تولید بستنی بدون شیر با دستکاری ژنتیکی! +عکس

خبرگزاری مهر: استارت آپی به نام Perfect Day Foods با دستکاری ژنتیک یک مخمر نوعی بستنی خامه‌ای ابداع کرده است. این مخمر پس از دستکاری ژنتیکی قادر به تولید یکی از پروتئین‌های شیر به نام «وی» (whey) است. این پروتئین برای تولید بستنی بدون استفاده از شیر به کار رفته است.

این استارت آپ ادعا می‌کند نخستین بستنی دنیا را ابداع کرده که در آن از مواد حیوانی استفاده نشده است. البته در حال حاضر انبوهی از بستنی‌های گیاهی و غیر لبنی در بازار وجود دارد، اما تنها نکته متمایز کننده این بستنی پروتئین وی است. وجود این پروتئین سبب می‌شود بافت و طعم بستنی شباهت زیادی به نمونه واقعی داشته باشد.

عکس: پل گیشا در دهه 60

موسسان این استارت آپ هر دو مهندس زیستی و البته گیاهخوار هستند.

ریانا پاندیا یکی از موسسان این استارت آپ می‌گوید: هر دوی ما قبلاً در حوزه داروسازی نیز فعالیت کرده‌ایم. در این حوزه دارو و درمان‌های مختلفی با استفاده از فرایند تخمیر تولید می‌شوند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم از همین فناوری برای تولید پروتئینی پر طرفدار استفاده کنیم.

درهمین راستا آن‌ها دی ان‌ای یک مخمر را مهندسی کردند تا پروتئین‌های کازئین و وی تولید کند. این پروتئین‌ها در مواد لبنی نیز وجود دارند. از آنجا که پروتئین‌های تولیدی در این روش جدید بدون لاکتوز هستند و برای دستیابی به آن‌ها نیازی به پرورش گاو نیست، این راه حل مناسبی به نظر می‌رسد.

پروتئین‌های مذکور همان مواد مغذی لبنیات و همان طعم را دارند. آن‌ها در ترکیب با چربی‌های گیاهی و شکر نوعی بستنی تولید می‌کنند که طعم آن شباهت زیادی با نمونه واقعی دارد.

به هرحال این استارت آپ تصمیم دارد پروتئین‌های تولیدی خود را به عنوان مواد اولیه به تولید کنندگان بزرگ مواد غذایی ارائه کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان