نگاهی به تبلیغات انتخاباتی در استان‌ها

شهر خالی از پوسترهای شعاری؛ ستادها در تلگرام و اینستاگرام برپاست

شهرها را که قدم می‌زنی به‌جز تک‌وتوک بنرهای کاندیداهای ریاست جمهوری کمتر پوسترها به چشم می‌آید؛ تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی اوج گرفته؛ این روزها ستادها در تلگرام و اینستاگرام برپاست.

شهر خالی از پوسترهای شعاری؛ ستادها در تلگرام و اینستاگرام برپاست

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: درحالی‌که کمتر از 10 روز به ماراتن نفس‌گیر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا کشور باقی‌مانده، تبلیغات در فضای مجازی سایه سنگینی بر تبلیغات محیطی انداخته است.

با نزدیک‌تر شدن به 29 اردیبهشت‌ماه این فعالیت‌ها شکل و رنگ قانونی گرفته و کاندیداها تلاش می‌کنند تا با استفاده از شیوه‌های جدید تبلیغاتی از رقیب خود پیشی بگیرند.

البته یکی دیگر از بحث‌هایی که در تبلیغات این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیشتر به چشم می‌خورد توجه به آداب‌ورسوم و لباس‌های محلی برای جلب بیشتر آرا در سطح استان‌ها و شهرهای مختلف کشور است.

 چیزی که این میان بیش از همه جلب‌توجه می‌کند فضای سرد تبلیغات در برخی از شهرها و استان‌ها بوده که به گفته برخی از کارشناسان به دلیل استفاده از فضای مجازی و بی‌توجهی به تبلیغات محیطی و فیزیکی است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به دلیل هم‌زمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا بیشتر توجه مردم به انتخابات ریاست جمهوری جلب شده و انتخابات شوراها نیز در سایه قرارگرفته است.

مردم نیز در این میان از منتخبان خود انتظاراتی دارند که می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی، توجه به توسعه و عمران شهری، بهبود وضعیت معیشت، عمل کردن به شعارهای انتخاباتی، ندادن وعده‌های دروغین و جلوگیری از جناح‌بازی اشاره کرد. به نظر می‌رسد مسائل اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی در رأس مطالبات مردمی قرار دارد.

تنور تبلیغات در بوشهر آهسته‌آهسته گرم می‌شود

در استان بوشهر هر چه که به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا نزدیک‌تر می‌شویم، تنور انتخابات نیز گرم و گرم‌تر می‌شود که نوید بخش برگزاری انتخابات پرشور و باشکوه است.

تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از هفته‌های قبل به صورت رسمی و قانونی آغاز شده و در استان بوشهر نیز شاهد فعالیت‌هایی در ستادهای تبلیغاتی هستیم و این برنامه‌ها در حال افزایش است.

در حالی که هنوز تا زمان شروع زمان تبلیغات قانونی کاندیداهای شوراهای شهر و روستا حدود یک هفته باقی مانده است، حامیان کاندیداها از هفته‌های گذشته تبلیغات خود را در قالب‌های مختلف آغاز کرده‌اند.

اغلب این کانال‌ها در رقابت با همدیگر هستند تا شاید بتوانند تعداد اعضای خود را افزایش داده و فعلا در رقابت تعداد اعضای گروه از هم پیشی بگیرند، تا بماند زمان انتخابات.

با وجود اینکه زمان زیادی از آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد ولی هنوز خبری از حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر نیست و برنامه دقیقی هم اعلام نشده استبا وجود اینکه زمان زیادی از آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد ولی هنوز خبری از حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر نیست و برنامه دقیقی هم اعلام نشده است.

هر روز خبرهایی از سفرهای استانی شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به دیگر استان‌ها شنیده می‌شود ولی در استان بوشهر خبری نیست و احتمال آن می‌رود که برخی از کاندیداها در روزهای آینده به بوشهر سفر کنند.

در حال حاضر فعالیت ستادهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در حد راه‌اندازی ستادها و نصب بنر در برخی نقاط شهر و استفاده از سخنران‌های  نه چندان مشهور بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرایط برای برگزاری انتخاباتی باشکوه در استان بوشهر فراهم بوده و همه مراحل برگزاری انتخابات بر اساس برنامه در حال انجام است.

عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه 828 شعبه اخذ رای در استان بوشهر تعیین شده است، تصریح کرد: 671 شعبه ثابت و 157 شعبه سیار رای در استان بوشهر تعیین شده است.

وی از برگزاری انتخابات در 37 شهر و 407 روستا و تیره عشایری استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در مجموع بیش از 20 هزار نفر در روند برگزاری انتخابات در استان فعالیت دارند.

اما در کنار این معرفی‌ها و ارائه برنامه‌ها رفتارهای نامتعارفی نیز از سوی برخی کاندیداها انجام می‌شود که در جای خود بسیار قابل‌تأمل بوده و به‌جای اینکه آرای آن‌ها را افزایش دهد سبب می‌شود که ازنظر مردم رد صلاحیت شوند.

یکی از شهروندان بوشهری در این خصوص در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: برخی افراد شرکت‌کننده در رقابت انتخاباتی با رفتارهایشان به‌جای اینکه خود را خدمت‌گزار مردم بدانند، مردم را ابزاری برای رسیدن به اهدافشان می‌دادند.

مسعود عابدی افزود: آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان بدون فکر همه کاری انجام می‌دهند و با این کارها به شعور مردم مستقیماً توهین می‌کنند.

عبدالکریم بهزادی یکی دیگر از شهروندان بوشهری است که معتقد است برخی از کاندیداهای شورای شهر تصور می‌کنند که همه مردم نیازمند بوده و به همین منظور از هم‌اکنون بسته‌های حمایتی برای جلب آرای آن‌ها ارائه می‌کنند.

وی گفت: خرید بلیت کنسرت، زمین فوتبال، استخر و شام و نهار دادن نیاز امروز جوانان این شهر نیست، پول‌های بادآورده‌ خود را در جیب بگذارید و برای داشتن آرای بیشتر از فکر و ذهنتان مایه بگذارید.

تبلیغات زودهنگام داوطلبان انتخابات در چهارمحال و بختیاری

درحالی‌که زمان قانونی تبلیغات انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا آغاز نشده، تبلیغات داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری از طریق فضای مجازی و برگزاری نشست‌های مختلف در منازل شهروندان آغازشده است.

بسیاری از داوطلبان با برگزاری نشست‌های تبلیغاتی در خانه‌های خود و اقوام و دعوت از شهروندان به دنبال معرفی خود و برنامه‌هایشان هستند. در این نشست‌ها ابتدا داوطلب به معرفی خود و برنامه‌هایش می‌پردازد و سپس نشست پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.

برخی از نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز با ارسال پیامک‌های تبریک در مناسبت‌ها به دنبال معرفی بیشتر خود هستند.

بسیاری از داوطلبان با راه‌اندازی کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی به دنبال معرفی بیشتر خود در شهر خود هستند. این داوطلبان با گذاشتن عکس‌های مختلف از معضلات شهری و بیان مشکلات شهری به دنبال معرفی بیشتر خود در فضای مجازی هستند.

یکی از شهروندان شهرکردی اظهار داشت: در روزهای اخیر فعالیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهرکرد در فضای مجازی بیشتر شده است.

صمیمی بیان کرد: هنگامی‌که از گوشی تلفن می‌خواهیم استفاده کنیم متوجه می‌شویم که ناخواسته عضو چند گروه تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی شده‌ایم.

وی عنوان کرد: هنگامی‌که از گروه‌ها خارج می‌شویم، دوباره روز بعد شاهد عضو شدن در گروه‌های تبلیغاتی دیگر نامزدها هستیم و این امر مشکلی است که برای بسیاری از شهروندان در این شهر ایجادشده است.

رئیس‌کل دادگستری چهارمحال و بختیاری و رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در این زمینه گفت: تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات در فضای مجازی تخلف است.

سید عبدالله موسوی تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی را یکی از مصادیق مجرمانه و قابل‌پیگیری معرفی کرد و افزود: نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در زمان قانونی مشخص‌شده به تبلیغ بپردازند تا حقی از کسی ضایع نشود.

نشست‌های خانگی هنوز قدرت اول تبلیغات شوراها در خوزستان

انتخابات شوراهای شهر در شرایطی در حال رسیدن به نقطه اوج است که باوجود گستردگی نفوذ شبکه‌های اجتماعی، نشست‌های خانگی و صنفی هنوز قدرت خود را در خوزستان دارند.

البته شبکه‌های اجتماعی در عین اینکه فرصتی برای نامزدها برای معرفی خود بوده‌اند؛ تهدیدی نیز به شمار می‌روند و در مدت اخیر در فضای مجازی مواردی از قبیل تخریب نیز دیده‌شده استالبته شبکه‌های اجتماعی در عین اینکه فرصتی برای نامزدها برای معرفی خود بوده‌اند؛ تهدیدی نیز به شمار می‌روند و در مدت اخیر در فضای مجازی مواردی از قبیل تخریب نیز دیده‌شده است. شاید جدی‌ترین مورد آن پرداخت پول کلان از سوی یکی از نامزدهای تائید صلاحیت نشده به یکی از نمایندگان هیئت بازرسی استان بوده است که سروصدای فراوانی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و درنهایت صحت‌وسقم آن نیز معلوم نشد.

در یکی از شهرهای استان هم شایعه انصراف یکی از نامزدهای شورای شهر که بخت فراوانی برای راه‌یابی به شورای شهر خود داشت، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حتی تکذیب‌های آن نامزد هم نتوانست جلوی موج خبری ایجادشده در این خصوص را بگیرد.

از سوی دیگر به‌خصوص در اهواز و شهرهای بزرگ، امسال لیست‌های سیاسی حضور فعالی دارند و به نظر می‌رسد شانس افرادی که وارد فهرست‌های سیاسی می‌شوند، از سایر افراد بیشتر است چراکه پایه رأی آن‌ها را به‌شدت بالا می‌برد و آن‌ها با اندکی اقبال مردمی از سوی هواداران خود در کنار پایه رأی سیاسی می‌توانند خود را در شورای شهر آینده ببینند.

از سوی دیگر در شهرهای مختلف استان خوزستان، جمع‌های سیاسی و محله‌ای هنوز قدرت بلامنازع تبلیغات به شمار می‌رود و برخی افرادی که اکنون در صحنه هستند در یک سال گذشته سعی کرده‌اند هیچ مراسم ازدواجی، ختم، میلاد و .... را از دست ندهند و همیشه پای ثابت بوده‌اند.

نشست‌های چند نفره و چند ده نفره در این خصوص را می‌توان مثال زد که در محله‌های مختلف از سوی نامزدها برنامه‌ریزی‌شده است و افراد فراوانی برای اثبات رفاقت، وفاداری و هواداری خود به نامزدهایی که درصحنه هستند، در خانه خود و یا سایر اقوام و دوستان اقدام به برگزاری جلسات می‌کنند.

به گفته افراد فعال در صحنه انتخابات شوراهای شهر استان، نشست‌های محله‌ای، قبیله‌ای، صنفی، سیاسی و قومی هنوز قدرت خود را در برابر شبکه‌های اجتماعی از دست نداده و اصولاً مردم خوزستان به افرادی که از نزدیک دیده‌اند و با آن‌ها صحبت کرده‌اند بیشتر اعتماد می‌کنند تا افرادی که تمرکز خود را روی شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اند.

عکس گرفتن با کارگران خدمات شهرداری، کودکان معلول و حتی سرطانی، شیوخ و خان‌ها و افراد بانفوذ مردمی هم از آن دست فعالیت‌هایی است که برخی نامزدهای انتخاباتی از آن استفاده کرده‌اند ولی قطعاً این موارد دیگر قدرت خود را برای ریختن رأی‌های بی‌شمار در سبد نامزدها از دست داده است.

مطالبات همدانی‌ها از کاندیداها

در استان همدان نیز بر اساس اخبار رسیده نامزدهای تائید صلاحیت شده شوراها با ایجاد گروه‌های انتخاباتی، برگزاری جلسات و مهمانی‌های متعدد در منازل شهری و روستایی برای افزایش محبوبیت، شهرت و جذب حداکثری طرفدار تلاش می‌کنند.

برخی کاندیداها که در میان آن‌ها چهره‌هایی از جنس دکتر، بازاری و بازنشسته نیز دیده می‌شود از چند ماه پیش با برپایی و برگزاری مهمانی‌های خانگی در محافل دوستانه در مناطق حاشیه شهر، حضور خود درصحنه انتخابات را اعلام کرده و خبرهای رسیده حاکی از آن است که هزینه‌های زیادی نیز صرف پذیرایی از مهمانان این مراسم می‌شود.

یک شهروند همدانی در این خصوص بابیان اینکه افکار عمومی باید بداند که هر بحثی چه بحث تبلیغات انتخاباتی چه موضوعات دیگر اگر به مردم ضربه بزند خلاف شرع و حرام است، گفت: فعالیت زودهنگام کاندیدای انتخابات شورای شهر در همدان قانونی نیست.

محمدحسین اسدی گفت: وقتی قانون یک هفته را برای تبلیغات انتخاباتی قرار داده پس این مسئله در مورد همه یکسان است و متولیان امر انتخابات نیز نباید اجازه دهند زودتر از موعد فعالیت‌های انتخاباتی شروع شود چراکه این حرکت قابل‌قبول نیست.

احمد نیاورزی یکی از شهروندان همدانی بابیان اینکه باید به فکر حل مشکلات شهر بود و با وعده‌های دروغین ناامیدی را در جامعه رواج نداد، گفت: برای انتخاب فرد اصلح در این حوزه باید در مورد افراد و سابقه فعالیت آن‌ها تحقیق و بررسی کرد.

وی با اشاره به اینکه آنچه در انتخاب فرد اصلح مهم است تعهد و عمل به برنامه‌هایی است که وعده می‌دهد، عنوان کرد: شهروندان زمانی تمایل به شرکت در انتخابات دارند که نتیجه انتخاب‌های قبلی خود را ببینند.

نیاورزی خاطرنشان کرد: آن‌ها بر مبنای وظیفه شهروندی و تکلیف در انتخابات شرکت می‌کنند تا افرادی که انتخاب می‌شوند بتوانند گره‌ای از مشکلات مردم باز کنند.

شهروند همدانی در ادامه افزود: کسانی که به‌عنوان داوطلب در انتخابات شورای اسلامی شهر ثبت‌نام می‌کنند باید تنها باهدف حل مشکلات مردم و شهر و داشتن شهری بهتر قدم در این عرصه بگذارند چراکه در برابر شهروندان مسئول‌اند.

فضای مجازی اولویت اول تبلیغات در فارس

با نزدیک شدن به زمان انتخابات علاوه بر فضای عمومی کشور، فضای مجازی نیز برای خود دارای جایگاه بالایی شده که با راه‌اندازی گروه‌های مختلف نظرات گوناگونی در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر بیان می‌شود.

شهر شیراز نیز طی چند روز گذشته با اعلام فهرست‌های انتخاباتی شورای شهر فضای جدیدی را تجربه می‌کندشهر شیراز نیز طی چند روز گذشته با اعلام فهرست‌های انتخاباتی شورای شهر فضای جدیدی را تجربه می‌کند، علاوه بر دو جناح سیاسی، فهرست‌های مختلفی ازجمله اصناف، اهالی فرهنگ و هنر، جامعه مهندسین، متخصصین، فرهنگیان و ... ارائه‌شده که اولویت هرکدام در دست گرفتن فضای مجازی شهر است.

هرچند که در این فضا نیز شیطنت‌هایی انجام می‌شود و برخی افراد با بی‌اخلاقی فهرست‌های غیرمتعارف ارائه می‌کنند اما در ساعاتی از شبانه‌روز گروه‌های حامی ائتلاف‌ها و کاندیداهای خاص مناظره‌هایی را آغاز می‌کنند.

 یکی از اعضای شورای شهر شیراز و کاندیدای دور پنجم انتخابات با اشاره به اینکه اولویت امروز در اختیار گرفتن فضای مجازی است، گفت: همان‌گونه که رسانه‌های اینترنتی مانند خبرگزاری‌ها طی چند سال گذشته توانسته‌اند فضای رسانه‌ای کشور و جهان را در اختیار بگیرند در خصوص نوع تبلیغات نیز فضای مجازی کارایی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: میزان هزینه در رسانه‌های مکتوب بالا است و درعین‌حال امروز گروه کمی از مردم زمان برای خرید و مطالعه روزنامه اختصاص می‌دهند اما فضای مجازی همراه اکثر مردم است.

این کاندیدای انتخابات شورای شهر شیراز یادآور شد: فضای مجازی به‌گونه‌ای این اجازه را به کاندیداها می‌دهد که با افراد مختلف بحث کرده و نظر آن‌ها را جلب کنند.

یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه نمی‌توانیم برخلاف جریان تبلیغاتی روز دنیا حرکت کنیم، گفت: زمانی که مردم استفاده از فضای مجازی را تا این اندازه برای خود در اولویت قرار داده‌اند کاندیداها نیز باید از این فرصت برای خود استفاده کنند.

وی افزود: مگر می‌شود زمانی که مردم علاقه به استفاده از فضای مجازی دارند کاندیداها به‌طور سنتی به فکر تبلیغات در رسانه‌های مکتوب باشند.

تلفیقی از تبلیغات سنتی و مدرن در کهگیلویه و بویراحمد

شور انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد هم چندی است آغازشده  و بحث بر سر انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر نقل محافل مختلف است و همه خود را برای انتخاب اصلح آماده می‌کنند. در این میان می‌توان گفت کهگیلویه و بویراحمد جزو اولین استان‌هایی بوده که تنور انتخابات شورای شهر در آن گرم شده است.

نامزدهای این انتخابات از دو روش سنتی و مدرن برای معرفی خود استفاده می‌کنند. بازدید خانه به خانه و حضور در مراسم مختلف ازجمله مراسم ختم و چهلم و... یکی از روش‌های سنتی نامزدهای این انتخابات است.

در کنار آن استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز در دستور کار نامزدهای شورای شهر قرارگرفته به‌طوری‌که صدها کانال تلگرامی طی ماه‌های گذشته ایجادشده است. حتی تبلیغات شوراهای شهرهای کوچک و روستاها هم چندی است که در فضای مجازی آغازشده است و هرکدام از نامزدها می‌خواهد در این عرصه گوی سبقت را از دیگری بربایند.

گاهی نیز این کاندیداها با شعارهایی غیرقابل انجام و بدون مطالعه گام در مسیر جلب آرای مردم می‌گذارند که البته به نظر می‌رسد با این روش ره به‌جایی نبرند. در این میان خانه به خانه رفتن و تبلیغ و میهمانی‌های انتخاباتی مهم‌ترین راهی است کاندیداها برای تبلیغ برگزیده‌اند. در این روزها خانه‌ای نیست که حتی برای یک‌بار حضور نامزدها را تجربه نکرده باشد.

فتاح محمدی رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد تعداد نامزدهایی که برای انتخاب شورای شهر و روستا در این استان نام‌نویسی کردند را چهار هزار و 638 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد، 726 نفر در حوزه شهری و سه هزار و 912 نفر نیز در حوزه روستایی نام‌نویسی کردند.

وی با بیان اینکه از این تعداد داوطلب انتخابات شورای شهر و روستا، 337 نفر زن و چهار هزار و 301 نفر مرد بودند گفت: 17 شهر و 740 روستا در استان واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بودند که از تعداد کل روستای واجد شرایط ثبت‌نام 706 روستا کامل و نهایی شد و 34 روستا نیز به حدنصاب نرسید.

اما در این میان انتخابات ریاست جمهوری هم حال و هوای دیگری دارد که خود را از فضاهای مجازی به میان مردم کشانده است. تحلیل‌ها و گفتمان‌ها در هر جمعی به میان می‌آید و هیچ‌کس نیست که ساعاتی از روز خود را به بحث در این رابطه نگذرانده باشد.

ستادهای شش کاندیدا در کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی شده و مردم نیز خود را به ستادها می‌رسانند تا بتوانند گزینه‌ای مناسب انتخاب کنند. تبلیغات در فضایی آرام و به‌دوراز تنش و با بیلبوردها و بنرها در سخنرانی‌ها و تجمع‌ها ادامه دارد و مردم در انتظار سفرهای کاندیداها به استان هستند.

مناظره‌ها اما در این میان نقش مهمی در گفتمان‌ها و بحث‌های داغ انتخاباتی دارد و این روزها در زمان مناظره‌ها خیابان‌ها خلوت‌تر می‌شودمناظره‌ها اما در این میان نقش مهمی در گفتمان‌ها و بحث‌های داغ انتخاباتی دارد و این روزها در زمان مناظره‌ها خیابان‌ها خلوت‌تر می‌شود و هر کس تلاش می‌کند برنامه‌های کاندیداها را بشنود تا کمکی برای انتخاب فرد اصلح باشد.

حسین ازجمله کسانی است که برای مناظره روزشماری می‌کند و به گفته خودش ساعت‌ها با دوستانش در خصوص مناظره‌ها بحث و گفتگو کرده است.

وی مناظره‌ها را راه مناسبی برای انتخاب فرد اصلح می‌داند و می‌گوید: سرنوشت چهار سال از عمرم را تصمیم‌گیری‌های رئیس‌جمهور آینده رقم می‌زند، پس باید برای بهترین روزهای عمرم ارزش قائل باشم و فرد اصلح را انتخاب کنم که کشور را در همه زمینه‌ها به سمت پیشرفت و توسعه برساند.

یزد؛ فضای شهر هنوز آرام است

در یزد اما فضای شهر هنوز آرام است، خبری از پوسترها و تبلیغات خیابانی نیست و تنها ستادهای انتخاباتی در سطح شهر فعال‌شده و چند پوستری از کاندیداها در اطراف ستادها به چشم می‌خورد و ظاهراً همه مراقب‌اند تا در خارج از زمان تعیین‌شده برای تبلیغات، دست به اقدامی برای تبلیغ نزنند.

اما کمی آن‌سوتر، نه خیلی دور در همین حوالی، گروه‌های تلگرامی است که یکی پس از دیگری در حمایت از کاندیدایی اعم از ریاست جمهوری یا شورای شهر تشکیل می‌شود. هر صبح با ورود به فضای مجازی، افتخار عضویت در ده‌ها گروه و کمپین و کانال تلگرامی نصیب می‌شود که تقریباً در هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توان به درک درستی از تبلیغات نامزدی از نامزدهای انتخابات رسید.

برخی از این گروه‌ها نیز فامیلی است و گرچه به نام کمپین حمایت از یک کاندیدا راه‌اندازی شده اما اغلب به احوالپرسی اقوام از یکدیگر و انتشار تصاویری از مهمانی‌ها و سفرهای احتمالی می‌گذرد و در این میان گاه استیکری یا تصویری از نامزد موردنظر منتشر می‌شود.

برخی رسانه‌ها با تشکیل یک تیم و هزینه چندمیلیونی اقدام به ایجاد استودیو کرده‌اند و با مجوز و بی مجوز برای خود مناظره‌های تلویزیونی به راه انداخته‌اند و نامزدهای انتخابات شورا را به شرکت در این مناظره‌ها با پرداخت هزینه‌هایی قابل‌توجه دعوت می‌کنند.

صرف‌نظر از اینکه برخی از این تیزرها بیشتر شبیه فیلم‌های عروسی است، ‌اما به‌خوبی توانسته در بین نامزدهای عاشق میکروفن و دوربین جای خود را باز کند چون هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از مناظره‌های ضبط‌شده در استودیوهای خصوصی دارد.

برخی نامزدها نیز بسیار هوشمندانه در اعیاد شعبانیه در منازل خود مراسم‌های مولودی برپا کردند و با فراخوان عمومی و نصب پوسترهای بزرگ در مناطق مختلف شهر، مردم را به شرکت در مولودی دعوت کرده‌اند و از این فضا برای تبلیغ خود به‌خوبی استفاده کرده‌اند.

تبلیغات اتوبوسی نیز شیوه جالب و جدیدی است که گرچه ظاهری سنتی دارد اما به‌خوبی می‌تواند به معرفی کاندیداها بپردازدتبلیغات اتوبوسی نیز شیوه جالب و جدیدی است که گرچه ظاهری سنتی دارد اما به‌خوبی می‌تواند به معرفی کاندیداها بپردازد.

در اتوبوس‌هایی که اغلب در مسیر دانشگاه یزد تردد می‌کنند، دختران دانشجوی جوان با در دست داشتن تصویری از کاندیدای موردحمایت خود به‌صورت چهره به چهره با مسافرانی که اغلب آن‌ها نیز دانشجو هستند، اقدام به تبلیغ به شیوه‌های خاص خود می‌کنند.

به نظر می‌رسد همه این فعالیت‌ها اعم از فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای مجازی و تلگرامی تا تبلیغات چهره‌ به چهره غیرقانونی باشد و قانون برای همه این شیوه‌ها زمانی خاص را مدنظر قرار داده است.

رئیس ستاد انتخابات استان یزد در مورد آمار کاندیداهای تأیید صلاحیت شده گفت: 98.3 درصد کاندیداهای ثبت‌نام‌شده تأیید صلاحیت شده‌اند.

محمدعلی طالبی ادامه داد: با پایان یافتن مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هیئت‌های نظارت، صلاحیت 3 هزار و 652 نفر از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تأیید شد.

وی یادآور شد: از مجموع این تعداد هزار و 333 نفر وارد شوراهای شهری و روستایی خواهند شد که از این تعداد 11 نفر متعلق به شهر یزد در مرکز استان هستند.

در جدول زیر سرخط برخی اخبار انتخاباتی در استان‌های جنوبی را می‌خوانیم.

سرخط برخی اخبار انتخاباتی در استان‌های جنوبی

استان

آخرین اخبار انتخابات

بوشهر

* فعالیت 828 شعبه اخذ رأی در استان بوشهر
رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: در سطح استان بوشهر
828 شعب اخذ رأی خواهیم داشت.

عبدالکریم گراوند در نشست ستاد انتخابات با حضور روسای ستادهای استانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بوشهر با تبریک ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) اظهار داشت: در سطح استان بوشهر 828 شعب اخذ رأی خواهیم داشت که 159 شعب آن سیار خواهد بود.

وی افزود: همچنین از تعداد شعب مطرح‌شده 413 شعبه شهری و 415 شعبه روستایی فعال خواهد بود.

* معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دشتی گفت: 85 شعب اخذ رأی برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شهر و روستا در شهرستان دشتی پیش‌بینی‌شده است.

محمد حسینی در دوره آموزشی ویژه کاربران انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان دشتی اظهار داشت: تمام تمهیدات لازم برای انتخابات باشکوه و پرشور در شهرستان دشتی اندیشیده شده است.

* نوشاد نوشادی به عنوان رئیس ستاد مردمی حامیان «رئیسی» در استان بوشهر منصوب شد.

چهارمحال و بختیاری

* سفر حجت‌الاسلام رئیسی به شهرکرد به تعویق افتاد

رئیس ستاد حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در چهارمحال و بختیاری گفت: سفر حجت‌الاسلام رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری به شهرکرد به تعویق افتاد.
حجت‌الاسلام سید مصطفی هاشمی عنوان کرد: سفر روز چهارشنبه حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به استان لغو و به هفته آینده موکول شد.

خوزستان

* رئیس ستاد انتخابات کشور: مسئولان در انتخابات آخرت خود را برای دنیای کسی خراب نکنند

علی‌اصغر احمدی در نشست شورای اداری استان خوزستان با هشدار در ارتباط با استفاده از امکانات دولتی برای انتخابات گفت: آرامش، امنیت و سلامت انتخابات به‌ویژه رعایت حق‌الناس تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری درزمینهٔ برگزاری انتخابات است. در زمینه برگزاری انتخابات به همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌کنم که آخرت خود را برای دنیای کسی خراب نکنند.

وی با اعلام این جمله به فرمانداران و حاضران که با هیچ‌کسی نباید معامله کرد و باید خدا را در نظر بگیرید، یادآور شد: تشخیص اصلح با مردم و میزان رأی ملت است؛ رأی افراد حق‌الناس است که هرگونه ضایع شدن این حق را خداوند نمی‌بخشد.

* نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری: یکپارچه از سید محرومان حمایت می‌کنیم

عباس کعبی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جمع عشایر این استان اظهار کرد: آقای رئیسی با تقاضا و درخواست بزرگان برای مبارزه با فقر و فساد، به عرصه پای گذاشته است.

کعبی ادامه داد: مشکل زیست‌محیطی، فقر و تبعیض و تحقیر باید در خوزستان پایان پیدا کند. شعار کافی نیست؟ مردم از مسئولان اقدام می‌خواهند.

وی گفت: در خوزستان شاهد دوگانه فقر و نفت هستیم. در دولت کار و کرامت، فقر و نفت باهم جمع نخواهد شد.

* مدیرکل سیاسی وزارت کشور: جامعه بدون نشاط سیاسی بهشت مفسدان اداری است

محمدامین رضازاده در نشستی با احزاب و فعالان سیاسی استان خوزستان در استانداری اظهار کرد: میانگین حضور مردم در انتخابات نیز
66.7 درصد بوده و میزان مشارکت در تمامی انتخابات شورای شهر، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی 60 درصد به ثبت رسیده است. در این انتخابات نیز دغدغه مشارکت کم را نداریم و فضای انتخابات در روزهای آتی بسیار پرشورتر و انتخاباتی با حضور حداکثری را شاهد خواهیم بود.

رضازاده گفت: پیش‌بینی می‌شود 40 میلیون نفر در انتخابات سال جاری شرکت و حضور 70 درصدی را به ثبت برسانند. دغدغه اصلی ما این است که بالاخره مشارکت ما باید افزایش پیدا کند وگرنه حضور که همیشه پررنگ بوده و هست. یک سری تهدیدها داریم که مانع حضور برخی از مردم در انتخابات می‌شود که از آن جمله می‌توان به سیاه نمایی‌هایی که منجر به نارضایتی می‌شود، اشاره کرد.

* عضو هیئت عالی نظارت بر انتخابات شهر و روستا خوزستان گفت: صلاحیت 298 کاندیدای رد صلاحیت شده خوزستانی در این هیئت تائید شد.

فارس

* 22 نفر از کاندیداهای رد صلاحیت شده در شیراز تائید شدند

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شیراز با اشاره به آخرین وضعیت تائید صلاحیت شدگان، گفت: در شهرستان شیراز
143 نفر از کاندیدای رد صلاحیت شده اعتراض خود را اعلام کردند که پس از بررسی مجدد 42 نفر تائید و 104 نفر رد صلاحیت شدند.

وی ادامه داد: در شهر شیراز نیز 103 نفر عدم صلاحیت داشتند که پس از بررسی 22 نفر تائید و 72 نفر رد صلاحیت شدند.

* برخی از سیاسیون بویی از فرهنگ سیاسی نبردند

حجت اسلام علیرضا پناهیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه ائمه فرهنگ سیاسی را به ما نشان داده‌اند تأکید کرد: اگر به فرهنگ سیاسی ائمه و اهل‌بیت(ع) توجه کنیم به‌طور حتم با مشکل مواجه نخواهیم شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی از سیاسیون جامعه هیچ بوی از فرهنگ سیاسی نبرده‌اند به‌خصوص فرهنگ سیاسی امام حسین(ع) و متأسفانه برخی مخالف آن عمل می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: یکی از اقدامات بسیار مهم اهل‌بیت(ع) اصلاح فرهنگ سیاسی جامعه بود و همین ذکر صلواتی که ختم می‌کنیم بالاتری اثر فرهنگ سیاسی است.

* 25 مدیر سایت و کانال ارتباطی در فارس تذکر گرفتند
رئیس‌کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه تاکنون
21 مورد تخلفِ تبلیغات پیش از موعد درباره کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شناسایی و برای تکمیل تحقیقات به مراجع انتظامی ارجاع شده اظهار داشت: در 46 مورد افراد به ستادهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در سراسر استان دعوت و نسبت به فعالیت‌های خارج از ضوابط، به آنان تذکر داده‌شده است.

علی القاصی‌مهر همچنین از تذکر جدی مسئولین  قضایی به 25 مدیر سایت و کانال ارتباطی در فضای مجازی خبر داد و یادآور شد:  این افراد ملزم به حذف موارد خلاف قانون شدند.

* بیانیه نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس
نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آیت‌الله ایمانی و مجموعه نهاد تحت اشراف ایشان از حزب، ائتلاف و فرد خاصی، هیچ‌گونه حمایتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بیانیه‌ای آمده است: در پی بیانات حضرت آیت‌الله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه شیراز به تاریخ پانزدهم اردیبهشت 96 که در خطبه دوم، اشاره‌هایی به مسئله انتخابات به‌ویژه شورای شهر کرده بودند، بعضاً بگوش می‌رسد جریانات سیاسی و کاندیداهای محترم به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم حمایت ایشان یا نهاد را به خود منتسب می‌کنند.

به‌صراحت اعلام می‌شود حضرت آیت‌الله ایمانی از هیچ حزب و گروه و فرد و جناحی حمایت نمی‌کند.

* حجت‌الاسلام رئیسی 25 اردیبهشت به شیراز سفر می‌کند
رئیس ستاد مردمی خادم ملت استان فارس گفت: حجت‌الاسلام رئیسی
25 اردیبهشت به استان فارس سفر خواهد کرد.

محمدجواد عسگری در نشست خبری فعالیت‌های ستاد حجت‌الاسلام رئیسی در فارس، گفت: طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حجت‌الاسلام رئیسی 25 اردیبهشت وارد به شیراز سفر می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت این سفر انجام‌شده که به‌زودی ریز برنامه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

همدان

* حضور حداکثری مردم در انتخابات زمینه‌ساز تحقق مردم‌سالاری اسلامی
فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: حضور مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی و انتخاب فرد اصلح، زمینه‌ساز تحقق مردم‌سالاری اسلامی به معنای واقعی کلمه خواهد شد.

* دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی: طلاب باید به بیداری مردم و آگاهی‌بخشی برای انتخاب اصلح بپردازند

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در جمع طلاب حوزه علمیه همدان با تأکید بر اینکه در مورد ریاست جمهوری نیز باید دنبال اصلح رفت و حتی در بحث تعیین وزرا نیز رئیس‌جمهور باید اصلح‌ها را برگزیند، گفت: رئیس‌جمهور بعد از
4 سال گفته که می‌خواهد دنبال جوانان برود که این موضوع خیلی خوب است اما خیلی دیر متوجه شده است.

وی به استقبال مردم از حجت‌الاسلام رئیسی در سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما حجت‌الاسلام رئیسی را به دلایل مختلف اصلح می‌دانیم و از ایشان حمایت می‌کنیم.

دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی بابیان اینکه به دنبال آنیم که بین کاندیداها چه کسی اصلح است اگرچه به نام ما و از گروه و جبهه ما باشد و یا نباشد، گفت: باید تمام افراد بررسی کنند که صالح‌ترین فرد از بین این 6 کاندیدا کدام است.

* انتخابات در شهرستان نهاوند به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
معاون فرماندار نهاوند گفت: انتخابات شورای شهر در نهاوند به‌صورت کاملاً الکترونیکی انجام خواهد گرفت.

یزد

فرماندار یزد: فقط9 نفر از داوطلبان انتخابات شوراها در شهرستان یزد رد صلاحیت شدند
مصطفی سالاری در نشستی خبری با اشاره به اعلام آمار افراد تأیید صلاحیت شده در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان یزد اظهار داشت: در این دوره از انتخابات با یک رشد
50 درصدی، 670 نفر برای شرکت در انتخابات شوراها در شهرها و روستاهای شهرستان یزد ثبت‌نام کردند.

وی اظهار داشت: از مجموع این تعداد 98.6 درصد افراد تأیید صلاحیت شدند و تنها صلاحیت 9 نفر از این تعداد تأیید نشد.

وی افزود: در شهر یزد از مجموع 389 ثبت‌نام انجام‌شده، تنها دو نفر تأیید صلاحیت نشدند که بر این اساس 99.5 درصد ثبت‌نام‌شدگان تأیید صلاحیت شدند.

*وزیر ارشاد دولت دهم: پیشگامی عناصر انقلابی در انتخابات تحول لازم را در کشور ایجاد می‌کند
سید محمد حسینی در مراسم ویژه جشن روز جوان در حسینیه آقا یزد با تأکید بر اینکه عناصر انقلابی باید در انتخابات پیش رو پیشگام باشند، اظهار داشت: اگر عناصر انقلابی پیشتاز باشند، می‌توانیم امیدوار باشیم که تحول لازم در کشور ایجاد شود.

وی عنوان کرد: اگر عناصر انقلابی روی کار بیایند، دیگر عده‌ای نمی‌توانند با ایجاد رعب و وحشت و دلهره در مردم، به اهداف خود دست پیدا کنند.

حسینی با اشاره به کاندیداهایی که برای انتخابات ریاست جمهوری در حال رقابت با یکدیگر هستند، اظهار داشت: عملکرد هرکدام از افراد قابل‌تحلیل و بررسی است و مردم به‌خوبی می‌توانند با مستندات موجود قضاوت کنند.

* رئیس ستاد انتخابات استان یزد خبر داد: تأیید صلاحیت قطعی ٩٨.٩ درصدی داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا
محمدعلی طالبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با پایان مهلت رسیدگی هیئت‌های نظارت، تنها صلاحیت ٤١ نفر از داوطلبان رد شده و نیز ١٣١ نفر هم انصراف خود را اعلام کرده‌اند.

* وزیر دادگستری: قدرت انتخاب و تغییر در دست مردم است/ضرورت اجرای تبلیغات محتوا محور
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در جلسه ستاد مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی در یزد با اشاره به مباحث تبلیغات انتخاباتی اظهار داشت: بحث‌های این روزهای انتخابات باید محتوایی شود نه اینکه ببینیم در مناظره‌ها و رقابت‌ها چه کسی ضربه‌فنی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید فضای روانی و متشنج بر تبلیغات انتخاباتی حاکم باشد، تصریح کرد: گرچه بعضی حاشیه‌ها در تبلیغات انتخاباتی اجتناب‌ناپذیر است اما تبلیغات درست، تبلیغات محتوا محور با رقابتی معقول و جوانمردانه است.

سفرهای کاندیداهای ریاست جمهوری به استان‌ها

اما این روزها علاوه بر تبلیغات در فضای مجازی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری برای دیدار با هواداران خود راهی استان‌ها می‌شوند که در این میان سفرهای حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حسن روحانی ملموس‌تر و بیشتر از سه کاندیدای دیگر است.

روز گذشته نیز علاوه بر برنامه‌های کاندیداها در پایتخت و صداوسیما، محمدباقر قالیباف راهی استان لرستان شد و مورد استقبال گسترده مردم خرم‌آباد قرار گرفت. سید ابراهیم رئیسی نیز در جمع پرشور هواداران خود در استان خوزستان سخنرانی کرد و حسن روحانی نیز به میان حامیان خود در استان همدان و کرمانشاه رفت.

امروز نیز محمد باقر قالیباف بعد از سفر به استان کردستان راهی خوزستان و شهر اهواز شد. سید مصطفی میرسلیم نیز در جمع دانشجویان اصفهانی حاضر شد. سید ابراهیم رئیسی هم به میان مردم زاهدان رفت.

کاندیداهای ریاست جمهوری کجا رفتند؟

استان

نام کاندیدا

بخشی از اظهارات

اصفهان

سید مصطفی میرسلیم

* میرسلیم در اصفهان: فساد اقتصادی چون موریانه پایه‌های استوار نظام را سست می‌کند

سید مصطفی میرسلیم پیش از ظهر سه‌شنبه در جمع مردم و دانشجویان در دانشگاه اصفهان با اظهار خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان اظهار داشت: دانشگاه خانه من است و من با دانشجویان بیش از مابقی افراد احساس راحتی دارم.

وی سر تعظیم فرود آوردن در برابر سند 2030 را ناشی از  خودباختگی برشمرد و گفت: از سال 1383 کارشناسان ایرانی شروع به تدوین سیاست‌های نظام در آموزش کردند و هم‌اکنون چند سند مهم تحول آموزش‌وپرورش، سند سیاست‌های کلی آموزش‌وپرورش و سند نقشه جامع علمی کشور نیز آماده‌شده و بر این اساس هیچ دلیل منطقی برای پذیرش چنین سند 2030 یونسکو وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه افتخاری وی حضور 45 ساله در دانشگاه است، اضافه کرد: ارزشمندترین افراد  برای کسب تصدی‌های مهم کشوری را جوانان باهوش، فکور و دانشمند ایرانی می‌دانم و به‌جای رفیق‌بازی از این افراد در کابینه خود استفاده می‌کنم.

میرسلیم با اشاره به اینکه سند اقتصادی مقاومتی موجب افتخار کشور بهترین راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور است، تأکید کرد: جای تأسف است که از زمان تدوین در بهمن 92 تاکنون پیشرفت چشمگیر و کار عملیاتی در زمینه استفاده از این سند نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه اشتغال از مهم‌ترین بندهای سند اقتصاد مقاومتی است، گفت: وضعیت کنونی کشور نشان می‌دهد اهمیتی به رفع مشکلات جوانان داده نشده و به شکل عملیاتی برای کاهش رشد بیکاری اقدامی نکرده‌ایم، دولت این‌گونه اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرده‌ است؟

خوزستان

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی

* رئیسی در جمع عشایر خوزستان: مردم با نداشتن می‌سازند اما با تبعیض هرگز

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در جمع عشایر استان خوزستان اظهار کرد: ممکن است کشور درجاهایی نداشته باشد اما مردم حاضرند که به‌سختی بیفتند اما مشکل زندگی خود را ابراز نکنند.

نامزد انتخابات اضافه کرد: وقتی مردم می‌بینند که امکان ایجاد شغل وجود دارد اما همچنان این مسئله برایشان دغدغه است، برای آن‌ها قابل‌تحمل نخواهد بود.

رئیسی در ادامه با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی استان خوزستان گفت: اصل بر محیط‌زیست است و توسعه اقتصاد فرع بر آن است؛ این نص صریح قانون است. چرا باید مشکل ریز گردها برای سال‌های پی‌درپی مردم خوزستان را رنج بدهد؟ آیا این مسئله قابل‌پیشگیری و پیش‌بینی نیست؟

وی ادامه داد: مشکل کشور نبود ذخایر و منابع یا کمبود زمینه‌های کشاورزی و دام داری و کشاورزی گلخانه‌ای نیست؛ مشکل در ضعف مدیریت اجرایی و اقتصادی است. اگر مدیریت انقلابی و جهادی باشد، تمام این مشکلات قابل‌حل است.

رئیسی در ادامه با اشاره به لزوم دادن نقش به مردم جهت حل مشکلات کشور، گفت: بسیاری از مردم برای نقش‌آفرینی در اقتصاد آمادگی دارند؛ باید با کمک بخش خصوصی و تعاونی‌ها به مردم نقش بدهیم. اگر به جوانان و فرهیختگان و مروم نقش داده شود، می‌توانند همه گره‌ها را بگشایند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حضور همه گرایش‌ها برای حل مشکلات گفت: ما کار و کرامت را کارت شناسایی ملی قرار داده‌ایم برای اینکه خط‌کشی‌ها از بین برود. با منابع خدادادی و نیروی انسانی متراکم، همه مشکلات قابل‌حل شدن است.

*  رئیسی در جمع مردم اهواز: دولت مدام می‌گوید، دولت قبل/ باید به مردم پاسخ بدهید

وی با اشاره به رقیب هراسی دولت، گفت: دولت باید به مردم پاسخ بدهد و رقیب هراسی نکند. به برکت حضور مردم و این انقلاب، منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت تأمین شود.

رئیسی تصریح کرد: به‌جای رقیب هراسی و طرح مسائل دشمن‌شاد کن، چرا از پاسخگویی به مردم طفره می‌روید؟ مردم همه‌چیز را می‌فهمند.

کردستان

محمدباقر قالیباف

* قالیباف در جمع مردم کردستان: 13درصد کارمندان شهرداری از بانوان هستند/قاچاق در اختیار 4درصدی‌ها

محمدباقر قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از مردم  استان کردستان در مسجد الرحمن تهران،   گفت: امروز کشور ما با چالش جدی و بحران اقتصادی روبرو است و بحران اقتصادی بیماری  است که قومیت نمی‌شناسد
.

وی ادامه داد: محرومیت در استان‌های مرزی بیشتر است، نخستین موضوعی که در دولت مردم پیگیری می‌کنم معضل بی‌کاری است.

قالیباف با اشاره به دوران شهردار بودنش در تهران، گفت: در این دوران هیچ‌گاه از همکاری نکردن دولت‌ها گلایه نکردم، با تلاش‌های که در این دوره انجام شد شما می‌بینید تهران به این زیبایی درآمده که شهرهای دیگر به این شکل نیستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: باوجوداین جوانان نخبه نباید فقر در کشور داشته باشیم اما به دلیل ضعف مدیریت 4 درصدی‌ها شاهد گسترش فقر و بیکاری هستیم.

کرمانشاه

حجت‌الاسلام حسن روحانی

* حجت‌الاسلام روحانی در کرمانشاه: من آماده‌ام تا 4 سال دیگر بایستم

حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز دوشنبه در جمع مردم کرمانشاه اظهار داشت: من می‌خواهم به شما بگویم اگر به شما وعده دادم بزرگ‌ترین طرح عمرانی و آبی را در کرمانشاه اجرا می‌کنم، به وعده خود عمل کردم.

رئیس‌جمهور در ادامه بیان کرد: 11 هزار میلیارد برای این طرح آب‌رسانی (طرح گرمسیری انتقال آب) در این دولت هزینه شده، درحالی‌که درگذشته فقط 6 هزار میلیارد هزینه شد.

وی بابیان اینکه راه‌آهن طی خردادماه به کرمانشاه می‌رسد، گفت: منوریل و منطقه آزاد هم در دولت دوازدهم در کرمانشاه افتتاح می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه خطاب به منتقدانش گفت: چرا حرف‌هایی را که در جلسه خصوصی می‌زنید نمی‌گویید؟ مگر شما نمی‌گویید جوان‌ها برای ما تهدیدند نه فرصت؟ این‌ها نگران پیشرفت ایران هستند. این‌ها نگران‌اند که تحریم و حصر ایران بشکند، روحانی 4 سال در مقابل شما ایستاد و آماده است 4 سال دیگر بایستد.

لرستان

محمدباقر قالیباف

*  قالیباف در ورزشگاه تختی خرم‌آباد: سرمایه بانک‌ها متعلق به همه مردم است

محمدباقر قالیباف، عصر امروز در ورزشگاه تختی خرم‌آباد در جمع مردم گفت: در 29 اردیبهشت می‌خواهیم سکان اداره کشور را در حوزه مدیریت به دست کسی بسپاریم که از این منابع و ظرفیت‌ها استفاده کند؛ این فرد کسی است که مشکلات  را بداند و دغدغه‌ای جز دغدغه مردم در ذهن نداشته باشد.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: باید کسی مدیریت کشور را در دست بگیرد که به عهدی که با مردم در سال 57 بسته شد، پایبند باشد؛ کسی که بر این پیمان که مردم باید در تمام امور حضورداشته باشند مانده باشد و میدان را برای حضور مردم باز کند.

وی گفت: به من می‌گویند حرف نزن، سرمایه بانک‌ها متعلق به همه مردم است. باید مردم بتوانند برای اقتصاد کشور از یک کشاورز تا یک کارمند و کارآفرین و کارگر از آن استفاده کنند، ولی می‌بینیم چند ده هزار میلیارد از سرمایه‌های بانکی فقط در اختیار چند نفر قرار می‌گیرد و مردم برای وام ازدواج باید ماه‌ها در صف بمانند. این‌ها کسانی هستند که ما به آن‌ها 4 درصدی‌ها می‌گوییم.

نامزد انتخابات ادامه داد: چطور در مرزها همه‌چیز قابل‌کنترل است اما قاچاق کالا توسط 4 درصدی‌ها که بیشترین منفعت را از اموال عمومی بدون هیچ تلاشی می‌برند کنترل نمی‌شود و تجارت، کارخانجات، پیمانکاران و کارگران ما که بدون آن‌ها قادر نیستیم شغل ایجاد کنیم، اجازه کار پیدا نمی‌کنند. شما نمونه آن را در مناظره‌ها دیدید.

وی افزود: امروز دم از این می‌زنند که باید امنیت اقتصاد و سرمایه را در کشور ایجاد کنیم، ما امروز بیش از هر چیز نیازمند آرامش، دوستی و محبت با یکدیگر هستیم اما با این فرآیندی که در موسسه‌های مالی می‌بینیم مردم مستضعف سپرده‌گذاری کردند اما هرروز مجموعه‌هایی مثل کاسپین که مردم حداقل سرمایه خود را در آنجا گذاشتند چه وضعی پیدا می‌کنند.

تصاویری از سفر تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری

بنابراین گزارش انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس در 4 حوزه انتخابیه همزمان با هم در 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

مطابق اعلام علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور  56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند که  از این تعدادیک میلیون و 350 هزار و 294 نفر رأی اولی خواهند بود.

وی ادامه داد: حدود 55 میلیون نفر در انتخابات سال 94 واجد شرایط رأی دادن بودند که در این 15 ماهه تعدادی از هم‌وطنان دار فانی را وداع گفتند ولی تعداد رأی اولی‌ها هم به واجدان شرایط اضافه‌شده و تعداد واجدان شرایط به 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر رسیده است.

بر اساس قانون کلیه کسانی که متولد 29 اردیبهشت 78 و قبل از آن هستند با در دست داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر