دروغ‌هایی که در مصاحبه کاری می‌گوییم و به ضررمان است

حتما جمله معروف «صداقت، بهترین سیاست است» را شنیده‎اید؛ اما ما به دلایل مختلف گاهی دروغ را به صداقت ترجیح می‌دهیم، به خصوص زمانی که بحث مصاحبه کاری در میان باشد. تحقیقت نشان داده که ۸۵درصد افراد در مصاحبه‌های کاری دروغ می‌گویند؛ اما آیا تمام این دروغ‌ها به نفع‎شان تمام می‌شود؟

برترین‌ها: حتما جمله معروف «صداقت، بهترین سیاست است» را شنیده‎اید؛ اما ما به دلایل مختلف گاهی دروغ را به صداقت ترجیح می‌دهیم، به خصوص زمانی که بحث مصاحبه کاری در میان باشد. تحقیقت نشان داده که 85درصد افراد در مصاحبه‌های کاری دروغ می‌گویند؛ اما آیا تمام این دروغ‌ها به نفع‎شان تمام می‌شود؟ در ادامه دروغ‌های رایجی را که افراد در مصاحبه‌های کاری به زبان می‌آورند، که گاهی به نفع و گاهی به ضررشان است، برایتان آورده‌ایم تا این بار در مصاحبه‎هایتان حرفه‌ای‎تر عمل کنید.

دروغ‌هایی که در مصاحبه کاری می‌گوییم و به ضررمان است

من به این دلایل گپ‌ کاری داشته‌ام

گپ‌های کاری در رزومه توجه مصاحبه کننده‌ها را به خود جلب می‌کند. مثلا اگر شما در رزومه تان 2 سال کار نکرده باشید، برای طرف مقابلتان این سوال پیش می‌آید که چه اتفاقی در آن دوران برایتان افتاده است. ممکن است که شما به دلیل پیدا نکردن کار در خانه مانده باشید، اما ترجیح می‌دهید که به طرف مقابلتان دروغ بگویید؛ اما دلیلی ندارد که شما در این مورد دروغی بگویید. جدا از آن، این یک سوال کاملا شخصی است و می‌توانید در جوابش تنها بگویید: «به دلایل شخصی» شما باید از همان ابتدا طوری برخورد کنید که طرف مقابل زندگی کاری و شخصی شما را یکی نکند. پس اگر نمی‌خواهید در مورد گپ کاریتان توضیحی بدهید، بهتر است که جواب سر بالا بدهید.

تمام کارهای من در رزومه‎ام آمده است

احتمالا شما هم با توجه به شرکتی که در آن درخواست کار داده‎اید، در رزومه‎تان تغییراتی ایجاد کرده‎اید. مثلا چند ماه، کاری غیرمرتبط با رشته تحصیلی‎‎تان داشته‎اید که دانستن آن نه تنها نفعی برای استخدامتان ندارد، بلکه ممکن است به ضررتان هم تمام شود. این مورد یکی از مواردی است که پنهان کاری شما شاید به نفع‎تان باشد؛ بنابراین اگر صلاح دیدید که تجربه‌ای در رزومه‌تان را حذف کنید، حتما این کار را انجام دهید.

من برای هر ماموریتی آماده‎ام

برخی از شرکت‌ها کارشان به گونه‌ای است که باید کارمندان خود را به ماموریت در شهر‌های مختلف بفرستند. پس مطمئنا در مصاحبه چنین شرکت‎هایی، سوالی در این مورد که آیا آماده سفر در هر زمان و مکانی هستید، از شما پرسیده می‌شود. شاید شما در این شرایط برای گرفتن کار مورد نیازتان به آن‌ها پاسخ مثبت دهید، اما اگر واقعا آماده سفر به هر جایی نیستید، بهتر است که از همان ابتدا صادقانه آن را بگویید. در غیر این صورت یا با عمل انجام شده مواجه می‌شوید و مجبورید که پیشنهاد آن‌ها را بپذیرید، یا این که خیلی زود مجبور به ترک آن شرکت می‌شوید.

دروغ‌هایی که در مصاحبه کاری می‌گوییم و به ضررمان است

درآمد کنونی من ... تومان است

بسیاری از افراد برای گرفتن شغل مورد علاقه‎شان، در مورد حقوق قبلی خود دروغ می‌گویند. آن‌ها فکر می‌کنند که هر چه حقوق قبلی‎شان را بالاتر بگویند، شرکت جدید حقوق بیشتری به آن‌ها می‌دهد، در حالی که ممکن است همین موضوع باعث شود که آن‌ها رقم حقوقی شما را بالاتر از حد معمول دانسته و برای استخدام، ردتان کنند؛ بنابراین بهتر است حتی اگر می‌خواهید رقم حقوق قبلی‎تان را فاش نکنید، رقمی را پیشنهاد دهید که غیرمنطقی نباشد.

من شغل قبلی‎ام را دوست داشتم

شما دوست ندارید که در مورد مدیر قبلی‎تان، به مدیر جدیدتان حرف‌های ناخوشایندی بزنید، از این رو حتی اگر از او متنفر باشید، باز هم از خوبی‎هایش می‌گویید. خوشبختانه این دروغتان می‌تواند تاثیر مثبتی روی مصاحبه شما داشته باشد. در واقع ثابت شده که بد گفتن از مدیر و شرکت قبلی، یکی از بدترین تاثیرات را روی مصاحبه کننده و در نتیجه رد استخدام شما خواهد داشت.

من همیشه عاشق کار در شرکت شما بوده‌ام

مصاحبه کننده‌ها روانشناسان خوبی هستند، از این رو اگر شما برای نشان دادن تمایل به کار در آن شرکت یا برای تاثیر مثبت گذاشتن روی مدیرتان، به او بگویید که همیشه عاشق کار در شرکت او بوده‌اید، نه تنها خودتان می‌دانید که این یک دروغ است، بلکه طرف مقابلتان هم به دروغ شما پی می‌برد. البته نباید خودتان را بی‌میل و بی‎تفاوت به کار در آن شرکت نشان دهید، اما این که بگویید آرزوی کار در آن را نیز داشته‎اید، دروغ خوبی نیست.

من در آن رشته تخصص دارم

تقریبا اکثر افراد در مصاحبه‎هایشان خودشان را بیشتر از آنچه هستند، یعنی بالاتر از توانایی‌های واقعی‎شان نشان می‌دهند. در حالی که این دروغ می‌تواند در آینده دردسرساز شود. فکر کنید که شما به مدیرتان گفته‌اید که در فتوشاپ وارد هستید، اما پس از استخدام، زمانی که کاری را به شما محول می‌کنند، نمی‌توانید از پس آن بربیایید. از این رو بهتر است که به‎هیچ‎وجه در مورد دانش و توانایی‌های که دارید، دروغ نکنید.

دروغ‌هایی که در مصاحبه کاری می‌گوییم و به ضررمان است

من فردی اجتماعی هستم

کار در یک شرکت نیاز به فعالیت گروهی دارد. از این رو برای مصاحبه‎گر مهم است که شما روابط اجتماعی بالایی داشته باشید. اگر در واقعیت، شما فردی درونگرا هستید و دوست دارید که تنها کار کنید، اما در مصاحبه حرفی خلاف این راه می‌زنید، اشکالی ندارد، به شرط این که سعی کنید خودتان را با محیط وفق دهید و ارتباطتان را با دیگران حفظ کنید. انعطاف پذیری در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند، در غیر این صورت، خیلی زود دروغ‎تان لو رفته و از موقعیت‌ی که دارید، برکنار خواهید شد.

من در کار قبلی، مدیر بوده‌ام

این که شما به مصاحبه کننده بگویید که در شغل قبلی‌تان مسئول یا مدیر بخشی بوده‌اید، مطمئنا در نگاه اول او را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما بدون شک او با سوالات بیشتر در آن زمینه، متوجه دروغ شما می‌شود. اگر می‌خواهید نشان دهید که توانایی‌های بالایی دارید، به جای تمرکز روی شغل قبلی و دروغ گفتن، بهتر است که روی موقعیت جدیدتان تمرکز کنید و انتظارتتان را از موقعیتی که می‌خواهید در آن باشید، صادقانه بیان کنید.

نقطه ضعف من اعتیاد به کار زیاد است

یکی از سوالاتی که معمولا همه مصاحبه کننده‌ها از شما می‌پرسند این است که نقطه ضعفتان چیست؟ در این شرایط، باز هم شما دوست ندارید نکاتی منفی از خودتان بروز دهید، به همین دلیل جملاتی مانند «من به کارم اعتیاد دارم» یا «بیش از حد منظم و مسئولیت پذیر هستم» را به زبان می‌آورید. واقعیت این است که آن‌ها این سوال را نمی‌پرسند که تعریف بیشتری از شما بشوند، بلکه می‌خواهند میزان شناخت شما از شخصیتتان و تمایل به بهبود نقطه‎ضعف‎هایتان را بسنجند؛ بنابراین بهتر است که در پاسخ به این سوال، خود واقعی‎تان را نشان دهید.

منبع: bestlifeonline

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان