حسینی پور در گفت‌وگو با میزان:

کاهش انتشار کتاب حقیقتی انکارناپذیر است/بازگرداندن کتاب به چرخه زندگی رویکرد اصلی خانه کتاب

مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: تلاش خانه کتاب افزایش ظرفیت به منظور تولید محتوا و کتاب بوده و همچنین بازگرداندن کتاب به چرخه زندگی و اجتماعی جامعه از جمله سایر برنامه‌های این موسسه محسوب می‌شود. تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۱ تیر ۱۳۹۸ - کد خبر: ۵۳۲۳۵۰

نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به آمار‌های ضد و نقیض از میزان کاهش تعداد کتاب گفت: کاهش انتشار کتاب حقیقتی انکارناپذیر است، اما شرایط درخصوص کاهش میزان کتاب آنگونه که بیان می‌شود نیست.

وی ادامه داد: عمده تحولات و تغییرات در حوزه چاپ کتاب مربوط به عناوین بوده متاسفانه آمار در این بخش کاهش 15 درصدی را نشان می‌دهد، تلاش خانه کتاب افزایش ظرفیت به منظور تولید محتوا و کتاب بوده و همچنین بازگرداندن کتاب به چرخه زندگی و اجتماعی جامعه از جمله سایر برنامه‌های این موسسه محسوب می‌شود.

بازگرداندن کتاب به چرخه زندگی و اجتماعی جامعه رویکرد خانه کتاب است/ بانک‌های اطلاعاتی بازبینی و به روز شود

حسینی پور با اشاره به میزان کتاب‌های چاپ شده در طی دو سال اخیر اظهارکرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سه ماهه اول سال 97 حدود ١٩ هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده این در حالی که در سه ماه اول 98 بیانگر چاپ حدود 16 هزارعنوان کتاب بوده، البته تغییراتی ایجاد شده، ولی این تغییرات چشمگیر نیست نکته مهم کاهش 15 درصدی عناوین کتاب است.

وی با اشاره به افزایش قیمت کتاب اظهار کرد: قیمت کتاب طی سه ماه نخست امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود 65 درصد افزایش داشته (از 186000 ریال برای هر کتاب به 307000 ریال) که تاثیر قابل توجهی را بر روی حوزه نشر گذاشته است.

حسینی پور دلایل افزایش قیمت کتاب را مرتبط با تحولات اقتصادی دانست و بیان کرد: افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه چاپی بزرگترین تاثیر را بر حوزه کتاب گذاشت، به همین دلیل شاهد افزایش 65 درصدی قیمت کتاب هستیم ولی با این همه کتاب نسبت به سایر کالا‌ها افزایش قیمت چندانی نداشته است.

وی به تدابیر اندیشیده شده از سوی مسئولان اشاره و بیان کرد: مسئولین برای کنترل قیمت کاغذ و کتاب اقدام به اتخاذ تدابیر ویژه‌ای کردند، بدین ترتیب که با اختصاص یارانه به کاغذ تلاش کردند تا قیمت کتاب را کاهش دهند، در این شرایط بسیاری از ناشران توانستند با قیمت ارز دولتی کاغذ خریداری کنند با وجود چنین تدابیری انتظار نمی‌رفت که قیمت کتاب افزایش پیدا کند.

حسینی پور افزود: متاسفانه برخی از ناشران کاغذ را با ارز دولتی خریداری کرده، ولی کتاب‌های چاپ کرده با آن کاغذ را به نرخ ارز آزاد در اختیار حوزه نشر قرار دادند. البته باید بر قیمت کاغذ و کتاب نظارت بیشتری انجام شود تا شاهد ثبات در بازار قیمت کاغذ و کتاب باشیم.

وی اظهار کرد: با این همه مردم می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌ها کتاب‌های خوب و ارزشمند خریداری کنند، کتاب‌هایی که از نظر اندیشه و فکر اطلاعات ارزشمندی را در اختیار آنان قرار دهد.

حسینی پور در خصوص نقش و رویکرد خانه کتاب طی سال گذشته تصریح کرد: خانه کتاب تلاش کرده با هم افزایی نهاد‌ها و تشکل‌ها در حوزه کتاب و همچنین انجمن‌های مختلف و فعال در حوزه اهل قلم و با همفکری و کمک خرد جمعی به حل و فصل مشکلات نویسندگان و چالش‌های موجود بر سر راه تولید کتاب و محتوا بپردازد. در این راستا جلساتی برگزار شده تا دغدغه‌ها مطرح شود و اهالی قلم بتوانند مشکلات خود را اعلام کنند و در این زمینه برنامه‌ها و تدابیری اندیشیده شود.

وی نقش تولید کنندگان محتوا را مهم تبیین کرد و افزود: در حقیقت اهل قلم و پدیدآورندگان حوزه کتاب نقش زیادی در هویت بخشی فرهنگ دارند از این رو توجه به رفع موانع و مشکلات پیش روی آنان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در رشد و تعالی فرهنگ است.

حسینی پور به مسابقات بزرگ کتابخوانی با عنوان (پوپک دانا) اشاره و بیان کرد: به منظور ترویج و تبلیغ کتابخوانی خصوصا برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان با همکاری بانک صادرات ایران اقدام به برپایی مسابقاتی با عنوان (پوپک دانا) ویژه کودکان 5 تا 12 سال کرده‌ایم تا از این طریق بتوانیم در تقویت درک مطلب، فهمیدن کتاب، خلاصه کردن و فن بیان این گروه سنی تاثیر گذاشته باشیم، در این مسیر مشارکت خانواده‌ها و فضای مجازی نیز در نظر گرفته شده است.

وی به تلاش‌های انجام شده در سایر استان‌ها اشاره و ابراز کرد: موسسه خانه کتاب تلاش دارد تا در راستای تمرکززدایی و رسیدن به توسعه همه جانبه نگاهی متفاوت داشته باشد، به همین منظور برنامه‌های ویژه‌ای را برای استان‌ها در دستور کار خود قرار داده است. برنامه‌هایی همچون عصر کتاب استانی، کتاب سال‌های استانی، افتتاح شعب خبرگزاری کتاب در استان‌ها و برنامه‌هایی در حوزه اهل قلم این امکان را فراهم می‌کند تا سایر استان‌ها بتوانند از امکانات بیشتری برای کتاب و کتابخوانی بهره‌مند شوند.

بازگرداندن کتاب به چرخه زندگی و اجتماعی جامعه رویکرد خانه کتاب است/ بانک‌های اطلاعاتی بازبینی و به روز شود
حسینی پور خاطر نشان کرد: خانه کتاب مطابق با رویکرد و اهداف از پیش تعیین شده تلاش کرده تا با تشکیل بانک اطلاعات سهم بزرگی در گردآوری اطلاعات کتاب‌های بعد از انقلاب داشته باشد، فرایندی که اکنون به ثبت اطلاعات 1300000 عنوان کتاب تاکنون منجر شده است. با این همه معتقدیم تا نقطه مطلوب فاصله داریم، اما از تمام ظرفیت و توانایی خود برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های پیش بینی شده استفاده خواهیم کرد این امر برای موسسه خانه کتاب به عنوان دغدغه مهم محسوب می‌شود به همین منظور تلاش شده تا بانک‌های اطلاعاتی بازبینی و به روز شود که این امر به زودی محقق می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان