شهرداری‌ها نباید از پسماندهای بهداشتی کسب درآمد کنند

انتقاد از افزایش ۳ برابری قیمت جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ضمن انتقاد از افزایش قیمت ۳ برابری جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی گفت: شهرداری‌ها نباید از جمع‌آوری پسماندهای بهداشتی کسب درآمد کنند

انتقاد از افزایش 3 برابری قیمت جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ضمن انتقاد از افزایش قیمت 3 برابری جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی گفت: شهرداری‌ها نباید از جمع‌آوری پسماندهای بهداشتی کسب درآمد کنند.

به گزارش به نقل از ایلنا،مسعود تجریشی (معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست) درباره عدم مدیریت صحیح پسماندهای بیمارستانی گفت: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که شهرداری‌ها پسماندهای بیمارستانی را زباله‌های خطرناک اعلام کردند از همین‌رو بیمارستان‌ها باید هزینه بیشتری برای حمل و امحاء این زباله‌ها پرداخت کنند. متاسفانه شهرداری‌ها نباید قیمت زباله‌های بیمارستانی را افزایش می‌دادند و از جمع‌آوری پسماندهای بهداشتی کسب درآمد می‌کردند.

وی ادامه داد: موضوع پسماندهای بیمارستانی در جلسه شورای عالی کلان‌شهرها مطرح شد، در آن جلسه به این نتیجه رسیدیم که اگر هزینه جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی را کاهش دهیم یا حتی سوبسید برای آن نیز پرداخت شود راحت‌تر می‌توانیم پسماندهای پزشکی را جمع‌آوری کنیم. بنابراین مقرر شد که قیمت جمع‌آوری پسماندهای بهداشتی و بیمارستانی کاهش پیدا کند، در حال حاضر نیز در حال تدوین آیین‌نامه‌ها هستیم تا در کارگروه کلان‌شهرها به تصویب برسد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: وقتی مصوبات را بررسی می‌کردم، نمی‌دانم چه چیزی باعث شده بود که با طرح این مصوبه در شورای شهر، قیمت جمع‌آوری پسماند سه برابر شده بود. وقتی هزینه جمع‌آوری پسماند افزایش پیدا کرد، وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها به دنبال این بودند که از یک مجرای قانونی راهی پیدا کنند که پسماندهای بیمارستانی را پسماند ویژه اعلام کنند نه پسماند خطرناک. چراکه اگر پسماند‌های بیمارستانی پسماند ویژه شود، بنابراین هزینه آن نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم به جای تغییر آیین‌نامه‌ها هزینه را کاهش دهیم.

تجریشی خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های بسیاری بودند که در زمینه پسماند دچار تخلف شده و ما به آنها اخطار دادیم و در برخی موارد حتی آنها را به دادگاه معرفی کردیم، برخی از این بیمارستان‌ها نیز تا مرز پلمپ هم پیش می‌رفت و در نهایت بیمارستان مجبور می‌شد، سیستم جمع‌آوری پسماند مانند اتوکلاو خود را اصلاح کند.

وی با اشاره به پسماندهای بیمارستانی در شهرهای کوچک، تصریح کرد: در مراکز درمانی و درمانگاه‌های در شهرهای کوچک متاسفانه هیچ نظارتی بر جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی نیست. در بسیاری از مطب‌های پزشکان اقدامات جراحی انجام می‌شود که در خصوص جمع‌آوری پسماندهای این مطب‌ها هیچ نظارتی نمی‌شود. ما تلاش می‌کنیم پس از تعدیل هزینه جمع‌آوری پسماند پایش‌هایمان را گسترش دهیم و از آنجا که در شهر مشهد جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی به خوبی عمل شده است، در نظر داریم شهر مشهد را به عنوان مرکز پایش انتخاب کرده و نمونه‌های لازم را به آنجا ارسال کرده تا در آنجا بررسی شود و از این طریق نظارت‌هایمان را گسترش دهیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره پسماندهای صنعتی نیز گفت: قانون در خصوص پسماند‌های صنعتی به صراحت اعلام می‌کند، انهدام پسماندهای صنعتی وظیفه تولید کننده است بنابراین تولیدکننده‌های صنعتی موظف به مدیریت پسماندهای صنعتی هستند. در برنامه چهارم آمده است هر استان یک محل دفن پسماند صنعتی ویژه و خطرناک باید داشته باشد که تاکنون این قانون اجرا نشده است. در حقیقت از زمان اجرای برنامه چهارم تا سال گذشته تنها سه محل دفن پسماند صنعتی در کشور داشتیم و حتی در برخی از استان‌ها این پسماندها شناسایی هم نشده بوده است.

تجریشی خاطرنشان کرد: از سال گذشته استان‌ها را تک به تک شناسایی کرده و تلاش می کنیم که تا پایان سال در 4 استان جدید با هماهنگی وزارت کشور و استانداری‌ها محل دفن پسماند صنعتی ایجاد شود، مشکلی که تاکنون وجود داشت، این است که از آنجا که پسماندها مدیریت نمی‌شود، افرادی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کردند با کمبود پسماند مواجه بودند، بنابراین یکی دیگر از اقدامات ما شناسایی پسماندهای تولید شده در کشور است.

وی ادامه داد: از همین‌رو سامانه‌ای از فروردین‌ماه در این خصوص ایجاد کردیم و با هماهنگی با وزارت صنعت و نفت برای تمامی صنایع یک کد در نظر گرفته شده است و سعی می‌کنیم مبدا و مقصد پسماندهایی که در کشور جابجا می‌شود را در این سامانه مشخص کرده و سازمان محیط زیست نیز بر آن نظارت کند. به طور مثال اگر قرار است پسماندی از عسلویه به سراوان در گیلان ارسال شود، باید تولید کننده پسماند به کارخانه محل دفن اعلام کند و چنانچه کارخانه مدیریت پسماند قبول کرد، پس از آن ادارات سازمان محیط‌زیست در استان باید تایید کنند که این پسماندها در این کارخانه مدیریت پسماند می‌تواند امحاء‌ شود.

او تصریح کرد: بنابراین تمامی جابجایی‌هایی که در سراسر کشور برای پسماندها صورت می‌گیرد با هماهنگی وزارت صمت و نفت در این سامانه مشخص و کارخانه‌های تولیدی و کارخانه‌های مدیریت پسماند نیز شناسایی می‌شوند. بنابراین از این به بعد تمامی پسماندهای خطرناکی که در کشور جابجا می‌شود، قابل پیگیری و نظارت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان