تلاش کنگره آمریکا برای پیشبرد طرحی جدید علیه جنگ با ایران

خبرگزاری ایرنا: نشریه آمریکایی فارین پالیسی روز سه شنبه گزارش داد که جمعی از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در پی تصویب قانونی به منظور ممنوعیت استفاده ترامپ از بودجه دفاعی این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران بدون اجازه کنگره هستند.

فارین پالیسی اضافه کرد: تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران همکاری‌های عجیبی را در میان اعضای کنگره به وجود آورده است. یک نامه داخلی (در کنگره) نشان می‌دهد 28 قانونگذار از هر دو حزب بدنبال الحاق یک متمم به قانون اختیارات دفاعی رئیس جمهوری هستند که بر اساس آن، استفاده از بودجه برای اقدام نظامی علیه ایران بدون اجازه کنگره ممنوع خواهد شد.

این نامه خطاب به سنا و کمیته خدمات نظامی نوشته شده است. خطر کشیده شدن پای آمریکا به یک درگیری با ایران بدون اجازه‌های لازم در کانون نگرانی نویسندگان نامه است.

در این نامه موکدا در خصوص ممنوعیت «آغاز هر درگیری علیه ایران » سخن به میان آمده و هشدار می دهد که نمایندگان با وصف آگاهی از برخی سیاست های خطرناک منطقه ای ایران، مخالف هر گونه جنگ آمریکا علیه ایران هستند.

علاوه بر دموکرات‌های منتقد سیاست‌های ترامپ همچون تام یودال و رو کانا نام کسانی چون مت گائتس(جمهوری خواه حامی ترامپ) در این نامه به چشم می خورد.

یک دستیار در کنگره که خواست نامش فاش نشود این اقدام جدید کنگره را ضروری‌ترین موضوع در زمینه دفاع ملی توصیف و اضافه کرد: بندرت اتفاق می افتد که میان دو حزب در باره یک موضوع نظر واحد وجود داشته باشد و همکاری‌های عجیب میان راست و چپ شکل گیرد.

در 23 تیر ماه نیز قانونگذاران آمریکایی با تاکید بر خواسته های پیشین در مسیر کاهش قدرت «دونالد ترامپ» دو بند را به لایحه بودجه دفاعی این کشور اضافه کرده اند که اختیارات رئیس جمهوری در مورد راه اندازی جنگ علیه ایران و همچنین حمایت تسلیحاتی از عربستان در جنگ با یمن را محدود می سازد.

چند هفته قبل تلاش دموکرات‌های سنا برای محدودسازی رئیس جمهوری ایالات متحده در زمینه انجام اقدامات نظامی علیه تهران شکست خورد. از طرف دیگر پیش از آن «دونالد ترامپ» مصوبه قانونگذاران در ممنوعیت حمایت نظامی کاخ سفید از عربستان را هم وتو کرده بود. با این وجود دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان با ادامه تلاش‌ها اکنون موفق شدند در چارچوب تصویب بودجه سالانه این کشور محدودیت‌هایی را در هر دو موضوع بر رئیس جمهوری ایالات متحده تحمیل کنند.

دموکرات‌ها توانستند در مسیر سیاستگذاری بودجه‌ای محدودیت‌هایی را برای کاخ سفید ایجاد کنند. آنها در چارچوب «قانون اختیارات دفاع ملی» دو متمم را به تصویب رساندند که دامنه عمل دونالد ترامپ را در مورد ایران و عربستان کاهش می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان