اگر صرفه‌جویی نمی‌شد، پنج میلیارد دلار خرج برمی‌داشت!

براساس پیش‌بینی‌هایی که سال گذشته صورت گرفته بود، اوج بار برق امسال در کشور، حدود ۶۱ هزار مگاوات تخمین زده شده بود که با صرفه‌جویی مردم ۳۳۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفته است که اگر این میزان صرفه‌جویی رخ نمی‌داد، روی دست دولت پنج میلیارد دلار خرج ساخت نیروگاه می‌گذاشت.

اگر صرفه‌جویی نمی‌شد، پنج میلیارد دلار خرج برمی‌داشت!

به گزارش ایسنا، آغاز تابستان، دغدغه تامین برق کشور را دوباره داغ کرد و زمزمه‌های تکرار خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده آغاز شد. اتفاقی که باوجود 4000 مگاوات کمبود برق، تاکنون رخ نداده است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اساس بر این گذاشته شده بود که شرایط آبی سال 1398-1397 مانند سال 1397-1396 باشد؛ یعنی حدود 4000 مگاوات کمبود تولید نیروگاه‌های برق آبی در تابستان 1398 داشته باشیم.

به‌دلیل کمبود بارش‌ها برای تابستان 1398 حدود 8000 مگاوات کمبود تولید پیش‌بینی شده بود که بارش‌های ابتدای سال موجب شد حدود 4000 مگاوات کمبود ناشی از کم‌بارشی و در نتیجه کمبود تولید برق در سدهای مخزنی که عمدتاً در خوزستان قرار دارند، برطرف شوند؛ اما حدود 4000 مگاوات دیگر کمبود وجود دارد.

صرفه‌جویی 3300 مگاواتی مصرف برق

از سوی دیگر براساس پیش‌بینی صورت گرفته در تابستان سال گذشته، اوج بار امسال کشور حدود 61 هزار مگاوات خواهد بود ولی امسال تاکنون 3300 مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی گرفته تا پیک مصرف امسال به 57 هزار مگاوات برسد.

به گفته رضا اردکانیان - وزیر نیرو - برای تولید علمی 3300 مگاوات باید 5000 مگاوات نیروگاه ساخته شود که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری بیش‌تر برای پاسخگویی به مصرف است ولی خوشبختانه همراهی مردم در سازگاری با وضعیت دما و استفاده درست از سیستم‌های سرمایشی موجب صرفه‌جویی 3300 مگاواتی در مصرف برق شده است.

رشد 18 برابری تولید انرژی در ایران

بر اساس این گزارش، در حالی که جمعیت کشور ما نسبت به ابتدای انقلاب حدود 2.3 برابر افزایش پیدا کرده است، ظرفیت نصب شده نیروگاهی با افزایش 11 برابری به 81 هزار و 765 مگاوات رسیده و تولید انرژی ایران رشد 18 برابری داشته است. آمارها حاکی است که از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون سالیانه 40 هزار میلیارد تومان در صنعت برق کشور سرمایه‌گذاری شده است. براساس ارزیابی صورت گرفته مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت برق طی 6 سال اخیر بالغ بر 235 هزار میلیارد تومان بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان