میلیاردها تومان درآمد برنامه ۹۰ نصیب چه کسی شد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، بدیهی است که بین سازمان صداوسیما و هر برنامه‌ای، قراردادی بسته می‌شود و طبق قرارداد تمامی افزونه‌های یک برنامه اعم از سایت اینترنتی، اپلیکیشن و سامانه پیامکی نمی‌توانند به‌صورت منفک مشغول به‌کار باشند. برنامه 90 هم احتمالا از این قاعده مستثنی نبوده است.

پیامک، سایت 90، اپلیکیشن و کانال تلگرامی 90 رسانه‌هایی بودند که با نام آن برنامه و به‌صورت گسترده فعالیت می‌کردند. مخاطب اولین سوال ما سازمان صداوسیماست. کسی پاسخ بدهد این رسانه‌های پیرامونی برنامه 90 زیر نظر سازمان فعالیت می‌کردند یا خیر؟ آیا سازمان بر هزینه‌ها و درآمدهای این رسانه‌ها نظارت داشته است یا خیر؟

 طبق اطلاعاتی که وجود دارد سایت‌هایی شبیه به 90 و با مختصات آن به‌طور متوسط درآمدشان در یک‌ماه حدود 200 میلیون تومان است. با توجه به اینکه راه‌اندازی سایت در سال‌های اخیر انجام شده، بازه زمانی پنج سال را برای آن درنظر می‌گیریم. پنج سال می‌شود 60 ماه و با ضرب در متوسط 200 میلیون تومان، عدد 12 میلیارد تومان به‌دست می‌آید. این عدد قطعا در طول پنج سال دچار نوساناتی هم بوده و البته همیشه رو به بالا است.

بازهم مخاطبان سوال ما سازمان و عادل هستند. آیا سازمان از چنین رقمی با خبر بوده است؟ آیا به‌خاطر درآمدهایی که خودش از تبلیغات 90 داشته، حاضر به واگذاری تمامی زیرمجموعه‌های 90 با درآمدهایش بوده است؟

از فردوسی‌پور می‌پرسیم که این درآمدها درنهایت شفافیت به‌دست آمده است؟ آیا این امکان برای سایر برنامه‌ها هم فراهم بوده است؟ اپلیکیشن و کانال اگر فکر می‌کنید درآمدهای برنامه 90 به همین دو مورد ختم می‌شده است، اشتباه می‌کردید. اپلیکیشن 90 که توسط همان شرکت آتیه داده‌پرداز ساخته شده است، به‌طور متوسط بین 90 تا 120 میلیون تومان درآمد در ماه به‌دست می‌آورد. بررسی موارد مشابه چنین آماری را نشان می‌دهد.

با فرض 100میلیون تومان و ضرب در 48ماه (با توجه به نوپا بودن این اپلیکیشن) عدد 4 میلیارد و 800 میلیون تومان به‌دست می‌آید. سوال قبلی اینجا هم کاربرد دارد. این رقم کجا رفته است؟ اگر به حساب تهیه‌کننده 90 ریخته شده با رضایت و نظارت سازمان صداوسیما بوده است؟

کانال تلگرامی برنامه 90 هم برای خودش کسب درآمد می‌کرده است؛ البته نه به‌اندازه باقی بخش‌ها. این بخش تنها هفته‌ای پنج میلیون تومان آورده داشته و درمجموع یک‌سال به رقم 260 میلیون تومان می‌رسیده است. این‌بار هم همان فرض بازه زمانی پنج‌ساله را درنظر می‌گیریم. عددی که به‌دست می‌آید یک میلیارد و 300 میلیون تومان می‌شود. یعنی درآمد شش میلیارد و 100 میلیون تومانی برای اپلیکیشن و کانال در مدت پنج سال.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان