عزیزالله محمدی در گفت و گو با مشرق:

تجهیز استادیوم وظیفه باشگاه‌ها نیست/ تهدید تعطیلی لیگ برتر عملی نمی‌شود

رییس اسبق سازمان لیگ فدراسیون فوتبال گفت: باشگاه ها که از خودشان استادیوم ندارند بلکه آنها از وزارت ورزش یا استانداری ها اجاره می کنند تا در آنها مسابقه بدهند.

سرویس ورزش مشرق – پیرامون تأکید فدراسیون فوتبال برای تجهیز به موقع استادیوم های محل برگزاری مسابقات لیگ برتر و تأکید شورای امنیت پس از اتفاقات فینال جام حذفی گفته شده اگر موارد مذکور در نامه ای که به باشگاه ها ارسال شده اجرایی نشوند مسابقات در موعد قبلی برگزار نخواهد شد.

سردار عزیزالله محمدی رییس اسبق سازمان لیگ فدراسیون فوتبال در گفت و گو با مشرق در همین باره حرف زد.

وی درباره مجهز کردن استادیوم های ورزشی اظهار داشت: در دورانی که رییس سازمان لیگ بودم و حتی در سالهای 92-91 که مهدی تاج در شش ماهه دومش به سازمان لیگ آمد همان زمان تأکید می کردیم که استادیوم ها باید مجهز باشند. ما در همان دوره هم 7 تا 8 استادیوم درجه A داشتیم. استادیوم قم، کرمان، ذوب آهن در اصفهان، ثامن مشهد، تختی تهران، انقلاب کرج و استادیوم آزادی همگی A بودند. البته تعدادی دیگر از استادیوم ها هم بودند مانند استادیوم 15 هزار نفری همدان که آنها هم مجهز بودند.

محمدی اضافه کرد: مجهز شدن استادیوم ها فقط دوربین گذاشتن نیست بلکه باید تفکیک تماشاگران، جایگاه خبرنگاران، ورودی مسئولین و تیم ها و این موارد را نیز رعایت کرد که همان زمان هم در استادیوم ها رعایت شده بودند. حتی بنده به یاد دارم که شماره گذاری صندلی ها نیز در برخی استادیوم ها اجرایی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: تنها اشکال آن زمان نبود بلیت فروشی الکترونیک و سکوهای ورزشگاه هایی بود که صندلی نداشتند تا بتوانیم آنها را شماره گذاری کنیم که البته اینها هم با خود باشگاه ها بود. ضمن اینکه فدراسیون هم قراردادی با شرکت برهان‌مبین بسته بود تا 5 استادیوم را به گیت الکترونیک مجهز کنند که تنها استادیوم آزادی را تجهیز کردند!

عضو اسبق هیأت رییسه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: با این تفاسیر می بینید که آن زمان هم ما پیگیر این موارد بودیم. الان نیز هر چهار باشگاهی که در لیگ قهرمانان داریم باید هم پروانه حرفه ای داشته باشند و هم استادیوم های شان مجهز شود. استادیوم سرخابی ها که آزادی است و مشکلی ندارد. سپاهان هم که امکاناتش مهیاست و فقط گیت بلیت فروشی و دوربین لازم دارد و پدیده مشهد هم که ورزشگاه تازه ساخت امام رضا را دارد و مشکلی نیست.

محمدی تأکید کرد: اما الان با اتفاقاتی که در استادیوم اهواز در فینال جام حذفی رخ داد همه به فکر افتاده اند که حالا چکار کنیم. باشگاه ها که از خودشان استادیوم ندارند بلکه آنها از وزارت ورزش یا استانداری ها اجاره می کنند تا در آنها مسابقه بدهند. این ورزشگاه ها باید توسط شرکت توسعه و تجهیز و یا دیگر شرکتهای متعلقه وزارت ورزش تجهیز شوند. چون باشگاه ها در پرداخت هزینه های روزمره شان مانده اند. نه پول بازیکنان قبلی شان را دارند که بدهند نه برای تازه واردها پول دارند.

این مقام پیشین فدراسیون فوتبال در این باره که باشگاه ها را تهدید کرده اند درصورت اجرا نشدن تجهیز استادیوم ها لیگ برتر به تعویق می افتد گفت: قبلا هم می گفتند هر باشگاهی بدهی داشته باشد مانع از شرکت کردنش در مسابقات می شوند و یا قراردادهایشان را ثبت نمی کنند ولی همه در مسابقات شرکت کردند. البته الان نمی دانیم که تا چه حد پای حرفشان هستند!

وی درباره تأمین امنیت استادیوم ها متذکر شد: اگر قوانین حرفه ای فیفا را ببینید امنیت استادیوم ها در اختیار خود باشگاه هاست. وقتی پرسپولیس برابر کاشیما آنتلرز بازی کرد اگر برخوردی با تیم مهمان می شد پرسپولیس مقصر بود یا فدراسیون؟ قطعا باشگاه باید پاسخگو می شد چون میزبان، باشگاه است نه فدراسیون. ولی با اتفاقاتی که در این روزها شاهدش هستیم می بینیم متأسفانه به جای پیشرفته تر شدن تازه ما داریم به عقب برمی گردیم تا یکسری کارهایی که قبلا انجام داده بودیم را دوباره بازسازی و ترمیم کرده و شاید به وضعیت 8 سال قبل برگردیم.

عزیز محمدی درباره استادیوم خانگی دو تیم استقلال و پرسپولیس گفت: مگر تیم های استقلال و پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش و جوانان نیست؟ مگر استادیوم آزادی متعلق به وزارت خانه نیست؟ مگر تیم ملی در استادیوم آزادی بازی نمی کند؟ پس وقتی تیم ملی مان به این زمین برای میزبانی بازیهایش نیاز دارد وزارت ورزش باید خودش این زمین را ترمیم و مراقبت کند.  

وی در ارتباط با اینکه ممکن است لیگ در تاریخ اعلام شده آغاز نشود تصریح کرد: ما گاهی اوقات بلد نیستیم مسأله را حل کنیم صورت مسأله را پاک می کنیم. ما باید تلاش کنیم مسأله حل شود. مگر می توان مردم را از برگزاری مسابقات فوتبال یا هر رشته دیگری محروم کرد؟ اگر لیگ را به موقع برگزار نکنیم تیم ملی در سال پیش رو که باید در مقدماتی جام جهانی هم بازی کند به مشکل برمی خورد.

محمدی خاطرنشان کرد: ما فصل قبل با اینکه لیگ را به موقع برگزار کرده ایم باز هم باشگاه هایمان اعتراض می کردند. چرا در لیگ قهرمانان تیم های ما روبروی نمایندگان عرب به مشکل برخوردند چون به خاطر دیدارهای تیم ملی، باشگاه ها فرصت لازم برای استراحت دادن به مهره های ملی پوش شان را نداشتند یا اینقدر مسابقات به هم نزدیک می شدند که تیم ها ریکاوری نشده به لیگ قهرمانان اعزام می شدند. پس ما اگر لیگ را از اینطرف دیرتر استارت بزنیم نمی توانیم در خرداد یا اردیبهشت سال 99 به پایان برسانیم و این در نهایت به ضرر فوتبال ملی و باشگاهی مان می شود.

عضو اسبق فدراسیون فوتبال با ذکر این نکته که نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال آخر حضور در مجلس را سپری می کنند گفت: از دولت محترم می خواهم که درباره خصوصی سازی باشگاه ها فقط حرفش را نزند بلکه کاری کند. من سال 1389 ماده واحده ای را طبق اصل 44 به امضای 40 نفر از نمایندگان مجلس رسانده و مصوب کردم و بعد همان نامه در آن سال به مرکز پژوهش های مجلس رفت که زنده یاد یحیی زاده به اتفاق آقای دهقان همه نمایندگان را دعوت کردند تا در این باره به اتفاق نظر برسند. سئوالاتی مطرح شد در این باره که این باشگاه ها را چطور به بخش خصوصی واگذار کنیم. حتی آقای لاریجانی هم در جریان این موضوع قرار گرفت ولی در نهایت باز هم تا امروز پرونده خاک می خورد و سرانجامی پیدا نکرده است. نمایندگان مجلس برای اینکه برای خودشان یک باقیات صالحاتی برجا بگذارند می توانند در این پایان دوره حضورشان در مجلس این ماجرا را به سرانجام برسانند.

محمدی در ارتباط با حق پخش تلویزیونی خاطرنشان کرد: در سال 1387 که دوربین ها را به استادیوم ها راه ندادیم همان سالی بود که رییس سازمان لیگ شدم و از AFC دستور رسید لیگ قهرمانان به این شکل برگزار شود. همان سال سوزوکی و بن همام به تهران آمدند و تأکید کردند که حق پخش باید به باشگاه ها پرداخت شود.

وی افزود: برای همین در آن دوره با آقای ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما پیشنهاد دادم که اگر نمی خواهید حق پخش بدهید شما تبلیغات محیطی را در دست بگیرید و حق پخش را به ما بدهید. یک قرارداد سه ساله بستیم به قرار سالی 10 میلیارد تومان که 4 میلیاردش پول حق پخش بود و 6 میلیاردش تبلیغات. البته بعد از آن باز هم برای سه سال دیگر قرارداد بستیم. فصول 91-90، 92-91 و 93-92 که سال اول با صدا و سیما فقط برای حق پخش 11.5 میلیارد تومان قرارداد بستیم. سال دوم 13.5 و سال سوم 17.5 میلیارد تومان داد.

رییس اسبق سازمان لیگ گفت: من می خواهم بگویم اگر پرداخت حق پخش خلاف قانون بوده چطور آن سه سال را دادند؟ تازه پس از سه ساله دوم باز هم آقای ضرغامی 30 درصد به آخرین قرارداد اضافه کرد و پیشنهاد قرارداد 22 میلیارد و 250 میلیون تومانی را به فدراسیون دادند ولی متأسفانه دوستان ما در فدراسیون سنگ بزرگی برداشتند و گفتند ما فقط به شرطی قرارداد می بندیم که 160 میلیارد تومان بپردازید و ریالی کمتر هم نمی خواهیم.

محمدی یادآور شد: قراداد قبلی به امضای مسئولان سازمان رسیده بود و حتی اداره مالیات براساس آن قرارداد امضا شده برای سازمان لیگ مالیات در نظر گرفت ولی فدراسیون رفت روی 160 میلیارد تومان و همان قرارداد قبلی با افزایش 30 درصدی را هم از بین بردند و دیگر هیچ چیزی عاید فدراسیون نشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان