در قسمت دوم «چهار چرخه» نگاهی داشتیم بر اتفاقات اخیر صنعت خودرو از پژو 207 جدید که ایران خودرو آن را با سقف شیشهای برای سال 99 پیش فروش کرده است و خودروهایی که پلیس راهور آنها را برای تردد در جادهها مناسب نمیداند.
داستان حذف قطعاتی که خودروسازی آنها را آپشن عنوان میکند، از روی خودروها تازگی ندارد. برای مثال هفته قبل ایران خودرو اعلام کرد که سانروف را به دلیل نبود قطعات و شرایط نامناسب خودروسازی از روی محصولات پژو حذف میکند. اما جالب آنکه در همین هفته نمونه جدید پژو 207 را با سقف تمام شیشهای برای سال آینده پیش فروش کرد. این درحالیست که سقف تمام شیشهای باید استانداردهای بالایی داشته باشد که در صورت چپ شدن خودرو سرنشینان آسیب نبینند.
در ادامه نیز به استاندارد نامشخص خودروهای داخلی مانند ساینا و تیبا پرداختیم که گفته میشود قرار است جایگزین پراید شوند و البته نقش خنثی سازمان استاندارد که مدتهاست قصد اعمال استانداردهای 85 گانه را دارد و همچنین خودروسازان. این شرایط در حالیست که تعداد کشتههای تصادفات در طول یک سال با سقوط یک هواپیما برابری میکند و جالب آنکه مسئولانی از جمله روسای پلیس راهور و وزیر بهداشت به تولید و تردد خودروهای بیکیفیت که آمار تصادفات و کشته شدگان جادهای را افزایش میدهد، اعتراض دارند.