به دنبال ترک بازار ایران از سوی شرکت های خارجی بعد از تحریم های مجدد صنعت خودروسازی کشور،
ایران خودرو تصمیم گرفت تا با همکاری و دعوت از سازندگان داخلی کشور قطعات مورد نیاز
پژو 301 را برای داخلی سازی این اتومبیل تولید کنند و وابستگی خود را از خودروسازان خارجی برطرف کند. حال با تکیه بر توانمندی های داخلی، بیش از 80 درصد مهم ترین قسمت پژو 301، یعنی پیشرانه محرک آن داخلی سازی شده است و آن هم موتور "ای سی 5" خواهد بود که در واقع یکی از موتورهای جدید و بروز صنعت خودروسازی به شمار می آید.
شاید اطلاع داشته باشید که این پیشرانه نزدیک به 2 سال قبل از ورود مجدد پژو به کشور توسط تیم "ساپکو" و گروه صنعتی "ایران خودرو" داخلی سازی شده بود و تمام تست های آن در فرانسه انجام شده و توسط شرکت خودروسازی پژو برای استفاده از آن بر روی
پژو 301 مورد تایید قرار گرفته است، حال با شروع مجدد تحریم ها و خروج پژو از ایران، گروه صنعتی
ایران خودرو تصمیم به داخلی سازی این موتور برای استفاده از آن بر روی
پژو 301 تولید داخل گرفته است و در حال حاضر موفق به داخلی سازی بیش از 80 درصد آن شده است.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از ایکوپرس، موتور مذکور در مقایسه با موتورهای معروف TU5 که بر روی بسیاری از محصولات
ایران خودرو مورد استفاده قرار می گیرد، حدود 7 درصد از توان و گشتاور بالاتری برخوردار است و این درحالی خواهد بود که مصرف سوخت آن هم نزدیک به 5 درصد کمتر است. برای داخلی سازی این پیشرانه، نزدیک به 30 قطعه آن جدید است و توان پاس کردن استانداردهای یورو5 و یورو 6 را خواهد داشت.