ماهان شبکه ایرانیان

/بررسی حذف صفر از پول ملی در دیگر کشورها/

کدام کشور رکورددار حذف صفر از پول است؟

برزیل بیش از هر کشور دیگری در جهان اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده است.

کدام کشور رکورددار حذف صفر از پول است؟

به گزارش ایسنا، در شرایطی که حذف صفر از پول ملی در ایران به یک مساله مهم تبدیل شده و مناظرات زیادی در خصوص موافقت و مخالفت با این اقدام در حال وقوع است، بررسی کشورهای موفق و ناموفق در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی راهگشای اتخاذ تصمیم مناسب باشد.

برزیل یکی از کشورهایی است که تاکنون بیشترین حذف صفر از پول ملی خود را داشته اند. از سال 1930 تاکنون طی 6 مرتبه حذف صفر، 18 صفر از پول ملی برزیل حذف شده است و نام پول ملی این کشور هشت بار تغییر کرده است.

کریستینا بوریدن و مائوریسیو فونت، در کتاب خود به نام " اصلاحات برزیل" به برسی تجربه این کشور در انجام اصلاحات اقتصادی به ویژه در دهه 1990  میلادی پرداخته اند. در دهه 1960 و 1970 برزیل با نرخ های تورم بسیار بالایی روبرو بود و ارزش پول ملی آن طی آن بازه زمانی تقریبا هر ماه یک سوم کمتر می‌شد. در سال 1967 دولت در نخستین اقدام، سه صفر از پول ملی برزیل حذف کرد و نام این پول به "نیو کروزوریو" تغییر یافت.

اقدام دولت برای بسنده کردن به حذف صفر هیچ تاثیری در واقعیت اقتصاد این کشور ایجاد نکرد: در سال 1981 که برزیل بار دیگر سه صفر از پول ملی خود حذف کرد، تورم این کشور به 151 درصد رسیده بود  اما دومین تلاش برای مهار تورم از طریق حذف صفر نیز به نتیجه نرسید: تورم برزیل به 1431 درصد در سال 1981 رسید و در سال 1993 که دولت برزیل یک بار دیگر صفرها را حذف کرد، تورم با ایستادن در سطح 3000 درصد رکورد شکنی کرد.

حتی سیاست دولت برزیل در فریز قیمتی به مدت 16 ماه که از فوریه 1986 آغاز شد نیز نتوانست کمکی به مهار تورم کند. دولت برزیل از آن زمان به بعد به خود آمد و به جای اکتفا به حذف صفر اقدام به اصلاحات ساختاری اساسی در اقتصاد این کشور کرد: از سال 1999 نظام نرخ ارز شناور در این کشور ایجاد شد و دولت به خصوصی سازی صنایع بزرگ پرداخت، چاپ بی رویه پول متوقف شد و محدودیت ها بر تراکنش های مالی به صورت هدفمند درآمد. این سیاست‌ها در همان سال 1993 نتیجه داد و تولید ناخالص داخلی برزیل در سال 1993 پس از مدت ها افزایشی شد.

برنامه جدی‌تر دولت برزیل برای اصلاحات اقتصادی از سال 1994 به اجا درآمد و دولت سعی کرد تا مصارف و مخارج خود را کنترل کند. نتیجه اصلاحات باورنکردنی بود: در سال 1998 تورم برزیل از 3000 درصد به تنها 2 درصد رسید!

اکنون هر دلار امریکا معادل 3.974 رئال برزیل است و نرخ تورم آن به 3.6 درصد رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان