در قسمت سوم «چهارچرخه» این هفته نگاهی میکنیم به قطعاتی که خودروسازان آنها را آپشن میدانند و به تازگی از روی خودروها حذف کردهاند و یا قطعاتی که قرار است روی مدلهای فول آپشن نصب شود. از محصول جدید ایران خودرو، پژو 301 دنده دستی گرفته که قرار است با ترمز کاسهای تولید شود و خودرو ساینا که با فرمان پراید به مشتریان تحویل داده شد.
در واقع وضعیت خودروسازی کشور به گونهای است که نشان از دنده عقب صنعت خودرو به گذشتههای دور دارد چنانکه خودرویی مانند پژو 206 حدود 12 سال قبل با ترمز دیسکی داشت اما الان بسیاری از محصولات ایران خودرو مانند خانواده پژو و سورن قرار است بدون ترمز دیسکی به بازار عرضه شوند.
از سوی دیگر قرار بود که محصولاتی مانند ساینا در گروه خودروسازی ساپیا، جایگزین پراید شوند اما میبینیم که ساینا با فرمان پراید تحویل مشتریان شد. به بیان دیگر خودروهای قدیمی درحال جایگزین شدن محصولات جدید هستند. هرچند که خودروسازی دلیل این اقدامات را کمبود قطعه و تحریمها عنوان میکنند و تاکید دارند که هزاران خودرو ناقص در پارکینگها ماندهاند اما با این حال همچنان اقدام به پیش فروش با موعد تحویل سالهای آینده میکنند.
اقدام جالب دیگر خودروسازان در این شرایط، طراحی و تولید محصولات جدید است آن هم در شرایطی که کمپانی اصلی یعنی پژو در ایران حضور ندارد.
با این حال در شرایطی که کیفیت و استانداردهای قبلی خودروها هر روز کمتر میشود، رئیس سازمان استاندارد عامل انسانی را مهمترین عامل تصادفات اعلام میکند: «خودروهای پر تیراژ داخلی تنها عامل تصادفات نیستند و خطای انسانی مهم ترین دلیل تصادفات است.» این در حالیست که باید ایمنی خودروها برای سالم ماندن و زنده ماندن انسانها بعد از تصادفات مورد توجه سازمان استاندارد قرار گیرد و نه عامل تصادفات که حتی میتواند غیر استاندارد بودن مسیر باشد.