موافقت رییس کمیته داوران با تاخیر در برگزاری لیگ

ممبینی: یک شرکت داخلی برای گرفتن مجور VARبه فیفا معرفی شده است

رییس کمیته داوران می‌گوید فدراسیون فوتبال ایران جز اولین‌هایی است که از فیفا برای استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی درخواست کرده است.

ممبینی: یک شرکت داخلی برای گرفتن مجور VARبه فیفا معرفی شده است

به گزارش ایسنا، هدایت‌الله ممبینی، رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال اظهار کرد: VAR یک پروتکل دارد که ما از اولین کشورهایی هستیم که در هیات رییسه مصوب کردیم این سیستم در ایران راه‌اندازی شود. این پروتکل کمی زمان‌بر است. باید مرحله به مرحله جلو برویم تا اگر مورد موافقت فیفا قرار گرفت، در نهایت مجوز به فدراسیون ایران داده شود تا بتوانیم از آن در لیگ داخلی استفاده کنیم. این کلاس‌ها اولین قسمت از این مراحل است. ما دوست داشتیم در هیات رییسه فدراسیون و آقای تاج که تکنولوژی را به سرعت مثل کشورهای پیشرفته وارد فوتبال‌مان کنیم. هم‌چنین بتوانیم اشتباهات داوری را کاهش بدهیم تا مردم متوجه شوند که ما دوست داریم اشتباهات داوری را به حداقل برسانیم. این پروژه را شروع کردیم و امیدوارم بتوانیم در نهایت مجوز استفاده از آن را بگیریم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این سیستم را قرار است سازمان لیگ مدیریت کند؟ بیان کرد: اجرای این سیستم به کمیته مسابقات هر کشور بستگی دارد. بعد از گرفتن مجوز، سازمان لیگ است که باید تایید و مشخص کند که در چه فصلی از آن استفاده شود. مسوولان سازمان لیگ در جلسات متعدد بوده‌اند و امروز نتوانستند در جلسه افتتاحیه حضور پیدا کنند. آقای تاج و بهاروند دوست داشتند که در این جلسه باشند اما جلسه مهمی داشتند و از ما هم خواستند که زمان افتتاحیه را کمی تغییر بدهیم اما چون برنامه از قبل مشخص شده بود ما دوست داشتیم به موقع آغاز شود. در جلسات بعدی مسوولان فدراسیون و سازمان لیگ حضور پیدا می‌کنند.

ممبینی اضافه کرد: چندین شرکت مجوز اجرای این پروژه را از فیفا دریافت کرده‌اند. با توجه به شرکت خاص کشور ما و این که به تولید ملی توصیه شده است، چند شرکت داخلی در این فراخوان شرکت کردند و یکی را دوستان انتخاب کردند که می‌تواند این پروژه را انجام دهد. امیدوارم یک شرکت داخلی بتواند این مجوز را بگیرد. توانمندی این شرکت را فیفا و بورد بین‌المللی تایید می‌کند.

رییس کمیته داوران در مورد اعضای این کمیته و دپارتمان داوری هم گفت: در آینده‌ای نزدیک این مسائل حل خواهد شد. با توجه به این که بنا شد در فدراسیون فوتبال قوانین بازنشستگی اجرایی شود آقای رفعتی از دپارتمان رفت. من با هیچ‌کس مشکلی ندارم.

او در مورد به تعویق افتادن لیگ برتر فوتبال هم توضیح داد: من هم قبول دارم که شروع فصل باید مشخص باشد چون تمرینات و نحوه بدنسازی تیم‌ها مشخص است. باید باور کنیم که این استانداردهایی که در شورای تامین طرح‌ریزی شده است باید مدت‌ها قبل از این اجرایی می‌شد. این توقف برای فوتبال ما لازم است تا این استانداردها درست شوند. این اتفاقات باید 20 سال پیش انجام می‌شد.

ممبینی در مورد هزینه اجرایی کردن سیستم VAR هم اظهار کرد: اجازه بدهید من رقمی نگویم. باشگاه‌ها باید در این هزینه‌ها کمک کنند چون آن‌ها هم از این سیستم نفع می‌برند. همه باید به همدیگر کمک کنیم. با تعاملی که با وجود دارد اختلافات هم در این زمینه رفع می‌شود.

رییس کمیته داوران در مورد اسپانسر تیم ملی هم توضیح داد: اگر نیازی به توضیح در این مورد باشد، مسوولان مربوطه خودشان توضیح می‌دهند.

او در مورد مشکلات داوران هم بیان کرد: اپانسر داوران به تازگی مشخص شد اما این پول‌ها مستقیما به داوران تزریق نمی‌شود چون هزینه‌هایی که فدراسیون برای داوری انجام می‌دهد خیلی بیش‌تر از هزینه‌هایی است که اسپانسر پرداخت می‌کند. امیدوارم دغدغه‌های مالی داوران را هم گام به گام بر طرف کنیم. هزینه‌هایی که برای داوران می‌شود نسبت به بازیکن‌ها و مربیان فاصله زیادی دارد. یک شبه نمی‌شود این را جبران کرد چون رقم بالایی می‌خواهد.

ممبینی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما این است که آکادمی داوری را در ایران گسترش می‌دهیم. امیدوارم از پتانسیل انسانی‌مان استفاده کنیم و داوران زیادی را از سراسر کشور آموزش بدهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان