رئیس پلیس راهور ناجا:

کاهش تلفات حوادث ترافیکی سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ / زنان ۲۲ درصد کشته شدگان سوانح رانندگی را به خود اختصاص دادند

سردار تقی مهری گفت: در سال ٩٥، ٦٥٤ نفر کمتر از سال ٩٤ جان خود را در حوادث ترافیکی از دست دادند.

کاهش فوتی در سال 95 نسبت به سال 94به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛سردار تقی مهری در نشست خبری امروز(سه شنبه)، با اشاره به اقدامات انجام شده در سال گذشته اظهار داشت: در سال ٩٥، ٦٥٤ نفر کمتر از سال ٩٤ جان خود را در حوادث ترافیکی از دست دادند.

وی افزود: بیش از ٢ میلیون وسیله نقلیه در سال گذشته پلاک گذاری، و به چرخه ترافیکی افزوده شد.

سردار مهری ادامه داد: ٢٤ درصد تلفات مربوط به موتوسواران و ٢٢ درصد مربوط به عابرین پیاده است.

وی تصریح کرد: ٥١ درصد کشته شدگان بین ٢١ تا 50 سال بودند و ٢٢ درصد این کشته شدگان زنان بودند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه پیشگیری از وقوع تصادفات، ارتقای فرهنگ ترافیکی و استفاده از تجهیزات کنترلی نوین از اولویت های پلیس راهور است، بیان کرد: در نوروز ٩٦ هم به نسبت نوروز ٩٥ کاهش 10 درصدی تلفات ترافیکی را شاهد بودیم.

*طرح‌های ترافیکی ویژه انتخابات به استان‌ها ابلاغ شد

سردار مهری گفت: طرح‌های ترافیکی ویژه انتخابات به استان‌ها ابلاغ شده و امیدواریم با این طرح‌ها همه بتوانند با امنیت و آرامش کامل در انتخابات شرکت کنند و تاکید پلیس بر این است که مردم با مشارکت خود پشتوانه انقلاب باشند و ما بتوانیم وظیفه خود تا در این بخش به نحو مطلوب انجام دهیم.

*اقدامات انجام شده در تصادف زنجیره‌ای مشهد قانونی بود

سردارمهری در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص سرانجام پیگیری تصادف زنجیره‌ای مشهد، گفت: در بررسی های انجام شده مشخص شد فرمانده پلیس راه خراسان به تمام وظایف خود عمل کرده بود و این تصادف در حالی انجام شد که در چند استان دیگر تصادفات زنجیره ای مشابه به وقوع پیوسته بود که به علت لغزندگی جاده و مه آلود بودن بیش از 40 خودرو با هم برخورد کردند و متاسفانه یک نفر هم جان خود را از دست داد.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در قانون وظیفه رانندگان در شرایط جوی و کاهش دید کاملا تصریح شده، گفت: متاسفانه عدم توجه تعدادی از رانندگان در تصادف آزاد راه شهید شوشتری، این اتفاق رخ داد و این در حالی است که همکاران ما چند کیلیومتر جلوتر از محل حادثه و در محل عوارضی، به صورت چهره به چهره به رانندگان هشدارهای لازم را داده بودند و از طریق رسانه‌ها نیز اطلاع‌رسانی لازم انجام شده بود و حتی تابلوهای الکترونیکی جاده‌ای هم سرعت مجاز در آن شرایط را اعلام کرده بودند.

سردارمهری گفت: از نظر ما تمام اقدامات انجام شده در این حادثه قانونی بوده و انتظار داریم پرونده در مسیر قانونی خود طی شود و بیش از ٧ خودروی گشتی در آن مقطع از مسیر حصور داشتند.

*رفتار غیرمسئولانه فرماندار در حادثه ملایر

سردار مهری با اشاره به حادثه ملایر و زیر گرفته شدن یک مأمور ناجا گفت: اقدامی که توسط بخشدار جوکار انجام شد توهین آمیز و غیرقانونی بود و مأمور وظیفه‌شناس راهور که از جانبازان شیمیایی نیز بوده، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

وی با غیرقانونی خواندن اقدام بخشدار جوکار گفت: متاسفانه در همان لحظات، فرماندار نیز در خودرو حضور داشته و شاهد رفتار توهین‌آمیز آقای بخشدار بوده اما اقدام مسئولانه‌ای نداشته است.

رئیس پلیس راهور افزود: پرونده این حادثه در مراجع قضایی شهرستان همدان مطرح است و منتظر اجرای قانون در این زمینه هستیم.

*مغایرت قانون نظام وظیفه و بیمه در دریافت گواهینامه سربازان غایب

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه مأموران پلیس راهور با توجه به تابلوهایی که در داخل جاده‌ها وجود دارد اعمال قانون می‌کند، گفت: پلاک مخدوش وسیله نقلیه جرم است و علاوه بر اعمال قانون به مراجع قضایی هم معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه پلیس پیگیر مسئله گواهینامه افرادی است که به سربازی نرفته‌اند و گواهینامه دارند، ادامه داد: در قانون نظام وظیفه آمده که پلیس راهور می‌تواند مشمولان غایب را شناسایی و نسبت به معرفی آنها اقدام کند در کنار این قانون بیمه ادعا دارد که هر فردی به سن دریافت گواهینامه برسد، می‌تواند گواهینامه بگیرد این دو تا قانون با هم مغایرت دارد و ما و همکارانمان در پی رفع این مغایرت‌ها هستیم.

سردار مهری افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افرادی که جریمه دیرکرد سربازی خود را پرداخت کنند، بعد از پرداخت می‌توانند نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور با اشاره به بهره مندی پلیس از فن آوری های جدید، گفت: سال گذشته 600 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده‌ها نصب شد و در خرداد ماه هم 600 دستگاه دیگر نصب می‌شود.

وی افزود: در سال 96 شاهد افزایش بهرمندی از تکنولوژی‌ها خواهیم بود و امیدواریم بتوانیم این مسئله را بیشتر پیگیری کنیم چرا که 72 درصد کسانی که جان خود را از دست داده‌اند، در جاده‌های برون‌شهری بودند.

*کنترل رانندگان در جاده ها با سامانه سپهتن

سردار مهری دربارهٔ اپلیکیشن‌های موبایلی که نشان‌دهنده وجود مأموران و دوربین‌هاست، گفت: دوربین‌های جدید نصب شده فاصله بین دو دوربین و سرعت متوسط را در نظر می‌گیرند و با استفاده از این فن‌آوری دور زدن قوانین راهنمایی و رانندگی و خودداری از تخلفات وجود ندارد و همکاران در پلیس راه با استفاده از سامانه سپهتن می‌توانند رانندگی رانندگان در جاده‌ها را به راحتی کنترل کنند.

وی ادامه داد: اضافه جریمه تمام جرایم رانندگی که طبق قانون دو برابر می‌شود تا پایان سال 95 بخشیده شده ولی اصل آن هنوز وجود دارد و تا آذر ماه رانندگان فرصت دارند تخلفاتی که دو برابر شده را پاک کنند و فقط اصل جریمه را پرداخت کنند.

رئیس پلیس راهور افزود: از آذر ماه به بعد دوباره باید هم اصل جریمه و هم دوبرابر شدن آن را پرداخت کنند.

سردار تقی مهری دربارهٔ جرایمی که بیشترین فراوانی را در بین رانندگان دارند، گفت: در جاده‌های برون‌شهری سرعت‌های غیرمجاز و سبقت‌های غیرمجاز جزو تخلفات حادثه ساز است و بیشترین فراوانی را دارد یکی از مشکلات ما خستگی و خواب‌آلودگی هموطنان بود که باعث واژگونی خودروها و فوت سرنشینان می‌شود.

وی درباره براورد از میزان جرایم رانندگی نیز گفت: دربارهٔ مبلغ جریمه‌ها نمی‌توانم رقم دقیقی ارائه بدهم و تفکیک آن نسبت به سال قبل کمی مشکل است اما آنچه مشخص است، این است که بسیاری از رانندگان در پرداخت جرایم اهمال می‌کنند.

*موتورسیکلت کاربراتوری جدیدی شماره گذاری نشده است/ افزایش 36 درصدی شماره گذاری خودروهای نو

رئیس پلیس راهور ناجا؛ دربارهٔ شماره گذاری خودروها نیز گفت: امسال 36 درصد شاهد افزایش شماره گذاری خودروهای نو شماره بوده‌ایم در بحث خودروهای وارداتی هم شاهد افزایش 26 درصدی بوده‌ایم و یک و نیم درصد به دارندگان گواهینامه در کشور اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از سه میلیون برخورد با خودروهای دود زا را داشته‌ایم؛ گفت: هیچ موتورسیکلت کاربراتوری جدیدی در کشور شماره گذاری نشده، ولی تردد خودروهای فرسوده در کلان شهرها ادامه دارد

سردار مهری در خصوص گواهینامه‌های جدید نیز گفت: از نیمه نخست امسال دستورات جدید و ابلاغیه‌های جدید صادر شده و در همین نیمه نخست عملیاتی می‌شود، بر اساس این قوانین جدید رانندگان نوگواهینامه باید محدودیت‌های جدیدی را رعایت کنند که نسبت به اعلام آن اطلاع‌رسانی می‌شود. زیر ساخت‌های اجرای این طرح انجام شده و تا پایان نیمه نخست امسال عملیاتی می‌شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر