقاضی تسویه نشود واحد مسکونی را به حراج می‌گذارند .

وی یادآوری کرد: اختصاص تسهیلات به اجاره نشین‌ها هم خود می‌تواند به نوعی بازار مسکن را به سمت آرامش هدایت کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان