مشرق گزارش می‌دهد؛

افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره روحانی ۱۰ برابر دوره قبل شد/ ترکان: مقصر احمدی‌نژاد است +جدول

بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره احمدی‌نژاد ۶۵ درصد و در دوره روحانی ۲۸۶ درصد افزایش یافته است.

 سرویس اقتصاد مشرق - اکبر ترکان مشاور سابق حسن روحانی در روزهای اخیر در مصاحبه‌ای پس از شش سال از پایان دولت دهم، مشکلات اقتصادی فعلی را به گردن دولت احمدی‌نژاد انداخته است.

ترکان گفته است:‌ دولت احمدی نژاد، دولت‌های پس از خودش را به گروگان گرفته است. وی مسائلی را برای دولت‌های پس از خودش بوجود آورد که تا مدت‌ها حل نمی‌شود. دولت وی ارقامی از بدهی به ارث گذاشت که همچنان باقی است و آثارش در اقتصاد ایران به شکل تورم بسیار بالا بروز می‌کند.

بیشتر بخوانید

شاخص فلاکت به بالاترین رقم دو دهه اخیر رسید

دولت روحانی رکورد 15 ساله نرخ تورم را شکست+جدول

مقایسه عملکرد دولت‌ها در تضعیف پول ملی+جدول

با توجه به سخنان ترکان درباره بدهی‌های دولت احمدی‌نژاد، بد نیست وی نگاهی به عملکرد دولت حسن روحانی در زمینه ایجاد بدهی نگاهی بیاندازد.

به عنوان مثال، در ابتدای دولت نهم در تیرماه 1384 بدهی دولت به بانک مرکزی 11490 میلیارد تومان بود که در پایان دولت دهم در تیرماه 1392 این رقم به 18930 میلیارد تومان رسید؛ یعنی بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم 65 درصد افزایش یافت.   در آن دوره هشت‌ساله بدهی دولت به بانک مرکزی 7440 میلیارد تومان اضافه شد که میانگین ماهانه آن 77.5 میلیارد تومان بوده است.

اما از تیرماه 1392 که دولت حسن روحانی بر سر کار آمد، تا پایان سال 1397 (آخرین آمار منتشرشده) بدهی دولت به بانک مرکزی بیش از 286 درصد افزایش یافته و از 18930 میلیارد تومان به 73 هزار و 120 میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی در 68 ماه عملکرد دولت روحانی 54 هزار و 270 میلیارد تومان بر بدهی دولت به بانک مرکزی اضافه شده که میانگین ماهانه آن 798 میلیارد تومان می‌شود.

  میانگین ماهانه افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دولت روحانی 10 برابر بیشتر از دولت احمدی‌نژاد بوده است.

بدهی دولت به بانک مرکزی (میلیارد تومان)

بدهی ایجادشده در دولت‌های قبل

11٬490

بدهی ایجادشده در هشت سال دولت احمدی‌نژاد

7٬440

بدهی ایجاد شده در 68 ماه دولت روحانی

54٬270

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان