جزئیاتی از جبران کسری منابع بودجه ۹۸

کاهش ۶۲ هزار میلیارد تومانی هزینه‌های دولت طی سال جاری در حالی اتفاق افتاد که ظاهرا حدود ۱۳۸ هزار میلیارد تومان عدم تحقق منابع پیش بینی شده و ما به التفاوت آن از محل منابع جدید تامین خواهد شد.

جزئیاتی از جبران کسری منابع بودجه 98

به گزارش ایسنا، شرایط متفاوت سال جاری و آثار ناشی از تحمیل تحریم‌ها موجب شد آنچه در بودجه امسال پیش بینی شده بود نیز بار دیگر دستخوش تغییراتی شود. به هر صورت فضای بین‌المللی تا حدی بر تحقق منابع دولت به ویژه در بخش درآمدهای نفتی اثرگذار بود و به طور طبیعی منابع آن را کاهش داده است.  

منابع عمومی دولت برای بودجه امسال حدود 448 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که از محل درآمدهای نفت، مالیات و واگذاری دارایی‌های مالی و همچنین سایر درآمدها محقق می‌شود ولی به هر صورت شرایط خاص موجود موجب شد تا با گذشت حدود سه ماه از سال دولت در منابع و مصارف خود بازنگری کند.  

چندی پیش نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- اعلام کرد که 62 هزار میلیارد تومان از هزینه‌های بودجه را کم کرده‌اند تا بتوانند بر اساس منابع در اختیار اداره امور کشور را پیش ببرند. از این 62 هزار میلیارد حدود 23 هزار میلیارد از کسر بودجه عمرانی و مابقی از هزینه‌های مربوط به بودجه جاری کسر شد.

اما اطلاعات جدیدتری در رابطه با نحوه مدیریت منابع و مصارف بودجه در سال جاری از این حکایت دارد که پیش بینی‌ها بر این بود که 138 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی به ویژه از محل مالیات و نفت محقق نشود. دولت برای مدیریت صحیح شرایط موجود اینگونه اقدام کرده که 62 هزار میلیارد تومان را از هزینه‌ها کم کند و تا 75 هزار میلیارد تومان دیگر را از محل منابع جدید اختصاص دهد.  

این در حالیست که این حدود 75 هزار میلیارد تومان را قرار است حدود 4500 میلیارد تومان از محل حساب ذخیره ارزی که مجوز قانونی آن وجود دارد، 10 هزار میلیارد تومان برای مولد کردن دارایی‌های دولت و تا 37 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق تامین شود.  

البته مابقی نیز منابعی است که مجوز قانونی آن صادر شده تا دولت از محل منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند. این در حالی است  که طبق قانون باید برای سال جاری 32 درصد از منابع ناشی از نفت به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شد اما با دریافت مجوز از مقام معظم رهبری با توجه به شرایط سخت در سال جاری قرار بر این شد تا دولت 20 درصد واریز کرده و 12 درصد دیگر را امکان استفاده در امور بودجه‌ای داشته باشد.  

بر این اساس بودجه 448 هزار میلیارد تومانی عمومی سال جاری به گونه‌ای مدیریت شد که با توجه به کسری 138 هزار میلیاردی که برای آن پیش بینی می‌شد دولت 62 هزار میلیارد تومان را در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و تا حدود 75 هزار میلیارد تومان منابع جدید پیش بینی کرده است که در مجموع منابع بودجه عمومی را به 386 هزار میلیارد تومان در سال جاری می‌رساند که برابر با همین رقم در سال گذشته است.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان