اخبار مجلس/بتن‌ریزی فاز ۲ نیروگاه بوشهر چه زمانی انجام می‌شود؟/دوتابعیتی‌ها اجازه کاندیداتوری در انتخابات مجلس را ندارند

سرویس سیاسی فردا: جلال میرزایی در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون انرژی اظهار داشت: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این جلسه حضور یافت و گزارشی درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور به نمایندگان ارائه کرد.

وی افزود: همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی مطالبی را درباره مجموعه اقدامات این سازمان طی سالهای اخیر مطرح کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: صالحی در این جلسه به ما اعلام کرد ماه آینده بتن ریزی فاز دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر با همکاری روسیه انجام می‌شود.

 

عملکرد پوری حسینی، دژپسند را به مجلس کشاند
سؤال ملی نماینده پارس‌آباد از وزیر اقتصاد درباره عدم رعایت قوانین و مقررات در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعلام وصول شد.

سؤال ملی شکور پورحسین شقلان نماینده مردم پارس‌آباد، منصور مرادی نماینده مردم مریوان و حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

بر همین اساس شکور پورحسین شقلان در سؤال ملی خود از دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عدم رعایت قوانین و مقررات در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از سوی سازمان خصوصی سازی موضوع را جویا شد.

سؤال ملی منصور مرادی نماینده مریوان از دژپسند وزیر مور اقتصادی و دارایی درباره دلیل فعال سازی سامانه پیامک و اخذ کارمزد از مشتریان بدون اطلاع‌رسانی آن‌ها در جلسه علنی امروز اعلام وصول شد.

اعلام وصول سؤال حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس از رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت درباره عدم اقدام جدی فعال سازی کارخانه‌های تعطیل شده از سوی هیأت رئیسه مجلس قرائت شد.

 

ابوترابی و کامران از جمع اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراها جدا شدند

اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با تغییر کمیسیون ابوالفضل ابوترابی و حسن کامران نمایندگان نجف‌آباد و اصفهان موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در نشست عصر امروز کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با درخواست منفک شدن ابوالفضل ابوترابی و حسن کامران نمایندگان نجف‌آباد و اصفهان موافقت کردند.

ابوترابی قرار است در صورت موافقت اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی به عضویت این کمیسیون درآید.

محمد دهقان عضو پیشین کمیسیون قضایی و حقوقی با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو حقوقدانان شورای نگهبان انتخاب شده است.

همچنین حسن کامران قرار است در صورت موافقت اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عضویت این کمیسیون درآید.

داداشی: نشست امروز کمیسیون اصل 90 امروز برگزار نشد

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: نشست امروز کمیسیون اصل 90 به علت به حد نصاب نرسیدن اعضا تشکیل نشد.

ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی در گفت‌وگو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: نشست امروز کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصل 90 مجلس تشکیل نشد.

وی افزود: امروز به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بررسی و تصویب موضوعات جلسه کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار نشد.

 

رفع 13 ایراد شورای نگهبان به اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در کمیسیون امور داخلی

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس شورای اسلامی از رفع 13 ایراد شورای نگهبان درباره اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در کمیسیون امور داخلی خبر داد.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون گفت: در این نشست ایرادات شورای نگهبان در خصوص طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شماره چاپ 1231 با حضور نماینده شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، پژوهشکده شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس بحث و بررسی شد.

وی افزود: شورای نگهبان به این طرح 15 ایراد گرفته بود که در نشست عصر امروز 13 ایراد بررسی و تایید شد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس تصریح کرد: 2 ایراد باقی مانده شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات به جلسه هفته آینده موکول شد.

 

محمودی: با مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس مرخصی‌های جانبازان در پایان هر سال ذخیره می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مرخصی جانبازان، چنانچه مرخصی‌ها را تا پایان سال استفاده نکنند برای سال بعد ذخیره می‌شود.

سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی در گفت‌وگو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجتماعی مجلس گفت: در جلسه امروز موضوع مرخصی جانبازان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و استفساریه مربوط به این موضوع به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: اعضای کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با تصویب این استفساریه مقرر کردند تا چنانچه فرد جانباز از مرخصی خود تا پایان سال استفاده نکند، مرخصی‌های وی برای سال بعد ذخیره خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجتماعی دستورکار دیگری هم داشت که به دلیل کمبود وقت به جلسه بعد موکول شد.

بررسی گزارش سازمان انرژی اتمی در خصوص کاهش تعهدات برجامی در کمیسیون انرژی

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی گزارش سازمان انرژی اتمی در خصوص اقدامات سازمان پس از فرصت 60 روزه به اروپاییان و کاهش تعهدات برجامی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: امروز رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه کمیسیون حضور یافتند و در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی سازمان پس از پایان فرصت 60 روزه به اروپاییان و کاهش تعهدات برجامی در چهارچوب برجام، گزارشی را به کمیسیون ارائه کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: در این زمینه نمایندگان سوالاتی داشتند که سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ گرفتند. قرار بر این شد اعضای کمیسیون انرژی بازدیدهایی را از واحدهای سازمان انرژی اتمی داشته باشند و به صورت میدانی در جریان موضوعات قرار گیرند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار تصریح کرد: کاهش تعهدات برجامی طبق پیش بینی‌های انجام شده در برجام و در چارچوب آن صورت گرفته است. با توجه به خروج آمریکایی ها از برجام و عدم اجرای تعهدات توسط اروپاییان ایران به سمت کاهش تعهدات برجامی در چارچوب برجام رفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که اروپاییان به بدعهدی خود ادامه دهند و جمهوری اسلامی به منافعی که باید در چارچوب برجام دست یابد، نرسد روند کاهش تعهدات برجامی ادامه می‌یابد؛ مگر آنکه اروپاییان به تعهدات خود عمل کنند و یا آمریکا از لج بازی دست برداشته و به برجام بازگردد.

همتی: ساز و کار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ساز و کار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در هیأت دولت بررسی می‌شود.

خانه ملت، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت استفاده از بیت کوین در کشور، گفت: سازوکار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

رییس کل بانک مرکزی، تصریح کرد: در آینده نزدیک موضوع ارز دیجیتال در دولت مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی اجرای تبصره 18 قانون بودجه سال 97 در کمیسیون برنامه و بودجه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تشریح جلسه امروز این کمیسیون پرداخت.

با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون، اظهار کرد: در این جلسه تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: این تبصره به موضوع ارائه تسهیلات به امر اشتغال و یارانه اشتغال اشاره دارد و رقم آن بالغ بر 1 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده که از صندوق توسعه ملی برداشته شده بود.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: در این جلسه مسئولان 2 وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی درباره ارائه این تسهیلات گزارشی را به کمیسیون ارائه کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مسئولان هر 2 وزارتخانه در این جلسه عنوان کردند که عملکرد پرداختی‌شان در رابطه این منابع صفر بوده لذا جای تعجب دارد که چرا این همه منابع تخصیص داده شده به دست مردم نمی‌رسد و نهایتا در بانک‌ها رسوب پیدا می‌کند.

وی افزود: در این جلسه از مسئولان خواستیم نتیجه اختصاص منابع به تبصره 18 قانون بودجه سال 97 را به صحن علنی گزارش دهند تا در این زمینه شفاف سازی صورت بگیرد.

انتقاد نمایندگان مجلس از عدم تحقق بندهایی از بودجه 98
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون، گفت: در جلسه عصر امروز، میزان تحقق و عملکرد منابع پیش بینی شده در بند "الف" قانون بودجه سال‌های 97 و 98 با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت و کار مورد رسیدگی قرارگرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه تاکید شد به دلیل تدوین دیر هنگام آیین نامه‌ها، ابلاغ و تخصیص اعتبارات و تامین یارانه از طرف دولت؛ عملکرد این تبصره در سال 97 ناچیز بوده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس درباره مباحث مطرح شده در جلسه اظهار داشت: عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد که از محل دو هزار و یکصد و هشتاد میلیارد تومان سپرده‌گذاری در بخش آب و کشاورزی و صنایع تبدیلی تنها شانزده درصد از طریق بانک‌های عامل جذب داشته‌اند و از محل هزارمیلیارد تومان سپرده‌گذاری در بخش صنعت و معدن، تنها پنج درصد جذب صورت گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: معاون وزیر جهاد کشاورزی هم تاکید کرد که از 3400 میلیارد تومان سهم جهاد کشاورزی مربوط به 6400 طرح که مورد بررسی و تصویب قرار گرفته، تنها 150 میلیارد تومان به انعقاد قرارداد رسیده است.

وی ادامه داد: معاون وزیر صنعت نیز عنوان داشت‌ که از 21000 میلیارد تومان سهمیه وزارت صمت و 3500 طرح واصل شده، تعداد 551 طرح به بانک‌های عامل به مبلغ 1900 میلیارد تومان معرفی شده اما هنوز وامی پرداخت نشده است.

تابش تصریح کرد: نمایندگان از تاخیر و تعلل در اجرای این ظرفیت خوب قانونی که می‌توانست موجب تحرک اقتصادی و اشتغالزایی وسیع شود ابراز تاسف کردند و خواستار تسریع در اجرایی شدن آن شدند تا با ملاحظه عملکرد چند هفته آینده و درصورت عدم موفقیت درجذب منابع، روش اجرایی تغییر یابد.

نماینده مردم اردکان گفت: در ادامه جلسه لایحه واگذاری اموال، تاسیسات، ماشین آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تاسیسات آب و فاضلاب با توجه به تکلیف قانون برنامه توسعه سوم و ضرورت دائمی شدن برای حل و فصل قطعی وضعیت مالکیت دارایی‌های یادشده، همچنین شفاف‌سازی حساب اموال و دارایی شرکت‌های مذکور با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید.

دوتابعیتی‌ها اجازه کاندیداتوری در انتخابات مجلس را ندارند

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از اصلاح موادی از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس و ممانعت از کاندیداتوری افراد دوتابعیتی در انتخابات مجلس در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون موادی از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود مورد بررسی و بحث قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس تصمیم امروز کمیسیون افراد دوتابعیتی یا با تابعیت مضاعف و یا دارای اجازه اقامت دائم در کشور های خارجی نمی توانند برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس ثبت نام کنند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: در ادامه نیز مصوب شد رای دهندگانی که قصد دارند به یک لیست واحد انتخاباتی رای دهند دیگر مجبور به نوشتن نام همه افراد آن لیست نباشند و می توانند نام لیست را در برگه رای وارد کنند و اگر هم اسم لیست و هم نام افراد را بنویسند نام افراد محسوب می‌شود و لیست بلااثر خواهد شد.

وی در پایان گفت: همچنین التزام عملی به اسلام برای کاندیداهای مسلمان به معنای انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات تعریف شده است.

بررسی عملکرد بودجه در کمیسیون برنامه/ انتقاد از تعلل در اجرای برخی بندها

نماینده مردم اردکان در مجلس از برگزاری جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره میزان تحقق و عملکرد منابع پیش بینی شده در بند الف قانون بودجه سال های 97 و 98 خبر داد.

محمدرضا تابش در تشریح جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در جلسه عصر امروز، میزان تحقق و عملکرد منابع پیش بینی شده در بند الف قانون بودجه سال های 97 و 98 با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صمت و کار مورد رسیدگی قرار گرفت تاکید شد که به دلیل تدوین دیر هنگام آیین نامه ها، ابلاغ و تخصیص اعتبارات و تامین یارانه از طرف دولت، عملکرد این تبصره در سال 97 ناچیز بوده است.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در جلسه اظهار داشت: عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت که از محل 2180 میلیارد تومان سپرده گذاری در بخش آب و کشاورزی و صنایع تبدیلی تنها 16 درصد از طریق بانک های عامل جذب داشته اند و از محل 1000 میلیارد تومان سپرده گذاری در بخش صنعت و معدن، تنها 5 درصد جذب صورت گرفته است.

تابش در ادامه خاطرنشان کرد: معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه تاکید کرد که از 3400 میلیارد تومان سهم جهاد کشاورزی مربوط به 6400 طرح که مورد بررسی و تصویب قرار گرفته، تنها 150 میلیارد تومان به انعقاد قرارداد رسیده است.

وی یادآور شد: معاون وزیر صنعت نیز عنوان داشت‌ که از 21000 میلیارد تومان سهمیه وزارت صمت و 3500 طرح واصل شده، تعداد 551 طرح به بانک های عامل به مبلغ 1900 میلیارد تومان معرفی شده اما هنوز وامی پرداخت نشده است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: نمایندگان از تاخیر و تعلل در اجرای این ظرفیت خوب قانونی که می‌توانست موجب تحرک اقتصادی و اشتغالزایی وسیع شود ابراز تاسف کرده و خواستار تسریع در اجرایی شدن آن شدند تا با ملاحظه عملکرد چند هفته آینده و درصورت عدم موفقیت در جذب منابع، روش اجرایی تغییر یابد.

نماینده مردم اردکان در پایان گفت: در ادامه جلسه لایحه واگذاری اموال، تاسیسات، ماشین آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تاسیسات آب و فاضلاب با توجه به تکلیف قانون برنامه توسعه سوم و ضرورت دائمی شدن برای حل و فصل قطعی وضعیت مالکیت دارایی های یادشده، همچنین شفاف سازی حساب اموال و دارایی شرکت های مذکور با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید.

موافقت کمیسیون صنایع با نظر شورای نگهبان درباره میزان واگذاری سهام دولت در خودروسازی
عضو کمیسیون «صنایع و معادن» مجلس با اشاره به اصلاحات طرح ساماندهی صنعت خودرو اعاده شده از شورای نگهبان در جلسه این کمیسیون گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون با نظر شورای نگهبان درباره میزان واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروساز به بخش خصوصی،موافقت کردند.

سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در این جلسه اصلاحات طرح ساماندهی صنعت خودرو اعاده شده از شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این موضوع شورای نگهبان به میزان واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودرو ساز به بخش خصوصی ایرادات را وارد دانسته بود و گفته بود که براساس قانون اساسی نمی‌شود سهام دولت به صورت صد درصد به بخش خصوصی واگذار شود و باید 20 درصد این سهام بماند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در این جلسه اعضای کمیسیون تاکید داشتند که هرچه که قانون مطرح کرده مد نظر کمیسیون است و با دیدگاه شورای نگهبان موافقت کرد.

 

ابطحی: سکوت هیأت رئیسه مجلس درباره تحقیق و تفحص از قوه مقننه و مرکز پژوهش‌ها

نماینده خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به بحث تحقیق و تفحص از بخش‌های مختلف قوه مقننه گفت: متاسفانه هیات رئیسه مجلس و معاونان قوه مقننه سکوت اختیار کرده و واکنشی دراین باره نشان نمی‌دهند.

سید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی، درباره آخرین وضعیت تفحص از مجلس به دلیل ریخت‌وپاش‌های فراوان در قوه مقننه گفت: متأسفانه هیات رئیسه و معاونین مجلس با وجود اینکه بارها نمایندگان تذکرات متعددی را درباره رها شدن بحث تحقیق و تفحص از مجلس، مرکز پژوهش‌ها و در مجموعه قوه مقننه داشته‌اند اما واکنشی نشان نداده و مشخص نیست دلیل ریخت‌وپاش‌های فراوان و حیف‌ومیل‌ها در مجلس چیست.

وی افزود: در مجلس هشتم درخواست تفحص از مرکز پژوهش‌ها را مطرح کردیم که آقندر زمان را از بین بردند و اجازه ندادند تا کار به سرانجام برسد تا اینکه مجددا این درخواست را در مجلس دهم و در ابعاد گسترده‌تری خواستار شدیم. کل قوه مقننه ازجمله مرکز پژوهش‌ها، هیات رئیسه، خبرگزاری خانه ملت و... را در زمره تفحص مدنظر قرار دادیم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال حاضر یک و نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال از درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص قوه مقننه می‌گذرد اما هیچ واکنشی از سوی هیات رئیسه و کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برنامه و بودجه و محاسبات که کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخصصی بررسی‌کننده این موضوع است صورت نگرفته و حتی معاونین مجلس هم سکوت اختیار کرده‌اند. این درحالی است که نمایندگان مجلس همچنان در این باره تذکرات خود را درباره دلیل به سرانجام نرسیدن این درخواستشان اعلام می‌کند.

ابطحی گفت: من و آقای کامران نماینده اصفهان در این باره پیگیر بوده و دائما تذکر می‌دهیم، اما سکوت هیات رئیسه مجلس در این باره بر ابهام‌ها افزوده و گویا با دیوار صحبت می‌کنیم.

وی تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر مسئولان مجلس و مدیران ارشد آن با تحقیق و تفحص از قوه مقننه مشکلی ندارند، باید از این کار که در راستای افزایش شفافیت است استقبال کنند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: سفرهای متعدد خارجی نمایندگان و مدیران مجلس و استخدام‌های متعدد، عزل و نصب‌های فراوان، قراردادهای مالی غیرشفاف و هزینه‌های دفتر هیات رئیسه از جمله موضوعاتی است که باید به آن ورود کرده و بررسی شود.

ابوترابی، تجری و سلحشوری خواهان حضور در کمیسیون قضایی هستند

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس به اشاره به از حد نصاب افتادن نشست‌های این کمیسیون به دلیل انتخاب محمد دهقان به عنوان عضو حقوقدان مجلس گفت: ابوترابی، تجری و سلحشوری نمایندگان خواهان حضور در این کمیسیون هستند.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره خروج یکی از اعضای این کمیسیون و نمایندگانی که پیشنهاد حضور در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس را داده‌اند، گفت: با توجه به اینکه محمد دهقان یکی از اعضای این کمیسیون عضو حقوقدان شورای نگهبان شده و تعداد اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی از حد نصاب کمتر شده است؛ بنابراین باید با حضور تعدادی از نمایندگان تعداد اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی رسمیت قانونی پیدا کند.

وی افزود: عضو جدید کمیسیون قضایی و حقوقی به زودی با رأی‌گیری اعضا اعلام خواهد شد به شرطی که نمایندگان خواهان حضور در این کمیسیون در ابتدا از کمیسیون قبلی خود استعفا داده و با خروج آن از کمیسیون موافقت شود و سپس کمیسیون حقوقی و قضایی درباره عضو جدید با رأی‌گیری تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس افزود: فرهاد تجری عضو کمیسیون اصل 90 و ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها با بنده در خصوص حضور بنده در کمیسیون حقوقی و قضایی صحبت کردند البته پیش از این بحث‌هایی مبنی بر حضور خانم پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی متقاضی حضور در کمیسیون حقوقی و قضایی وجود داشته است اما با آقای محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره صحبتی نکردند.

وی گفت: ظرفیت نهایی کمیسیون حقوقی و نهایی 18 نفر است که در حال حاضر 12 عضو داشتیم و بعد از خروج آقای دهقان و انتقالشان به شورای نگهبان از حد نصاب قانونی خارج شده‌ایم و احتمال دارد که چند نفر به عضویت این کمیسیون در آیند که تعداد آنها هنوز مشخص نیست.

 

جزئیات نشست هیأت رئیسه مجلس/ لاریجانی: نمایندگان توقعات غیرقابل اجرا نکنند

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: رئیس مجلس در نشست امروز هیأت رئیسه عنوان کرد که نمایندگان با اظهارنظرهای‌شان موجب ایجاد توقعات غیرقابل اجرا در جامعه نشوند که موجبات بی‌اعتمادی را در کشور فراهم کند.

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: نشست امروز هیأت رئیسه مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین تعداد دیگری از نمایندگان برگزار شد.

وی افزود: در این نشست موضوعات مختلف به ویژه مسائل اقتصادی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضران در جلسه نقطه‌نظرات خود را پیرامون این موضوعات از جمله بحث هدفمندی یارانه‌ها و ... مطرح کردند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در این جلسه لاریجانی عنوان کرد که نمایندگان در حوزه مسائل اقتصادی و از جمله هدفمندی یارانه‌ها صحبت‌هایی را مطرح نکنند که باعث ایجاد توقعاتی در جامعه شود که قابل اجرا نباشد و در نهایت موجبات بی‌اعتمادی مردم را فراهم کند.

عباسی خاطرنشان کرد: در این جلسه رئیس مجلس همچنین با اشاره به طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس گفت که باید تلاش کنیم تا طرح‌ها و لوایحی که در کمیسیون به تصویب رسیده و برای بررسی به صحن آمده تا پایان مجلس دهم به تصویب برسد و البته افزایش تعداد جلسات علنی مجلس از سه نوبت به چهار نوبت در هفته هم به همین خاطر است.

 

ابوترابی: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره قانونی بودن برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: سازمان بازرسی کل کشور چندین بار غیرقانونی بودن این انتخابات را اعلام کرده و برهمین اساس نامه‌هایی را به سران سه قوا و وزارت کشور ارسال کرده است.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به دیوان عدالت اداری هم موضوع غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها را متذکر شده و تقاضای توقف این انتخابات را کرده است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید منتظر ماند تا قانونی بودن یا غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها از سوی نهادهای ذی‌صلاح یعنی سازمان بازرسی کل کشور، وزارت کشور و قوای سه‌گانه اعلام شود.

ابوترابی گفت: بنده معتقدم که انتخابات نیازمند سازوکار، بودجه و ساختار خاصی است به همین دلیل باید این روند به صورت قانونی بررسی شود این در حالی است که استفساریه انتخابات شورایاری‌ها هم در مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد که نشان‌دهنده آن است که نظر مجلس عدم برگزاری این انتخابات است.

وی افزود: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خلاف قانون است این در حالی است که تا پیش از سال 67 موضوع شورایاری‌ها در قانون وجود داشته است اما در قانون بعدی تمامی شوراهای منطقه و شورایاری‌ها را کنار گذاشته و شوراهای شهر و روستا را مطرح کردند و برهمین اساس نباید به قانون قبلی بازگشت و اگر این کار صورت پذیرد از نظر حقوقی دچار مشکل بوده و ایراد دارد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند صلاحیت نامزدهای شورایاری‌ها به هیچ وجه مشخص نیست و ممکن است که یک محکوم با سابقه امنیتی و قضایی بالا در این انتخابات رأی لازم را بیاورد. ضمن اینکه آن فرد می‌تواند بودجه و مکان خاصی را بعد از اینکه عضو شورایاری شد در اختیار بگیرد.

ابوترابی گفت: اگر قانون اصلاح شود انتخابات شورایاری‌ها قانونی است ولی تا زمانی که این موضوع حل و فصل نشود برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است و وقتی نظر مجلس در روند برگزاری انتخابات شورایاری‌ها با رأی منفی نمایندگان به استفساریه ارسالی به مجلس مشخص است نشان‌دهنده آن است که نیازی به انتخابات شورایاری‌ها نیست.

رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت مجلس انتخاب شد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسه امروز کمیسیون را تشریح کرد.

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون، گفت: در ابتدای جلسه بحثی پیرامون مرزها و مرزبانی صورت گرفت و مشکلات موجود و نحوه تقویت مرزبانی و بازدید از مرزها مطرح شد.

وی افزود: در ادامه جلسه، با درود بر روح مرحوم صفاری نطنزی، برای ریاست کمیته سیاست خارجی کمیسیون رأی گیری شد و "کمال دهقانی فیروزآبادی" به عنوان رئیس کمیته به اتفاق آرا انتخاب شد.

نماینده مردم ورامین در مجلس تصریح کرد: در این جلسه پیرامون "ملی بودن" یا "استانی بودن" سوال "نانواکناری" رأی گیری شد و منطقه ای تشخیص داده شد و بنابراین کمیته ای با ریاست "جمالی نوبندگانی" نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و آقایان "شوشتری" و "جاسمی" به عنوان اعضای کمیته انتخاب شدند تا مطابق ماده 207 آئین نامه داخلی اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس عنوان داشت: در ادامه جلسه؛ پیرامون پذیرش عضو جدید کمیسیون بحث شد و قرار شد مطابق آئین نامه عمل شود.

مصوبه جدید مجلس درباره حضور قاضی زن در دادگاه‌

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: در جلسه امروز این کمیسیون مقرر شد که دادگاه خانواده لزوما با حضور قاضی-مشاور زن برگزار شود که این قاضی می‌بایست درفرآیند رسیدگی به پرونده، در جلسات دادگاه حضور داشته باشد.

فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات جلسه عصر امروز(یکشنبه، 30 تیر) این کمیسیون، گفت: در این جلسه، طرح اصلاح ماده 2 قانون حمایت از خانواده مورد بررسی قرار گرفت که با اصلاحاتی، تصویب شد.

وی افزود: براساس مصوبه کمیسیون، مقرر شد که دادگاه خانواده لزوما با حضور قاضی-مشاور زن برگزار شود که این قاضی می‌بایست در فرآیند رسیدگی به پرونده، در جلسات دادگاه حضور داشته باشد و صورتجلسه دادگاه نیز باید به امضای قاضی زن برسد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از جلسه امروز کمیسیون فرهنگی مجلس، کلیات لایحه حمایت از مالکیت فکری، پس از بررسی و با رأی اکثریت اعضای کمیسیون تصویب شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان