مقایسه جک J۵ دنده‌ای با دنا پلاس؛ پیشرفت و پسرفت!

امروز فرصتی فراهم شده تا دو خودروی موجود در بازار ایران را با یکدیگر مقایسه کنیم. یکی از دو خودروی مورد بحث جزء آن دسته از محصولات چینی و به قول بعضی از صاحب نظران؛ یک چینی عادی و ساده بوده و دیگری برای دلربایی بیشتر دوباره به آرایشگاه رفته و با صرف هزینه میلیاردی آنجا را ترک کرده است!

امروز فرصتی فراهم شده تا دو خودروی موجود در بازار ایران را با یکدیگر مقایسه کنیم. یکی از دو خودروی مورد بحث جزء آن دسته از محصولات چینی و به قول بعضی از صاحب نظران؛ یک چینی عادی و ساده بوده و دیگری برای دلربایی بیشتر دوباره به آرایشگاه رفته و با صرف هزینه میلیاردی آنجا را ترک کرده است!

77

بله؛ درست حدس زدید! دلربای این روزهای بازار خودروی ایران کسی نیست جز دنا پلاس با ظاهر زیبا! خودرویی که تقریبا هیچ تفاوتی با دیگر همتایان خود (خانواده سمند) ندارد و تنها چند آپشن، چراغ و چندین خط، بر روی بدنه بدان اضافه شده است!

777777

آن خودروی چینی نه چندان خوشنام هم جک جی5 دنده‌ای بیچاره است. جک دنده‌ای از تهمت‌ها و توهین‌ها خسته شده و امروز حال و هوای خوبی ندارد!

اکنون تنها عده معدودی از مردم ایران؛ از رازهای نهان جک جی5 دند‌ه‌ای با خبر هستند. او سکوت کرده و چند وقتی می‌شود که ادامه بازی را به برادر اتوماتیکش سپرده است؛ اما اکنون رقیب جدیدی به لطف قیمت‌گذاری مثلا منصفانه عده‌ای برای او دست و پا شده و برایش چشم غره می‌رود. رقابت بین دنا پلاس و جک جی5 دنده‌ای قطعا رقابت هیجان‌انگیزی نیست؛ ولی شاید چشم و گوش عده‌ای را باز کند!

در ادامه داستان، رقابت بین پسرفت و پیشرفت را بخوانید!

طراحی

ابتدای مبحث را به بحث طراحی دنا پلاس و جک جی5 دنده‌ای اختصاص می‌دهیم. پیش از این نگارنده در مقاله‌ای کوتاه در رابطه با طراحی دنا پلاس صحبت‌هایی کرده بود و حالا قضاوت‌ درباره آن سخنان را به خوانندگان چرخان می‌سپارد: خودتان قضاوت کنید!

78887

جک جی 5 دنده‌ای توسط پینین‌فارینا ایتالیا طراحی شده و چهره‌ای ساده اما جذاب دارد. تمام اجزاء و جزئیات بدنه و محیط داخلی آن به خوبی با هم منطبق هستند و کمتر کسی می‌تواند از چهره زیبای جک جی5 ایراد بگیرد. اما دنا پلاس یک افتضاح به تمام معناست؛ زیرا هیچ کدام از قسمت‌های بدنه و یا فضای داخلی آن با یکدیگر منطبق نیستند و ناخودآگاه نگارنده را به یاد انیمیشن (گربه و سگ) می‌اندازد! ایران‌خودرو تلاش خودش کرده؛ ولی نتیجه این تلاش به هدر رفتن 50 میلیارد تومان بوده است! مگر یک فیس‌لیفت ساده، بدون تغییرات ویژه در مورد مشخصات فنی و… چه مقدار هزینه دارد! علاوه بر این، فیس‌لیفت یعنی تولید مدل تازه‌تری از یک خودرو به همراه افزودن چند آپشن جدید و توقف تولید مدل قبلی؛ چیزی که در ایران اثری از آن نیست!

7877

البته قضاوت درباره چهره دو خودروی مذکور کاملا سلیقه‌ای است؛ اما انصافا نمی‌توان طراحی دنا پلاس را به مهندسی جک جی5 دنده‌ای ترجیح داد! این را هم باید اضافه کنم که جنس پلاستیک به کار گرفته شده در جک جی5 دنده‌ای کیفیت مناسب‌تری دارد؛ ولی رنگ آمیزی بدنه آن نسبت به دنا پلاس واقعا ضعیف‌تر است که این مورد به شاهکارهای کرمان موتور بازمی‌گردد.

پیشرانه و مشخصات فنی

جک جی5 دنده‌ای از یک موتور 1.5 لیتری با توان 111 اسب‌بخار و گشتاوری 146 نیوتن‌متری استفاده می‌کند. پیشرانه جک جی5 دنده‌ای جزء 10 موتور برتر چینی در سال 2011 است! در مقابل خودروی دنا پلاس از موتور معروف EF7 استفاده می‌کند که حجمی 1.6 لیتری داشته و توان آن 113 اسب‌بخار است. میزان گشتاور پیشرانه مذکور بنابر اطلاعات وب‌سایت رسمی ایران‌خودرو 155 نیوتن‌متر است. شتاب صفر تا صد هر دو خودرو بین 12 تا 14 ثانیه اندازه‌گیری شده و مقدار دقیق آن مشخص نیست.

8877

هر دو خودرو برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده 5 سرعته استفاده می‌کنند. دنا پلاس و جک جی5 دنده‌ای دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 هستند. مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس و جک جی5 دنده‌ای؛ به ترتیب حدود 8 و 7 لیتر بوده و گنجایش باک سوخت دنا پلاس و جک جی5 دنده‌ای 60 و 55 لیتر است. حداکثر سرعت دنا پلاس و جک جی 5 دنده‌ای به ترتیب حدود 189 و 175 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

7878

تا به اینجای کار تفاوت چندانی میان دنا پلاس و جک جی5 دنده‌ای از نظر پیشرانه و سایر مشخصات فنی دیده نمی‌شود و البته برتری کوچکی با دنا پلاس وجود دارد؛ باید هم توجه داشت که پیشرانه جک جی5 دنده‌ای یک پیشرانه بی نام و نشان بوده که در مقابل EF7 قرار گرفته؛ ولی اگر اصطحلاک پیشرانه‌های مذکور برای شما مهم باشد، باید بگویم که هیچ تفاوتی میان آن دو از نظر اصطحلاک و میزان خرابی و… دیده نمی‌شود و  پیشرانه جک به لطف زنجیر تایم و سیستم VVT نسبت به پیشرانه دنا پلاس از نظر فناوری پیشتاز است.

امکانات و تجهیزات

جک جی5 دنده‌ای از امکاناتی مانند کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده، کمربند ایمنی سرنشینان عقب، کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع، سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک، ترمز ABS و EBD، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع خودکار، گرمکن شیشه عقب، سنسور دنده عقب، رینگ اسپرت آلومینیومی، سانروف و… بهره‌مند است.

8777

در مقابل دنا پلاس داری 4 کیسه هوا، سانروف، صندلی‌های برقی جلو 8 حرکته، چراغ‌های Day Light، آنتن Shark fin، آینه‌های تا شونده، دوربین عقب و… است. دنا پلاس از نظر تعداد آپشن و امکانات یک سر و گردن از جک جی5 دنده‌ای بالاتر است؛ اما به یاد داشته باشید که امکاناتی مانند کروز کنترل، سیستم مالتی‌مدیا، دوربین عقب و… را می‌توان با هزینه کمی به جک جی 5 دنده‌ای افزود!

کلام آخر

دنا پلاس 46 میلیون و 31 هزار تومان قیمت‌گذاری شده و در همان روز اول مردم یا دلال‌ها برایش سر و دست شکسته و ظرفیت خرید آن را تکمیل کردند. در آن سو جک جی5 دنده‌ای 55 میلیون و 350 هزار تومان قیمت ‌گذاری شده و اکنون در شرف توقف تولید است! هر دو خودرو از نظر کیفیت در یک سطح هستند و نگارنده به شما پیشنهاد می‌کند که خیلی به رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی توجه نکنید‍! قیمت دنا پلاس با توجه به امکانات آن واقعا خوب است و بهتر هم می‌شد اگر ایران‌خودرو تکانی می‌خورد و یک پیشرانه جدید و قدرتمند را برایش در نظر می‌گرفت.

جک جی5 دنده‌ای هم ظاهر و امکانات خوبی دارد و با توجه به ابعاد بزرگتری که نسبت به دنا پلاس دارد؛ بسیار جادار و راحت‌تر است. اما قیمت‌گذاری غلط باعث نابودی آن شده و اکنون نفس‌های آخرش را می‌کشد. به این نکته توجه داشته باشید که کمپانی جک فقط 10 سال است که به‌شکل جدی وارد عرصه ساخت خودرو و صادرات آن شده و به پیشرفت‌هایی خیره کننده دست یافته است؛ اما ایران‌خودرو هنوز در حال درجا زدن بوده و مدام خودروهای قبلی را با چهره‌ای جدید تولید کرده و به پسرفت خود ادامه می‌دهد!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر