باشگاه خبرنگاران جوان: رسانههای انگلیسی به نقل از مقامات سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (MI6) مدعی شدند که مقامات امنیتی این کشور در حال بررسی موضوع حمله سایبری روسیه به سیستم موقعیتیاب نفتکش «استنا ایمپرو» هستند که گفته میشود با دستکاری و ارسال سیگنالهای اشتباه باعث ورود آن به آبهای ایران شدهاست.
منابع امنیتی انگلیس با ادعای اینکه جاسوسهای روس و سپاه با همکاری یکدیگر سیستم موقعیتیاب نفتکش را هک و خاموش کردند به پایگاه «ساندی میرور» گفتهاند سازمانهای اطلاعاتی داخلی و برونمرزی انگلیس این موضوع را بررسی میکنند که آیا ردپای فناوری خاصی در این حادثه را پیدا میکنند یا هواپیماهای جاسوسی غربی حاضر در منطقه (تنگه هرمز) مورد مشکوکی را مشاهد کردهاند یا خیر.
یک منبع امنیتی کشورهای غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر روسیه فناوری اختلال در جیپیاس (موقعیتیاب) را در اختیار دارند، افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان اطلاعات روسیه در جنگ سوریه به منظور حمایت از منافعشان همکاری بسیار نزدیکی داشتند، احتمالا مسکو این فناوری را در اختیار ایرانیها قرار داده است.
به نوشته پایگاه اکسپرس، اگر مشارکت روسیه در توقیف نفتکش انگلیسی حقیقت داشته باشد، بدون شک این اقدام با دستور مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه انجام شده است.
این ادعای سازمانهای اطلاعاتی انگلیس از ماجرای توقیف نفتکش این کشور بیش از هر چیزی تأییدکننده روایت ایران و در تناقض با روایت انگلیسیها از این ماجراست. روز گذشته (شنبه) وزیر دفاع انگلیس مدعی شد نیروهای ایرانی نفتکش این کشور را در آبهای بینالمللی دریای عمان متوقف کردند و نه آبهای ایران و این اقدامی «خصمانه» است اما اکنون سازمانهای امنیتی انگلیس توقیف نفتکش این کشور در آبهای ایران را تأیید میکنند.
ساعاتی پیش نیز شبکه جهانی «بیبیسی» فایلی صوتی مکالمات رادیویی نفتکش استینا ایمپرو، نیروهای ایرانی و ناوچه انگلیسی هنگام عملیات توقیف را منتشر کرد که بخش دیگری از درستی روایت ایران از این ماجرا را تأیید کرد (اینجا). مقامات انگلیس در روایت خود مدعی شدند هنگام توقیف نفتکش این کشور، ناوچه انگلیسی در نزدیکی محل حادثه حضور نداشته است، در غیر این صورت مانع توقیف آن از سوی نیروهای ایرانی میشد!
تاکید روسیه بر خسارتبار بودن موضع آمریکا درباره ایران برای انپیتی
نماینده روسیه در آژانس بینالمللی انرژی هستهای از موضع مقامات آمریکایی درباره غنیسازی ایران انتقاد و آن را برای پیمان منع گسترش جنگافزارهای هستهای خسارتبار توصیف کرد.
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین و همچنین نماینده این کشور در آژانس بینالمللی انرژی اتمی، به اظهارات مقامهای ارشد آمریکایی مبنی بر اینکه ایران نباید حق غنیسازی داشته باشد، واکنش نشان داد و غنیسازی را حق غیرقابل سلب برای همه اعضای «انپیتی» (پیمان منع گسترش جنگافزارهای هستهای) خوانده است.
او که در هفتههای اخیر بارها از مواضع دولت آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است، در تازهترین اظهارنظر توییتری خود نوشت: «مقامهای آمریکایی بر ممنوعیت غنیسازی اورانیوم برای ایران اصرار دارند. آنها فراموش کردند که طبق مفاد بند چهارم انپیتی، غنیسازی یک حق غیرقابل سلب برای همه کشورهای عضو انپیتی است».
نماینده مسکو در آژانس بینالمللی انرژی اتمی افزود: «این انکارگرایی حقوقی یا جهالت، برای یکپارچگی رژیم عدم اشاعه اتمی، خسارتبار است».
هفته گذشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در پیامی توئیتری نوشته بود: «یکی از بدترین اشتباهات برجام که در حال حاضر خود را نمایان کرده است، اجازه دادن به ایران برای حفظ توانمندی غنیسازی آن است. نباید غنیسازی برای ایران باشد و تا زمانی که ایران جاهطلبیهای هستهای و فعالیتهای شرورانه خود را ترک نکند، حداکثر فشار بر ایران ادامه خواهد یافت».
این اظهارنظر مقام آمریکایی با واکنش دریابان «علی شمخانی»، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مواجه شد و او با تاکید بر حق اعضای انپیتی برای غنیسازی اورانیوم، یک یادداشت کوتاه منتشر کرده بود.
حزب کارگر انگلیس: در مسئله توقیف نفتکش ما نباید پیامرسان آمریکا باشیم
یک سخنگوی حزب مخالف انگلیس گفت این کشور نباید در خصوص توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» در خلیج فارس، پیامرسان آمریکا برای ایران باشد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ریچارد بورگن، یکی از سخنگوهای حزب کارگر انگلیس، روز یکشنبه گفت این کشور نباید نقش پیامرسان را برای آمریکا درخصوص توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» با پرچم انگلیس از سوی نیروهای ایران ایفا کند.
او در گفتگو با اسکای نیوز هشدار داد: انگلیس نباید به یک مناقشه همانند مسئله (جنگ) عراق کشیده شود و گفت ما میتوانیم نقشی بسیار مثبت در این مناقشه ایفا کنیم.
این سخنگو افزود: نقش انگلیس آن است که برای حل این مناقشه و تنشزدایی و توافق هستهای از گفتگوها حمایت کند؛ اما ما آنچه نمیخواهیم، آنست که پیامرسان یا یار دونالد ترامپ باشیم.
روز جمعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نفتکش انگلیسی را به دلیل تخلف از قوانین بینالمللی توقیف کرد. نفتکش «استنا ایمپرو» ویژه حمل نفت و فرآوردههای پتروشیمی است. طول این نفتکش عظیمالجثه 183 متر و پهنای آن 32 متر بوده و با سرعت 12/7 گره دریایی (معادل 23/5 کیلومتر بر ساعت) قادر به حرکت است.
بر اساس گزارشها، این نفتکش با 23 خدمه از بندر فجیره امارات متحده عربی به مقصد بندر الجبیل در عربستان سعودی در حرکت بود که پس از نقض قوانین از سوی نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
نماینده انگلیسی: لندن نباید پیام رسان و تابع ترامپ باشد
وزیر دادگستری دولت در سایه و عضو حزب کارگر انگلیس بر این باور است که دولت محافظه کار لندن نباید پیام رسان و تابع دونالد ترامپ باشد.
ریچارد بورگن وزیر دادگستری دولت در سایه و نماینده حزب محافظه کار در مجلس عوام انگلیس در مصاحبهای با شبکه اسکای نیوز ضمن انتقاد شدید از دولت محافظه کار در قبال ایران، تاکید کرد: ما نباید پیام رسان و تابع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باشیم.
بر اساس این گزارش، تنش ها بین انگلیس و ایران بر سر توقیف یک فروند نفتکش حامل نفت خام ایران در جبل الطارق تشدید شده است. جمهوری اسلامی نیز یک فروند نفتکش انگلیسی را توقیف کرده است.
این نماینده پارلمان انگلیس افزود: لندن نباید در موضوعات مربوط به ایران، از مواضع دولت آمریکا پیروی کند.
بورگن خواستار کاهش تنش ها بین ایران و انگلیس شد و تاکید کرد: انگلیس نباید در قبال ایران اشتباهات سال 2003 میلادی در خصوص مساله عراق و همراهی با مواضع آمریکا را تکرار کند، اشتباهاتی که منجر به درگیری نظامی شد. به نظر من می توانیم در این موضوع نقش بسیار مثبتی ایفا کنیم. نقش ما باید تلاش برای کاهش تنش و حمایت از توافق هستهای آن هم با صدای بلند و کاملا رسا باشد.
وی تصریح کرد: چیزی که نمی خواهیم انجام دهیم این است که به پیام رسان یا تابع دولت ترامپ تبدیل شویم.
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه شب در اطلاعیهای اعلام کرد: عصر جمعه 28 تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز بهعلت رعایت نکردن قوانین و مقررات بینالمللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
صبح روز شنبه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام خبر آغاز بررسی های کارشناسی حادثه نفتکش انگلیسی مربوط به نقض قوانین بین المللی دریانوردی، گفت: در صورت لزوم و بر مبنای درخواست مقام قضایی ممکن است خدمه برای انجام مصاحبه های تخصصی و فنی فراخوانده شوند.
وزیر امور خارجه کشورمان در یک گفتگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود با یادآوری اینکه بر خلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.
اذعان یک رسانه صهیونیستی:
ایران هماکنون در قامت یک قدرت جهانی ظاهر شده است
یک رسانه صهیونیستی با اذعان به قدرت ایران به تشریح دلیل استفاده تهران از بالگرد در توقیف نفتکش انگلیسی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه صهیونیستی جروزالم پُست امروز در گزارشی در اشاره به توقیف نفتکش دارای پرچم انگلیس در تنگه هرمز به دلیل نقض برخی از قوانین اذعان کرد: ایران هم اکنون در قامت یک قدرت جهانی ظاهر شده است که می تواند هرآنچه می خواهد را در تنگه راهبردی هرمز انجام دهد.
در گزارش این رسانه صهیونیستی در این خصوص آمده است: این اقدام (توقیف نفتکش انگلیس) پیام مهمی بود که تهران برای یک قدرت بزرگ غربی به ویژه کشوری که به لحاظ تاریخی به قدرت دریانوردی خود افتخار می کند، فرستاد.
گزارش مذکور تصریح می کند: ایران به آنچه می خواست برای چانه زنی با انگلیس دست یافته است. ایران مانند اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی از یک بالگرد استفاده کرد تا نشان دهد ایران نیز می تواند همانند تفنگداران نیروی دریایی سلطنتی انگلیس وارد عمل شود.
گفتنی است، عصر روز جمعه 28 تیر، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استنا ایمپرو (stena impero) هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.
به گفته یک منبع نظامی آگاه، این نفتکش قصد عبور از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز را داشته است.
ظاهراً نفتکش دستگاههای ردیاب خود را خاموش کرده بود و به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران توجهی نداشت از این رو بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی توقیف شد.
معاون وزیر دفاع انگلیس:
نمیتوانیم همه کشتیهای خود را در خلیجفارس اسکورت کنیم/ باید به دنبال کاهش تنش با ایران باشیم
معاون وزیر دفاع انگلیس با تاکید بر اینکه این کشور نمیتواند تمام کشتیهای متعلق به بریتانیا را در خلیج فارس اسکورت نظامی کند، گفت که لندن باید به دنبال کاهش تنش با ایران باشد.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، توبیاس الوود معاون وزیر دفاع انگلیس امروز (یکشنبه) این انتقاد را که نفتکش انگلیسی توقیف شده توسط ایران میبایست بیشتر محافظت میشد را رد و تاکید کر که اولویت، باید کاهش تنشها باشد.
الوود گفت: باید بودجه بیشتری صرف نیروی دریایی انگلیس شود و خروج یکجانبه آمریکا از توافق هستهای موجب بالا رفتن تنشها در منطقه شده است.
پس از آنکه یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط ایران توقیف شد، برخی مقامات پیشین انگلیس انتقاد کردهاند که قصور کابینه منجر به این اتفاق شده است و کشتی "استنا ایمپرو" میبایست بیش از این، مورد محافظت قرار میگرفت.
معاون وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به این انتقادات گفت: روزانه کشتیهای انگلیسی متعددی از این آبراه (تنگه هرمز) عبور میکنند و غیر ممکن است بتوان هر یک از این شناورها را جداگانه اسکورت کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت به سرعت تغییر کرده و پاسخ دادن به آن زمان میبرد، تصریح کرد: قبل از هر چیز باید برای کاهش تنش تلاش کنیم. ما اخیرا شاهد بلا رفتن تنشها در خاورمیانه بودهایم.
الوود توقیف نفتکش انگلیسی را بخشی از یک چالش ژئو پولتیکی گستردهتر توصیف کرد که ایران اکنون در تعاملش با غرب با آن مواجه شده است. وی خاطر نشان کرد: بنابراین، اولین و مهمترین مسئولیت ما این است که اطمینان یابیم به یک راه حل درباره این نفتکش دست یافتهایم و همچنین مطمئن شویم که دیگر کشتیهای حامل پرچم انگلیس با ایمنی از این آبها عبور میکنند. ما سپس باید به دنبال یک روابط حرفهای، مناسب و کارآمد با ایران باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تحریم ایران وجود دارد، این اقدام ایران را خصومتآمیز خواند و گفت: نباید از این موضوع غافل شویم. این یک مسئله جدی است که ایران باید آن را بپذیرد.
این مقام انگلیس افزود: اگر خواهان ادامه ایفای نقش خود در صحنه بینالمللی هستیم باید در نظر داشته باشیم که تهدیدات تغییر میکنند و میبایست هزینه بیشتری را صرف توان دفاعی، شامل نیروی دریایی سلطنتی کنیم. نیروی دریایی سلطنتی ما برای محافظت از منافعمان در سرتاسر دنیا بسیار کوچک است. این چیزی است که نخست وزیر بعدی باید به آن توجه کند.
به گزارش ایسنا، روابط عمومی سپاه پاسداران ایران شامگاه جمعه از توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز به دلیل رعایت نکردن قوانین بینالمللی خبر داد و تاکید کرد که این کار را بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان انجام داده است.
این اقدام قانونی ایران در حالی با واکنش کشورهای مختلف روبهرو شده است که نیروهای انگلیسی دو هفته پیش در جبلالطارق یک نفتکش حامل نفت ایران را با این ادعا که به مقصد سوریه در حرکت بوده است، توقیف کردند و تاکنون نیز ان را آزاد نکردهاند.
وزیر امورخارجه کشورمان این قدام انگلیس را دزدی دریایی خواند و تاکید کرد که توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس در راستای اجرای قوانین بینالمللی کشتیرانی بوده است.
سخنگوی وزارتخارجه انگلیس: تشدید تنشها در خلیج فارس به نفع کسی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در واکنش به توقیف یک نفتکش این کشور در خلیج فارس گفت که تشدید تنشها در خلیج فارس به نفع هیچ کسی نیست.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، «آلیسون کینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس روز یکشنبه گفت که تشدید تنشها در خلیح فارس به نفع هیچ کسی نیست.
وی که با شبکه «اسکاینیوز» عربی مصاحبه میکرد، افزود: «لندن کلیه گزینهها برای پاسخ به تهران به دلیل توقیف نفتکش انگلیسی را بررسی خواهد کرد.»
سخنگوی دولت انگلیس همچنین مدعی شد که توقیف این نفتکش در آبهای سرزمینی عمان انجام شده است.
نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران یک نفتکش انگلیسی را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد.
ایران دلیل توقیف این نفتکش را خاموش کردن تمام سیستمهای مکانیابی، برخورد با یک لنج تجاری، عدم پاسخگویی به هشدارهای و دستورات مقامات کشتیرانی کشورمان و در نهایت عبور از مسیر مخالف برای ورود به تنگه هرمز عنوان کرد.
بر اساس گزارش پایگاه رصد خطوط کشتیرانی marinevesseltraffic این نفتکش آخرین بار در نزدیکی بندر فجیره امارات سیگنال مکانیابی مخابره کرده است که این مسئله در ساعت 12.06 ظهر روز جمعه به وقت امارات انجام شده است و از آن زمان به بعد هیچ سیگنال مکانی مخابره نکرده است
مالک نفتکش متخلف انگلیسی درخواست دیدار با خدمه را به ایران تحویل داد
مالک نفتکشی که به دلیل تخلف در خلیج فارس توقیف شده، اعلام کرد درخواست ملاقات با خدمه این کشتی را به مقامهای ایرانی تحویل داده است.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، شرکت «استنا بالک» که مالکیت نفتکش انگلیسی توقیفشده در خلیج فارس را بر عهده دارد، اعلام کرد درخواست رسمی ملاقات با خدمه این نفتکش را به مقامهای ایرانی ارائه کرده است.
در بخشی از بیانیهای که در پایگاه اطلاعرسانی این شرکت منتشر شده، به نقل از «اریک هانل» مدیر عامل این شرکت، آمده است: «میتوانم تایید کنم که درخواست رسمی برای ملاقات با 23 خدمه "استنا ایمپرو" به مقامهای بندر عباس ارائه شده است.»
وی افزود: «این درخواست، تایید شده، اما منتظر پاسخ رسمی هستیم. در همین حال، به همکاری و تماس با مقامهای مربوطه ادامه میدهیم.»
نفتکش استنا ایمپرو روز جمعه به دلیل نقض مقررات دریایی و رفتار خطرزا، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد. جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که روند قضایی باید در ارتباط با این کشتی طی شود.
توقیف این نفتکش انگلیسی، دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس با حمله به نفتکش «گریس 1» که حامل نفت ایران بود، آن را در نزدیکی «جبل طارق» توقیف کردند. لندن مدعی است که این اقدام را برای ممانعت از نقض تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده، اما آنطور که روزنامه «گاردین» نوشته، این اقدام به درخواست آمریکا صورت گرفته است
بیبیسی: بحران نفتکشها اولین «محک سیاسی» نخست وزیر جدید انگلیس است
نخست وزیر جدید انگلیس که طی چند روز آینده انتخاب خواهد شد، با چالشهای متعددی مواجه است که نخستین چالش، بحران نفتکشها با ایران است.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، نخست وزیر جدید انگلیس در حالی طی هفته جاری انتخاب میشود که این کشور با چالشهای متعددی مواجه است.
پایگاه اینترنتی شبکه خبری بیبیسی در گزارشی با اشاره به این چالشها نوشت که بحران نفتکشها با ایران یک آزمون سیاسی برای نخست وزیر جدید انگلیس خواهد بود.
نخست وزیر جدید انگلیس میراثدار بحرانهای متعددی خواهد بود این در حالی است که روابط لندن با متحدان سنتی خود تا این حد تحت تنش نبوده است.
بیبیسی نوشته است که میتوان گفت که برگزیت دستکم روابط لندن با متحدان اروپایی را پیچیده کرده است و انگلیس اختلافات چشمگیری با آمریکا درباره سرنوشت توافق هستهای با ایران دارد.
همچنین درز مکاتبات محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا درباره ترامپ، روابط واشنگتن و لندن را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده است تا ترامپ اظهارات تندی را علیه «ترزا می» نخست وزیر مستعفی و سفیر انگلیس در واشنگتن مطرح کند.
بیبیسی در ادامه گزارش خود نوشت: «درباره بحران کنونی با ایران، برخی کشوها ممکن است این اعتقاد را داشته باشند که چه بسا انگلیس با توقیف نفتکش گریس 1 که حامل نفت ایران بود، خود این بحران را ایجاد کرده باشد.»
به نوشته بیبیسی، ممکن است که تبادل ساده نفتکش ایرانی با نفتکش توقیف شده انگلیسی، پاسخ ساده بحران کنونی باشد اما هرگونه تبادل، برای انگلیس «شرمآور» خواهد بود.
پیچیدگی موضوع این است که سرنوشت نفتکش گریس 1 در حال حاضر وابسته به روند قانونی در جبل طارق بوده و پیش از آزاد شدن این نفتکش و ادامه مسیر البته به جایی غیر از مکانهای تحریم شده، این روند باید طی شود.