وقتی ژرمن ها به خط می شوند؛ بی ام و ۳۳۰i در برابر آئودی A۴ ۴۵ و مرسدس بنز C۳۰۰

سالیان سال است که سگمنت سدان های کامپکت پریمیوم در اختیار خودروسازان آلمانی است و از میان سه شرکت برتر ژرمن ها نیز معمولا بی ام و با سری سه صدر نشین میدان تلقی می شود

وقتی ژرمن ها به خط می شوند؛ بی ام و 330i در برابر آئودی A4 45 و مرسدس بنز C300

سالیان سال است که سگمنت سدان های کامپکت پریمیوم در اختیار خودروسازان آلمانی است و از میان سه شرکت برتر ژرمن ها نیز معمولا بی ام و با سری سه صدر نشین میدان تلقی می شود. با این حال آئودی و مرسدس بنز نیز بیکار ننشته اند و تلاش می کنند تا با ارائه خودروهایی فوق جذاب، گوی سبفت را در این کلاسپر طرفدار از بی ام و بربایند. حالا پس از چند سال پیشتاری مرسدس بنز C CLASS شاهد رونمایی از نسل تازه سری سه هستیم که به عقیده بی ام و، یک سر و گردن از تمام اسلاف خود بالاتر است و به راحتی می تواند به ستاره ای دنبال دار در تاریخ نه چندان پر فراز و نشیب کمپانی باواریایی مبدل شود. با این حال کارشناسان از ریشه های فنی این سطح از اعتماد به نفس بی ام و مطمئن نیستند، به خصوص که ظاهر نسل جدید خودروهای این کمپانی چندان نتوانسته تا دل طرفداران سنتی را بدست آورد و این در حالیست که مرسدس بنز و آئودی در بالاترین سطح زیبایی تاریخی خود هستند.

از این رو به نظر می رسد که مقایسه این سه خودرو پر طرفدار در دورانی که بی ام و می تواند مسیری رو به سراشیبی را بپیماید، حائز اهمیت اهمیت باشد و آنچه در ادامه می خوانید ماحصل تست فشرده نشریه استرالیایی کار ادوایس در خصوص رقابت این سه جنگجوی نامدار آلمانیست.

قیمت و سطح تجهیزات

قیمت پایه بی ام و برابر 70.990 دلار استرالیا، قیمت آئودی A4 برابر 70.300 دلار و قیمت مرسدس بنز برابر با 71.800 دلار است.

در بخش امکانات هر سه خودرو مجهز به رینگ 19 اینچی، چراغ LED جلو و عقب، تریم چرمی، سیستم صوتی رده بالا، دوربین و سنسور کمکی پارک، تنظیم خودکار تهویه مطبوع اتاق و کروز کنترل هستند.

بی ام و در این بخش سخاوتمندتر ظاهر می شود و 330i حاضر در تست که به بسته M-Sport مجهز است دارای چراغ با قابلیت تنظیم، تنظیم سیستم تعلیق و فنرها ، دوربین 360 درجه، هدآپ دیسپلی، کروز کنترل با قابلیت تطبیق و شارژ وایرلسی گوشی همراه می شود. با اضافه کردن رنگ متالیک، سقف شیشه ای و نورپردازی داخل اتاق قیمت نهایی بی ام و به 77.400 دلار می رسد.

آئودی بیش از 20 هزار دلار تجهیزات دارد تا از نظر سطح تجهیزات مشابه با بی ام و شود در نتیجه قیمت نهایی آن به رقم بسیار بالای 89.680 دلار می رسد. چرم ناپا، گرمکن صندلی، کروز کنترل تطبیقی، دوربین 360 درجه، هدآپ دیسپلی، چراغ های LED Matrix، سیستم صوتی 3D ساخت B&O  جز آپشن های انتخابی در آئودی به شمار می رود و به طور کلی تنظیم سیستم تعلیق برای این مدل عرضه نشده است.

اما مرسدس با قیمت نهایی 90.781 دلار مچ آئودی را در این بخش می خواباند. گرچه مرسدس به سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم، کروز کنترل و تریم چرمی مجهز است اما برای دریافت این بسته موسوم به AMG باید هزینه بیشتری را متقبل شوید. چرم عالی با نشان AMG، بسته صندلی لوکس در کنار تنظیمات بیشتر، دوربین 360 درجه، سیستم آنلاین COMAND، شارژ وایرلسی گوشی همراه، بسته انرژی دهنده به راننده و سرنشینان دارای 6 حالت متفاوت و تنظیم سیستم تعلیق خودکار جز آپشن های انتخابی مرسدس بنز به شمار می رود.

در این بخش گرچه بی ام و به آپشن های گران قیمت همچون چراغ لیزری و سیستم صوتی هارمن/کاردون مجهز نیست اما از نظر سطح تجهیزات با توجه به قیمت نهایی برنده این بخش است.

طراحی داخلی و اتاق

صفحه نمایش 10.25 اینچی کنسول بی ام و مجهز به نرم افزار نسخه 7.0 این شرکت است و در عمل بهترین سیستم برای کنترل و مسیریابی را عرضه می کند اما صفحه نمایش 12.3 اینچی پشت آمپری بی ام و بیش از حد شلوغ است و حتی در بخش هایی با تابیدن نور خورشید چندان واضح به نظر نمی رسد. مرسدس دقیقا عکس این موضوع است. صفحه نمایش 12.3 اینچی پشت آمپری کیفیت بسیار بالایی دارد و ترکیبی از سنت و مدرنیته را عرضه می کند اما صفحه نمایش 10.25 اینچی کنسول و نرم افزار مرسدس بنز به پای بی ام و نمی رسد و تاخیر و تنظیمات به نسبت پیچیده باعث می شود تا به آسانی استفاده از نرم افزار بی ام و نباشد. گرچه سیستم جدید مرسدس بنز موسوم به MBUX که در محصولات جدیدتر مرسدس بنز استفاده شده در این مدل موجود نیست.

بی ام و 330i

کابین موسوم به Virtual آئودی در زمینه دیجیتال سازی پشت آمپر بین دو رقیب دیگر پیشگام بوده و همچنان دارای حالت مختلف و جالب تری است اما با وجود سیستم های جدیدتر در بی ام و و مرسدس بنز کمی کهنه تر به نظر می رسد و مشخصا سرعت کمتری دارد.

سیستم اطلاعات و سرگرمی آئودی موسوم به MMI نیز وضعیت مشابهی دارد و صفحه نمایش 8.3 اینچی به وضوح کوچک تر از دو رقیب خود است.

مرسدس بنز C300

از نظر فضای داخل اتاق بی ام و 330i را باید جادارترین خودرو قلمداد کرد. ردیف دوم دارای راحت ترین صندلی ها است و بیشترین فضای سر را به ارمغان می آورد. تنظیمات کامل سیستم تهویه مطبوع یک جفت خروجی USB و خروجی 12V برای سرنشینان ردیف عقب در نظر گرفته شده است.

فضای اتاق مرسدس  در نگاه اول شاید دنج تر از بی ام  به نظر برسد اما کمترین فضای سر را بین هر سه خودرو دارد. با این که آئودی از نظر ابعاد حالت بسیار طبیعی و شسته رفته ای دارد اما فضای ردیف دوم آن به طور قابل توجهی از دو رقیب دیگر کوچک تر است. آئودی تنها یک خروجی 12V به همراه کنترل سیستم تهویه مطبوع دارد اما مرسدس در این زمینه پا را فراتر می گذارد و تنها یک دکمه مکانیکی برای بستن خروجی تهویه مطبوع ردیف عقب عرضه می کند.

آئودی A4 45

از آن جا که مرسدس بنز و بی ام و تایر زاپاس ندارند، عمق صندوق بیشتری را به شما عرضه می کنند اما در مجموع امکان قرار دادن چمدان های سایز بزرگ در هر سه خودرو وجود دارد.

قوای محرکه

هر سه خودرو از نسخه رده بالای موتور 2 لیتری توربوشارژر شده شرکت هایشان استفاده می کنند. بی ام و با جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک نیرو را به چرخ های عقب ارسال می کند. آئودی به جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه و البته هویت برند آئودی یعنی ارسال قدرت به هر چهارچرخ مجهز شده است. مرسدس نیز از جعبه دنده جدید 9 سرعته و ارسال قدرت تنها به چرخ های عقب بهره می برد.

بی ام و 330i

بنز و بی ام و با حداکثر قدرت 254 اسبی 6.7 اسب بخار نیروی بیشتری به نسبت آئودی دارند. بی ام و به مدد گشتاور 400 نیوتن متری در حدود 30 نیوتن متر به نسبت دو رقیب خود برتری دارد.

اگر بخواهیم از منظر قابلیت های حرکتی، واکنش، تعادل، آرامش و به خصوص مصرف سوخت هر سه خودرو را رده بندی کنیم باید گفت که بی ام و به اندازه یک سر و گردن از دو رقیب هموطن خود بالاتر است.

آئودی A4 45

موتور 330i در دور ایده آل بسیار آرام و متین است. در هر حالت رانندگی پاسخگویی خوبی دارد و زمانی که پدال گاز را تخته می کنید آن 30 نیوتن گشتاور بیشتر که از دور بسیار پایین 1550 rpm تولید می شود شتاب گیری قدرتمند در دور پایین و میانی به راننده تقدیم می کند.

در این جا علت و معلول درباره قوای محرکه بی ام و کاملا مشهود است. اول آن که سازنده آن سعی کرده تا شخصیت آن را فراتر از اعداد و ارقام ببرد در نتیجه با چنین قوای محرکه چند وجهی و پر جاذبه ای طرف هستیم.

مرسدس بنز C300

ترکیب موتور 4 سیلندر توربو با جعبه دنده دو کلاچه و سیستم انتقال قدرت به هر چهارچرخ موسوم به quattro به خوبی قوای محرکه آئودی را توصیف می کند. آئودی به طور شگفت انگیزی، نرم ترین و راحت ترین قوای محرکه بین هر سه خودرو را دارد.

مشکلات دقیقا از همین جا آغاز می شود. موتور آئودی شخصیت خاصی از خود بروز نمی دهد و تنها به مدد بسته اسپرت S-Line که قدرت خود را در دورهای بالاتر نشان می دهد. قوای محرکه آئودی در مقام مقایسه با بی ام و تک بعدی است و خبری از ویژگی های مختلف بی ام و در آن نیست.

بی ام و 330i

مرسدس با وجود معرفی جعبه دنده 9 سرعته جدید در بخش قوای محرکه هیچ حرف خاصی در برابر رقبای خود ندارد و در تمامی اندازه گیری ها عقب می افتد.

مهم ترین مشکل موتور عدم پاسخگویی مناسب است و جعبه دنده نیز با تاخیر دنده ها را عوض می کند و ضرایب دنده آن بیش از حد بزرگ است. در واقع هیچ نکته شیرین و جذابی در مورد این موتور 4 سیلندر توربو وجود ندارد.

آئودی A4 45

اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم باید گفت برای 80 درصد خریداران C300 این قوای محرکه راضی کننده خواهد بود اما با برچسب قیمتی 90 هزار دلاری انتظار بسیار بیشتری از آن می رود.

گرچه نسل جدید موتورهای 6 سیلندر خطی مرسدس با مجهز شدن به سیستم هیبریدی احتمالا وضعیت بهتری در زمینه پاسخگویی پیدا خواهند کرد.

مرسدس بنز C300

با 30 درصد رانندگی شهری و 70 درصد رانندگی در بزرگراه، مصرف سوخت بنز به رقم قابل احترام 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد. آئودی نیز در پایان 1000 کیلومتر رانندگی عدد 7 را نشان می دهد اما باز هم بی ام و ما را شگفت زده می کند و ماشین مونیخی توانست رقم 6.1 لیتر را به ثبت برساند.

تجربه سواری و هندلینگ

آئودی A4 در این بخش درخشان ظاهر می شود. تقریبا دست اندازی وجود ندارد که باعث ضربه زدن به شاسی و حرکت دادن فرمان شود. سیستم تعلیق آئودی دارای قابلیت تطبیق نیست و تنها به میزان 20 میلی متر ارتفاع پایین تری دارد زیرا به بسته S-Line مجهز است. حتی در جاده های خارج شهری نیز به طور شگفت انگیزی کم لرزش و بی سر و صدا به نظر می رسد. شما می توانید آئودی را به گوشه های پیچ های تند و تیز پرتاب کنید و از شاسی معرکه و کنترل کامل بر روی بدنه خودرو لذت ببرید. آئودی حس سبکی و چالاکی فوق العاده ای از خود نشان می دهد.

آئودی تقریبا در این بخش نمره کامل را می گیرد اما همچنان سیستم فرمان و اتصال آن به محور جلو جای سوال باقی می گذارد و انتظار بازخورد بیشتری از آن می رود. باید به آئودی تبریک گفت زیرا بدون سیستم های تعلیق فعال که در هر دو رقیب دیگر مشاهده می شود توانسته چنین تجربه سواری معرکه ای را عرضه کند.

بی ام و نیز عملکرد عالی در حالت رانندگی Comfort از خود نشان می دهد و دقیقا به همان اندازه که از یک محصول با تنظیمات اسپرت سیستم تعلیق انتظار می رود عمل می کند. تعادل و پاسخگویی شاسی این امکان را فراهم می کند که در همین حالت رانندگی با فشردن پدال گاز در کسری از ثانیه به حداکثر سرعت قانونی مسیر برسید.

اگر قرار باشد کمی از بی ام و انتقاد کنیم باید گفت که سیستم تعلیق به مقدار کمی در رانندگی معمولی دچار لرزش می شود.

در حالت رانندگی اسپرت که با هدف ارتقا و سفتی شاسی لحاظ شده است چندان در محصول شهری همچون 330i ضروری به نظر نمی رسد و تنها خستگی سواری را به دلیل لرزش و تکان های بیشتر به راننده القا می کند. در واقع این حالت بیشتر مناسب پیست های اتومبیل رانی به نظر می رسد.

با وجود آپشن های گران قیمت و سه حالت مختلف تنظیمات رانندگی، مرسدس در هیچ حالتی از نظر سواری و هندلینگ در جلوی رقبای خود قرار نمی گیرد.

ابتدا با نکات مثبت شروع می کنیم. در حالت Comfort سیستم تعلیق مرسدس نرم ترین بین هر سه خودرو است و ممکن است بسیاری از افراد این حالت را دوست داشته باشند.

اما مهم نیست در چه حالت رانندگی قرار دارید. بادی رول بدنه به دلیل نرمی بیش از حد سیستم تعلیق آزار دهنده است.

در حالت اسپرت وضعیت کمی بهبود پیدا می کند. اما همچنان خبری از افزایش اعتماد به نفس در رانندگی نیست و تنها یک فقدان اساسی در رابطه راننده با وضعیت جاده حس می شود.

حالت اسپرت پلاس نیز چیز خاص و شگفت آوری به تجربه رانندگی اضافه نمی کند و به طور شگفت آوری سیستم تعلیق در تمامی حالت ها صدای بیشتری به نسبت دو رقیب تولید می کند.

آئودی

مرسدس تنها در تجربه یک کالای لوکس منحصر به فرد ظاهر می شود و در عمل فاقد عمق و کمال گرایی دو رقیب دیگر خود در این بخش است.

نتیجه گیری پایانی

به طور خلاصه بی ام و 330i را باید پیروز این رقابت اعلام کرد. بی ام و نشان داد که با سری 3 جدید بدون آپشن های گران قیمت یک پکیج کامل را برای رقابت به میدان آورده است. سری 3 به خوبی کار می کند و علاوه بر آن که جادار ترین اتاق را دارد با قرار گیری در پشت فرمان حس راحتی و آرامش بالایی را عرضه می کند. حتی سیستم تعلیق سفت تر آن نیز باعث نمی شود تا از عملکرد خیره کننده قوای محرکه و مصرف سوخت بسیار پایین آن چشم پوشی شود.

تمامی این نکات مثبت را با یکدیگر ترکیب کنید و شما بهترین بسته ممکن را نه تنها در این مقایسه بلکه در این کلاس دریافت خواهید کرد.

 

بی ام و سری 3آئودی A4مرسدس بنز C300
عملکرد و مصرف سوخت8.587
فضا و راحتی اتاق887.5
فن آوری و ارتباطات8.588
قیمت و سطح امکانات8.57.57.5
سواری و هندلینگ887

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان