یک تصویرگر کتاب کودک مطرح کرد

کتاب‌های جشنواره‌پسند را بچه‌ها هم می‌پسندند؟

یک تصویرگر کتاب کودک بر انجام یک تحقیق میدانی تاکید کرد که نشان دهد کتاب‌هایی که در جشنواره‌ها جایزه‌های بزرگی دریافت کرده‌اند، آیا به همان اندازه برای بچه‌ها هم جذاب بوده‌اند یا خیر.

کتاب‌های جشنواره‌پسند را بچه‌ها هم می‌پسندند؟

وجیهه گلمزاری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص الزامات تصویرگری کتاب کودک در علاقه‌مندی کودکان به کتاب و نیز در رقابت با دیگر حوزه‌ها از جمله انیمیشن اظهار کرد: واقعیت آن است که تنها تلاش تصویرگر و یا نویسنده برای نگه داشتن کودک پای کتاب و علاقه‌مند شدن او به کتاب کافی نیست؛ نمی‌توان تنها از تصویرگر کتاب انتظار داشت. در این مبحث، پدران و مادران و اهمیتی که به کتاب داده و این که چه میزان کتاب را در دسترس کودکشان قرار دهند، از اهمیت برخوردار است.

وی ضمن بیان این که کیفیت تصاویری که طراحی می‌شود، باید متوجه ویژگی سنی کودک باشد، خاطرنشان کرد: برخی جشنواره‌های مرتبط با تصویرگری کتاب وجود دارد و من فکر می‌کنم کتاب‌هایی که در جشنواره‌ها امتیاز می‌آورد، شاید چندان برای کودان جذاب نباشد و به عقیده من خوب است یک تحقیق میدانی انجام شود، مبنی بر این که کتاب‌هایی که در جشنواره‌ها جایزه‌های بزرگی دریافت کرده‌اند، آیا به همان اندازه برای بچه‌ها جذاب بوده‌اند و یا از آن استقبال شده و پرفروش بوده است یا خیر. جای چنین تحقیقاتی در این حوزه خالی است و شاید نهادی مثل کانون پرورش فکری کودکان که مستقیما با کودک در ارتباط است، چنین تحقیقاتی را بتواند انجام دهد.

این تصویرگر کتاب کودک عنوان کرد: کودکان و سلایقشان با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما یک‌سری اصول اولیه و پایه در تصویرگری کتاب کودک وجود دارد؛ اعم از این که در گروه‌های سنی از قبیل گروه الف حدی از جزئیات را می‌توان استفاده کرد و برای گروه‌های سنی بالاتر، جزئیات بیشتر در تصویرگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گلمزاری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تصویرگری کتاب در ایران نسبت به نمونه‌های خارجی خاطرنشان کرد: قطعا مانند بسیاری از دیگر حوزه‌های هنری که در آن خارجی‌ها از ما جلوترند، در تصویرگری کتاب کودک نیز همین‌گونه است؛ البته به عقیده من وضعیت ما در تصویرگری کتاب نسبت به دیگر حوزه‌ها و رشته‌ها بسیار بهتر است. به این خاطر که تصویرگری کتاب همچون سینما یا انیمیشن نیاز به هزینه‌های آنچنانی نداشته و یک تصویرگر با یک‌سری حداقل‌ها می‌تواند به نتایج خوبی برسد.

وی اضافه کرد: به طور نمونه، ایران در بسیاری از جشنواره‌های بزرگ تصویرگری دنیا شرکت کرده و جوایز خوبی نیز گرفته‌ است و بنابراین من فکر می‌کنم نسبت به دیگر رشته‌ها، در تصویرگری کتاب پیشرفت بهتری داشته و وضعیت خوبی داریم و آثار مطلوب در این حوزه بسیار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان