به گزارش ایسنا، بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر با گرامیداشت سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، گفت: بررسی فعالیتهای 40 ساله جهاد دانشگاهی نشان میدهد که معمولاً شاکله و بنیان این نهاد انقلابی بر اساس فرهنگ و مدیریت جهادی، عمدتاً به کارهای ضروری، غیر معمول و سخت ورود کرده و از سختیهای کار نترسیده و در اغلب موارد موفق هم بوده است، البته باید بگویم در شرایط کنونی این تفکر تا حدود زیادی کمرنگ شده است.
وی به شاخصهها و ویژگیهای منحصر به فرد این نهاد انقلابی در طول نزدیک به چهار دهه از شکلگیری پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی از گذشته رویکردی که در مورد انتخاب موضوعات کاری داشته و همچنان نیز آن را حفظ کرده، این بوده است که غالباً به سراغ اموری گرایش و توجه دارد که اصطلاحاً به روی زمین مانده یا به حال خود رها شده است و البته ضرورت انجام و به ثمر رسیدن آنها بیش از اندازه احساس میشود.
رشیدی با اشاره به اینکه فعالیتهای صورت گرفته در جهاد دانشگاهی از گذشته تا امروز براساس نیازهای جامعه و کشور به انجام رسیده، ادامه داد: بسیاری از کارها و اموری که هماکنون نیز از جمله افتخارات جهاد دانشگاهی در کارنامه کاری آن محسوب میشوند بر همین اساس گزینش و انتخاب شدهاند که دامنه گستردهای اعم از حوزههای فرهنگی و اجتماعی تا عرصه پزشکی و حوزه خدمات تخصصی و حتی امور آموزشی را به خود اختصاص میدهد.
نهادی که به بهانه کمبود امکانات، کار را نیمهکاره رها نمیکند
رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر تصریح کرد: از جمله دیگر ویژگیهای کمنظیر جهاد دانشگاهی که میتوان به آن اشاره کرد اینکه با وجود لزوم وجود امکانات مورد نیاز و ضروری برای انجام کارهایی که به عهده میگیرد اما به این شکل نیست که نسبت به انجام آن کار عقب نشینی داشته باشد؛ بلکه هر یک از اعضا و فعالان جهادی وقتی مسئولیت کاری را تقبل میکنند از آنجا که به آن ایمان و باور داشته و نسبت به نتیجه کار امیدوار هستند، تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا روند انجام آن امر طی شده و به نتیجهای قابل قبول برسد و اینگونه نیست که به دلیل محدودیتها و موانع، کار را نیمهکاره رها کند.
وی افزود: برهمین اساس ما در جهاد دانشگاهی واحد هنر نیز موضوعاتی را دنبال میکنیم که اغلب نگاه کاربردی به آنها داریم و از آنجا که معتقدیم هنر پدیدهای بسیار تأثیرگذار است، با این منظر و از مسیر پرداختن به مجموعه فعالیتهایی با ماهیت هنر سعی داشته و داریم تا بخشی از مشکلات کشور را که متناسب با امکانات و اختیارات موجود رفع کنیم.
رشیدی تأکید کرد: مراکز خدمات تخصصی موجود در این واحد نیز اساساً با همین رویکرد ایجاد شده و به فعالیت مشغولند که از جمله مهمترین آنها میتوان به "مرکز مستندسازی دانش و فناوری" اشاره کرد که مجموعه فعالیتهای علمی و فناورانه و صنعتی در مراکز مختلف داخل و خارج از جهاد دانشگاهی را مستندنگاری و مستندسازی میکند که مواردی همچون فعالیت جاری در این مراکز، تجارب مدیران و... را شامل میشود، با این فرض که این تولیدات علاوه بر معرفی این مراکز به مخاطبان و علاقهمندان، تبدیل به اسنادی معتبر برای آیندگان شده که بتوانند در ادوار گوناگون از این تجارب و دستاوردها، نهایت استفاده و بهره را ببرند.
وی با اشاره به مرکز مستنندسازی جهاد دانشگاهی هنر گفت: در شرایط کنونی همکاری با مراکزی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاههای مختلف و به ویژه دانشگاههای صنعتی و همچنین بخشهای علمی و تحقیقاتی موجود در جهاد دانشگاهی از سرفصلها و برنامه اصلی این مرکز است و ساخت انواع فیلمهای مستند و آموزشی، فیلمهای معرفی و تبلیغاتی، فیلم های مستند پژوهشی و انیمیشن نیز از دیگر فعالیت های صورت گرفته از سوی این مرکز به شمار میرود.
رشیدی یکی دیگر از رویکردهای اصلی موجود در جهاد دانشگاهی واحد هنر را توجه به هنرهای کاربردی برشمرد و گفت: مرکز هنر و معماری «انگاره» که هماکنون با در اختیار داشتن چهار حوزه فعالیتی در این مجموعه دایر است دقیقاً براساس همین رویکرد و احساس نیاز است. در این مرکز خدمات هنری متناظر با نیاز مشتریان، مخاطبان و کارفرمایان، در حوزه هایی همچون زیباسازی، طراحی داخلی، گرافیک و صنایع دستی ارایه می شود.
برنامهریزی برای ایجاد گروه پژوهشی نمایش کاربردی
رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر به اقدامات در دست انجام در این واحد جهاد دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه فعالیتهای پژوهشی به زودی گروه پژوهشی نمایش کاربردی در جهاد دانشگاهی واحد هنر افتتاح خواهد شد که البته اقدامات مقدماتی در مورد ایجاد این گروه با حمایتهای دفتر مرکزی به انجام رسیده است و در مدت زمان کوتاهی جهاددانشگاهی واحد هنر صاحب یک زمینه تخصصی پژوهشی در حوزه نمایش کاربردی خواهد شد که حوزههایی همچون نمایش خلاق، تئاتر درمانی و نمایش ایرانی را پوشش خواهد داد.
رشیدی اظهار کرد: عمده فعالیتهای صورت گرفته در این گروه جدیدالتأسیس، پژوهشی خواهد بود و با مطالعه و تحقیقاتی که به انجام خواهد رساند، در آینده سعی در تشکیل گروههایی مثلاً در مهدهای کودک و مدارس خواهد شد تا به ارائه خدماتی بپردازند و در ادامه و در راستای تکمیل این چرخه به حوزه آموزشی ورود کردهایم که اتفاقاً نیروهای به کار گرفته در سلسله اقدامات این گروه از میان افراد تربیت شده در دورههای آموزشی شناسایی و انتخاب میشوند. این گروه پژوهشی نقش مرجع علمی و پژوهشی در این حوزه را ایفا خواهد کرد و سعی خواهیم کرد با استفاده از توان تخصصی داخل و خارج از مجموعه این گروه را به عنوان یک مرجع علمی، پژوهشی، خدماتی و آموزشی در حوزه نمایش کاربردی تبدیل کنیم.
برگزاری دورههای تخصصی و اشتغالزا
وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز ما با توجه نیازها و ضرورتهای کشور در خلال دورههای آموزشی که برگزار میکنیم، سعی داریم که ماهیت این دورهها، کاربردی و رویکرد اغلب آنها با چشمانداز کارآفرینی باشد که منجر به ایجاد شغل شود و در نهایت کسب درآمد برای افراد شود.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر در ادامه اظهار کرد: چند سالی است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری شعار سال موضوع اقتصاد، اشتغال مبتنی بر تولید و رونق آن را مطرح میکنند و این در حالی است که جهاد دانشگاهی در همه واحدها و حوزههای فعالیتی خود این افتخار را دارد که همواره به عنوان نهادی پیشرو و پیشقراول این جریان حرکت کرده و میکند و مشخصاً در مورد جهاد دانشگاهی واحد هنر باید به این نکته اشاره کنم که ما با برگزاری جشنوارههایی همچون فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» و همچنین جشنواره «نقش تنپوش» و «دیبا» به این مهم بیش از پیش پرداختهایم.
برگزاری جشنوارههای فرهنگی «فردا»، «نقش تنپوش» و «دیبا» در راستای عمل به منویات رهبری
دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا گفت: جهاد دانشگاهی واحد هنر با برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» در تلاش برای معرفی هر چه بیشتر و مؤثر عرصه تولیدات صنعتی و فناوری به ویژه به شکل بومی و ایرانی آن است و به موازات این اقدام سعی دارد تا صنعتگران و هنرمندان را بیش از پیش به منظور ایجاد تعامل سازنده و کمک به معرفی هر چه بهتر و بیشتر حوزه صنعت و فناوری از طریق ابزار مؤثر سینما و عکس به یکدیگر نزدیک کند که این امر با تولید آثار غالباً به شکل مستند یا ثبت عکسهای صنعتی، تبلیغاتی و هنری از روند تولیدات صنعتی و تجارب مدیریتی در حوزه صنعت و فناوری در حال انجام است و خوشبختانه تا به امروز آثار تولید شده به ویژه در حوزه فیلم که به این جشنواره ارائه شدهاند، مُعرف خوبی از توان صنعتی و فناوری موجود در کشور بودهاند.
رشیدی تأکید کرد: در دو جشنواره دیگر یعنی «نقش تنپوش و «دیبا» نیز اتفاقی مشابه به جشنواره فیلم و عکس صنعتی و فناوری در حال وقوع است، این دو جشنواره که ارتباط مستقیمی با حوزه مُد و لباس کشور دارند در تلاش بوده و هستند تا به ویژه هنرمندان جوان و طراح را در زمینه طراحی البسه و پوشاکی با محتوایی مرتبط با باورها بومی و اندیشههای اعتقادی ترغیب کرده و از همه مهمتر واسطی میان آنها با مراکز، شرکتها و برندها و کارخانجات دخیل در حوزه تولید پوشاک باشند تا در قالب این ارتباط، طراحان جویای نام بتوانند قابلیت و خلاقیت هنری خویش را بیش از پیش به منصه ظهور رسانده که هم تضمینکننده آینده حرفهای آنهاست و هم قادر است با اتکا به خودباوری، فرهنگسازی خوبی در به کارگیری طرح و مُد ایرانی و اسلامی در عرصه پوشاک ایجاد کند که البته پیامد مثبت دیگر آن هم رونق چرخه اقتصادی هنر و صنعت پوشاک در ایران خواهد بود.
بسیاری از مدیران افتخار میکنند که روزگاری در جهاد دانشگاهی بودند
رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر در بخش دیگری از بیان دستاوردهای جهاد دانشگاهی در عمر نزدیک به چهار دهه آن، گفت: از جمله دستاوردهای مهم جهاد دانشگاهی باید به پرورش سرمایه های انسانی اشاره کنم؛ بسیاری از مدیران کشور که هماکنون در عرصههای گوناگون در حال خدمت هستند یکی از افتخارات خود را مربوط به زمانی میدانند که در جهاد دانشگاهی مشغول به خدمت بودند که البته ممکن است همچنان مدیرانی از آن نسل در جهاد باقی مانده باشند یا اگر هم در خارج از سازمان جهاد دانشگاهی مشغول به خدمت هستند به آن دوره همکاری با جهاد به خود میبالند.
وی ادامه داد: این مسئله را از آن جهت مطرح کردم که به شکل کلی نحوه جذب نیروی انسانی در جهاد دانشگاهی به این شکل بوده است که دانشجویان در حین تحصیلشان همزمان با دوران دانشجویی در فعالیتهای فرهنگی و تخصصی واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه خود همکاری و فعالیت دارند و غالب افراد شاغل در عرصههای گوناگون جهاد دانشگاهی از میان همین دانشجویان که در زمان تحصیل یا فراغت از تحصیل، به کسب تجربه و مهارت حرفهای در هر یک از واحدهای جهاد مشغول بودند، گزینش و جذب میشوند.
رشیدی تصریح کرد: اساساً جهاد دانشگاهی این امکان را برای جوانان فراهم میآورد تا با محول کردن مسئولیتهایی به آنها و درگیر کردن ایشان به کارهای جدی در حوزههای گوناگون فرهنگی،اجتماعی و علمی آن هم در یک محیط کاری سالم و فرهنگی، زمینه را برای ورود آنها به بازار کار حرفهای غالباً در رشتههای تخصصی خودشان فراهم آورد و همانطور که اشاره کردم جذب غالب مدیران و کارمندان و کارکنان جهاد دانشگاهی در قالب چنین فرایندی صورت گرفته است و این نهاد انقلابی و تمامی واحدهای فعال در زیرمجموعه آن اغلب به این شیوه سعی در جذب و دعوت به کار از جوانان خلاق، مستعد و کارشناس در حیطههای مورد تحصیل خود داشتهاند که جهاد دانشگاهی واحد هنر نیز از این امر مستثنی نبوده و با بهرهگیری از کادری مجرب و تحصیلکرده در رشتههای گوناگون هنری مجموعهای از امور محوله را به انجام رسانده و در ارائه خدمات به ویژه در قالب مراکز خدمات تخصصی با محوریت مقولات هنری و فرهنگی پیشقدم بوده است.
ماموریت خطیر جهاد دانشگاهی در شرایط سخت کنونی
وی به مأموریت خطیر این نهاد انقلابی در شرایط سخت کنونی حاصل از تحریم های یکطرفه و ظالمانه اشاره کرد و گفت: تفکر و مدیریت جهادی در شرایط امروز کشور به شدت مورد نیاز است و مجدد به آن تأکید دارم؛ کاری که جهاد دانشگاهی در آن تاکنون و ان شاءالله در آینده نیز سربلند و روسفیده بوده و هست. این تفکر میتواند حلال بسیاری از مشکلات فعلی کشور باشد و البته این در شرایطی است که متأسفانه نوعی ناامیدی و تنبلی در بخشهایی از مدیریت کشور به ویژه در سازمانهای دولتی به چشم میخورد و برخیها بعضاً وظایف اولیه خود را نیز انجام نمیدهند.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر خاطر نشان کرد: به این دلیل میگویم که جهاد دانشگاهی در تمام عرصهها و با استفاده از توان کارشناسی تمامی واحدهای تابعه تاکنون سربلند و روسفید بوده است که اسناد و مدارک ثابت میکند هر بار که به موضوعی ورود کرده با تمام وجود و با حداقل امکانات کار را به نتیجه رسانده است. این تفکر و این الگوی کار جهادی باید تقویت شود و به سایر دستگاهها هم تعمیم یابد.
وی به هنر به عنوان ابزاری نافذ و تأثیرگذاری در کلیه مناسبات و امور جاری کشور اشاره کرد و گفت: سابقه فعالیتهای هنری در جهاد دانشگاهی درخشان است، از ابتدای انقلاب بسیاری از فعالیتهای هنری شاخص در سطح دانشگاهها، توسط جوانان عضو جهاد دانشگاهی به انجام رسیده و البته متأسفانه این موضوع به دلایل مختلف در شرایط کنونی کمتر شده و لازم است اهداف و برنامههای هنری این نهاد در زمینه هنر بازخوانی و بازتعریف شود و از قابلیتهای رشتههای هنری استفاده بیشتری برده شود.
رشیدی در پایان افزود : به طور مثال تولید محتوای هنری برای اثرگذاری بر جوانان و دانشجویان بسیار تعیینکننده و فراگیرتر از قالبهایی همچون همایش و سخنرانی است و باید در سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی جهاد، دیگر از برخی قالبهای کلیشه ای و کماثر پرهیز کرد و به سراغ استفاده بیشتر و بهتر از هنر و قابلیتهای مترقی آن رفت.