ذوالقدر خبر داد

رونمایی از شتاب دهنده جدید سرن، تحول در پزشکی

تهران-ایرنا- دانشمندان سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای(سرن) مینی شتاب دهنده جدیدی رونمایی کرده اند که می تواند به تحول در درمان های پزشکی و حتی کمک به حفظ آثار هنری قدیمی بیانجامد.

رونمایی از شتاب دهنده جدید سرن، تحول در پزشکی
به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری رویترز، انتظار می رود که این شتاب دهنده جدید ذرات باعث ایجاد شتاب دهنده های سیار و قابل حملی شود که به پزشکان در درمان بیماران سرطانی و به کارشناسان در تجزیه و تحلیل آثار هنری کمک کنند.
سرن سرگرم ارتقای تدریجی سخت افزار خود است تا بتواند اطلاعات بیشتری از برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) دریافت کند؛ برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) شتاب دهنده دایره ای 27 کیلومتری (17 مایل) است که پروتون ها را تقریبا با سرعت نور به هم برخورد می دهد تا پاسخ سوال های اساسی در مورد جهان را پیدا کند.
تازه ترین به روز رسانی سرن ، شبیه یک لوله نفتی 90 متری است که به یک ماشین حمایت از زندگی قفل شده است؛ این دستگاه جایگزین انژکتور 39 ساله ای می شود که جریان ذرات را برای LHC تولید می کند.
قیمت این ماشین جدید شتاب دهنده به نام Linac 4، نود و سه میلیون فرانک سوییس (93 میلیون دلار) است و ساخت آن 10 سال طول کشیده است.
کاربردهای بالقوه این مینی شتاب دهنده می تواند شامل نسخه ای باشد که قابلیت مقابله با تومورها را با پرتوهای ذرات دارد و یا می توان از آن برای تولید ایزوتوپ هایی برای تشخیص سرطان ها استفاده کرد.
همچنین نمونه یک متری این شتاب دهنده که حدود 100 کیلوگرم وزن دارد، می تواند نهایتا در موزه ها برای تجزیه و تحلیل نقاشی ها و جواهرات مورد استفاده قرار گیرد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان