میزان گزارش می‌دهد

نگاهی به پرونده قتل میترا استاد؛ از صحنه جرم تا صدور حکم قصاص

اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل میترا استاد از صحنه جرم تا صدور رای، می‌تواند به فهم بهنر ابعاد این پرونده مساعدت کند. تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - کد خبر: ۵۲۳۱۴۸

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، صبح روز سه شنبه هفتم خردادماه سال جاری بود که قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران از قتل همسر دوم شهردار پیشین تهران خبر داد و گفت: این فرد در خانه مسکونی خود در منطقه سعادت آباد به علت اصابت گلوله به قتل رسیده است.

حضور سرپرست دادسرای جنایی تهران در صحنه جرم

با وقوع این قتل، سرپرست دادسرای جنایی تهران همراه با بازپرس ویژه قتل و تیمی از ماموران پلیس آگاهی تهران در صحنه جرم حاضر شدند و تحقیقات در خصوص این قتل آغاز شد.
از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به پرونده قتل همسر دوم شهردار پیشین تهران

گمانه زنی‌ها در خصوص علت قتل همسر دوم شهردار پیشین تهران ادامه داشت تا اینکه سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان از کشف سرنخ‌های تازه در خصوص این قتل خبر داد و بیان کرد: این فرد با ضرب گلوله به قتل رسیده است و تیم بررسی صحنه جرم بررسی‌های جدی را انجام داده‌اند.
از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران
اسماعیلی در ادامه بیان کرد: سرنخ‌های تازه‌ای در رابطه با این قتل بدست آمده است، اما تاکنون قاتل و انگیزه قتل به طور دقیق مشخص نیست و کسی بازداشت نشده است.

انتقال جسد همسر دوم شهردار پیشین تهران به پزشکی قانونی

در ادامه مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در کفت وگو با میزان از انتقال جسد همسر دوم شهردار پیشین تهران به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: جسد متوفی همسر دوم محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران به مرکز تشخیصی آزمایشگاهی انتقال یافته است.

وی گفت: جسد با حضور کارشناسان اسلحه و متخصصان پزشکی قانونی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نتیجه به مرجع قضایی اعلام می‌شود.

اعتراف شهردار پیشین تهران به قتل همسر دوم خود

تحقیقات در خصوص پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران ادامه داشت تا اینکه در غروب روز هفتم خردادماه سال جاری قاضی شهریاری در گفت‌وگو با میزان از اعتراف محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران به قتل همسرش خبر داد و گفت: محمد علی نجفی لحظاتی پیش خود را به پلیس اگاهی تهران معرفی کرد.

وی ادامه داد: نجفی علت قتل همسر دوم خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

سرپرست دادسرای جنایی افزود: محمد علی نجفی همسر خود را با شلیک دو گلوله به قلب و دست وی به قتل رسانده است.

انتقال متهم نجفی به دادسرای جنایی برای انجام بازپرسی

صبح روز بعد، متهم نجفی برای انجام بازپرسی به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شد؛ وی پیش از انتقال به اتاق بازپرس پرونده در مقابل خبرنگاران اظهار کرد: یک نهاد تماس‌هاى مرا شنود مى‌کرد و در اختیار همسرم قرار مى‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است.
از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران
شهردار پیشین تهران مدعی شد: بعد از این حادثه به سر خاک پدر و پدربزرگم رفتم که خود را بکشم؛ اما زمانى که با خود فکر کردم به این نتیجه رسیدم که قانون راه بهترى است و تصمیم گرفتم که خود را معرفى کنم.

متهم گفت: از وقتى که به عقد من درآمد از اردیبهشت پارسال تا دیروز مسائل ناموسى نبود، اما تهدید ناموسى زیاد مى‌کرد و یکى از اصلى‌ترین مسائل دعواى ما همین موضوع بوده است. هر وقت صحبت از طلاق مى‌کردیم شروع به شکستن وسایل خانه می‌کرد و با کارد حمله می‌نمود. هر چقدر اصرار مى‌کردم که از یکدیگر جدا شویم، قبول نمى‌کرد.

نجفی افزود: این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌ات را پرداخت کنم، اما مى گفت: مى خواهم کارى کنم که از زندگى بیزار شوى.

شهردار پیشین تهران گفت: من به قصد کشتن نرفتم و مى خواستم وی را بترسانم.

ادعا‌های شهردار پیشین تهران در مقابل خبرنگاران

در ادامه متهم نجفی برای انجام بازپرسی به شعبه دهم دادسرای امورجنایی تهران به ریاست قاضی دشتبان منتقل شد؛ ساعاتی بعد پس از انجام بازپرسی متهم محمدعلی نجفی با تمایل خود بار دیگر در مقابل خبرنگاران قرار گرفت و به سئوالات آن‌ها پاسخ داد.
از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران
وی اظهار کرد: در نامه‌اى که گذاشته بودم خیلى مختصر سابقه آشناییم را با آن خانم و مشکلاتى که در طول یکسال گذشته با وى داشتم براى خانواده ام نوشته بودم که مطلع باشند که این حادثه چرا اتفاق افتاد.

شهردار پیشین تهران گفت: قصد قتل نداشتم و روز قبل از دعوا با هم بودیم. از ساعت ١١ شب رفتم اتاق خواب که بخوابم وى مرتب بالا سر من مى‌آمد و حرف‌هاى ناپسندى مى‌زد و مى‌خواست مرا عصبانى کند که به درگیرى فیزیکى بینجامد و نسبت به خودم و پدر و مادر مرحومم فحاشى مى‌کرد و برخى مطالب دیگر که بحث خانوادگى مطرح بود.

وی ادامه داد: اسلحه را از سال ٦٠ که ترورهاى خیابانى در ایران بود به دلیل اینکه وزیر فرهنگ و آموزش عالى بودم توسط نهادهاى رسمى در اختیار من گذاشته شده، به صورت مرتب و در واقع کارت سلاح من تمدید مى‌شد. فکر مى‌کنم تا سال ٩٦ این کارت تمدید شد.

نجفی افزود: ١٥ سال است که این اسلحه را نه حمل و نه استفاده کرده بودم. کارت آن بعد از اینکه مهلتش در سال ٩٤ یا ٩٦ تمام شده بود مجددا تمدید نکرده بودم که دیروز متوجه شدم زمان تمدید آن تمام شده است.

شهردار پیشین تهران در رابطه با نحوه آشنایی وی با همسر دومش ادامه داد: در اردیبهشت ٩٦ دفتر من آمد و در آنجا هنوز شهردار نبودم. وی می‌خواست کاندیداى شوراى شهر در اسلامشهر شود، تقاضاى وى این بود که او را به دوستانى که در اسلامشهر دارم معرفى کنم که کمکشان کنند و از آنجا آشنایى ما شروع شد.

وی ادامه داد: در همان جلسه بود که چند نفر دیگر هم بودند و وی روى صندلى من نشسته بود.

نجفی بیان داشت: در خصوص شنود‌ها مطلبى است که براى من مسجل نشده، ولى در همان حدى که گفتم بوده و ممکن است کار یک نهاد نباشد و کار یک شخص در نهاد باشد که با وى ارتباط داشته و این کار را کرده و من نمى‌دانم.

شهردار پیشین تهران ادامه داد: ساعت ٩ صبح پسرش براى امتحان از خانه بیرون رفت و وى مجددا شروع به فحاشى و داد و بیداد کرد. ساعت ٩:٣٠ مى‌خواست برود حمام که تلفن همراه مرا با خود برد و گفت: براى اینکه به کسى زنگ نزنى با خودم می‌برم.

وی ادامه داد: گفت: من به حمام و بعد از آن بیرون مى‌روم. گفتم کجا مى‌خواهى بروى. گفت: خودم مى‌دانم. دیگر بخاطر عصبانیت ناشى از بحث‌هاى روز قبل و صبح آن روز، به سمت اسلحه که در کمد بود رفتم و، چون ما جا به جا شده بودیم هنوز آن را در جاى امنى نگذاشته بودم ولى همیشه در لابه لاى لباس‌ها در چمدان پنهان مى کردم. وى نیز در جریان بود که اسلحه را جلو گذاشته بودم تا بعدا جا به جا کنم.

وى در پاسخ به این سئوال که آیا در قتل همسرتان کسى شما را تحریک کرده بود گفت: خیر، به هیچ عنوان کسى در این قضیه دخیل نبود و من هم وقتى که وارد حمام شدم براى قتل نرفتم و اسلحه بردم که وى را بترسانم تا به یک راه حل راضى شود و بخاطر اینکه یکسال ما باهم کلنجار مى رفتیم و وى هیچ راه حلی از جمله طلاق را قبول نمى‌کرد.

نجفی ادامه داد: من اسلحه بردم و گفتم که حاضرى به این ماجرا خاتمه بدى یا خیر که وى وقتى اسلحه را دید ترسید و هنوز وارد وان نشده بود و جلوى وان ایستاده بود. دستش را روى گردن من انداخت به حالت التماس که من نمى‌دانم از آن به بعد چهار تیر شلیک شد.

وى در خصوص خودکشى در هتل لاله گفت: علت خودکشى بخاطر اختلاف با وى بود و مى خواستم جایى باشم که کسى دسترسى نداشته باشد. من وى را کتک نزدم و وى مرا چندبار مرا زد و مجروح کرد و البته درگیرى فیزیکى داشتیم.

تشکیل پرونده شخصیت برای شهردار پیشین تهران

پس از انجام بازپرسی، بعد از ظهر همان روز صابری رئیس بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با میزان از تشکیل پرونده شخصیت برای متهم نجفی خبر داد و گفت: بنا به دستور دادستانی پرونده شخصیت برای محمدعلی نجفی شهردار پیشین تشکیل شده است.
از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران
وی افزود: پرونده شخصیت براساس ماده 203 آیین دادرسی کیفری برای متهمان جرائم درجه 4 به بالا، تشکیل می‌شود.

صابری اضافه کرد: پرونده شخصیت اولیه تشکیل شده که بخشی از آن مصاحبه روانپزشکی بوده است، وضعیت روانی این فرد در حال حاضر بررسی شده است و اقدامات اولیه و مقدماتی انجام و پرونده تکمیل و به دادگاه ارسال شده است.

اعلام شرح معاینه جسد همسر دوم شهردار پیشین تهران به مرجع قضایی

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران نیز در گفت‌وگو با میزان گفت: شرح معاینه جسد همسر دوم محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران به مرجع قضایی اعلام شد.

واکنش مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به اظهارات یک وکیل در خصوص صدور حکم حمل سلاح برای شهردار پیشین تهران

روز بعد، مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به اظهارات یک وکیل در خصوص صدور حکم حمل سلاح برای شهردار پیشین تهران واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: این سازمان هیچ نقشی در صدور مجوز حمل سلاح ندارد و اصلاً مرجع صدور چنین مجوز‌هایی نیست.

وی افزود: نهاد‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی حسب مورد در چارچوب مقررات مرجع صدورچنین مجوز‌هایی هستند.

مدیر کل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیرو‌های مسلح اضافه کرد: از وکلای محترم درخواست می‌کنم تا از طرح مسائل شائبه برانگیز بدون اطلاع دقیق خودداری کنند و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در چنین مواردی حق تعقیب قضایی را برای خود محفوظ می‌داند.

صدور کیفرخواست برای پرونده قتل همسر دوم شهردار پیشین تهران با سه عنوان اتهامی

در نهایت 13 خردادماه سال جاری، دادستان تهران از صدور کیفرخواست محمدعلی نجفی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تکمیل تحقیقات در پرونده اتهامی آقای محمدعلی نجفی دایر بر الف- قتل عمد خانم میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) که با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص نامبرده، پرونده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد.
از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران
علی القاصی مهر با بیان اینکه پرونده مطروحه از جهت قانونی یک پرونده قتل خانوادگی محسوب می­‌شود که متاسفانه نظایر آن در طول سال اتفاق می‌­افتد، متذکر شد که در خصوص این قبیل پرونده‌­ها از اظهارنظر‌های حاشیه ساز و غیر کارشناسی خودداری شود.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده قتل میترا استاد

سخنگوی قوه قضاییه نیز در همان روز و در حاشیه نشست مسئولان عالی قضایی گفت: پرونده قتل مرحومه میترا استاد در دادسرای عمومی و انقلاب تهران رسیدگی شد و امروز کیفرخواست متهم این پرونده صادر و اول هفته آینده این پرونده به دادگاه کیفری یک استان جهت رسیدگی ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: از منظر قوه قضاییه این پرونده یک پرونده جنایی و صرفا با موضوع قتل مرحومه میترا استاد است و اهتمام قوه قضاییه رسیدگی سریع، دقیق و ویژه به این پرونده و پرونده‌های مشابه است.
از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: متاسفانه در نحوه اطلاع رسانی این پرونده، اشکالاتی ایجاد شد که بلافاصله تذکر داده شد و روند اطلاع رسانی اصلاح گردید.

اسماعیلی بیان داشت: ما شاهد این هستیم که همزمان با رسیدگی به این پرونده، فضاسازی و غوغاسالاری در برخی از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی رخ می‌دهد. صراحتا اعلام می‌کنم که این قبیل از امور در رسیدگی قضایی پرونده اثری نخواهد داشت. ما موضوع پرونده و اتهامات را رسیدگی می‌کنیم و البته موکدا اعلام می‌کنم که افراد غیرمسئول حق مداخله، داوری و اظهارنظر در مورد این پرونده و به ویژه تشویش اذهان عمومی را ندارند.

وی گفت: آنچه در این پرونده از ناحیه همکاران ما واجد اهمیت است، نتیجه پرونده است که به سه مسئله بستگی دارد: ابتدائا شکایت و درخواست اولیای دم، ثانیا مدافعات متهم و وکلای مدافع او و ثالثا استنباط و نظر قضایی همکاران ما در دادسرا، دادگاه کیفری یک و دیوان عالی کشور.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: قطعا مقامات قضایی بر مبنای شکایت اولیای دم، مستندات و مدافعات متهم رسیدگی قضایی را انجام خواهند دارد.

اسماعیلی اظهار کرد: لازم است این نکته را اضافه کنم که چه در این پرونده و چه در پرونده‌های مشابه، قوه قضاییه در کنار سرعت و دقت، رسیدگی ویژه را مدنظر قرار داده؛ کمااینکه همزمان با این حادثه در تهران حادثه دیگری در استان فارس، شهرستان کازرون داشتیم و آن شهادت امام جمعه فقید شهرستان کازرون بود که این پرونده هم به صورت ویژه رسیدگی شد؛ علیرغم اینکه جنایت کازرون یک روز بعد از حادثه تهران بود و متهم آن فراری بود، اما دستگیر شد و رسیدگی در دادسرا انجام گرفت و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال گردید.

آغاز رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در دادگاه

با صدور کیفرخواست در پرونده قتل همسر دوم سابق تهران و با سه عنوان اتهامی برای متهم نجفی، پرونده جهت رسیدگی و صدور رای به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع شد تا پس از تعیین شعبه و وقت رسیدگی، شهردار سابق تهران پای میز محاکمه قرار گیرد.
 
پس از ارجاع پرونده، به دادگاه کیفری یک استان تهران، پرونده قتل میترا استاد جهت رسیدگی روی میز قاضی کشکولی، رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران قرار گرفت.

در نهایت 12 تیرماه سال جاری، سخنگوی دستگاه قضایی از تعیین وقت در رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد خبر داد و گفت: اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد به صورت علنی روز شنبه 22 تیرماه در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار می‌شود.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

قرائت کیفرخواست در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد

اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در دادگاه، در روز 22 تیرماه تشکیل شد؛ در ابتدای این جلسه، قاضی کشکولی در خصوص علنی برگزار شدن جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده اظهار کرد: در این پرونده با درخواست دادستان کل کشور و موافقت ریاست قوه قضاییه انتشار جریان رسیدگی به صورت علنی آزاد است و از رسانه‌ها درخواست می‌شود تا موازین قانونی را رعایت کنند.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

در ادامه جلسه دادگاه، شهریاری، نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و تشریح اقدامات انجام شده در این پرونده پرداخت.

شهریاری با اشاره به اظهارات متهم نجفی در تحقیقات مقدماتی، تصریح کرد: متهم نجفی اظهار داشت در ادامه مقتوله خواست تا به حمام برود، لباس خود را درآورد و وارد حمام شد اسلحه را که سازمانی و مسلح بود برداشتم و به سمت حمام رفتم که این جمله برخلاف جملات اولیه متهم در مرجع انتظامی است؛ چرا که وی اعلام داشته بود که اسلحه را خودش مسلح کرده است.

شهریاری در ادامه اظهار کرد: متهم در اعترافات خود اعلام نمود که، چون احساس می‌کردم خانواده‌ام پس از این موضوع تحت فشار قرار می‌گیرند عنوان مهدورالدم را به کار بردم و به خاطر این بود که خانواده‌ام بتوانند از خود دفاع کنند.

شهریاری با اشاره به نتیجه کارشناسی سلاح تصریح کرد: بر اساس نتیجه کارشناسی سلاح از نوع جنگی بوده و در گذشته نزدیک با سلاح مذکور اقدام به شلیک شده است و هر 5 عدد پوکه از سلاح شلیک و خارج شده است. سلاح سالم و فاقد هر گونه نقص در تیراندازی است و فاصله شلیک بیش از یک متر و کمتر از 5 متر بوده است.

وی با اشاره به نتیجه بررسی دوربین‌های مدار بسته در محل جنایت افزود: در تاریخ 7.3.98 راننده متهم به هویت فرهاد آقازاده در ساعت 10:08 به ساختمان وارد و دو کیف از متهم تحویل می‌گیرد و خارج می‌شود. در ساعت 11:43 نیز متهم در حالی که یک کیف دستی کوچک به همراه داشت از ساختمان خارج شد و در ساعت 12:00 راننده همراه با دختر و همسر متهم و پسر مرحومه وارد ساختمان شدند و موضوع را به پلیس اطلاع دادند که در ادامه دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی صادر شد.

نماینده دادستان با اشاره به نتیجه بررسی‌های انجام شده روی جسد مقتوله اظهار کرد: سوراخ مدوری در کف دست چپ مقتوله که منجر به خردشدگی استخوان کف دست شده در پی شلیک گلوله وجود دارد که از فرق دست خارج شده و سوراخ بیضوی شکلی نیز در سینه مقتوله وجود دارد که پس از سوراخ کردن پوست با ایجاد سوراخ و شکستن دنده وارد قفسه سینه شده که موجب آسیب شدید به پایه عروقی قلب شده است و گلوله با ایجاد برش کوچکی در محل جنایت خارج و تحویل شد. شدت آسیب وارده به حدی بوده که قلب از پایه عروقی خارج شده است.

وی با اشاره به انگیزه متهم از قتل مقتوله اظهار داشت: متهم عدم نصیحت‌پذیری و عدم قبول طلاق در ازای پرداخت مهریه و دروغ گفتن و ارتباط با برخی از افراد را انگیزه خود از قتل اعلام کرده است؛ اما متهم در اظهارات بعدی خود عنوان نموده که، چون قصد خودکشی داشته مطالب مذکور را نوشته است و متهم در جای جای پرونده در بیان انگیزه خود از قتل اختلافات خانوادگی و زناشویی را بیان می‌کند و مهدورالدم بودن مقتوله را رد می‌کند و اعلام می‌دارد که از بالش جهت مخفی نمودن سلاح استفاده کرده و قصد قتل نداشته که این موضوع با دست نوشته‌ها تناقض دارد.

پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، وکیل اولیای دم در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: از ریاست دادگاه می‌خواهم مطابق کیفرخواست صادره و شکوائیه اولیای دم به محتویات پرونده و سه جرم منتسب در آن حکم به قصاص در حق اولیای دم و اشد مجازات صادر کنید.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

در ادامه زهرا نجفی، دختر متهم نجفی در جایگاه قرار گرفت و به سئوالات قاضی کشکولی پاسخ داد و گفت: من اول متوجه تیر نشدم بعد از اینکه اورژانس گفت به او ماساژ قلبی بدهید متوجه شدم روی سینه او جای گودی است و بعد از ماساژ خون بیرون زد بعد دو پوکه تیر آنجا بود دیدم او تیر خورده بعد به همسرم گفتم ماساژ نده او تیر خورده است.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

در ادامه علیرضا ببری، داماد متهم نجفی به عنوان مطلع در جایگاه قرار گرفت تا به سئوالات قاضی کشکولی پاسخ دهد.

وی اظهار کرد: فکر کنم حدود ساعت 11:00 من از سرکار آمدم. آقای آقازاده پریشان بود، قضیه نامه را تعریف کرد. نامه را خواندم که در آخر آن آقای نجفی حلالیت طلبیده بود، حدود ساعت 12:00 به آپارتمان آن‌ها رسیدیم. از آقای آقازاده خواستیم با کلیدی که در دست داشت در را باز کند. در این هنگام آقا مهیار آمد. آقازاده سمت اتاق خواب رفت بعد شوکه شد و برگشت من داخل نرفتم، البته با باز شدن در دیدم که خون ریخته، مهیار داد می‌زد که بابا مامان را کشته من سعی کردم او را بگیرم که داخل نرود.

علیرضا ببری در ادامه اظهارات خود گفت: به اورژانس زنگ زدیم، مشخصات از ما خواست توضیح دادیم که در حال نشسته در وان است. گفتند بخوابانید. با زهرا او را خواباندیم؛ اما جسد صاف نمی‌شد اورژانس از ما خواست به قلبش ماساژ بدهیم ما شروع کردیم همسرم گفت از سینه او خون می‌آید او را رها کنیم تا اورژانس آمد.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

با پایان اظهارات داماد متهم، فرهاد آقازاده، راننده متهم به عنوان مطلع در جایگاه قرار گرفت و گفت: دکتر به من زنگ زد کیف‌ها را به من داد و گفت به دخترش برسانم. از من خواست 15 دقیقه صبر کنم تا نامه‌ای بنویسد دوباره بالا رفتم کیف‌ها را به او دادم، نامه را داخل آن گذاشت دوباره به من برگرداند.

آقازاده گفت: به منزل زهرا خانم رفتم او نامه را خواند و از ترس اینکه اتفاقی بیفتد به خانه دکتر رفتیم من کلید خانه را داشتم یکی دو بار صدا کردم پسر مقتوله حدود ساعت 12:30 آمد به سمت اتاق‌خواب‌ها رفتیم من در اتاق خواب دکتر را باز کردم و خانم استاد را دیدم شوکه شدم مهیار می‌خواست آنجا برود نگذاشتیم او به سمت آشپزخانه رفت چاقویی برداشت من مانع شدم به زحمت چاقو را از جیب او درآوردیم بعد به 110 زنگ زدم.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

معصومه رشیدیان، خبرنگار انصاف نیوز فرد دیگری بود که به عنوان مطلع در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: در پاییز 97 او مسائل خصوصی را مطرح می‌کرد که برای درج در رسانه سیاسی موضوعیتی نداشت از او خواستم توضیحات بیشتر را در دفتر به من بدهد او در مصاحبه اول تاکید می‌کرد مدارک زیادی دارد صدا‌ها در گوشی او ضبط شده و قول‌های دکتر را ضبط شده دارد. من از او دعوت کردم که به دفتر انصاف نیوز بیاید بعد کنسل کرد بار آخر شب حادثه حدود سه بعد از ظهر تماس گرفت مسائل شخصی را مطرح کرد گفتم بیا دفتر قبول کرد. هفت بعد از ظهر پیامک داد که عازم سفر هستیم و بعد خواهم آمد.

قاضی کشکولی در بخش پایانی اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد گفت: جلسه بعدی روز چهارشنبه 26 تیرماه ساعت 9:00 صبح به صورت علنی برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه مطالب مربوط به مسائل خانوادگی است امیدواریم با همکاری رسانه‌ها بتوانیم دادرسی منصفانه داشته باشیم.

پسر مقتوله در دومین جلسه دادگاه: تقاضای قصاص خون مادرم را دارم

26 تیرماه دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد برگزار شد، در ابتدای این جلسه، قاضی کشکولی از یکی از وکلای اولیای دم خواست تا در جایگاه قرار گیرد و توضیحات خود را ارائه کند.

وی ضمن قرارگیری در جایگاه خطاب به متهم نجفی بیان کرد: شما حق طلاق داشتید و می‌توانستید او را طلاق بدهید. بعد می‌گویید او را کشتم اشتباه کردم. شما نوک مداد را که نشکانده‌اید که می‌گویید اشتباه کردم، اینجا صحنه سیاست نیست که با هر اشتباهی کنار بکشید، شما مرتکب قتل عمد شدید و در دادگاه باید پاسخگو باشید.

قاضی کشکولی خطاب به وکیل اولیای دم گفت: خطاب صحبت شما به دادگاه باشد.

قاضی کشکولی در این بخش از جلسه دادگاه در خصوص علت عدم حضور یکی از وکلای مدافع متهم نجفی اظهار کرد: در رابطه با عدم حضور احدی از وکلای نجفی، وی آخر وقت اداری روز گذشته علیزاده طباطبایی را عزل کرد و مراتب به وی ابلاغ شده است و به همین دلیل در این جلسه حضور نیافت.

در ادامه قاضی کشکولی از مهیار صفری، پسر مقتول خواست تا برای ارائه توضیحات در جایگاه قرار گیرد، وی ضمن قرارگیری در جایگاه گفت: تقاضای قصاص خون مادرم را دارم.

پس از اتمام توضیحات مهیار صفری، پدر وی به عنوان، ولی قهری در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: درخواست من این است که عدالت برقرار شود. تقاضای قصاص دارم و با توجه به اینکه پسرم چنین تقاضایی داشته از طرف وی این تقاضا را دارم.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

در این بخش از جلسه دادگاه، متهم نجفی برای ارائه دفاعیات در جایگاه قرار گرفت و ضمن معرفی خود گفت: من محمد علی نجفی فرزند احمدعلی متولد سال 1330 در تهران، و ساکن تهران هستم و سابقه کیفری ندارم.

وی پس از استماع موارد اتهامی خود به دفاع از خود پرداخت و گفت: اتهام قتل عمد را نمی‌پذیرم. از وقتی که به من دادید تشکر می‌کنم و این حادثه دردناک را به خانواده استاد تسلیت عرض می‌کنم. هدف من در تبیین مسائل فقط روشن شدن حقایق است. به خدا پناه می‌برم امیدوارم خداوند از این تقصیر مرا مورد رحمت خود قرار دهد.

متهم نجفی گفت: شب قبل از حادثه، بعد از رفتن برادرش مرحومه شروع به جر و بحث کرد. من نمی‌خواستم وارد جر و بحث شوم، چون در مواردی به برخورد فیزیکی هم می‌انجامید و من مخالف بودم، در طول عمرم با هیچ کس برخورد فیزیکی نداشتم، آن شب سعی کردم جواب ندهم و برای اتمام بحث به اتاق خواب رفتم تا استراحت کنم.

وی ادامه داد: مرحومه تا ساعت 3 صبح در اتاق من راه می‌رفت و با عصبانیت حرف می‌زد و نگذاشت من استراحت کنم. حدود ساعت سه به اتاق دیگری رفت و من خوابیدم صبح روز بعد حدود ساعت 8:00 آقا مهیار را بیدار کردم تا با آژانس سر جلسه امتحان حاضر شود. من با او با ملاطفت رفتار می‌کردم، سعی می‌کردم وظایف پدری را برای مهیار به نحو احسن انجام دهم.

وی افزود: بعد از رفتن مهیار حدود ساعت 9 مرحومه بیدار شد و به مجرد بیرون رفتن مهیار، مطالب شب قبل را مطرح کرد. پاسخ ندادم. 9:30 حمام رفت و گفت بعد از حمام بیرون می‌روم پرسیدم کجا می‌روی، گفت خودم می‌دانم و به طرف حمام رفت.

متهم نجفی گفت: از آن لحظه به بعد بسیار عصبانی شدم، فشار عصبی داشتم جواب او مبنی بر اینکه خودم می‌دانم کد بود و از آن لحظه به بعد همه ماجرا دو الی سه دقیقه طول کشید و از عصبانیت و خشم نفهمیدم چه شد.

این متهم اظهار کرد: یک دقیقه بعد از اینکه او حمام رفت پشت سرش رفتم، از در حمام تا وان فاصله یک متر است. خواستم با او صحبت کنم تا موضوع طلاق را تمام کنیم. در کمد اتاق خواب نیمه باز بود اسلحه آنجا قرار داشت آن را با عصبانیت برداشتم و پشت سر او وارد شدم اسلحه را برداشته بودم تا به او بگویم اگر ادامه بدهد شاید کار ما به خون و خونریزی برسد.

وی بیان داشت: اسلحه را با بالش به حمام بردم، نمی‌دانم چرا هنوز وارد وان نشده بود وقتی وارد حمام شدم تقریبا سینه به سینه شدیم بالش را کنار زدم که بگویم کار ما به جا‌های باریک می‌کشد اگر به صورت مسالمت آمیز به پایان نرسانیم. با دیدن اسلحه هول شد و دو دستش را روی شانه‌های من گذاشت، به عقب رفتم دستم روی ماشه بود یک گلوله شلیک شد بالش به زمین افتاد بعد از آن ابتکار عمل از دستم خارج شد. نوک اسلحه را بالا بردم تا به سمت او نباشد و به او آسیب نرسد.

متهم نجفی ادامه داد: او دو دستی دست راستم را گرفت، گفتم ول کن، و چهار تیر شلیک شد. من قصد شلیک نداشتم تا اینکه آخرین تیر به او اصابت کرد که به اعتقاد من غیر مستقیم شلیک شده است. او عقب رفت از پشت سر در عرض وان افتاد مقداری از بدن داخل و مقداری بیرون ماند. بعد از آن دیگر تیری شلیک نشد.

وی افزود: به نظرم رسید از داستان زندگی مشترکم با مرحومه نامه‌ای بنویسم، چون که به دستور مرحومه با خانواده‌ام شش ماه بود تماس نداشتم، البته دو سه بار با حضور خودش تماس تلفنی داشتم.

وی ادامه داد: آن نامه را نوشتم داخل کیف گذاشتم و به راننده دادم. بعد از آن به زیارت حضرت معصومه (س) در قم و قبور پدر و مادرم رفتم تا آنجا تصمیم بگیرم که چه اقدامی انجام بدهم. اسلحه را با خودم بردم. فکر می‌کردم شاید در محل مزار پدرم خودکشی کنم.

این متهم گفت: کارت حمل سلاح را در کمد قسمت جعبه داور‌ها گذاشته بودم آن را برداشتم دیدم زمان آن تا سال 94 است بعد از مدت‌ها تازه فهمیدم تاریخ اعتبار آن تمام شده است.

متهم نجفی افزود: از ترمینال بیهقی با اتوبوس به قم و سر مزار پدر و مادرم رفتم. تصمیم گرفتم خودم را معرفی کنم و با کرایه خطی به ترمینال و به اداره آگاهی مرکزی رفتم. در راه تلفن همراه راننده را گرفتم و نمی‌دانم به همسر اولم یا به دخترم زنگ زدم، البته دخترم جواب داد. گفتم نگران نباشید به اداره آگاهی می‌روم. به اداره آگاهی رفتم یکی دو ساعت قبل از پوشیدن لباس بازداشتی‌ها با ریاست آگاهی صحبت کردم که آن عکس منتشر شده بود.

متهم نجفی افزود: اسلحه غیر مجاز نبود، اما من در تمدید کارت بی دقتی و قصور کرده‌ام که تمدید نشده است. اسلحه در منزل قبلی ام دور از دسترس بود، اما بعد از انتقال به منزلی که برای مرحومه گرفته بودم اسلحه را در چمدان لباس‌های تابستانی‌ام گذاشته بودم. دو سه بار مرحومه پرسید اسلحه را آورده‌ای گفتم آورده‌ام می‌خواست طرز کار آن را یاد بگیرد. یکی دو بار در کیفرخواست درباره خودکشی با اسلحه مواردی مطرح شده در حالی که اینطور نبود ما با هم شوخی می‌کردیم که با اسلحه همدیگر را بکشیم فقط شوخی بود.

متهم نجفی گفت: روز اول و دوم من خیلی به خود تسلط نداشتم و مرتب با خود کلنجار می‌رفتم که چه شده، همان روز که خود را به اداره آگاهی معرفی کردم از من خواستند تا با صدا و سیما مصاحبه کنم که من مخالف بودم که گفتند شایعه شده به خارج از کشور فرار کرده‌ام و من واقعا با آن نیت صحبت کردم.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات وکیل اولیای دم گفت: وکیل گفت که مهدورالدم بودن مقتول جزو دفاعیات من بوده است، اما چنین چیزی وجود ندارد و بار‌ها از من سوال شد. حتی اگر من معتقد به مهدورالدم بودن باشم قرار نیست حکم قتل را اجرا کنم از طرفی من در کجای بازجویی گفتم در خصوص کشتن اشتباه کردم بلکه اشتباه کردن به معنای مجموعه اتفاقات و آنچه بود که در روز حادثه اتفاق افتاد.

قاضی کشکولی خطاب به متهم نجفی گفت: با توجه به اینکه فقط شما به سلاح دسترسی داشتید چطور مسلح بوده؟

این متهم گفت: در منزل قبلی مسلح بوده و من دقت کافی نکردم چرا که اگر می‌خواستم مسلح بودن آن را چک کنم باید خشاب را درمی آوردم و گلنگدن را می‌کشیدم و به همان شکل مسلح به منزل جدید منقل شد.

قاضی کشکولی از متهم پرسید: آیا زمانی که قصد داشتید از ساختمان خارج شوید فردی شما را ندید؟

متهم نجفی در پاسخ گفت: نه فکر نمی‌کنم کسی مرا دیده باشد.

در ادامه به دستور قاضی کشکولی فیلمی از نحوه خروج متهم نجفی نشان داده شد که خلاف ادعای وی را ثابت می‌کرد چرا که هنگام خروج وی از ساختمان و در آسانسور فرد دیگری نیز در آنجا بود.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

سرگرد عزتی راد، کارشناس اسلحه پس از پایان دفاعیات متهم نجفی برای ارائه توضیحات در جایگاه قرار گرفت و گفت: سلاح از نوع برتا و کالیبر آن 9 میلیمتر و داخل خشاب آن 13 تیر بوده سلاح جنگی و ساخت ایتالیا است.

سرگرد عزتی راد گفت: سلاحی که برای ما آوردند سلاح برتا با همین شماره 5 پوکه جنایی و یک گلوله جنایی که از بدن مقتوله خارج شده است بود و آزمایش زمان تیر اندازی مثبت بود و 5 پوکه جنایی از داخل حمام کشف شد.

کارشناس اسلحه ضمن تشریح حمام گفت: وان در سمت چپ و روشویی دست راست قرار دارد، روی روشویی سمت راست یک پوکه پیدا شد یک گلوله دفورمه، لبه وان حمام بر اثر برخورد گلوله آَسیب دیده بود سه آثار گلوله در سقف و دیوار به صورت جزئی وجود داشت.

کارشناس اسلحه گفت: از 5 گلوله سه گلوله به دیوار، چهارمی به داخل کمد در قسمت ورودی و پنجمی به مقتوله اصابت کرده شاید گلوله همان باشد که از بالش خارج شده است. یک گلوله تقریبا به کف دست خورده و به سینه اصابت کرده است.

قاضی در خصوص علت به همراه بردن بالشت توسط متهم نجفی با خود به حمام گفت: احتیاجی به بالشت نبود.

متهم نجفی در پاسخ بیان کرد: وقتی بالشت را برداشتم فکر کردم شاید زیر دوش باشد اول اسلحه را نبیند بهتر است.

در ادامه وکیل متهم نجفی به ارائه دفاعیات خود پرداخت و با پایان دفاعیات وی، قاضی کشکولی بیان کرد: جلسه بعدی 31 تیرماه سال جاری به ساعت 9 صبح موکول می‌شود.

نمایند دادستان: آقای نجفی خودشان با صداقت اتهام خود را قبول دارد

قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی در حاشیه جلسه دادگاه قتل میترا استاد در جمع خبرنگاران گفت: آنچه مهم است اینکه آقای نجفی خودشان با صداقت اتهام خود را قبول دارد. او می‌گوید یک سلاح بود و خودم در صحنه بودم، اما وکیل القائات دیگر می‌کند و سوار بر موج‌هایی می‌شود که برخی افراد در فضای مجازی به راه انداخته اند که نکند فرد دیگری هم باشد.

وی افزود: آقای نجفی با صداقت اعتراف و اتهام را قبول کرده موضوع اینکه آقای وکیل می‌گوید کمیسیون 11 شب برگزار شده که دروغ بزرگ است.

پاسخ مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران به ادعای مطرح‌شده در دادگاه

قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در پاسخ به ادعای مطرح‌شده در دادگاه قتل میترا استاد مبنی بر اینکه کمیسیون پزشکی محمدعلی نجفی شب تشکیل شده است، با ارائه توضیحاتی گفت: اظهار نظرکمیسیون پزشکی قانونی بر اساس درخواست مرجع قضایی در ساعت اداری انجام شده است.

قاضی شهریاری نیز 29 تیرماه در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان و در پاسخ به ادعای مطرح شده از سوی برخی افراد در رابطه وجود نقص در مرحله تحقیقات پرونده قتل میترا استاد اظهار کرد: پرونده از لحاظ دادسرا فاقد نقص است.

وی افزود: دادگاه بر طبق قانون اگر پرونده نقایصی داشته باشد می‌تواند رأسا آن را برطرف کند و یا به دادسرا اعاده نماید.

سرپرست دادسرای جنایی بیان داشت: در جلسه مقدماتی که در دادگاه کیفری یک تشکیل گردید، تمامی ایرادات سه وکیل متهم رد و دادگاه وارد جلسه رسیدگی شده است.

آخرین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد

در نهایت 31 تیرماه آخرین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد برگزار شد؛ در ابتدای این جلسه، وکیل مدافع متهم نجفی بیان کرد: این پرونده صرفا قتل شبه عمدی است که از جمله دلایل آن می‌توان به اظهارات موکل استناد کرد. یکی از ایرداتی که دادسرا ورود نکرده این است که شلیک گلوله مستقیم بوده یا غیر مستقیم، این موضوع باید روشن می‌شد. ما می‌گوییم نجفی در زمان شلیک گلوله کنترلی روی آن نداشته و خود به خودی گلوله شلیک شده است.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

قاضی کشکولی در واکنش به دفاعیات وکیل متهم نجفی گفت: همه در برابر قانون یکسان هستند و اگر جرمی واقع می‌شود دلایل اثبات جرم نیز موجود است، وظایف دادگاه با توجه به مطالب شما تطبیق عمل ارتکابی با قانون است و در قانون ما ادله اثبات دعوی کیفری احصا شده است.

قاضی کشکولی در ادامه خطاب به سرگرد عزتی راد گفت: این گلوله مقداری آسیب دیده است این آسیب دیدگی ناشی از چیست؟

سرگرد عزتی راد گفت: گلوله به جسم سخت خورده است.

قاضی گفت: گلوله به بدن مقتوله برخورد کرده و یا به دیوار که دفرمه شده است؟

کارشناس اسلحه گفت: نظر شخصی من این است که گلوله از دست خارج و وارد بدن مقتوله شده است.

کارشناس اسلحه گفت: این گلوله سالم وارد بدن شده اینکه به چه علت کج شده یا در اثر مقاومت اندام‌های بدن بوده و یا برخورد به دیوار، اما نظر من همان بدن است. ما در این پرونده دو ورود داریم و یک خروج که ورود اول از کف دست مقتوله بوده است.

در ادامه رئیس دادگاه از دکتر میر رئیسی خواست تا در جایگاه قرار گیرد تا به عنوان شخصی که در بررسی صحنه جرم جسد را معاینه کرده در خصوص موضوع اظهار نظر کند.

وی گفت: گلوله بعد از ورود به کف دست منجر به خردشدگی استخوان‌های کف دست شد و پس از خروج سوراخ ورودی روی قفسه سینه مشاهده می‌شد که اگر این گلوله از کف دست وارد شده باشد پس از خروج وارد قفسه سینه مقتوله شده که علاوه بر شکستگی استخوان‌های کف دست سبب شکستگی دنده دوم شده و وارد فضای قفسه سینه شده است.

متهم نجفی در دفاع آخر: امیدوارم که خداوند گناهانم را ببخشد

در ادامه این جلسه از دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد، متهم نجفی برای تشریح آخرین دفاعیات خود در جایگاه قرار گرفت و گفت: اسلحه قبل از حادثه به طور تصادفی در چمدان و در دسترس قرار داشت در حالی که قبل از آن اسلحه غیر قابل دسترس بود. امیدوارم که خداوند گناهانم را ببخشد روح آن مرحومه را قرین رحمت خود قرار دهد و قضات را در اتخاذ تصمیم عادلانه مورد حمایت قرار دهد.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

در ادامه وکیل متهم نجفی نیز به تشریح آخرین دفاعیات خود پرداخت و بیان کرد: ایراد ماهوی این است که موضوع اتهام موکل قتل شبه عمد است و قتل عمد اقراری درباره آن وجود ندارد و من تقاضای صدور حکم برائت دارم.

با پایان آخرین جلسه از دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد، قاضی کشکولی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اینکه آیا بر اساس ادعای وکیل کیفرخواست عجولانه نوشته شده است گفت: این ادعای وکیل است، اما همه موارد قضایی انجام شده در مرحله تحقیقات و در دادگاه منطبق با موازین قانونی بود و به درستی انجام شده است.

قاضی کشکولی در پاسخ به اینکه آیا حضور نداشتن اولیای دم در جلسه مشکلی را در روند پرونده ایجاد می‌کند؟ گفت: آن‌ها وکیل قانونی داشتند و به وکالت از آن‌ها دفاع کردند که منع قانونی وجود ندارد.

صدور حکم قصاص برای متهم نجفی به اتهام قتل عمد میترا استاد

در نهایت هشتم مردادماه سال جاری در حالی که گمانه زنی‌های مختلفی از جانب برخی از رسانه‌ها در خصوص رای دادگاه در خصوص این پرونده ارائه می‌شد، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در هفتمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که دادگاه حکم خود را نسبت به پرونده آقای نجفی صادر کرده است، در این رابطه توضیح دهید، گفت: رأی پرونده قتل مرحومه میترا استاد صادر شده و امروز به وکلای آن‌ها ابلاغ شده است.

از صحنه جرم تا صدور کیفرخواست / اقدامات دستگاه قضایی در پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق تهران

وی ادامه داد: قتل عمد، ایراد صدمه غیر موثر در قتل و نگهداری اسلحه غیر مجاز سه عنوان اتهامی بود که در کیفرخواست آورده شده بود که دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده و قتل عمد را محرز دانسته است و با توجه به تقاضای اولیا دم مبنی بر قصاص، حکم قصاص صادر شد.

اسماعیلی با بیان اینکه در مورد ایراد صدمه غیر موثر در قتل دادگاه رأی برائت صادر کرده است، افزود: دادگاه برخلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول یک صدمه بوده، دو تیر به او اصابت نکرده؛ بلکه یک تیر به کف دست اصابت کرده و از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد، هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می‌شود و، چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، حکم اشد که قصاص است صادر شده و از اتهام دیگر تبرئه شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد نگهداری سلاح غیر مجاز، دادگاه وی را به دو سال حبس محکوم کرده است. حکم غیر قطعی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است و درصورتی که از ناحیه اولیای دم، متهم و یا وکلا مورد فرجام خواهی قرار بگیرد، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد. اصل قصاص نیز حق‌الناس است و دایر بر تصمیم اولیاء دم است.

بیشتر بخوانید:

همسر دوم شهردار پیشین تهران به قتل رسید
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان