نگاهی به تبلیغات انتخاباتی در استان‌ها

تجارت ممبر تقلبی برای جلب آرای واقعی؛تبلیغات ازشالیزار تا قبرستان

تجارت «مِمبر» این روزها در فضای داغ تبلیغات تلگرامی اوج گرفته است، هرچند همچنان روش‌های قدیمی جلب آرا از نمک‌گیر کردن مردم گرفته تا شرکت در مراسم عزا و عروسی طرفداران خود را دارد.

تجارت ممبر تقلبی برای جلب آرای واقعی؛تبلیغات ازشالیزار تا قبرستان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: درحالی‌که کمتر از هشت روز به ماراتن نفس‌گیر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا کشور باقی‌مانده، که هرروز فضای انتخابات گرم‌تر و تب‌وتاب تبلیغات در فضای مجازی جدی‌تر می‌شود.

با نزدیک‌تر شدن به 29 اردیبهشت‌ماه این فعالیت‌ها شکل و رنگ قانونی گرفته و کاندیداها تلاش می‌کنند تا با استفاده از شیوه‌های جدید تبلیغاتی از رقیب خود پیشی بگیرند. آغاز تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا به نظر می‌رسد می‌تواند شورونشاط بیشتری به فضای انتخابات بدهد.

در این راستا در سلسله گزارش‌هایی فضای تبلیغات انتخابات در استان‌های مختلف کشور رصد می‌شود که تاکنون در قالب دو گزارش بخشی از وضعیت تبلیغات انتخاباتی تشریح شده است. این گزارش‌ها را می‌توانید در لینک‌های «کوچِ ستادها به فضای مجازی؛ کاندیداها به پاستور «کانال» می‌زنند» و «شهر خالی از پوسترهای شعاری؛ ستادها در تلگرام و اینستاگرام برپاست» بخوانید.

در این گزارش هم به استان‌های نیمه شمالی کشور سر می‌زنیم و فضای تبلیغات انتخاباتی در این استان‌ها را مرور می‌کنیم.

بازار داغ فروش «مِمبر» در البرز

امروز بیست و یکم اردیبهشت‌ماه سال یک هزار و سیصد و نودوشش است، روزی متفاوت از روزهای دیگر سال، امروز قرار است دیوارهای شهر میزبان تبلیغات کاندیداهایی باشند که کمر همت بسته تا وارد مجلس شهری شوند.

اما باید فلش بکی به چند ماه گذشته زد و به عبارتی آخرین ماه‌های سال گذشته را مرور کرد همان روزها و ماه‌هایی که کاندیداها به‌صورت مخفیانه و البته غیرقانونی اقدام به تبلیغات می‌کردند جلسات در خانه و بعضاً مساجد برپا می‌شد و به‌صورت مویرگی به تشریح برنامه‌های خود برای انتخابات 96 می‌پرداختند.

تعدادی از نامزدهای تصدی شورای شهر کرج به دلیل تبلیغات زودهنگام به دادسرا احضار و از آن‌ها تعهد کتبی گرفته شدتبلیغات زودهنگام برخی کاندیداها تا جایی پیش رفت که صدای اعتراض دستگاه قضایی استان را درآورد به‌طوری‌که جواد یاوری معاون دادستان کرج در گفتگو با رسانه‌ها گفت: تعدادی از نامزدهای تصدی شورای شهر کرج به دلیل تبلیغات زودهنگام به دادسرا احضار و از آن‌ها تعهد کتبی گرفته شد.

یاوری با تشریح اقدامات انجام‌شده برای رصد و برخورد با تخلفات انتخاباتی شورای شهر کرج، گفت: طبق رصدهای انجام‌شده تعدادی از داوطلبان عضویت در شورای شهر، برخلاف نص صریح ماده 61 آیین‌نامه اجرایی انتخابات شورای شهر، پیش از موعد قانونی تبلیغات و حتی پیش از احراز صلاحیت، اقدام به تبلیغات در فضای مجازی کرده بودند که به حوزه معاونت پیشگیری دادسرا احضار شدند.

همچنین حضور برخی اعضای فعلی شورا در مراسم‌هایی که خیلی مرتبط با حضور آن‌ها نبود شائبه تبلیغات انتخاباتی را در ذهن‌ها به وجود می‌آورد این مسئله تا جایی پیش رفت که محمدجواد کولیوند رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حضور اعضای فعلی شورا در برنامه‌ها و جلسات شائبه تبلیغاتی نداشته باشد.

کولیوند در خصوص تبلیغات زودهنگام برخی کاندیداها در فضای مجازی به‌ویژه کانال‌های تلگرامی نیز گفت: به افرادی که خارج از عرف تبلیغات اقدام کنند تذکر داده می‌شود درصورتی‌که این مهم رعایت نشود در مسیر تائید صلاحیت آن‌ها لحاظ خواهد شد.

این مسئول در خصوص وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای شورا گفت؛ برخی با دادن وعده‌های خارج از توان صدای استاندار را هم درآوردند تا جایی که سید حمید طهائی در جلسه شورای اداری استان گفت: برخی کاندیداهای شورای شهر و روستا قول‌هایی را به مردم می‌دهند که مسئولانی عالی‌رتبه استانی نیز قادر به انجام آن نیستند.

اما در این میان وجود بی‌نهایت کانال‌های تلگرامی این حقیقت را برای همه آشکار می‌کند که کاندیداها به‌خوبی پدیده بودن فضای مجازی را درک کرده و در حال استفاده از ظرفیت موجود هستند به‌طوری‌که بسیاری از شهروندان می‌گویند؛ عضویت در این کانال‌ها با حجم بالایی پیام‌هایی که در طول شبانه‌روز ردوبدل می‌شود باطری گوشی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده به‌طوری‌که روزی دو الی سه بار باید گوشی خود را شارژ کنند.

همچنین احمد فاضلیان رئیس‌کل دادگستری استان البرز در خصوص وضعیت فضای مجازی و تأثیرش بر انتخابات اظهارکرد: یکی از پیچیدگی‌های انتخابات امسال را حضور فضای مجازی به‌عنوان یک مجرای اطلاع‌رسانی بیان کرد و گفت: در این فضا به دلیل ماهیت آن، امکان تخریب و انحراف افکار عمومی وجود دارد که برای مدیریت آن پلیس فتا و دستگاه قضایی استان تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند.

خراسان شمالی؛ برگزاری نشست‌های زیرزمینی

در خراسان شمالی نیز پس از تعطیلات ایام نوروز 96، کم‌کم فضاهای مجازی و تلگرام پایگاه اصلی نامزدها و حامیان آن‌ها شد، به‌طوری‌که هر نامزد با تلاش بسیار برای عضوگیری در کانال خود اقدام می‌کرد تا بتواند با نشان دادن اعضای بالا امیدی برای رای آوردن خود ایجاد کند.

داوطلبان انتخابات شوراهای روستایی نیز با تشکیل گروه‌های تلگرامی اقدام به عضو گرفتن می‌کردند، البته در بین روستاییان به دلیل تعداد پایین نامزدها رقابت‌ها تاخت‌وتاز کمرنگ‌تری دارد.

علاوه بر رقابت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی در فضای مجازی، عکس‌های جذاب با مدل‌های مختلف همراه با قلم، لبخند، عینک، کتاب و دست‌به‌سینه ایستادن برای جذب شهروندان زیاد به چشم می‌خورد.

برخی از خانم‌ها با آرایش‌های کم‌وبیش زیاد و با اعلام رزومه‌هایی که هیچ ارتباطی با مسائل شهری ندارد انتخاب را برای شهروندان سخت کرده به‌طوری‌که چهره ها بیشتر از رزومه و شعارها برای رای دادن افراد را به خود جذب می‌کند!

با توجه به اینکه خراسان شمالی جزو استان‌هایی است که به لحاظ اقتصادی ضعیف و کسبه آن از وضعیت بازار همیشه گلایه دارند، برخی از کاسب‌ها با تخلیه مغازه و اجاره‌های نجومی درآمد یک‌ساله خود را طی یک ماه به دست آوردند، علاوه بر نامزدهای انتخابات شورای شهر، دایر شدن ستادهای برخی از نامزدهای ریاست جمهوری با قیمت‌های بسیار بالا سبب تعجب مردم شده است.

سفرهای رنگین فراموش‌شدنی شام و به قولی نمک‌گیر کردن مردم، یکی دیگر از برنامه‌های تبلیغات کاندیداها استسفره های رنگین فراموش‌شدنی شام و به قولی نمک‌گیر کردن مردم، یکی دیگر از برنامه‌های تبلیغات کاندیداها است، سفره‌هایی با چاشنی وعده‌های مختلف که پس از انتخابات مزه آن از بین رفته و فقط عده‌ای را وام‌دار می‌کند.

دعوت از قشر جوان به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها برای ارائه برنامه‌ها، توسط کاندیداهای شیوه‌ای جدید برای جذب آرا است. سخن از علایق و تشکیل مکان‌های فرهنگی و اجتماعی صحبتی است که گوش جوانان را این روزها پر کرده است.

حضور در مراسم‌های عروسی و عزا و سخنرانی در این مکان‌ها از طرف کاندیداهای قدیمی که هنوز برند عضو شورای شهر بر روی آن‌ها است به چشم می‌خورد. این افراد به خصوص در امامزاده‌ها و در مراسمات عزا در مساجد، حسینیه‌ها و غیره که می‌توانند بدون دعوت حضور پیدا کنند با ابراز همدردی با صاحب‌عزا، خود را به همگان نشان می‌دهند.

روند تبلیغات انتخابات در استان به گونه ای است که دادستان بجنورد با تأکید بر رعایت قوانین و مقررات انتخابات، هرگونه تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی قبل از آغاز زمان تبلیغات را ممنوع اعلام کرده بود.

مسلم محمدیاران اظهار داشت: هرگونه تهمت و تخریب از سوی کاندیداها و طرفداران آنان علیه نامزدی دیگر خلاف قانون است و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

سکوت تبلیغات محیطی نامزدهای ریاست جمهوری در گلستان

کافی است چنددقیقه‌ای در پیاده‌روهای شهر گرگان قدم بزنید تا آمار مکان‌هایی که برای تبلیغات محیطی و نصب بنر، عکس و تبلیغات نامزدها در استان به‌ویژه شهر گرگان در نظر گرفته‌شده دستتان بیاید. مکان‌هایی که از سوی ستادهای انتخاباتی نامزدها تاکنون رغبت چندانی برای استفاده از آن‌ها صورت نگرفته است.

کمتر از هشت روزبه انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا در کشور باقی‌مانده است و هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای تبلیغات در گلستان حضور نیافته‌اند، البته روزهای گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی برای بررسی مشکلات خانواده داغدار معدنچیان آزادشهر سفری کوتاه به گلستان داشت که با حواشی زیادی روبه‌رو شد.

برخلاف دوره‌های گذشته شهرهای گلستان به‌ویژه گرگان به‌هیچ‌وجه بوی انتخابات نمی‌دهدانتظار می‌رفت نامزدهای ریاست جمهوری همانند دوره‌های گذشته تبلیغات پرشوری در سطح شهر داشته باشند و فضای شهر و روستاها آکنده از پوسترها و بنرهای تبلیغاتی کاندیداها شود اما با نگاهی اجمالی به شهر متوجه می‌شویم برخلاف دوره‌های گذشته این‌چنین نیست و شهرهای گلستان به‌ویژه گرگان به‌هیچ‌وجه بوی انتخابات نمی‌دهد.

عکس نوشته و کلیپ، متن‌های کوتاه و آگاه‌کننده، فایل‌های صوتی سخنرانی و ... ازجمله مواردی است که در این فضا از کاندیداها دست‌به‌دست می‌چرخد و بعضاً با بی اخلاقی از سوی هواداران کاندیداها همراه می‌شود به‌گونه‌ای که هواداران نامزدهای ریاست جمهوری به‌جای استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای بیان برنامه‌ها، ظرفیت و دیدگاه‌های نامزد موردحمایت خود بیشتر در پی تخریب رقیب هستند و سعی می‌کنند تا ضعف‌های رقیب را برجسته کرده و موجب ریزش رأی آن‌ها شوند.

اکرم صابری یکی از شهروندان گرگانی در این رابطه گفت: هرروز صبح که از خواب بیدارمی شوم متوجه می‌شوم در تعدادی کانال و گروه انتخاباتی جدید عضو شده‌ام که متعلق به کاندیدای خاصی است.

وی افزود: روند اطلاع‌رسانی در کانال‌های تلگرامی خوب بوده و مردم به شکل لحظه‌ای در جریان تازه‌ترین اخبار انتخاباتی قرار می‌گیرند چراکه هواداران و مدیران این کانال‌های تلگرامی با بروز رسانی لحظه‌ای اطلاعات تلاش می‌کنند از غافله عقب نمانده و هواداران بیشتری جذب کنند.

علی مقصودلو، شهروند75 ساله گرگانی نیز گفت: طی سال‌های گذشته برای انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب فرد اصلح مدام به ستادها سرکشی می‌کردم و به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداختم اما حالا با پخش برنامه‌های انتخاباتی از تلویزیون نیازی به مراجعه به ستادهای تبلیغاتی نمی‌بینم.

وی افزود: من خودم از فضای مجازی و تلگرام استفاده نمی‌کنم اما در جمع فرزندانم که قرار می‌گیرم اطلاعاتی در رابطه با نامزدهای انتخاباتی در اختیارم قرار می‌دهند که برایم جالب بوده و به نظر من این فضا با مهندسی مناسب می‌تواند تأثیر به سزایی در آرای مردم داشته باشد.

جولان روش‌های جدید تبلیغاتی در گیلان

در حالی زمان رسمی تبلیغات کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا امروز تازه آغاز شده است که تبلیغات نامزدها در استان گیلان از مدت‌ها قبل -از دی‌ماه سال قبل- آغازشده و افرادی که مطمئن بودند می‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند، عرض‌اندام کرده و فعالیت‌های تبلیغاتی و یارکشی‌های خود را با حضور در محلات، اماکن عمومی و فعالیت چشمگیر در فضای مجازی (تلگرام و اینستاگرام) آغاز کرده‌اند.

شهر رشت نیز که همواره موقعیت استراتژیکی در انتخابات داشته و فضای سیاسی این شهر خود را در مواقع مشابه بیشتر از هر زمان دیگری نشان داده، این روزها در تب‌وتاب فعالیت‌های پنهان انتخاباتی کاندیداهای شورای شهر و البته کم تب‌وتاب تر ریاست جمهوری است.

برگزاری میتینگ‌ها و برنامه‌های مختلف با عناوین جذاب در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ازیک‌طرف و فعالیت‌های غیر محسوس‌تری از قبیل افتتاح طرح‌های عمرانی مختلف در شهرستان‌های استان و روش‌های نامتعارف تبلیغ ازجمله ارعاب برخی از اقشار مردم به‌ویژه روستاییان از طرفی دیگر، همه و همه روش‌هایی است که این روزها توسط ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در پیش‌گرفته شده است.

اما حکایت در تبلیغات کاندیداهای شورای شهر، شکل دیگری است. خیل پرتعداد کانال‌های تلگرامی و پست‌های متعدد در اینستاگرام که حضور کاندیداها را در محیط‌ها و مکان‌های مختلف و دیدارهای مردمی‌شان نشان می‌دهد، خبر از تبلیغاتی زودهنگام می‌دهد که از قرار به مذاق کاندیداها هم بسیار خوش آمده.

تشکیل کانال‌هایی با اعضای غیرواقعی یا به عبارتی همان خرید اعضا، این روزها شایع‌ترین پدیده انتخابات در فضای مجازی استتبلیغات در فضای مجازی هم حکایت خود را دارد. تشکیل کانال‌هایی با اعضای غیرواقعی یا به عبارتی همان خرید اعضا، این روزها شایع‌ترین پدیده انتخابات در فضای مجازی است. چیزی که این روزها در شهرستان‌های گیلان به چشم می‌خورد، علاقه‌مندی کاندیداها به حضور در مراسم عزا و عروسی است که سعی می‌کنند از رقیب پیشی گرفته و زودتر -با دعوت و یا حتی بدون دعوت- خود را به این مراسمات رسانده و خودی نشان دهند.

همچنین با توجه به شروع فصل کشاورزی و حضور کشاورزان در زمین‌های زراعی، تبلیغات کاندیداها به شالیزارها نیز کشیده شده و اینجا نیز دست از سر مردم برنداشته و به بهانه عرض خسته نباشید و خودنمایی و جلب‌توجه، با کیسه‌ای از خوراکی‌های مختلف کنار کشاورزان حاضرشده و حالی از آن‌ها می‌پرسند.

دعوت به رستوران، کافی شاپ و دادن شام هم به پای ثبات تبلیغات تبدیل شده و از این طریق سعی می شود تا طیف بیشتری از مردم را با خود همراه کنند.

همچنین یکی از جالب‌ترین شیوه‌ها برای جلب آرای مردم، بهره‌گیری از علایق آن‌ها است و خرید تعداد زیادی بلیت برای کنسرت یکی از خوانندگان مطرح و محبوب کشور و توزیع رایگان آن در بین مردم، شاهدی بر این ادعا است.

گرمای تنور انتخابات در مازندران

در استان مازندران تبلیغات افسارگسیخته داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در فضای مجازی حدومرزها را شکست و اخلاق بیش از همه قربانی این تبلیغات ناموزون و ناعادلانه شده است.

از مدت‌ها پیش از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها، فضای مجازی و تلگرام رنگ و بوی انتخاباتی گرفت و گروه‌های زیادی موسوم به حامیان و هواداران نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی شکل گرفت.اگرچه باید غایت تشکیل این گروه‌های مجازی معرفی برنامه‌ها و اهداف نامزدها باشد، اما در این گروه‌های مجازی از هر جا و هر نکته سخن می‌آید و به کمتر چیزی که پرداخته می‌شود، برنامه‌ها و راهبردهاست.

با نزدیک شدن به انتخابات، شور انتخاباتی بیش از همیشه در فضاهای مجازی رنگ گرفته است اما شهروندان مازندرانی از داوطلبان رعایت اخلاق، پرهیز از تخریب و ارائه برنامه‌هایشان برای داشتن شهری دوست‌داشتنی را طلب می‌کنند.

همچنین امسال به ابتکار برخی فرمانداران ازجمله نوشهر، برای جلوگیری از هزینه‌های انتخاباتی و اجاره دفاتر ستادهای داوطلبان شوراها، در خیابان شهید کریمی جلوی شهرداری و انتظامی، غرفه‌های به‌صورت متحد شکل دایر شده تا داوطلبان در این غرفه‌ها به معرفی برنامه‌هایشان بپردازند.

بازار وعده وعیدها نیز در فضاهای مجازی و حقیقی داغ است و علاوه بر تبلیغات مجازی، بازار شب‌نشینی‌ها، نشست‌های هم‌اندیشی، شرکت در محافل مذهبی و مجالس ترحیم از سوی داوطلبان انتخابات شوراها گرم است.

سحر عزیزی که دانشجوی ترم 3 رشته علوم سیاسی در مازندران است، با تأکید بر اینکه شعارهای داوطلبان انتخابات شورا باید منطقی و قابل‌اجرا باشد، اظهار داشت: برخی از داوطلبان شوراها شعارهایی نظیر ایجاد شغل و رفع مشکل بیکاری می‌دهند و این نشان می‌دهد که بسیاری از نامزدها با وظایف حوزه شهری آشنایی ندارند.

حجت‌الاسلام اسدالله جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر از تشکیل 25 پرونده قضایی برای متخلفان انتخاباتی در استان خبر داد و اظهار کرد: سلامت و رقابت در انتخابات، مشارکت حداکثری و امنیت انتخابات را از شاخص‌های اصلی در تمام انتخابات است.

یک شهروند آملی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خصوصیات عضو شورا گفت: عضو در کنار تعهد اخلاقی باید تخصص‌های لازم را داشته باشد و هر این دو در کنار هم لازم و ملزوم هستند.

محمد اسدی ادامه داد: همچنین داوطلب شورا در حوزه عمرانی و فرهنگی تخصص باید داشته باشد و موضوع مهم‌تر نگاه حقوقی و تسلط به حقوق شهروندان بوده چرا که شورا پلی میان مردم و مدیریت شهری است.

محمدی دیگر شهروند آملی با اشاره به اینکه افراد متخصص دلسوز در شورا ورود پیدا کنند و نه اینکه نگاه به درآمد شهرداری داشته باشند، ادامه داد: یک عضو شورا باید دلسوز مردم بوده و با دغدغه وارد ساختمان شورای شهر شود.

وی گفت: برنامه به‌اندازه کافی در شورا و شهرداری وجود دارد و اگر همان برنامه‌ها را به مرحله اجرایی برسانند بسیاری از مشکلات شهر حل خواهد شد.

شهروند دیگری بابیان اینکه تبلیغات زودهنگام در اکثر شهرها شروع‌شده است افزود: آمل جزو شهرهای سرمایه‌دار و صنعتی به‌حساب می‌آید و ناخودآگاه توسط داوطلبان هزینه‌های زیادی برای شورا خرج می‌شود و به دلیل عدم وجود احزاب برای معرفی داوطلبان خاص، این افراد مجبور به معرفی خود از راه‌های مختلف هستند.

یکی دیگر از شهروندان آملی به خبرنگار مهر گفت: داوطلبان بیشتر به فکر همه نقاط شهر باشند زیرا از تمام نقاط شهر به آنان رأی می‌دهند، اما متأسفانه تنها در زمان انتخابات به فکر خیابان‌ها می‌افتند تا کوچه‌ها را آسفالت کنند.

شهروند دیگری معتقد است، یک عضو شورا باید دنبال باندبازی نباشد و برای خدمت به مردم وارد ساختمان شورا شود زیرا بسیاری از افراد به دلیل سمت در سازمان‌ها و عضویت در ماده‌های مختلف مانند ماده 100 وارد شورا می‌شوند تا منبع درآمدی برای خود کسب کنند.

بازار داغ کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی کاندیداها در لرستان

بیش از 20 روز از شروع تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری می‌گذرد و تا زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چند روزی باقی‌مانده و این در حالی است که در شهرهای لرستان چندان خبری از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیست، در شهر خرم‌آباد تنها در حدفاصل خیابان انقلاب و برخی خیابان‌های شهر ستاهای انتخاباتی فعال‌شده است.

بازار تبلیغات محیطی در شهر خرم‌آباد چندان گرم نیست، اما طی روزها اخیر با سفر دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شاهد رونق گرفتن تنور انتخابات در مرکز لرستان هستیم، طی روزهای گذشته خرم‌آباد میزبان حجت‌الاسلام «ابراهیم رئیسی» و همچنین «محمدباقر قالیباف» به‌عنوان دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود تا این امر موجب گرم شدن تنور انتخابات در مرکز استان لرستان شود.

آنچه در روزهای نخست شنیده و دیده می‌شود رقابت بین سه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یعنی «محمدباقر قالیباف»، حجت‌الاسلام «ابراهیم رئیسی» و همچنین «حسن روحانی» است، بااین‌وجود تنور انتخابات در این استان هنوز داغ نشده و تنها ساعاتی از عصر شاهد شنیدن سخنرانی‌ها، تبلیغات، آهنگ‌های انتخاباتی و فعالیت ستادهای تبلیغاتی نامزدها در شهرها هستیم.

اما آنچه قابل‌ملاحظه و توجه است، گرم بودن بازار کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا است، هرکدام از کاندیداهای انتخابات شوراها اقدام به راه‌اندازی گروه‌های تلگرامی برای خود کرده‌اند، به‌گونه‌ای که صبح فرد از خواب بیدار می‌شود می‌بیند که در ده‌ها گروه تلگرامی کاندیداها عضو شده است.

برگزاری نشست‌های خانگی از سوی کاندیداهای شوراهای اسلامی از دیگر نمونه‌های تبلیغات انتخاباتی در لرستان استبرگزاری نشست‌های خانگی از سوی کاندیداهای شوراهای اسلامی از دیگر نمونه‌های تبلیغات انتخاباتی در لرستان است، نامزدها برای جمع‌کردن آرای مردم به محله‌های مختلف می‌روند و در منازل اقوام و فامیل اقدام به ارائه برنامه‌ها و سخنرانی‌های خود می‌کنند.

با توجه به فضای قومی و قبیله‌ای که در لرستان وجود دارد، تجربه نشان داده که این شکل از تبلیغات همیشه برای کاندیداها ثمربخش بوده و این امر موجب شده که کاندیداها بر برگزاری این‌گونه نشست‌های خانگی پافشاری فراوانی داشته باشند.

حبیب‌الله خجسته پور رئیس ستاد انتخابات لرستان نیز در سخنانی بابیان اینکه بعد از تشکیل ستاد انتخابات به دستور وزیر کشور این ستاد نیز در استان لرستان شروع به فعالیت کرد اظهار داشت: در این راستا ستاد انتخابات لرستان با در نظر گرفتن چهار رویکرد در استان آغاز به فعالیت کرده است.

وی قانون‌گرایی و توجه به قانون را ازجمله این رویکردها عنوان کرد و گفت: همچنین تأمین امنیت برگزاری انتخابات و سلامت انتخابات نیز از دیگر رویکردهای مهم در نظر گرفته‌شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در لرستان بیان داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتخابات شورای اسلامی شش شهر استان به‌صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

الهیار ملکشاهی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی لرستان افزود: از مجموع 122 نفری که در هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها و بخش‌های لرستان صلاحیتشان احراز نشد 59 نفر بعد از بررسی در هیئت عالی نظارت استان صلاحیتشان تائید شد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی لرستان گفت: در پایان بررسی نهایی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در لرستان درمجموع صلاحیت 63 نفر تائید نشد که بدون استثناء علت تائید صلاحیت نشدن این افراد مستندات و گزارش‌های مراجع چهارگانه بود.

مقبولیت نامزدهای شورای شهر قزوین در بوته آزمایش

گرچه تبلیغات غیرعلنی نامزدها از مدت‌ها پیش و با عناوینی غیر از تبلیغات آغازشده؛ اما نه‌تنها برای افراد آشنا با سیاست بلکه برای عموم مردم کاملاً محسوس و واضح است که این فعالیت‌ها تبلیغاتی است.

تشکیل گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی با عنوان حامیان نامزدها و اضافه کردن ناگهانی و بدون هماهنگی افراد به آن، انتشار عکس‌ها و عکس‌نوشته‌های تبلیغاتی و اقداماتی ازاین‌دست مواردی است که در این ایام به فراوانی در فضای مجازی مشاهده می‌شود و این دوره به‌واسطه وجود همین شکل از تبلیغات بسیاری از نامزدها برای بخشی از هزینه‌های تبلیغات خود آسوده‌خاطرتر عمل می‌کنند.

برخی نامزدهایی که قصد ماندن در عرصه انتخابات را به دلیل هزینه‌های چشمگیر آن نداشتند، از این ابزار رایگان برای تبلیغات و صرفاً معروف شدن استفاده کرده‌اندازاین‌رو حتی برخی نامزدهایی که قصد ماندن در عرصه انتخابات را به دلیل هزینه‌های چشمگیر آن نداشتند، از این ابزار رایگان برای تبلیغات و صرفاً معروف شدن استفاده کرده‌اند.

ستادهای انتخاباتی نامزدها به‌ویژه در خیابان‌های گران‌قیمت شهر فعال است و با آغاز مهلت تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری، درودیوارهای شهر و فضاهایی که از جنس گونی با مساحت حدود 10 تا 15 متری در نظر گرفته‌شده است، معدود پوسترهایی را به خود دیده؛ اما بازار تریبون‌های آزاد در نقاط مختلف شهر و استان داغ است.

کریمی مرد 44 ساله از اهالی شهر قزوین می‌گوید: در دوره‌های پیشین انتخابات از طریق مشاهده برنامه‌ها و تحقیق درباره نامزدها، به افراد موردنظر رأی دادم.

وی با بیان اینکه ملاک من برای رأی دادن لیست احزاب و جناح‌ها نیست، اضافه می‌کند: نامزدها دربیان اهداف و برنامه‌های خود باید واقع‌گرا باشند و اخلاق را مدنظر قرار دهند.

بانوی 24 ساله قزوینی هم بیان می‌کند: اگر نامزدها به اخلاق و حقوق مردم پایبند باشند، ما جوانان هم در کنار آنان هستیم و رهایشان نمی‌کنیم.

آرش حاجی مریمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه دراین‌باره می‌گوید: نکته کلیدی در وظایف شورا بهره‌مندی از مشورت در عصر دانایی‌محوری است که در دین مبین اسلام هم به آن اشاره شده است.

حاجی کریمی می‌افزاید: طبق اصل هفتم قانون اساسی 12 وظیفه بر عهده شوراها نهاده شده که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، شهری، محیط‌زیست و نظایر آن در نظر گرفته‌شده تا نظارت بر کار شهرداری‌ها و مدیریت شهرها به‌خوبی صورت گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: برخی اعضای شوراها به این وظایف واقف نیستند و بیش از اجرای نقش نظارتی، در اجرا وارد می‌شوند که خارج از حیطه وظایف آن‌هاست و هفت دلیل مخرب در عملکرد شورا به همین عامل مربوط می‌شود.

بهروز سید موسوی، رئیس اداره اجتماعی استانداری قزوین می‌گوید: شورا به‌عنوان یک نهاد اجتماعی معرفی می‌شود و مجموعه‌ای است که برای رفع بخشی از نیازها به وجود می‌آید.

وی می‌افزاید: جنبه نظارتی شورا بسیار پررنگ است و همان‌گونه که شهرداری نقش اجرایی دارد، شورا نیز نقش نظارت را عهده‌دار است؛ اما این نظارت کمتر دیده می‌شود.

رئیس اداره اجتماعی استانداری قزوین ادامه می‌دهد: از یک نهاد نظارتی در شهر به‌عنوان نماینده مردم که باید به مردم پاسخگو باشد، توفیق چندانی ندیده‌ایم و مردم هم آن‌گونه مطالبه گر نبوده‌اند.

در جدول زیر سرخط برخی اخبار انتخاباتی در برخی استان‌های کشور را می‌خوانیم.

استانها

سرخط مهمترین اخبار در برخی استانهای کشور

گلستان

* رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در گلستان: اشتغال مهمترین معضل امروز کشور است

 حجت‌الاسلام سید علی طاهری در همایش بزرگ «جوانان انقلابی» که در ستاد تبلیغات بانوان حجت‌الاسلام رئیسی برگزار شد، گفت: یکی از افتخارات جوانان ما این است که روزی که به نامشان نام‌گذاری شده است مصادف با میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) بوده است.

رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در گلستان اظهار کرد: در بحث انتخابات دو نکته مهم وجود دارد که یکی از آن‌ها اصل حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات است چراکه کشور ما دشمنان قسم‌خورده زیادی دارد و با حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی با چشم خود می‌بینند که مردم پشتوانه نظام هستند و جرت نمی‌کنند به خاک کشور طمع کنند.

وی بابیان اینکه اشتغال مهم‌ترین معضل امروز کشور است، اظهار کرد: برای برطرف کردن مشکل اشتغال باید کارخانه‌ها فعال شوند اما ما شاهدیم در این دولت یک هزار و 500 کارخانه غیرفعال شده‌اند.

* مسئول بسیج رسانه گلستان: رسانه ها حل مشکلات جامعه را از کاندیداها مطالبه کنند

 سرهنگ علی محمد جعفری، در نشست با رسانه های استان گلستان، اظهار کرد: با توجه به نقش و جایگاهی که رسانه دارد می طلبد تا در عرصه انتخابات از مسائل حاشیه ای پرهیز کنند و از تخریب افراد جلو گیری کنند و نسبت به موضوعات شفاف سازی کنند.

مسئول بسیج رسانه گلستان اهداف اظهار کرد: اصحاب رسانه باید دردهای مردم را به نامزدهای انتخاباتی برسانند و سعی کنند در تحلیل ماسئل از وضعیت خوبی برخوردار باشند

گیلان

* زاکانی: امتناع دولت از بیان عملکردها/مصالح انقلاب باید سرلوحه قرار گیرد

 نماینده مردم تهران در مجلس نهم بیان عملکرد ها و پاسخگویی به اذهان عمومی را از مهمرین ویژگی های هر دولتی عنوان کرد و گفت: متأسفانه دولت یازدهم علاقه ای به بیان عملکردهای خود ندارد.

 علیرضا زاکانی در همایش نسل چهارمی ها که در رشت برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه آنچه از عملکرد دولت برآورد می شود این است که همتی برای مبارزه با فسادهای موجود نداشته و برخلاف شعارهایی که در این زمینه مطرح می کنند، هنوز برخورد قاطعی با فسادهای موجود نشده است.

وی با بیان اینکه نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد این دولت اولین دولت چهارساله بعد از انقلاب اسلامی ایران خواهد بود، گفت: مردم به این نتیجه رسیده اند که باید دست افرادی که بدون در نظر گرفتن منافع ملی، اقدام به فساد می کنند را از دولت کوتاه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم همچنین با تأکید بر اینکه همه ما در برابر میراثی که از گذشتگان به دست ما رسیده مسئول هستیم، گفت: انقلابی که از گذشتگان به دست ما رسیده نباید به دست عده ای داده شود که می خواهند با خودخواهی آن را به فنا بدهند.

زاکانی افزود: این انقلاب باید به همت نیروهای انقلابی که سرلوحه کارشان منافع ملی و امنیتی کشور است، بالنده تر شده و به دست آیندگان داده شود.

* فرماندار فومن :فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شورا در فومن رصد می شود

فرماندار فومن با تأکید بر رعایت قانون از سوی نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا به رصد تمامی فعالیت های تبلیغاتی کاندیدا در این شهرستان اشاره کرد.

حسین اسماعیل پور در نشست با نامزدهای انتخابات شوراهای سه شهر فومن، ماسوله و مالکوان که عصر دوشنبه در سالن آیت الله بهجت فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد، اظهار کرد: مسئولان اجرایی انتخابات باید بی طرف و تنها در فکر حفظ امنیت و صیانت از آرا  مردم باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه انتخابات شوراها می توان از ظرفیت و پتانسیل شهر به ویژه مساجد بهره برد، خاطرنشان کرد: یکی از مساجد شهر فومن برای کلیه 37 کاندید این شهر درباره ارائه برنامه های خود زمان تعیین کرده که اقدام قابل ملاحظه و مثبتی است.

اسماعیل پور با اشاره به اینکه مسجد تنها یک مکان دینی و مذهبی نبوده و باید در فعالیت های سیاسی نیز از ظرفیت مساجد استفاده شود ، تصریح کرد: اما باید برای اجرای چنین برنامه هایی در سطح مساجد عدالت رعایت شده و سلیقه ای عمل نشود.

* تأیید صلاحیت 13 نفر

جلسه بررسی صلاحیت  پرونده های باقیمانده از شهر رشت، در محل این هیات با حضور مراجع چهارگانه، ارگان های ذی ربط و اعضای هیأت عالی نظارت استان، برگزار شد.
رئیس این هیأت درباره روند بررسی صلاحیت ها توضیح داد: با توجه به برنامه زمان بندی که می بایست تا ساعت 24 روز 17 اردیبهشت نتایج نهایی بررسی پرونده ها به فرمانداری ها اعلام می شد، در این جلسه به صلاحیت 35 نفر از افرادی که پرونده های آنان به این هیات ارسال و مطرح شده بود، رسیدگی به عمل آمد.

سید کاظم دلخوش افزود: از این 35 نفر، 22 نفر رد صلاحیت و مابقی 13 نفر، صلاحیتشان تایید شد

مازندران

تشکیل 25 پرونده قضایی برای متخلفان انتخاباتی

* حجت الاسلام اسدالله جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر از تشکیل 25 پرونده قضایی برای متخلفین انتخاباتی در استان خبر داد و با اشاره به فرموده‌های مقام معظم رهبری در خصوص شاخص‌های اصلی انتخابات، سلامت انتخاباتی، رقابت در انتخابات، مشارکت حداکثری و امنیت انتخابات را از شاخص‌های اصلی موردنظر ایشان در تمام انتخابات دانست و گفت: برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی مربوط به انتخابات، دستگاه قضایی در حوزه‌های پیشگیری، رسیدگی و برخورد قضایی اقدام می‌نماید و قطعاً هرگونه تخلفات و جرائم در حوزه انتخابات ازجمله تبلیغات زودرس از سوی دستگاه قضایی رصد و پیگیری خواهد شد.

* جعفر قمی اویلی مدیرکل سیاسی انتخابات استانداری مازندران در نشست با احزاب و تشکل‌های سیاسی استان، مشارکت مردم مازندران در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را 93 درصد و در انتخابات نمایندگان مجلس در سال 94 را 75 درصد برشمرد و افزود: مازندران تقریباً جزء استان‌های رده اول کشور بوده است.

وی  بابیان اینکه مشارکت کاندیداها در ثبت‌نام نسبت به دوره قبل نیز، حدود 4 درصد افزایش داشته، افزود: در این مشارکت، بانوان استان با 22 درصد، افراد با تحصیلات عالی فوق‌لیسانس و دکترا به‌صورت میانگین با 78 درصد نسبت به دوره قبل افزایش داشته است.

* فرماندار قائم‌شهر: انتخابات در شهر قائم‌شهر به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

مهدی محمدی در جلسه توجیهی داوطلبان شورای اسلامی شهرهای قائم‌شهر و ارطه، اظهار داشت: انقلاب ملت بزرگ ایران زیر چتر هیچ‌یک از ابرقدرت‌های بزرگ دنیا نرفته است و مقتدرانه در مقابل شش کشور دنیا (1+5) قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت توجه به قانون، گفت: افرادی که در چارچوب قانون وظایف را انجام دهند بدون شک موردتقدیر و حمایت کارگزاران نظام خواهند بود.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان قائم‌شهر، ضمن معرفی هیئت اجرایی و نظارت شهرستان، افزود: قانون تکلیف و وظایف را مشخص کرده است و همه ما مکلف هستیم قوانین انتخاباتی را رعایت کنیم.

فرماندار قائم‌شهر، از ممنوعیت تبلیغات در دو روز مانده به‌روز رأی‌گیری خبر داد و عنوان کرد: انتظار داریم کاندیداها در هشت روز تبلیغات بر اساس قانون تبلیغات خود را انجام دهند

قزوین

* صندوق الکترونیکی أخذ آرا در قزوین رونمایی شد

در مراسمی با حضور استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان و اعضای هیئت های نظارت و بازرسی استان ظهر چهارشنبه از صندوق الکترونیکی اخذ آرا در استان قزوین رونمائی شد.

فریدون همتی استاندار قزوین در این مراسم اظهار کرد: برای اولین بار در انتخابات 29 اردیبهشت ماه سال جاری انتخابات شوراها در شش شهر استان بصورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این شهرها با همکاری دستگاه ارتباطات و همکارانی که در حوزه IT فعال هستند 496 شعبه با یک هزار و 530 صندوق الکترونیک آماده أخذ آرای مردم است.

همتی بیان کرد: استفاده از این تکنولوژی در انتخابات سرعت عمل را افزایش داده و سلامت انتخابات را در سطح وسیعی تضمین می‌کند.

* رقابت 5160 کاندیدا از امروز

سید سعید شاهرخی رئیس ستاد انتخابات استان قزوین نیز در این مراسم اظهار کرد: حضور داوطلبان مرد و زن در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود:تاکنون پنج هزار و 160 نفر در عرصه رقابت شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی ماندند که از امروز به صورت رسمی کار تبلیغات خود را آغاز می‌کنند.

پنج هزار و 518 نفر در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان قزوین ثبت نام کرده اند که نسبت به دوره قبل 19.2 درصد افزایش داشته است.

*  معاون عمرانی استانداری قزوین: استفاده از امکانات شهرداری ها له یا علیه نامزدها ممنوع است

علی فرخزاد در این باره گفت: انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت ماه سالجاری از اهمیت  و حساسیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در این راستا سوء استفاده از اموال، امکانات و پرسنل شهرداریها، له یا علیه کاندیداها رصد شد و در صورت مشاهده با آن برخورد جدی می شود.

لرستان

* برگزاری انتخابات 6 شهر لرستان به‌صورت الکترونیکی

حبیب‌الله خجسته پور رئیس ستاد انتخابات لرستان در سخنانی بابیان اینکه بعداز تشکیل ستاد انتخابات به دستور وزیر کشور این ستاد نیز در استان لرستان شروع به فعالیت کرد اظهار داشت: در این راستا ستاد انتخابات لرستان با در نظر گرفتن چهار رویکرد در استان آغاز به فعالیت کرده است.

وی قانون‌گرایی و توجه به قانون را ازجمله این رویکردها عنوان کرد و گفت: همچنین تأمین امنیت برگزاری انتخابات و سلامت انتخابات نیز از دیگر رویکردهای مهم در نظر گرفته‌شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا در لرستان بیان داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتخابات شورای اسلامی شش شهر استان به‌صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

خجسته پور بیان داشت: این شهرها شامل خرم‌آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز، نورآباد و کوهدشت هستند.

* 63 داوطلب شوراها رد صلاحیت شدند

الهیار ملکشاهی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی لرستان در سخنانی اظهار داشت: اسامی نهایی داوطلبان احراز صلاحیت شده پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها ابلاغ‌شده است.

وی افزود: از مجموع 122 نفری که در هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها و بخش‌های لرستان صلاحیتشان احراز نشد 59 نفر بعد از بررسی در هیئت عالی نظارت استان صلاحیتشان تائید شد.

* رئیس کل دادگستری لرستان: تخلفات مدیران رسیدگی می‌شود/مشارکت مردم در انتخابات گسترده است

جعفر بدری درجلسه شورای اداری  و شورای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی الیگودرز با بیان اینکه هدف از برگزاری انتخابات این بوده که مردم در سرنوشت سیاسی خود مشارکت کنند اظهار داشت: این امر نقطه امنی برای کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتخابات نباید به عرصه التهاب، درگیری، تفرقه و دعواهای سیاسی تبدیل شود گفت: در حال حاضر سیاه نمایی را در صحبت های کاندیداهای ریاست جمهوری می بینیم و آنها بیشتر علیه همدیگر فضا را آشفته و سیاه می کنند به گونه ای وانمود می کنند که 37 سال بوده که ما مشکلات زیادی داریم

وی با تاکید بر اینکه باید به گونه ای عمل شود که مردم اعتماد کنند و بدانند که از آرای آنها صیانت می شود ادامه داد: خوشبختانه مقدمات به گونه ای پیش رفته که همه می دانند انتخابات در ایران، یک انتخابات آزاد است و هیچ اراده، مهندسی و فعالیتی از نهادهای امنیتی، انتظامی، دولت و ... وجود ندارد.

* فرماندار سلسله: حفظ سلامت انتخابات مهم‌ترین مسئله است/قانون را اجرا می‌کنیم

قدرت الله فلاح نژاد با اشاره به اینکه انتخابات مظهر اراده یک ملت است، اظهار داشت: سلامت در انتخابات مهمترین مسئله است.

وی با بیان اینکه برای ما فرقی ندارد چه کسی رای می آورد بلکه سلامت آن مد نظر ما است، تصریح کرد: در رابطه انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز باید هدف توسعه شهرستان باشد و طایفه گرایی کنار گذاشته شود.

البرز

* رئیس ستاد انتخابات استان البرز: کاندیداهای شورا در طرح شعارهای انتخاباتی دقت کنند

رئیس ستاد انتخابات استان البرز گفت: کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در طرح شعارها و وعده های انتخاباتی خود دقت ویژه ای داشته باشند.

فتح الله حقیقی در مراسم استانی تجلیل از معلمان با اشاره به اینکه کاندیداها از بیست و یکم تا بیست و هفتم اردیبشهت ماه فرصت تبلیغات قانونی، گفت: روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه سکوت انتخاباتی است و بر اساس قانون هیچ یک از کاندیداها اجازه تبلیغات ندارند.

حقیقی با بیان اینکه در شش شهر محمدشهر، ماهدشت، مشکین دشت، کمالشهر، نظرآباد و هشتگرد انتخابات شورای اسلامی شهر به صورت تمام مکانیزه برگزار می شود، گفت: مانور این طرح در اماکن عمومی و مساجد از هفته گذشته آغاز و تا بیست و ششم اردیبهشت ادامه دارد.

وی با اعلام رشد 15 درصدی ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای البرز نسبت به دوره قبل خاطرنشان کرد: بر این  اساس استان البرز جزو 10 شهر و روستای اول کشور است بنابراین از کاندیداها برای این استقبال گسترده قدردان هستیم ولی تاکید می شود که شرایط برای همه یکسان است.

* معاون استاندار البرز اعلام کرد: پیش‌بینی 1002 شعبه اخذ رأی شهری برای دو انتخابات در البرز

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری البرز گفت: تعداد هزار و 2 شعبه اخذ رأی شهری برای دو انتخابات در نظر گرفته‌شده است.

عباداله کامکار در نهمین جلسه هیئت بازرسی انتخابات استان البرز که با حضور رئیس هیئت بازرسی انتخابات کشور در  سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، بابیان اینکه بخشی از مهم‌ترین وظایف هیئت بازرسی استخراج‌شده است، اظهار کرد: تدابیر لازم پیرو تحقق وظایف محوله پیرو انتخابات انجام و در انتخاب سر بازرسین دقت لازم صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه جدول شعب ثبت‌نام و اخذ رأی در استان طراحی و تعداد هزار و 2 شعبه اخذ رأی شهری برای دو انتخابات در نظر گرفته‌شده است، گفت: هزار و 283 شعب اخذ رأی در استان البرز وجود دارد.

* رئیس ستاد انتخابات استان البرز: یک میلیون و 612 هزار نفر در البرز حق رأی دارند

رئیس ستاد انتخابات استان البرز تعداد افراد واجد شرایط برای رأی دادن در استان را یک میلیون و 612 هزار و 430 نفر اعلام کرد.
فتح‌الله حقیقی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همچنین 37 هزار و 703 نفر رأی اولی البرزی پای صندوق‌های رأی حضور خواهند یافت.

حقیقی با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده در این دوره میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش خواهد یافت، افزود: امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و آسیب‌شناسی ادوار گذشته، تمامی تدابیر لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، امن و باشکوه اندیشیده شده است.

* سخنگوی جبهه مردمی انقلاب اسلامی: مشکلات اقتصادی کشور به رویکرد دولت مربوط است

مرضیه وحید دستجردی در اجتماع بزرگ بانوان انقلابی و گردهمایی آینده روشن که در کرج برگزار شد، با بیان اینکه این ایام با اعیاد ماه شعبان و روز جوان مصادف شده است، اظهار کرد: امید است بتوان با پیروزی از انتخابات پیش رو بیرون آمده و بهترین تقدیر شامل حال مردم شود.

وی با اشاره به اینکه مردم گرفتاری و مشکلات عدیده ای را در خصوص موسسه آرمان به بنده اطلاع دادند، گفت: نباید در جمهوری اسلامی ایران شاهد چنین رویدادهایی باشیم.

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلابی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم مردم بخاطر برخی موسسات مالی که اختلاس گر هستند به خاک بنشینند، باید در کشور بهترین امور و وضعیت برای مردم در نظر گرفته شود.

خراسان شمالی

* رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی مطرح کرد: 17هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات96 در خراسان شمالی

محمدتقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای انتخابات اردیبهشت‌ماه جاری، 17 هزار نفر عوامل اجرایی حضور  دارند که دوره‌های آموزشی ویژه این افراد نیز آغازشده است.

ایرانی افزود: تاکنون 10 هزار نفر نیروی آموزش به عوامل اجرایی انتخابات ارائه‌شده است و این آموزش‌ها در سطح نمایندگان فرماندار، ‌ اعضای شعب و کاربران رایانه، عوامل بازرسی و محافظان شعب تا زمان برگزاری انتخابات ادامه دارد.

وی اظهار کرد: همچنین برای انتخابات پیش رو 412 هزار و 200 تعرفه رأی روستایی و 450 هزار تعرفه رأی شهری پیش‌بینی و تهیه‌شده است.

وی گفت: 187 شعبه در بجنورد، 63 شعبه در شیروان و 37 شعبه در اسفراین برای جمع‌آوری آرای مردم به‌صورت تمام الکترونیک در روز انتخابات در نظر گرفته‌شده است.

* بررسی صلاحیت 78 نامزد انتخابات شوراهای خراسان شمالی

دبیر اجرایی هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان شمالی از پایان یافتن روند بررسی صلاحیت 78 نامزد معترض به رد صلاحیت در این هیئت خبر داد.

وی تصریح کرد: البته در بین تأیید صلاحیت شدگان از سوی هیئت اجرایی انتخابات استان نیز، عده‌ای در هیئت نظارت رد صلاحیت شدند.

وی بابیان اینکه احتمال تغییر این آمار وجود دارد، گفت: نتیجه نهایی بررسی صلاحیت کاندیداها به‌زودی اعلام می‌شود.

دبیر اجرایی هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان شمالی اظهار کرد: در بجنورد، صلاحیت 18 کاندیدا تأیید و 22 نفر نیز رد صلاحیت شدند.

بنی اردلان تصریح کرد: صلاحیت 5 نفر در شیروان، 9 نامزد در اسفراین و 4 نفر در مانه و سملقان نیز تأیید شد.

سفرهای کاندیداهای ریاست جمهوری به استان‌ها

اما این روزها علاوه بر تبلیغات در فضای مجازی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری برای دیدار با هواداران خود راهی استان‌ها می‌شوند که در این میان سفرهای حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حسن روحانی ملموس‌تر و بیشتر از سه کاندیدای دیگر است.

روز گذشته علاوه بر برنامه‌های کاندیداها در پایتخت و صداوسیما، سید ابراهیم رئیسی در جمع پرشور هواداران خود در شهرستان‌های تهران ازجمله اسلامشهر، بهارستان و شهریار سخنرانی کرد. محمدباقر قالیباف که روز سه‌شنبه در میان استقبال مردم به اهواز رفته بود، روز چهارشنبه در جمع جهادگران و گروه‌های جهادی سخنرانی کرد. حسن روحانی نیز در همایش بانوان حامی خود حضور یافت و علاوه بر آن به میان نمایندگان عضو فراکسیون امید در مجلس رفت.

سخنرانی میرسلیم در جمع مردم اسلامشهر و در دانشگاه علوم و تحقیقات از دیگر برنامه‌های انتخاباتی این کاندیدا بوده است. هاشمی طبا در برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما دیدگاه‌های خود را مطرح کرد و جهانگیری نیز در گفتگو با رسانه‌ها اظهاراتی داشت.

کاندیداهای ریاست جمهوری چه گفتند؟

استان

نام کاندیدا

بخشی از اظهارات

تهران

سید مصطفی آقا میر سلیم

* میر سلیم در جمع مردم اسلامشهر: برای رشد و شکوفایی کشور باید ریشه فساد خشکانده شود

سید مصطفی آقا میر سلیم در جمع مردم اسلامشهر در مسجد امام علی النقی(ع) این شهرستان طی سخنانی با بیان این که زاویه داشتن با رهبری فرجام ندارد گفت: اگر کسی که در آینده بخواهد اداره امور کشور را بر عهده بگیرد با رهبری زاویه داشته باشد قطعا کشور به مقصود نخواهد رسید و بر مشکلات مردم افزوده می شود.

وی با تاکید بر خشکاندن ریشه فساد در جامعه برای رسیدن به رشد و شکوفایی کشور ادامه داد: اگر در دولت آینده چشم افرادی که روی کار آمدند به جیب مردم باشند مشکل خواهیم داشت، دولت آینده باید دست پاک باشد، مشکلات کشور باید به دست افرادی که آلوده نبوده و به دنبال مقام، فخر فروشی و حقوق های نجومی نیستند و دلسوزانه به فکر مردم هستند حل شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که تا زمانی که محرومان در  جامعه وجود دارند و از مشکلات رنج می برند، نمی توان کاری از پیش برد، گفت: توزیع یارانه باید برای رفع محرومیت در جامعه باشد و شکل فعلی توزیع یارانه صحیح نیست، نباید هرطوری که شد یارانه را توزیع کرد، هدف باید خدمت به مردم و رفع محرومیت باشد، باید دقت کنیم که رفع محرومیت تنها با پخش کردن پول یارانه صورت نمی پذیرد.

میرسلیم گفت: دولت باید ابتدا از عملکرد گذشته خود دفاع کند و بعد از آینده صحبت کند، امروز بخش خصوصی  به دلیل سیاستهای غلط و ناپایدار دولتی به بیچاره گی افتاده و باعث بیکاری عده زیادی شده است.

تهران

سید مصطفی آقا میر سلیم

*  میرسلیم در دانشگاه علوم و تحقیقات: روحانی در این سالها هنوز به برخی وزرا وقت ملاقات نداده است

 سید مصطفی آقامیرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات با تبریک میلاد باسعادت امام زمان (عج) و با تأکید بر اینکه در دولتش توجه به جوانان برای ساختن آینده انقلاب جایگاه بالایی دارد، اظهار داشت: در طول یک سال گذشته چند حادثه مانند قطار تبریز ـ مشهد، پلاسکو، سیل و حادثه معدن پیش آمده که نشان می‌دهد برای برخورد با سوانح، برنامه‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای برخورد با سوانح، باید به چند عامل توجه کرد؛ اولین اقدام مشخص شدن اطلس ملی است که نشان می‌دهد نقاط حساس و بحران‌خیز کشور کجاست تا بتوان بر مبنای آن، اقدامات مناسب را پیش‌بینی کرد. مأمور دولت بودن، شغل مقدسی است اما مأموری که کار خود را درست انجام بدهد، در حادثه معدن بازرسی‌ها انجام نشده بود که منجر به این فاجعه شد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سؤال که آیا برای مقابله با سوانح آماده‌ایم و اینکه پیش‌بینی کرده‌ایم چگونه امدادرسانی کنیم؟ اظهار داشت: آقای هاشمی در استخر خفه می‌شوند ولی کسی نیست به شخصیت به این مهمی امدادرسانی کند. هنگام حوادث باید مدیریت امداد به درستی انجام شود، سوءمدیریت موجب شده در حوادث شاهد شهادت امدادرسانان باشیم.

میرسلیم با بیان اینکه امدادرسانی، فناوری و روش مشخص دارد، اظهار داشت: باید ابزارهای لازم برای امداد و نجات وجود داشته باشد تا لطمات کمتر شود؛ البته اقدامات پس از حوادث نیز بسیار مهم است و باید بدانیم که با آسیب‌دیدگان چه می‌خواهیم کنیم. اگر در تهران زلزله بیاید، چه خواهد شد؛ با این همه بساز و بفروشی‌های بی‌حساب و کتاب.

وی اجرا کردن برنامه‌ها و طرح‌ها برای برخورد با سوانح را یک برنامه ویژه دانست و گفت: برخی به من می‌گویند برنامه‌هایت را بگو، اما من به آنها می‌گویم بی‌عقل نیستم که بگویم یارانه‌ها را سه برابر می‌کنم، من به دنبال گدایی رأی نیستم و با اصرار حزب آمدم. در حزب یاد گرفته‌ام که به هم احترام بگذاریم و سخنان دیگران را بشنویم. در این دولت هنوز برخی از وزرا وقت نکرده‌اند با رئیس‌جمهور صحبت کنند؛ این مدیریت خودمحور است.

تهران

اسحاق جهانگیری

*  جهانگیری در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛ تصمیمی برای انصراف در دوشنبه ندارم

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که این شایعه مطرح است که در مناظره هفته سوم می‌خواهید در مورد موضوعات خاصی صحبت کنید، می‌شود کلیتی از موضوعاتی که قصد دارید در مناظره مطرح کنید را بگویید، گفت: اگر بخواهیم درباره موضوعات خاصی صحبت کنیم که اینجا نمی‌گوییم؛ در جلسه می‌گوییم.

وی افزود: به هر حال موضوع اقتصادی است و امیدوارم صدا و سیما سؤال‌هایی مطرح کند که سؤال‌های اصلی اقتصادی باشد. ما برای هر حالتی در مناظره آمادگی داریم؛ دوستان اگر رفتند در بحث‌های اصلی توسعه‌ای، ما در همین زمینه با آنها صحبت می‌کنیم و اگر رفتند در جاده خاکی، جلویشان را می‌گیریم.

جهانگیری در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود در مناظره دوم حضور کمرنگ‌تری داشتید و از درخشش شما در مناظره اول خبری نبود، تصریح کرد: تغییر استراتژی ندادم، بلکه تغییر تاکتیک دادم که خیلی دوستان یکدفعه موتور نسوزانند.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: در مناظره سوم آن چیزی که هستم، ظاهر می‌شوم.

تهران

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی

* رییسی در جمع مردم شهریار: دولت اگر مانند 3 ماه اخیرپروژه افتتاح می کرد، مشکلی باقی نمی ماند

حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در جمع مردم شهریار اظهار کرد: در هر انتخابات، تصمیمی برای آینده گرفته می شود؛ تفاوت انتخابات در کشور ما با جاهای دیگر، در آن است که کسی که خود را عرضه می کند و آنکه انتخاب می کند، باید بر اساس وظیفه عمل باشد.

وی افزود: از برکات انقلاب اسلامی، قانون اساسی، حضرت امام و شهدا این است که رای در کشور ما تشریفاتی نیست بلکه کاملا واقعی است. مردم با رای خود، کیفیت دستگاه های کشور را مشخص می کنند.

رییسی ادامه داد: سکانداری دستگاه های اجرایی کشور بسیار با اهمیت است. کشور ما ثروتمند و از غنای بالایی به واسطه داشتن ثروت ملی برخوردار است.

وی تصریح کرد: امروز بعد از 38 سال شاهد مشکلاتی در زندگی مردم هستیم. اقتصاد کشور همپای افتخارآفرینی های ما پیش نرفته است. دچار مشکلات مضمنی در نظام بانکی، صادرات و واردات و مالیات هستیم. این شرایط در شان ملت و دولت اسلامی ما نیست. این شرایط باید در شان مردم ایران تغییر کند.

رییسی در ادامه با بیان اینکه نگاه به مردم باید تغییر کند، گفت: اگر به مردم و جوانان میدان بدهیم، می توانیم گره گشا باشند. با امکانات موجود امکان حل مشکلات کشور وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما به جوانان و مردم می گوییم که نشاط داشته باشید؛ جوانی که کار ندارد، چگونه می تواند نشاط داشته باشد. ما باید به شکل واقعی با زندگی مردم برخورد کنیم. اگر این بیکاری حل نشود، می خواهیم شعار زندگی با نشاط بدهیم؟

*  رئیسی در جمع مردم اسلامشهر: دیواری بلند میان مفسدین و چپاولگران و مردم خواهیم کشید

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در جمع مردم اسلامشهر اظهار کرد: ما به برکت خون شهدا و ایثار ایثارگران و تحمل مادران و همسران و حضور با بصیرت مردم در صحنه ها، امروز دارای عزت و اقتدار هستیم.

وی افزود: همه معتقدند که وجود امنیت و انسجام اجتماعی در این کشور و ناامیدی دشمنان و کنار رفتن سایه جنگ، به برکت حضور مردم است. آنچه دشمن را از ما ناامید کرده، حضور بابصیرت مردم در صحنه هاست.

رئیسی ادامه داد: ما مردم باوری را در پرتو خداباوری می دانیم؛ ما از امام و رهبری خدا باوری و پس از ان مردم باوری را یاد گرفتیم. اگر کسی قدرت مردم را باور داشته باشد، کلید حل مشکلات در دست جوانان کشور است.

وی با بیان اینکه دولت بر اساس قانون وظیفه بهداشت، تامین مسکن و شغل را به عهده دارد گفت: مردم حاضر نیستند تبعیض را ببینند. در دوران جنگ هم مردم با نداری ساختند. راستی نمی شود مشکلات روستائیان را حل کرد؟ دولت تولید این ها را نباید تضمین کند؟
وی گفت: درآمد برخی از خانواده ها فقط از یارانه هاست. ما اعلام کردیم که یارانه دهک های پایین باید افزایش یابد. دولت نسبت به خانواده های فقیر مسئولیت دارد. امام به ما عدالت اجتماعی را یاد داد. امروز فاصله طبقاتی در حال زیادشدن است؛ غنی، غنی تر و فقیر، فقیرتر می شود.

 * رییسی در جمع مردم شهرستان بهارستان: باید بر اساس منزلت جوان، شغلی در شان او وجود داشته باشد

حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در جمع مردم شهرستان بهارستان اظهار کرد: آنچه ما در کشور عزیزمان داریم، از افتخارات و عزت و اقتدار، به برکت خون مطهر شهیدان است.

وی افزود: آنچه دشمن ما را از هر گونه تعرض نسبت به این کشور بازداشته و سایه جنگ را از کشور ما برداشته، حضور شما مردم در صحنه ها بوده است.

رییسی با اشاره به سیاسی بودن مردم گفت: سیاسی بودن به معنی شناخت نیازها است. این مساله اقتضا می کند که مردم مشکلات امروزشان را ببینند که در چیست و متناسب با آن تصمیم بگیرند.

تهران

حجت الاسلام حسن روحانی

*  روحانی در جمع تعدادی از نمایندگان: کسی نمیگویدبرجام هیچ ایرادی ندارد

 حجت الاسلام حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه اظهار کرد: وارد یک دوران مهم به نام انتخابات شده‌ایم، همه انتخابات‌ها برای ما اهمیت دارد به خصوص این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها که به صورت همزمان برگزار می‌شود، اهمیت مضاعفی دارد.

وی بیان کرد: این انتخابات در یک شرایط بسیار مهمی واقع می‌شود؛ باید توجه داشت که مردم در سال‌های 90 و 91 دچار یأس و سردرگمی بودند و نمی‌دانستند کشور به چه سمتی می رود، در عرصه خارجی موضوعاتی مانند اختلاف با سایر کشورها مطرح بود و نمی‌دانستند باید برای روزهای سخت و حتی جنگ آماده شوند یا خیر.

روحانی افزود: در عرصه داخلی نیز بدهی‌های عظیم به بانک‌ها، بانک مرکزی، بخش خصوصی، بخش‌های خصولتی وجود داشت. شرایط تورم نیز کم نظیر بود زیرا در گذشته تورم حدود 46 درصدی کمتر اتفاق افتاده بود علاوه بر این‌ها رکود و رشد منفی بسیار بالا نیز مشکلاتی را به وجود آورده بود، در ابتدا گمان می‌کردیم رشد منفی 5 درصد است ولی بعد از محاسبه متوجه رشد منفی 6.8 درصدی شدیم.

روحانی با بیان اینکه در آن زمان روابط با دنیا قطع شده بود، گفت: در اوایل سال 92 و پیش از آغاز دولت یازدهم یک دستگاهی مدعی بود می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و نفت را به فروش برساند که فروش نفت را بر عهده آن دستگاه قرار داده بودند. بعد از استقرار دولت یازدهم از این دستگاه سوال کردیم که آیا نفت را فروخته‌اید یا خیر که آنها پاسخ دادند نفت به فروش رفته و به زودی پول‌های آن می آید.

تهران

حجت الاسلام روحانی

* روحانی: انقلاب زمانی پیروز شد، که زنان به صحنه آمدند

همایش زنان حامی روحانی با حضور وی در ورزشگاه شیرودی برگزار شد.

روحانی با بیان اینکه در جامعه ما هر وقت زنان به صحنه امدند کار را تمام کردند، اظهار داشت: در انقلاب زمانی پیروز شدیم، که زنان به صحنه آمدند؛ امروز هم اگر زنان به صحنه رای بیایند پیروز می شویم اگر همه پای صندوق رای بیایند ما قطعا موفق هستیم.

وی ادامه داد: مردم ما امروز واقعیت را لمس می کنند و تحت تاثیر شعار های فریبنده قرار نمی گیرند. به مردم بگویند در طول 38سال گذشته چه کارکردند کارنامه ما در 4سال روشن است ان هایی که 12 سال در مناصبی بودند بگویند چه کردند.

روحانی خطاب به مخالفانش گفت: شما توصیه تان در سال اول دولت این بود که 16 اذر را ازاد نگذاریم، شما دانشگاه را رقیب می دانستید. شما می خواستید جوانان ما در محدودیت و حصر باشند همان حرف هایی که در جلسات خصوصی می گفتید علنی بگویید.

وی با بیان اینکه ما فضای امنیتی نمی خواهیم، اظهار داشت: ما دنبال امنیت واقعی با وحدت و امنیت هستیم ما جامعه 20 درصدی نمی خواهیم ما ایران صد درصدی هستیم.

روحانی با بیان اینکه گشت در خیابان برای ما ارامش ایجاد نمی کند، گفت: شما دم از اشتغال می زنید ایا اشتغال زنان را هم قبول دارید اگر قبول دارید چرا قبل از دولت یازدهم برای زنان شغل درست نکردید ایا اشتغال اهل سنت و اقوام مختلف ایرانی را قبول دارید.

تهران

محمد باقر قالیباف

*  قالیباف: ما امروز نیازمند جهاد ضد دروغ هستیم

 محمدباقر قالیباف، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در دیدار صمیمی جهادگران و گروه های جهادی گفت: از اینکه در جمع پرشور و نشاط شما جوانان انقلابی، جهادی و ارزشمند حضور پیدا کرده ام، خداوند بزرگ را شاکرم. شما و همه همرزمان و همسنگرانتان در سراسر کشور که امروز در جمع ما نیستند، مایه افتخار هستید.

وی افزود: خوشحال هستم که اگر امیدی در پیش رو داریم، این امید بعد از خداوند تبارک و تعالی به یکایک شما برادران و خواهران جهادی ام و جوانان غیور سراسر کشور است.

قالیباف ادامه داد: جهادی ها کسانی هستند با بصیرت که در هر مقطعی اگر برای مردم و میهن اسلامی ما دغدغه  و مشکلی ایجاد شود، خارج از سیستم های اداری و به صورت داوطلب و با ایمانی راسخ پا به عرصه می گذارند و در آن عرصه ای که مردم نیازمند هستند و دغدغه دارند، دغدغه مردم را برطرف می کنند.
 کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به اینکه من ناراحت هستم که رئیس جمهور محترم در مقابل مردم به صورت اظهارات دروغ بیان کند، عنوان کرد: ما امروز نیازمند جهاد ضد دروغ هم هستیم. ما حواسمان هست که هرگز به دام فریب و عوام فریبی آنها نیفتیم. دغدغه ما دغدغه مردم است.

تهران

سیدمصطفی هاشمی طبا

* هاشمی طبا در گفتگوی ویژه خبری: برای ایجاد هر شغل پایدار 200 میلیون تومان نیاز داریم

سیدمصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو ویژه خبری پیرامون این مسئله که چرا به عرصه انتخابات پا گذاشته است، اظهار داشت: با توجه به سوابق مختلفی که قبل و بعد از انقلاب داشتم و مسئولیت هایی که در مراکز و سازمانهای گوناگون تجربه کردم احساس کردم تجربه ای برای این امر دارم و البته عضویت 10-12 ساله ای هم در هیئت دولت دارم و اینها علاوه بر مطالعات خوب و گسترده ای است که در سالهای اخیر انجام دادم و برای همین به این عرصه پا گذاشتم.

هاشمی طبا با بیان اینکه برای ایجاد هر شغل متوسط 200 میلیون تومان نیاز داریم، افزود: ما می توانیم این سرمایه را توسط سرمایه گذار داخلی و یا خارجی تامین کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با پولی که تاکنون برای یارانه ها پرداخت شده می توانستیم صدها کارخانه داشته باشیم و در کنار آن به طور گسترده ای ایجاد اشتغال در کشور داشته باشیم. لذا باید از سرمایه ها و تجمیع آنها استفاه کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان در خصوص پیشرفت های علمی کشور در زمینه های مختلف خاطرنشان کرد: پیشرفت های قابل ملاحظه ای در عرصه های نانوتکنولوژی، هسته ای، فضایی و موشکی  داشته ایم که همه قابل تقدیر است اما باید به این مسئله هم توجه کنیم که ما نمی توانیم این موارد را با نمونه های مشابه و با استانداردهای بالای جهانی مقایسه کنیم که قیاس مع الفارق است.

خوزستان

محمدباقر قالیباف

* محمد باقر قالیباف : 12 سال توفیق خدمت در شهرداری را داشتم و با افتخار گزارش می دهم

قالیباف در جمع بزرگان عشایر، قبایل و نخبگان اهواز گفت: مقام معظم رهبری فرمودند ما در پنج مرحله باید حرکت کنیم تا تمدن اسلامس که هدف نهایی انقلاب است شکل بگیرد. در این پنج گامی که ایشان تبیین می کنند، شکل گیری انقلاب اولین گام است که به رهبری امام که گامی جز برای خدا بر نداشت محقق شد امامی که هیچ دغدغه ای جز مردم محروم نداشت. امام همیشه تاکید داشت مستضعفین تا پایان پای انقلاب هستند.

وی افزود: قوه مجریه وظیفه دارد این ظرفیت ها و منابع موجود اعم از منابع مادی و انسانی را به خوبی به کار بگیرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا و 5 درصد منابع مادی کل دنیا را در اختیار داریم؛ به عنوان نمونه مجموعه نفت و گازی که به صورت قطعی کشف شده است، ایران رتبه اول را در دنیا دارا است.

قالیباف گفت: آن دو چیزی که در دولت سازی نباید وجود داشته باشد، فقر و تکاثر است و آن دو چیزی که حتما باید وجود داشته باشد، تعلیم و تکریم است. متاسفانه امروز وقتی به کارنامه دولت ها نگاه می کنیم، شاهد هستیم این دو موضوع برعکس شده است به نحوی که امروز همه ما در جامعه شاهد هستیم فقر و تکاثر وجود دارد اما در مقابل تعلیم و تکریم در جامعه ضعیف است.

وی افزود: وقتی منابع انسانی و مادی وجود دارد اما بر روی گنجی به صورت فقیرانه زندگی می کنیم، مشخص است که اشکال در مدیریت است.

کاندیدای ریاست جمهو ی تصریح کرد: امروز شنیدم یکی از نامزدهای ریاست جمهوری اینگونه خطاب کرده است که آنهایی که 12 سال در یکجا مسئول بودند، بیایند گزارش دهند در این 12 سال چه کردند؟ من 12 سال توفیق خدمت در شهرداری را داشتم و با افتخار گزارش می دهم.

نامزد انتخابات گفت: به جای آنکه گزارش کار دهند مردم را می ترسانند، این مایه خجالت و شرم است. ایرانی و ترس؟

وی با اشاره به اینکه من با صراحت تمام در مناظره هم گفتم هیچ کس به اندازه بنده و امثال بنده قدر صلح را نمی داند، چون ما بیشترین آسیب و سختی را در جنگ کشیدیم گفت: ما می فهمیم صلح و دوستی چقدر خوب است و آن را با همه وجودمان نگه می داریم. ولی معنی اش این نیست که پا روی عزتمان بگذاریم.

وی گفت: علتی که امروز امنیت در کشور ما برقرار است به خاطر همین روحیه ای است که ما در دیپلماسی قدرت توانستیم این افتخار را به وجود بیاوریم؛ امروز قلب اروپا و کشورهای منطقه نا امن است اما ایران جزیره امن است.

* قالیباف در جمع مردم اهواز: اهل کار بودید شب رای‌گیری سایت کارورزی ایجاد نمی‌کردید

 محمدباقر قالیباف، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مسجد ارشاد اهواز و در جمع مردم این شهر گفت: خداوند را شاکرم که این توفیق نصیب من شد که در جمع مردمی که 30 سال قبل بهترین دوران عمر خود را کنار آنها چه اقوام عرب در حاشیه مرز خرمشهر و آبادان تا دشت آزادگان و چه همه کسانی که از سراسر کشور برای دفاع از این سرزمین کنار هم ایستادیم، گذراندم.

قالیباف ادامه داد: از سالهای دفاع مقدس از  استان خوزستان جدا نشدم با اردوهای راهیان نور به این منطقه می آیم. مردم می بینند لوله نفت و گاز از زیر پایشان عبور می کند اما آب خوردن ندارند. می بینند اگر قانونی تصویب می شود که برخی منافع را برای مردم محروم در نظر بگیرند اما پول آن را به اندازه حداقل به مردم اختصاص می دهند مالیاتی که از مردم خوزستان می گیرند بیشتر از درآمد انهاست.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما با شادی و نشاط مخالف نیستیم، عمیق ترین نشاط این است که به دست یک جوان شغل بدهیم، آنها می خواهند سوء استفاده کنند و حرف از جنگ می زنند؛ باید بگویم هرگز ملت را از جنگ نترسانید ملت ما با شرف نشان داده مقاومت می کند؛ اما شما هستید که با فقر و بیکاری جنگ را به خانه مردم بردید. امروز ترس و جنگ و تهدید ما بحران های اقتصادی است.

کرمان

حجت الاسلام رئیسی

* رئیسی در جمع مردم کرمان: مولفه قدرت ایران حضور مردم در صحنه ها است

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهم ترین مولفه قدرت حضور مردم در صحنه است که باعث برداشته شدن سایه جنگ از کشور شده است.

سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم کرمان در سالن تلاش گفت: حضور من در این استان برای بزرگداشت رشادت ها، شهامت ها، ایستادگی ها و ایثارگری عزیزان این استان است که در عرصه های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند که امروز تعدادی از آنها به عنوان یادگاران دفاع مقدس بین ما هستند و برخی هم جانشان را تقدیم راه خدا و ارزش های الهی کردند و به شهادت رسیدند

رئیسی گفت: آنچه که امروز از افتخاراتی که شما آفریدید می بینیم در واقع اساس قدرت در نظام ما را شکل داده است؛ مهم ترین مولفه قدرت حضور مردم در صحنه است که باعث برداشته شدن سایه جنگ از کشور شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که آیا کمبود نقدینگی مشکل کشور است؟ ادامه داد: آیا حق است 17 هزار کارخانه تعطیل شود یا نیمی از ظرفیت صنعتی معطل بماند؟

وی ادامه داد: باز کردن قفل ها برای کشور به هیچ عنوان به دست بیگانگان نیست بلکه به دست ملت غیور ایران است. کلید حل مشکلات در کشور به دست توانای مردم و جوانان برومند و فرهیخته و غیور این کشور است.

رئیسی با اشاره به اینکه مشکل کشور نقدینگی نیست، گفت: مشکلات کشور شان و منزلت دختران و پسران این جامعه، اشتغال است. دولتی که از سویی در بخش دولت و از سوی دیگر در بخش خصوصی تجارت و فعالیت کند شایسته ملت ایران نیست بلکه دولتی می خواهیم که خود کار کرده و برای مردم ایجاد کار کند.

وی گفت: آن چیزی که باید نگرانش باشید جوان تحصیلکرده ای است که به دنبال راه چاره برای حل مشکلات زندگی اش است و انسان باید از این قبیل مسائل خواب به چشمانش نیاید.

وی ادامه داد: امروز در ایران 11 میلیون جوان آماده ازدواج وجود دارد و این در حالیست که اشتغال و تسهیلات ازدواج یکی از موانع بر سر راه آنهاست و 500 هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستند.

رئیسی با اشاره به اینکه به جای 100 هزار شغل می توان تا 400 هزار شغل در فضای آی تی ایجاد کرد، افزود: مشکل ما در کشور کمبود نقدینگی، آب، امکانات و ذخایر و منابع نیست بلکه مشکل ضعف مدیریت اجرایی اقتصادی کشور است.

تصاویری از سفر تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری

بنابراین گزارش انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس در 4 حوزه انتخابیه همزمان با هم در 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

مطابق اعلام علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور  56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند که  از این تعدادیک میلیون و 350 هزار و 294 نفر رأی اولی خواهند بود.

وی ادامه داد: حدود 55 میلیون نفر در انتخابات سال 94 واجد شرایط رأی دادن بودند که در این 15 ماهه تعدادی از هم‌وطنان دار فانی را وداع گفتند ولی تعداد رأی اولی‌ها هم به واجدان شرایط اضافه‌شده و تعداد واجدان شرایط به 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر رسیده است.

بر اساس قانون همه کسانی که متولد 29 اردیبهشت 78 و قبل از آن هستند با در دست داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر