تهرانی‌ها رکورد مصرف آب و برق را زدند!

آمارها حاکی است که پایتخت‌نشینان در هفته جاری با میزان مصرف سه میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب، رکورد بی‌سابقه مصرف در شبانه‌روز را زدند، به‌طوری‌که تاکنون در پایتخت شاهد این میزان مصرف آب در طول یک روز نبوده‌ایم. همچنین پیک مصرف برق به عدد ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید تا بر این اساس رکورد جدیدی در مصرف برق هم به ثبت برسد.

تهرانی‌ها رکورد مصرف آب و برق را زدند!

به گزارش ایسنا، میزان مصرف آب در تهران درحالی به سه میلیون و 700 هزار مترمکعب رسیده که  سال گذشته در همین بازه زمانی مصرف آب روزانه تهران حدود سه میلیون و 450 هزار مترمکعب بوده است، بنابراین میزان مصرف آب تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 250 هزار مترمکعب افزایش یافته است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو و به گفته محمدرضا بختیاری - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران-، افزایش دو درجه‌ای دمای هوای تهران موجب شده تا مصرف آب پایتخت رشد معناداری پیدا کند. هر ساله با افزایش جمعیت، مصرف آب بین دو تا 2.5 درصد افزایش پیدا می‌کند، اما متاسفانه امسال میزان مصرف آب شهروندان تهرانی حدود چهار درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این رشد مصرف در برخی از روزهای تابستان به بیش از هفت درصد نیز رسیده است.

از سوی دیگر  سخنگوی صنعت برق هم اعلام کرده که روز گذشته پیک مصرف به عدد 57 هزار و 681 مگاوات رسید تا بر این اساس رکورد جدیدی در مصرف برق کشور به ثبت برسد.

به گفته مصطفی رجبی‌مشهدی مصرف برق روز گذشته کشور حدود 1200 مگاوات نسبت به روز یکشنبه افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در چهار دهه اخیر پیک مصرف برق همواره رشد هفت درصدی داشته است، گفت: در تابستان امسال همکاری و مدیریت مصرف تمامی بخش‌های خانگی، صنعت، تجاری و کشاورزی در ساعات اوج مصرف موجب شده است تا مصرف پیک امسال نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش یابد که این مهم تاثیرگذاری بسیار زیادی در اقتصاد ملی دارد.

روز گذشته تمامی مبادلات برق کشور در زمان پیک حدود 1334 مگاوات بوده است که از این میزان 1264 مگاوات مربوط به صادرات و 70 مگاوات مربوط به واردات برق بوده است. همچنین در روز گذشته میزان ذخیره نیروگاه‌ها به 775 مگاوات و مصرف برق صنایع نیز به 3961 مگاوات رسیده بود.
پیش از این بیشترین میزان مصرف برق کشور مربوط به بیستم تیرماه سال گذشته با رقمی در حدود 57 هزار و 97 مگاوات بوده است.

سایه بحران آب بر سر خوش باوری مردم!

مسوولان بر این باورند که بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری موجب شده است تا تصور غلطی در جامعه مبنی بر رفع مشکل کم آبی ایجاد شود، همین مسئله در کنار افزایش دمای هوا و ماندگاری آن موجب شده است تا مصرف امسال آب تهران به شکل  قابل توجهی افزایش یابد. افزایش مصرف آب در تهران درحالی رخ داده است که نگرانی‌هایی درباره تامین آب مورد نیاز این استان وجود دارد. از یک طرف جمعیت این استان رو به افزایش بوده و از طرف دیگر بسیاری از طرح‌هایی که قرار بوده آینده آبی این استان را تامین کنند، متوقف شده‌اند.

برآوردها نشان می‌دهد جمعیت تهران در افق 1410 دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 1410، 580 هزار نفر به جمعیت پردیس، یک میلیون نفر به منطقه 22 تهران و 500 هزار نفر در حواشی تهران، به جمعیت اضافه شود و این موضوع بحران آب را جدی‌تر می‌کند. میزان مصرف فعلی شهر تهران سالانه یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب است.

از سوی دیگر طرح‌های آب رسانی از سد لار به کلان، آب‌رسانی از سد لتیان به پردیس، انتقال آب از طالقان به کرج و تهران و آب‌رسانی به صنایع تهران از سد ماملو، چهار طرح عمده تأمین آب تهران محسوب می‌شوند که به دلایل مسائل مالی و بحث‌های محیط زیستی متوقف شده‌اند و اجرای آن‌ها به حدود شش هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، مردم شهر تهران در مقایسه با بقیه شهرهای کشور 20 درصد و در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی، 30 درصد بیشتر آب شرب مصرف می‌کنند. این درحالی است که هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران 2,500 تومان است درحالی که به ازای هر مترمکعب 600 تومان از مشترکین دریافت می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان