چند میلیون دلار را سیل می‌برد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اخیرا دولت مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت 5000 میلیارد تومانی از محل منابع صندوق توسعه ملی را برای جبران بخشی از خسارت ناشی از سیل ابتدای سال جاری دریافت کرد.

گرچه هنوز مشخص نیست که دقیقا چند میلیون دلار بابت این رقم از صندوق دریافت خواهد شد و با چه ساز و کاری باشد، اما با توجه به اینکه مبنای تبلیغ منابع ارزی صندوق، نرخ سامانه نیما است، این گونه برآورد می‌شود که حدود 430 میلیون دلار بابت این 5000 میلیارد تومان از صندوق برداشته شود در حال حاضر نرخ دلار در سامانه نیما نسبت به مدت گذشته افزایش یافته و حدود 11 هزار و 600 تومان است که تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد.

خسارت ناشی از سیل در ابتدای سال جاری در چند استان کشور حدود 38 هزار میلیارد تومان برآورد شد که دولت اعلام کرد 26 هزار میلیارد تومان آن از محل بودجه و تسهیلات بانکی است به طوری که 23 هزار میلیارد تومان بودجه‌ای و 3000 میلیارد دیگر را فعلا بانک‌ها تقبل کرده‌اند. 12000 میلیارد تومان دیگر   بلاتکلیف باقی مانده بود که به نظر می‌رسید دولت از صندوق توسعه ملی برداشت کند.

البته  در ابتدای وقوع سیل بحث برداشت از صندوق پیش آمد و رئیس جمهور طی نامه‌ای درخواست برداشت دو میلیاردی را مطرح کرده بود که مقام معظم رهبری این موضوع را مشروط به این کردند که ابتدا از منابع بودجه‌ای و بانکی استفاده شده و در صورت لزوم از صندوق کمک گرفته شود.

از 12000 میلیارد تومان باقی مانده فعلا 5000 میلیارد تومان از صندوق برداشت خواهد شد و مانده آن تکلیف مشخصی ندارد ولی بعید نیست که بار دیگر صندوق هدف قرار بگیرد.

گرچه تاکنون ساز و کار برداشت 5000 میلیارد تومانی از صندوق مشخص نشده اما طبق اعلام قبلی این منابع به صورت تسهیلات به دولت ارائه خواهد شد و بابت آن میزان مشخصی دلار به ریال تبدیل می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان