ققنوس در الکامپ از توکن SKYC رونمایی کرد؛ احراز هویت بر بستر بلاکچین

ققنوس امروز در نمایشگاه الکامپ از توکن SKYC رونمایی کرد. این توکن، احراز هویت کاربران حقیقی را در بستر بلاکچین ممکن می کند و برای اشتراک گذاری اطلاعات بین مراکز پولی و مالی استفاده می شود.

ققنوس در الکامپ از توکن SKYC رونمایی کرد؛ احراز هویت بر بستر بلاکچین

ققنوس امروز در نمایشگاه الکامپ از توکن SKYC رونمایی کرد. این توکن، احراز هویت کاربران حقیقی را در بستر بلاکچین ممکن می کند و برای اشتراک گذاری اطلاعات بین مراکز پولی و مالی استفاده می شود.

در این نشست، نسخه 0.9 وایت پیپر (سپیدنامه) این توکن به شکل رسمی ارائه شد تا پس از دریافت بازخوردها و اصلاحات، به نسخه نهایی تبدیل شود. ققنوس در مجموع یکصد میلیارد توکن SKYC با نام کامل  Secure KYC را منتشر کرده است که هرکدام از آنها پس از استفاده توسط پذیرنده، از بین می روند.

«ولی الله فاطمی»، مدیرعامل ققنوس در گفتگو با دیجیاتو تأکید کرد که این توکن به هیچ وجه به حوزه پرداخت های خرد ارتباط ندارد و در حوزه B2B برای احراز هویت به کار می رود، بنابراین منافاتی با قوانین اخیر بانک مرکزی در مورد ممنوعیت ارائه توکن برای میکروپیمنت نخواهد داشت. او همچنین اظهار امیدواری کرد که با برداشته شدن این محدودیت، ققنوس بتواند خدمات بیشتری را بر بستر بلاکچین در اختیار کسب و کار ها و عموم مردم قرار دهد.

مدیرعامل ققنوس در مراسم رونمایی از این توکن گفت: «مزیت اصلی توکن SKYC این است که از بستر نظام بانکی کشور بیرون می آید و به همین دلیل، می تواند اعتماد به بستر بلاکچین را در زیرساخت بانکی کشور به وجود آورد». فاطمی معتقد است استفاده از این پلتفرم در شبکه بانکی، می تواند گام مثبتی باشد در راستای اعتمادسازی تا بتوان در آینده بهره برداری مثبت و عمومی تری از این فناوری داشت.

«محمد جواد صمدی»، مدیر فنی ققنوس در ادامه توضیحات بیشتری در مورد توکن SKYC ارائه کرد. برای استفاده از این توکن، کاربر حقیقی با استفاده از کیف پول الکترونیکی ققنوس، اطلاعات هویتی و بانکی خود را وارد سیستم می کند. البته همه کاربران بعد از فعال کردن حساب خود در کیف پول الکترونیکی، سطح صفر SKYC را دارند. بعد از ورود اطلاعات به شیوه «خوداظهاری»، کاربر یکی از شعبات بانکی را برای احراز هویت مدارک خود انتخاب می کند. پس از طی فرایند احراز هویت، هر تعداد توکن به درخواست کاربر برای او صادر شده و به کیف پول او واریز می شود.

پس از دریافت توکن ها، شخصی حقیقی نیازی به ارائه مدارک و اطلاعات اصلی به دیگر پذیرنده ها (بانک ها یا مؤسسات مالی) ندارد و فقط کافیست یک توکن را به شکل غیر حضوری به پذیرنده تحویل دهد. احراز هویت توسط یکی از شعبات مجاز بانکی در این سیستم، برای پذیرنده های دیگر هم کافیست و به آن اعتماد می کنند. به گفته صمدی، در حال حاضر بانک های پاسارگاد، پارسیان، ملی و ملت در این شبکه حضور دارند و به تدریج دیگر بانک ها و مؤسسات مالی هم به این مجموعه اضافه خواهند شد.

در ادامه این نشست، صمدی اطلاعات بیشتری در مورد معماری شبکه این توکن و ساختار توزیع شده IPFS ارائه کرد. او در پاسخ به پرسش دیجیاتو در مورد نحوه تغییر اطلاعات هویتی پس از صدور توکن ها گفت: «پس از تغییر اطلاعات، حتی توکن هایی که قبلاً صادر شده اند هم با اطلاعات جدید آپدیت می شوند. در واقع اطلاعات کاربر به شکل رمزنگاری شده درون ساختار IPFS ذخیره شده و در صورت نیاز، به حالت توکن در می آیند. (توکنایز می شوند)».

صمدی از جمله مزایای رقابتی توکن SKYC به توزیع شدگی و قابلیت اعتماد، ماژولار بودن، لایه های مختلف فضای KYC، پوشش امضای فیزیکی در کنار امضای دیجیتال و حفظ حریم خصوصی با وجود اشتراک گذاری اطلاعات اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان