نان از چه زمانی گران می شود؟

در حالی از سال ۹۳ تاکنون قیمت نان دولتی ثابت مانده، اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از نانوایی‌ها از قیمت‌های مصوب عدول کرده و به بهانه‌های مختلف نان را با نرخ‌هایی بالاتر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

۵ سالی می‌شود که نان، رنگ قیمت جدید به خود نگرفته است؛ این در شرایطی است که هر کالا و محصولی این روزها در بازار دیده می‌شود، قیمتی کاملا متفاوت با ۵ سال قبل دارد. این موضوع منجر به این شده که در حال حاضر برخی نانوایان به‌دلیل افزایش هزینه‌های جانبی، دست به کوچک کردن و یا کاهش کیفیت نان‌ها بزنند. نانوایان می‌گویند: «توان تولید نان با قیمت‌های کنونی را ندارند، زیرا نمی‌توانند هزینه‌های کارگری، اجاره، آب، برق وگاز را پرداخت کنند. »

در این شرایط، تنور عرضه چند نرخی نان به خصوص سنگک و بربری نیز در مناطق و محله‌های مختلف داغ شده و برخی از نانوایان از نرخ مصوب عدول کرده‌اند؛ حتی اگر آردی که خریداری کرده‌اند، به صورت یارانه‌ای باشد.

مصوبه قیمت نان سنتی مربوط به سال ۱۳۹۳ است و تاکنون نرخ نان و آن مصوبه ثابت مانده است. براساس بخشنامه سال ۱۳۹۳ برای نانوایی‌های یارانه‌ای قیمت هر عدد نان لواش ۲۱۰ تومان، تافتون ۴۰۰ تومان، بربری ۷۰۰ تومان و سنگک ۸۰۰ تومان بوده است. اما قیمت‌هایی که در عمل در سطح شهر دیده می‌شود، این‌گونه است که قیمت نان ساده سنگک ۲۰۰۰ تومان، سنگک پرکنجد ۴۵۰۰ تومان، سنگک یک‌رو کنجد ۲۵۰۰ تومان، سنگک دورو کنجد ۳۰۰۰ تومان، سنگک سبزیجات۳,۵۰۰ تومان و سنگک سبوس‌دار ۳۰۰۰ تومان، تافتون ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان، بربری بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و لواش ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

طبق آمارها، تعداد فعلی واحدهای نانوایی کشور ۹۰ هزار واحد دارای پروانه بهره‌برداری و ۱۰ هزار نانوایی بدون پروانه بهره‌برداری است که از این تعداد، بیش از ۹ هزار واحد نانوایی در استان تهران فعال هستند.

البته بنا به گفته بیژن مقدم، مدیرعامل اتحادیه نانوایی‌های سنتی کشور، «افزایش قیمت نان مربوط به واحدهای آزادپز است که نزدیک ۲۰ درصد واحدهای نانوایی کشور را تشکیل می‌دهند و طبق قانون، واحدهای نانوایی آزادپز به‌دلیل خرید آرد آزاد مشمول نرخ‌گذاری مصوب نمی‌شوند و می‌توانند تولید خود را با یک حاشیه سود منطقی به دست مصرف‌کنندگان برسانند. »

وی متذکر شد: «۸۰ درصد واحدهای نانوایی سنتی کشور یارانه‌ای هستند و این واحدها اجازه هیچ افزایش قیمتی را بر روی نرخ نان ندارند. »

سناریوهای مطرح درباره قیمت نان

در حال حاضر اصلاح قیمت نان در دستور کار دولت قرار گرفته و گفته می‌شود ۳ سناریو تاکنون برای این منظور مطرح است. عباس تابش، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در توضیح سناریوهای مطرح برای قیمت نان گفت: «بحث بررسی قیمت تمام شده تمام کالاها که نان نیز جزیی از جامعه کالایی است، به طور مستمر در سازمان حمایت، شورای آرد و نان و در سطح بالاتر، ستاد تنظیم بازار بررسی می‌شود. »

وی متذکر شد: «این بدان معنا نیست که قیمت نان تغییر خواهد کرد، اما ما سناریوهای مختلف قیمت تمام شده آرد، نان و گندم و به علاوه این‌که چگونه این کالاها به دست مشتری بررسی را داریم بررسی می‌کنیم و اگر تصمیمی گرفته شود، به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند. »

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح می‌کند: «قیمت نان در دست بررسی است و سازمان حمایت بررسی‌هایکارشناسی را انجام داده و سناریوهای مختلف را به شورای آرد و نان ابلاغ کرده و داریم بررسی می‌کنیم. »

تابش افزود: «اگر در جمیع جهات نیاز به تغییر قیمت باشد، به طور قطع اعلام می‌شود و تا این لحظه هیچ تصمیمی برای تغییر قیمت گرفته نشده و تمام عرضه‌کنندگان نان مکلف هستند براساس مصوبات موجود عمل می‌کنند. »

وی با ذکر این نکته که با نانوایی‌هایی که افزایش قیمت داشتند، حتما برخورد می‌شود، عنوان کرد: «گزارش‌هایی در این خصوص داشته‌ایم و پرونده‌ها به تغزیرات ارسال شده است. »

مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تصریح کرد: «در حال حاضر همه نانوایی‌های موجود در سطح کشور به یک طریقی یارانه می‌گیرند و مکلف هستند براساس مصوبات عمل کنند. »

نهایی شدن قیمت نان تا یک ماه دیگر

حسین مدرس‌خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگان نیز هفته گذشته در نشست خبری عنوان کرد: «قیمت نان در برنامه‌ریزی‌هایی در استان‌ها و در جلساتی با حضور استاندار تعیین می‌شود و در یک ماه آینده نیز در تهران قیمت، نهایی و تعیین می‌شود. »

وی همچنین از تدوین سناریوهای اصلاح قیمت نان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: «سناریوهای مختلفی تدوین شده تا چرخه گندم، آرد و نان کشور اصلاح قیمت شود؛ البته این اصلاح نرخ به نوعی صورت خواهد پذیرفت که مصرف‌کننده دچار شوک قیمتی نشود. »

عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره قیمت نان اعلام کرد «به زودی با هماهنگیوزارت کشور برای تنظیم بازار این کالا از رییس‌جمهور دستورات لازم را می‌گیریم. »

وی در همایش معاونین امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها عنوان کرد: «قیمت مصوب سبوس ۱۲۵۰ تومان است، با همین قیمت که مصوبه تنظیم بازار است جلو می‌رویم. »

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان