ایسنا: سید جواد حسینی در نشست تبیین سیاستها و اولویتهای وزارت آموزش و پرورش در سال 98 که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی و بیان ضرورت برگزاری جلسات مستمر با مدیران و کارشناسان ستادی گفت: این عنوان برای برنامه امروز صحیح نیست و صرفا قصد اعلام برنامهها را ندارم، بلکه قصدم رسیدن به ادراکات مشترک سازمانی است.
وی با اشاره به اظهارات سخنرانان قبلی این جلسه افزود: سندتحول بنیادین دارای چهار لایه نظری، برنامهای، نهادی و اجرایی است که باید مدنظر قرار بگیرد. همچنین مدرسه کانون اصلی تحول است، اگر مدرسه محوری را اصل قرار ندهیم تلاش بیهوده کرده ایم. یکی از کلیدیترین نقاط تمرکز ما مدرسه محوری است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه در حال طراحی طرحی هستیم که ظرف یک ماه آینده به تصویب شورای عالی اداری برسانیم گفت: بر اساس آن مدرسه محوری را با چند ممیزه به تصویب میرسد. معتقدیم اگر مدرسه کانون اصلی تحول است. مربی باید عامل تحول و اندیشه و نوآوری برای دانش آموزان باشد.
وی با اشاره به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: منظور از معلم تمام وقت در سند تحول این است که معلم n ساعت تدریس موظفی داشته باشد و سپس در اوقات دیگر به پژوهش و مطالعه بپردازد. این مفهوم از معلم تمام وقت صحیح است اما در عین حال از مفهوم و طرح امروزی معلم تمام وقت هم دفاع میکنیم.
وی ادامه داد : 68 هزار نیرو در مهر امسال از سیستم خارج میشوند و 20 هزار نیرو از طرق مختلف از دانشگاه فرهنگیان میگیریم، 48 هزار نیروی دیگر را چه طور باید تامین کنیم؟.
حسینی افزود: در طرح معلم تمام وقت هم 500 تا 700 هزار تومان به حقوق معلم افزوده میشود که هم بخشی از کمبود نیرو را جبران میکند و احتمالا تعداد ثبت نام کنندگان در این طرح تا شهریور به رقم 100 هزار برسد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید مفاهیم سند را احصاء و به تعاریف عملیاتی تبدیل کنیم و در نهایت تبدیل به برنامه شده و اجرا شوند و در آخر پایش شوند.
وی به فاصله عمیق میان صف(مدرسه) و ستاد به عنوان آسیبی جدی اشاره کرد و گفت: این لایههای چندگانه میان صف و ستاد هم منابع مالی را مصرف میکند و هم تا منابع به نقاط کانونی که مدرسه هستند برسد دیگر چیزی نمی ماند. مدیر مدرسه نقطه کانونی مدرسه است و طرح هایی چون تدبیر و انتخاب و انتصاب مدیران در همین راستا اجرا می شود. مدیر مدرسه باید قدرت خلق ثروت داشته باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طی یک ماه گذشته دو مصوبه در هیئت وزیران داشتیم گفت: یک مورد آیین نامه مدارس غیردولتی بود و یک مورد دیگر دیروز در هیئت دولت مطرح و تصویب شد که آیین نامه بند د ماده 9 قانون برنامه و بودجه برای تسریع در تبدیل به احسن کردن منابع و املاک آموزش و پرورش بود.
حسینی به چهار مسیر تامین منابع اشاره کرد و گفت: یکی سهم ما از منابع کشوری است. باید سهم خود را از منابع کشوری افزایش دهیم. کشوری چون مالزی امسال 19.5 درصد منابع ملیاش را به آموزش و پرورش اختصاص داده است.
وی افزود: مسیر دوم توجه به لایه نهادی است. یکی از کارهایی که برای تحقق سند باید انجام دهیم جذب کمکهای برون سازمانی است. یکی از معاونتها را ملزم کردیم لایحهای تحت عنوان نظام نامه مشارکت آموزش و پرورش با سایر دستگاههای دولتی بنویسد. راه سوم مدیریت بر منابع و مصارف است. بنده در مصاحبهای گفته بودم که آموزش و پرورش را گران اداره میکنیم اما برداشت رسانه ملی این بود که آموزش و پرورش را می خواهیم به بخش خصوصی بدهیم.
حسینی ادامه داد: 12 هزار و 900 ساعت آموزش از ابتدایی تا دبیرستان داریم در حالی که استاندارد آن 8000 ساعت در دنیا است و ما ذهن بچه ها را خسته و نظام کپسولی حافظه محور راه انداختهایم، چرا نباید این روند را اصلاح کنیم؟.
وی با اشاره به اینکه راه چهارم تامین منابع آزادسازی ظرفیتهای درونی نظام تعلیم و تربیت است عنوان کرد: شخصی هستم که معاونت پشتیبانی و امور مجلس را قبلا به من پیشنهاد داده بودند که نپذیرفتم و علاقه نداشتم. با وجود آنکه ذهنیت مالی و اقتصادی ندارم ولی برای آزاد سازی منابع دو سه ایده به ذهن خودم رسیده است. قرار است معاون پشتیبانی یک تیم اقتصادی 5 نفره قوی تشکیل دهد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: مثلا در مشهد یک بافت 370 هکتاری داریم که تجاری شده و 29 مدرسه آنجا داریم. در این منطقه ارزش افزاترین املاک کشور وجود دارد که میتوان آن را تبدیل به احسن کرد و به فکرم رسید برای هر استانی یک مرکز اقامتی سهام محور دایر کنیم و 31 هتل اقامتی بسازیم. گیر این طرح این است که واگذاری اموال دولتی به کارمندان دولت شرایطی دارد که آن هم دو خط لایحه میخواهد که باید بنویسیم.
حسینی با اشاره به بهبود عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان بعد از نوسانات بسیاری که داشت گفت: صندوق 50 درصد ارزش سود در شش ماه گذشته داشته است و مقرر شد تا سال 1401 ارزش سود را به 5000 میلیارد برسانند.
وی افزود: از صندوق خواستم دوکار انجام دهند. نخست آنکه سهام بسیاری از داراییها به معلمان واگذار شود. دستور دادیم و آن را انجام میدهند. همچنین خواستیم وقتی دارایی خریداری میشود سهم ارزش افزوده آن را به معلمان بپردازند. انبوهی از این ظرفیت ها وجود دارد که می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه طرح ساماندهی مدارس را کلید زدهایم گفت: چه کسی گفته 24 نوع مدرسه داشته باشیم؟ خواستم این مورد کارشناسی شود. به عنوان مثال مدرسهای در حاشیه میدان ولی عصر(عج) داریم که در بهترین نقطه تجاری است و اگر آن را بفروشیم و در نقطهای دیگر مدرسه دایر کنیم، ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.
حسینی تاکید کرد: باید مدارس کوچک را بزرگ بسازیم، زیرا مدارس بزرگ امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه مدیر مدرسه باید حق خلق ثروت مشروع، انتخاب پرسنل و... را داشته باشد گفت: اینها در مصوبه آمده و اگر در شورای عالی اداری تصویب شود اجرایی خواهد شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: برنامههای متعددی برای اول مهر داریم؛ از برنامههای درسی تا تامین منابع، مشارکت در مدرسه، چاپ و توزیع کتب درسی و... که در کمیسیون آموزش مجلس در روز گذشته نیز مطرح شد و نمایندگان مخالفتی با آنها نداشتند.