یوسفعلی میرشکاک عنوان کرد

مهم‌ترین آسیب برای اهل ذوق در ادبیات

یوسفعلی میرشکاک، برگزیده جشنواره «قلم زرین» کم‌سوادی را مهم‌ترین آسیب برای اهل ذوق و استعداد در حوزه ادبیات می‌داند.

مهم‌ترین آسیب برای اهل ذوق در ادبیات

این شاعر که با مجموعه شعر «آن‌جا که نامی نیست» در  بخش شعر بزرگسال هفدهمین جشنواره «قلم زرین» برگزیده شده است، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت شعر و خصوصا شعر آیینی نسل جوان امروز اظهار کرد: شعر تولید ملی ما بعد از نفت و عنصری مهم در سرزمین ایران است. به اعتقاد من اکنون شعر آزاد و شعر آیینی بسیار موفق هستند و من به شدت به شعر این روزگار امید دارم.

او با بیان این‌که دانش اندک گاهی به شاعر ضرر می‌زند، گفت: کم‌سوادی مهم‌ترین مسئله‌ای است که در کل شعر و ادبیات ما ممکن است به اهل ذوق و استعداد آسیب بزند؛ برای همین شاعران جوان باید بخوانند تا دانش بیشتر و شعر بیشتری در حافظه داشته باشند.

میرشکاک در ادامه با اشاره به این جمله که «چنان‌که شعر در هر علمی به کار همی شود،  هر علمی در شعر به کار همی شود» گفت: هرچه شاعر دانش بیشتری داشته باشد موفقیت بیشتری هم کسب می‌کند.

این شاعر سپس درباره جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی و جشنواره‌ای شدن برخی شاعران بیان کرد: من اهل قیاس نیستم و هیچ خبری هم از هیچ جشنواره‌ای نداشته‌ام. این اولین جشنواره‌ای است که به من التفات نشان می‌دهد و تا حالا در هیچ جشنواره‌ای هیچ‌وقت نامی از من برده نشده است. اما این‌بار دوستان لطفی به من داشته‌اند، گرچه من در مراسم پایانی حضور نداشتم ولی آقای مودب هم به من لطف داشته‌ و جایزه را گرفته‌اند. جشنواره‌ها هم بالاخره جزئی از زندگی شعرا هستند. هر اندازه بیشتر به شعرا توجه نشان داده شود و رسیدگی شود، مطمئنا در کار آن‌ها اثر می‌گذارد، خصوصا برای جوان‌ها. ما که دیگر پیر شده‌ایم و این چیزها به حال‌مان تاثیری ندارد که انکارمان کنند یا تحویل‌مان بگیرند. این هم قابل ملامت نیست که گاهی جوان‌ها برای موفقیت در جشنواره‌ها شعر بگویند. وقتی فراخوان داده می‌شود معنایش این است که شعر سفارشی گفته شود.

این شاعر آیینی درباره مجموعه شعر «آن‌جا که نامی نیست» گفت که این مجموعه کتاب اخیر او و شامل 40 و چند شعر است. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان