مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد

سلب اختیار جنگ از ترامپ

دنیای اقتصاد : دو هفته پس از شکست دموکرات‌ها در سنای آمریکا، مجلس نمایندگان آمریکا توانست طرحی را تصویب کند که باعث محدودیت اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران بدون مشورت با کنگره می‌شود.

به گزارش «ایسنا» به نقل از واشنگتن‌پست، مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طرحی را تصویب کرد که خواستار محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران بدون مشورت با کنگره است. این طرح با 251 رای موافق در مقابل 170 رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

این طرح که مورد تایید هر دو حزب اصلی آمریکاست در قالب متممی به نسخه مجلس نمایندگان از لایحه بودجه دفاعی آمریکا مطرح شده که براساس آن از هرگونه تامین مالی جنگ با ایران خودداری می‌کند. با این‌حال این مصوبه‌ شامل «حمله محدود» نمی‌شود. در آمریکا، رئیس‌جمهور بدون اجازه کنگره نمی‌تواند علیه کشوری اعلان جنگ کند، اما حملاتی محدود با استدلال دفاع از امنیت ملی و حتی اعزام نیروی نظامی به‌شکل محدود نیازی به اجازه کنگره ندارد.

 براساس اعلام نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا، این تنها راه متوقف کردن ترامپ از آغاز جنگ پرهزینه دیگر برای آمریکاست. مصوبه مجلس نمایندگان به همراه سایر بندهای مربوط به بودجه دفاعی بین این مجلس و مجلس سنا به رایزنی گذاشته خواهد شد و دستیابی به نتیجه نهایی چندین هفته زمان خواهد برد.

در این متمم تاکید شده که تامین بودجه برای اقدام نظامی علیه ایران، بدون اینکه کنگره علیه ایران اعلان جنگ یا به‌طور مشخص مجوزی برای این کار صادر کرده باشد، ممنوع است. در جریان رای‌گیری برای این متمم برخی از جمهوری‌خواهان از جمله مت گیتس، از نمایندگان جمهوری‌خواه فلوریدا که از حامیان دونالد ترامپ محسوب می‌شود، به آن رای موافق دادند. این متمم توسط رو خانا، از نمایندگان دموکرات منطقه‌ای در جنوب کالیفرنیا پیشنهاد شده بود. خانا در جمع خبرنگاران گفت که این متمم «به رئیس‌جمهور یادآوری می‌کند که آمریکایی‌ها، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، یک جنگ جدید نمی‌خواهند.» تصویب این متمم یکی از شروط اصلی فراکسیون نمایندگان «پیشرو» برای همراهی با بودجه دفاعی بود. در عین حال برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز استدلال کردند که این متمم، دونالد ترامپ را در برابر آنچه «تهدید ایران» توصیف شد، محدود می‌کند. آنچه در مجلس نمایندگان تصویب شده تنها زمانی می‌تواند به قانون تبدیل شود که در کنگره نیز تصویب شده و به امضای رئیس‌جمهوری آمریکا برسد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، بخشی از دموکرات‌های کنگره در هفته‌های اخیر در تلاش بوده‌اند که تصویب نهایی لایحه 733 میلیارد دلاری بودجه دفاعی را منوط به تصویب اصلاحیه‌هایی مهم، از قبیل پیشنهاد مرتبط با جنگ با ایران کنند.

 موضوع حمله احتمالی آمریکا به ایران و میزان اختیارات دولت ترامپ در چنین حمله‌ای در هفته‌های اخیر بحث‌هایی را بین دو طرف پدید آورده است. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، روز 26 اردیبهشت گفته بود دولت ترامپ باید این نکته را مدنظر داشته باشد که مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد. با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به این سخنان گفت برای حمله به ایران نیازی به مصوبه کنگره ندارد. ترامپ در گفت‌وگو با وب‌سایت «هیل‌ تی‌وی» گفته بود: «ولی آنچه ما انجام می‌دهیم حرکت شانه به‌شانه با کنگره است... و به نظرم آنها قدردان این مساله هستند. من مایلم با آنها همراه باشم، ولی از نظر قانونی اجباری به این کار ندارم.»

دونالد ترامپ و شماری از مقام‌های ارشد دولت او بارها مدعی شده‌اند که آمریکا قصد حمله نظامی به ایران را ندارد، ولی به هرگونه حمله ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش علیه منافع و نیروهای آمریکایی در منطقه پاسخ قاطع می‌دهد. تنش بین ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر افزایش یافته و به‌ویژه در 30 خرداد و با سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط یگان موشکی سپاه پاسداران به اوج رسید. ترامپ در واکنش به این اقدام اعلام کرد دستور حمله محدود به ایران را صادر کرده بود، اما در آخرین لحظات به‌دلیل اطلاع از شمار کشته‌های احتمالی ایرانیان در چنین حمله‌ای، دستور توقف آن را صادر کرد.

رد مصوبه قبلی دموکرات‌ها

این طرح درحالی تصویب می‌شود که جمعه دو هفته پیش (7 تیرماه 1398) مجلس سنا که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است طرح محدود کردن توانایی رئیس‌جمهور آمریکا برای جنگ با ایران را رد کردند که تصویب نشدن این طرح پیروزی برای جمهوری‌خواهان و کاخ سفید به‌شمار آمد. بیش از 40 سناتور علیه طرح پیشنهادی دموکرات‌ها رای دادند و به این ترتیب مانع از آن شدند که این طرح 60 رای موافق مورد نیاز برای افزوده شدن به‌عنوان یک متمم به قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا» را به‌دست بیاورد. پیش از رای‌گیری نیز جمهوری‌خواهان این اطمینان را داشتند که آنها قادر خواهند بود تا مانع از اضافه شدن این طرح به قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا» شوند چون اگر تمام دموکرات‌ها نیز از این طرح حمایت می‌کردند هنوز به حمایت 13 سناتور جمهوری‌خواه نیاز داشتند.  البته سناتورهای جمهوری‌خواهی نظیر «سوزان کولینز»، «مایک لی»، «جری موران» و «راند پل» از طرح دموکرات‌ها اعلام حمایت کرده بودند، اما «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا ادعا کرده که دموکرات‌ها به‌دلیل مخالفت با دولت ترامپ به‌دنبال سیاسی بازی بوده و این طرح شکست خواهد خورد.

دموکرات‌های کنگره آمریکا به‌شدت نگران تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ در قبال ایران هستند و با تصویب این طرح در تلاش هستند تا رئیس‌جمهور این کشور حتما قبل از اینکه بخواهد درباره استفاده از قدرت نظامی علیه کشوری، به‌ویژه ایران تصمیمی بگیرد، پیش از اجرایی کردن تصمیم خود، ملزم باشد تا از کنگره مجوز قانونی را کسب کند و در صورت عدم موافقت کنگره، دست از اجرای تصمیم خود بکشد.

ایجاد ائتلاف جهانی دریایی

همزمان با این تحولات، وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای نخ‌نما و خصمانه خود علیه ایران گفت: ما درحال تشکیل ائتلافی جهانی برای تضمین عبور و مرور آزاد از تنگه هرمز هستیم، اما این کار زمان می‌برد. به گزارش «ایسنا» مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با برنامه «اول آمریکا» در یک شبکه رادیویی با بیان این ادعا که همان‌طور هم که می‌بینید ما در کم کردن منابع مالی ایران برای حمایت از ترور موفق بوده‌ایم، مدعی شد که با این حال، آنها (ایران)هنوز بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان هستند، اما توانشان برای پشتیبانی از حزب‌الله، حمایت از گروه‌های شیعه در عراق و حوثی‌های یمن کاهش یافته است. آنها اکنون دلارهای کمتری دارند.

وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود: ایران متوجه این مساله شده و این دلیل رفتارهای کنونی‌اش است. ما درحال ایجاد یک ائتلاف جهانی برای تضمین چیزی هستیم که هر کشوری می‌خواهد به راحتی از آن برخوردار باشد، یعنی عبور و مرور آزاد در آب‌های بین‌المللی. ما (در این زمینه) تا حد زیادی مورد قبول قرار گرفته‌ایم. این کار زمان می‌برد، اما اطمینان دارم که اقدام خوبی نه فقط برای آمریکا، بلکه برای جهان خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان