روزنامه هفت صبح: با اینکه تنوع این بخش از بازار به واسطه ورود انبوهی از محصولات روز جهان در فاصله سالهای 2010 تا 2016 نسبتاً قابل توجه است، اما همچنان بهای بالای این قبیل خودروها سدی بر سر راه دستیابی علاقهمندان جوان خودرو به محصولات کوپه است. ما اینجا در یک گزارش آماری سعی کردهایم دستهبندی جدید و جالبی از بازار خودروهای اسپورت ارائه کنیم.
نکتهای که لازم است خریداران این کلاس بدانند، ارزش هر ثانیه و دهم ثانیه شتاب کمتر است که بابت آن البته باید بهای سنگینی پرداخت کنند، بهطوری که حدود 3 میلیارد تومان برای یک خودرو با شتاب کمتر از پنج ثانیه باید خرج کرد، اما اتومبیلهای پرشتاب با زمان 6 تا 7 ثانیه بهایی بین 400 تا 700 میلیون تومان قیمت دارند. 12 رقیب متفاوت اینجا گرد آمدهاند تا در رده قیمتی 500 میلیون تا 20 میلیارد تومان توانمندیهای خود را ثابت کنند. ببینیم بهترین و سریعترین خودرو کوپه کشور کدام مدل و ساخت چه شرکتی است؟
هیوندای جنسیس کوپه مدل 2013 / فولکس گلف GTI مدل 2018
جنسیس کوپه از پرفروشترین محصولات بخش پایینی بازار است که در مقطع فعلی با بهای 300 تا 500 میلیون تومان قابل خرید بوده و دقیقا رقیب مستقیم فولکس گلف GTI است که از قضا مشخصات نزدیکی به هم دارند.
با اینکه فاصله قدرت دو خودرو حدود 75 اسب بخار است، اما وزن سبکتر گلف و استفاده از موتور چهار سیلندر توربو در این محصول آلمانی باعث شده تا جی تی آی گزینه جذابتری به نظر برسد. البته موتور حجیمتر جنسیس و ابعاد و ظاهر آن، این کرهای را بهشدت شبیه محصولات آمریکایی کرده است.
پورشه 911 کاررا اس / مرسدس بنز SLS مدل 2012
یک کوپه واقعا مهیج و پایدار روبهروی اسب خشن و بی اعصاب مرسدس بنز قرار گرفته تا رقابتی جانانه را کلید بزنند. میدانیم که در ایران از سری SLS تنها به تعداد 5 تا 6 دستگاه وجود دارد و همین عامل، بهای این محصول در بازار را تا چند برابر مبالغ واقعی بالا برده است که البته بی دلیل هم نیست. این هیولای مخوف که دیفرانسیل عقب است و موتور مخوفی دارد، در کورسهای سریع توان برتری بر 911 کاررا اس را ندارد، ولی در مسافت بلند، کاملاً از 911 جلو میزند.
پورشه 718 باکستر S مدل 2017 / ب. ام؛ و 35i Z4 مدل 2010
دو خودرو با سقف بازشو که یکی از نمونه فلزی و دیگری از سقف پارچهای بهره میبرد و هر دو جزو گزینههای جذاب در میانیترین بخش بازار هستند. پورشه لوکستر و جدیدتر است و به غیر از طراحی گیرا، هندلینگ بهتری دارد. ب. ام؛ و هم با وجود موتور حجیم شش سیلندر و سه لیتری، کیفیت سواری قابل اعتنایی داشته و البته نصف پورشه قیمت دارد. هندلینگ بهتر این اسب اشتوتگارتی به لطف موتور دو لیتری کوچک و قدرتمند است که مصرف و استهلاک کمتری نسبت به 4Z با آن پیشرانه سنگین و حجیم دارد.
مازراتی گرن کابریو استرادال مدل 2012 / ب. ام؛ و M6 مدل 2013
حدود شش سال از ورود هر دو خودرو به بازار ایران میگذرد و در این مدت، رقابت ام 6 و گرن کابریو لحظهای کمرنگ نشده است. هر دو خودرو به غیر از موتورهای قدرتمند، از کابینی مجلل، ظاهری اشرافی و مهیج و سواری لذتبخش برخوردارند، ولی در جاده، اغلب اوقات برد با ام 6 است و استرادال قادر به رقابت با کوسه آلمانی نیست. گشتاور 680 نیوتون متری موتور 4400 سی سی و دو توربو ب. ام؛ و آنقدر خوب با گیربکس خودرو هماهنگ است که در کورسهای مختلف مازراتی ناامیدانه تنها دنبال کننده دود لاستیکهای ام 6 است.
آلفا رومئو 4C / لوتوس الیزه 220 کاپ
هر دو به تعدادی کمتر از 100 دستگاه در ایران حضور دارند، اما جزو محبوبترین خودروها در بین علاقهمندان به سرعت هستند. در فضای مجازی هم دو خودرو دنبال کنندگان بسیاری داشته بهطوریکه روزانه حجم زیادی عکس و ویدئو از حرکات این دو خودرو در صفحات اینستاگرامی وطنی منتشر میشود.
وزن سبک این دو کوپه اسپورت که در محدوده 900 کیلوگرم است، موجب شده تا به مدد موتورهای کوچک، هم هزینه نگهداری خودروها کاهش یافته و هم شتابی بالا برای راننده به دست آید. البته بسیاری آلفارومئو را با لقب بچه فراری، بر لوتوس ترجیح میدهند.
پورشه 911 توربو S مدل 2011 / فراری 458 ایتالیا مدل 2010
این دو سریعترین خودروهای ایران هستند. قناری پورشه البته یکی از رکوردداران شتاب صفر تا 100 در جهان هم هست و زیر 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست مییابد. از این دو خودرو که قیمتی بالاتر از 10 میلیارد تومان دارند، تنها به تعداد یک دستگاه در کشور موجود است و همین عامل، مقایسه آنها را با هم جذابتر میکند. طبیعتاً با موتورهای حجیم و قدرتمندی که دارند محدودیتی برای سرعت و شتاب نداشته، ولی احتمالاً این پورشه است که با اندکی اختلاف، اسب ایتالیایی را به زانو در خواهد آورد.