باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سونا بخار در اتوبوس‌های تندرو

فقدان تهویه مناسب و خنک کننده در اتوبوس‌های تندرو، این روزها داد شهروندان تهرانی را در آورده است.

سونا بخار در اتوبوس‌های تندرو

سونا بخار در اتوبوس‌های تندروبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هوا به شدت داغ است و آفتاب نه تنها از صبح بر مغز اتوبوس‌ها تابیده، بلکه حسابی گرم شده است. کودکی حدود 3 ساله در آغوش پدر خود در حال گریه کردن می‌باشد و ظاهرش نشان از بی‌تابی به دلیل گرمای هوا دارد، گریه‌ای که تنها مختص به یک کودک نیست.

یکی از مسافران اتوبوس با دیدن وضعیت کودک بسیار ناراحت شد، اما برخی دیگر از این وضعیت ناراضی هستند و دچار آشفتگی شده‌اند، راننده اتوبوس هم در پاسخ به سوال یکی از مسافران مبنی بر علت عدم روشن کردن کولر هیچ پاسخی نمی‌دهد.

در این میان افراد کهنسالی نیز دیده می‌شوند که از گرما کلافه شده‌اند و تنها فکرشان رسیدن به مقصد است، اما رسیدنی که با دعوا بر سر جا به اتمام نرسد؛ در این بین پیرمردی هم مشاهده می‌شود که روزنامه در دست خود را با تمام قوت برای کمی خنک‌تر شدن تکان می‌دهد، سر صحبت را با او باز کردم؛ او یکی از مسافران هر روز این خط است و بابت وضعیت نابسامان اتوبوس‌ها بسیار ناراضی بود و می‌گفت: برخی از راننده‌های این خط در ساعاتی که گرما به اوج خود می‌رسد، کولر را روشن نمی‌کنند.

یکی دیگر از مسافرانی که هر روز از این وسیله نقلیه برای رفت و آمد‌های خود استفاده می‌کند، از نبود نظارت درست بر این سامانه و مشکلات دیگری مانند نبود سیستم تهویه مناسب و خنک می‌گوید که صدای مردم را در آورده.

وقتی پای درد و دل مسافران اتوبوس‌های به اصطلاح تندرو بشینید، متوجه ضعف‌های این سامانه حمل و نقل عمومی می‌شوید؛ ضعف‌هایی که به راحتی از بیرون قابل مشاهده نیست؛ به همین دلیل به سراغ مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه رفتیم تا علت موضوع را بدانیم.


بیشتر بخوانید: سونای رایگان در متروی تهران! / شاهکار مترو با روشن‌کردن بخاری به‌جای کولر در تابستان


پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه استفاده از کولر اتوبوس‌هایی که سیستم سرمایشی دارند، الزامی است و با ذکر این مطلب که اتوبوس‌هایی که فاقد کولر هستند نیز به صورت چرخشی در خطوط استفاده می‌شوند، گفت: از شهروندان گرامی درخواست داریم چنانچه اتوبوسی دارای کولر است و استفاده نمی‌شود، شماره و نام خط مربوطه را به سامانه 1888 اعلام کنند تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری، برنامه بازسازی اتوبوس‌ها در دستور کار قرار دارد؛ به گونه‌ای که تاکنون برای حدود یکصد دستگاه، بازسازی انجام شده است، این تعمیرات شامل سیستم تعلیق، سیستم سرمایشی و گرمایشی، وضعیت ظاهری بدنه و سیستم نیروی محرکه اتوبوس می‌شود.

سنندجی گفت: با اجرای مصوبه دولت درباره اختصاص یارانه مابه التفاوت سوخت، نوسازی اتوبوس‌های شهر تهران نیز در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام می‌رسد.

البته این خطوط پر هیاهو در اوایل خط خنکی خوبی دارد. از یکی از رانندگان اتوبوس در مورد دلیل روشن نکردن کولر در یکی از خطوط اتوبوس‌های تندرو سوال کردم و گفت: کولر اتوبوس خراب است و کسی نیست که تعمیرش کند.

هر چند تنها 1 ماه از تابستان گذشته، ولی هنوز حدود 60 روز دیگر باقی مانده و مسافران زیادی باید روزانه نه یکبار بلکه چندین مرتبه برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده کنند.

اتوبوس‌های به اصطلاح تندرویی که امروزه برای عبور و مرور مورد استفاده ما قرار می‌گیرد، نه تنها به موقع به مقاصد نمی‌رسند، بلکه گرمای موجود در آن موجب شده که شهروندان رضایت کافی نداشته باشند.

هرچند مسئولان حمل و نقل عمومی قول مساعد برای نوسازی اتوبوس‌ها داده‌اند، اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان