رئیس کل دادگستری استان البرز در جلسه شورای معاونین مطرح کرد

اختصاص دبیرخانه‌ای جهت پایش و رسیدگی به پرونده‌های مهم

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه تکریم در دو بعد کارکنان و مراجعان و متهمان پیگیری می‌شود گفت: باید تلاش کنیم در درجه اول عزت کارکنان قضایی و اداری دادگستری حفظ شود و بعد از آن‌ها بخواهیم با مراجعان همانگونه که با ایشان برخورد می‌شود برخورد کنند

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در جلسه شورای معاونین با تقدیر از تلاش‌های روسای سابق و اسبق دادگستری کل استان البرز گفت: البرز استانی نوپا است که از ابتدا با امکانات شهرستان تاسیس شده و دادگستری استان هم با وجود تلاش‌های انجام شده نتوانسته به شرایط ایده‌آل استانی برسد که امیدواریم در آینده با پیگیری‌هایی که انجام خواهد شد، سطح امکانات ارتقا یابد.

رئیس کل دادگستری البرز در ادامه با ذکر روایتی از پیامبر اکرم (ص) در خصوص اهمیت اخروی ریاست گفت: این روایت در قضاوت شامل دو بعد قضایی و مسئولیتی است و اهمیت مدیریت در سیستم قضایی را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به تغییرات در قوه قضاییه و انتصاب رئیس قوه قضائیه در اواخر سال 97، بیان کرد: آیت‌الله رئیسی با توجه به صبغه قضایی که داشت سند تحول قضایی را طراحی و پیشنهاد داد و پس از تایید رهبر معظم انقلاب که در حکم انتصاب مسئولیت قوه قضاییه هم به آن اشاره کردند وارد فاز عملیاتی شد.

فاضلی هریکندی اضافه کرد: این سند همانطور که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر مسئولان قضایی فرمودند ناظر بر مبانی و اصول اساسی اسلام و انقلاب نیست بلکه شامل شیوه‌های اجرای مبانی و اصول اسلام است که نیازمند بازنگری و به کارگیری روش‌های نوین و ابتکارانه است.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: اجرای تمام ابعاد این سند در دادگستری استان البرز در دستور کار خواهد بود و در راستای اجرای متعالی آن این آمادگی را داریم تا نظرات و ایده‌های خلاقانه و مشورتی همکاران را اخذ و به کار گیریم.

وی در ادامه با تشریح برنامه‌های خود در دادگستری استان البرز گفت: تکریم یکی از اولویت‌های اصلی خواهد بود که دو بعد تکریم کارکنان و تکریم مراجعان و متهمان پیگیری می‌شود؛ باید تلاش کنیم در درجه اول عزت کارکنان قضایی و اداری دادگستری حفظ شود و بعد از آن‌ها بخواهیم با مراجعان همانگونه که با ایشان برخورد می‌شود برخورد کنند.

فاضلی هریکندی متذکر شد: باید تلاش کنیم شرایطی ایجاد گردد تا مشلغه‌های زیاد کاری که ناشی از ورودی‌های زیاد پرونده‌ها است در نوع برخورد با مراجعان تاثیرگذار نباشد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه یکی از مصادیق تکریم، اختصاص وقت اداری برای رسیدگی به امورات مردم است اظهار کرد: برای این منظور مسئولان دادگستری استان تلاش کنند جلسات درون‌سازمانی را در ساعات پس از وقت اداری برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی در جمهوری اسلامی خدمت‌رسانی به مردم است تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بار‌ها تاکید کرده‌اند دستگاه قضایی متعلق به مردم است و باید شرایطی فراهم کرد تا آن‌ها با رضایت از مجموعه یاد کنند.

فاضلی هریکندی موضوع افزایش سالانه ورودی پرونده و اطاله در رسیدگی‌ها را یکی از موارد تمرکز سند تحول قضایی عنوان کرد و گفت: همانطور که رئیس قوه قضاییه هم در سخنان متعدد اشاره کرده است که منظور از پرونده مانده پرونده‌ای است که از زمان تشکیل تا رسیدگی بیش از یکسال گذشته باشد؛ لذا در استان تلاش خواهیم کرد تا با بکارگیری همه ظرفیت‌ها تعداد پرونده‌های مانده به حداقل برسد.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: متاسفانه هر ساله به دلیل مسائل خارج از اختیارات قوه قضاییه، شاهد افزایش جرایم و افزایش ورودی پرونده‌ها هستیم که رسیدگی دقیق به این پرونده‌ها مستلزم افزایش کادر قضایی و اداری و فضای فیزیکی است.

وی بخش دیگری از اولویت‌های خود را در زمینه تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مهم و کلان عنوان کرد و گفت: پایش و رسیدگی به پرونده‌های مهم با جدیت پیگیری می‌شود و برای سرعت در تعیین تکلیف این پرونده‌ها در استان البرز دبیرخانه مختص این موضوع را ایجاد خواهیم کرد.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه کاهش جمعیت کیفری و تعداد زندانیان یکی از اولویت‌های اصلی رئیس قوه قضاییه است گفت: در زمینه پیگیری این سیاست، کرج میزبان چهار زندان بزرگ کشور است و مشکلات وجود این زندان‌ها در استان ملموس است؛ باید قضات از ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی خود استفاده کنند تا افراد کمتری به زندان معرفی شوند و حتی‌المقدور از ظرفیت آزادی مشروط و مجازات‌های جایگزین حبس در جرایم سبک استفاده شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: در موضوع مهریه و اعسار نیز با توجه به تاکید مراجع عظام بر کاهش استفاده از حبس در مورد افرادی که امکان مالی یا دارایی شناسایی شده ندارند، باید مفاد قانون در مورد پذیرش اعسار مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر تحول در دادگستری استان البرز بیان کرد: سلامت در دستگاه قضایی و حفظ آن از اولویت‌های مهم خواهد بود، با اینکه قوه قضاییه متولی برخورد با فساد است، ولی همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند در برخورد با فساد داخلی و بیرونی، اولویت در برخورد با فساد درون قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: نظارت درون سازمانی با دو رویکرد حفظ کارکنان از آلودگی و انحرافات و حذف عناصر آلوده از مجموعه با جدیت پیگیری خواهد شد.

فاضلی هریکندی در پایان گفت: کلیه جلسات استانی دادگستری در ساعات پس از وقت اداری برگزار خواهد شد و دیدار‌ها با همکاران قضایی و اداری نیز عمدتا در ساعات بعد از وقت خدمات‌رسانی به مردم انجام می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر