خبرگزاری مهر: به نقل از اداره کل روابط عمومی مجمع، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک و تهنیت روز عرفه و اعیاد متبرکه قربان و غدیر و تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت حضرت امام محمدباقر(ع) گفت: از خداوند متعال می خواهیم قلوب همه ما را به انوار محبت و معرفت خویش و انوار و محبت اهل بیت هر روز بیش از پیش منور بفرماید.
ایشان افزودند: ایام دعا در عرفه و شب عید سعید قربان، بستر و ظرف بسیار ارزشمندی است برای بندگان خدا که طریق تقرب الی الله را طی کنند و تلاش کنند در این جهت که عبودیت را که حقیقتش و کنهش ربوبیت است برای خودشان، به هر درجه ای که ممکن است، ظاهر سازند. ایام الله خاص از ناحیه حق تعالی برای همین وضع شده است که بشر استفاده کند، مخصوصا بعد از ظهر روز عرفه را که ان شا الله، مومنین برای یکدیگر دعا کنند و برای بهبود حال خودشان و زدودن گرفتاری هاشان، یکدیگر را فراموش نکنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نکته اولی را که می خواهم عرض کنم، اقدام شجاعانه نیروی دریایی سپاه است در توقیف کشتی انگلیسی که بر خلاف مقررات بین المللی عمل کرده بود، این اقدام واقعا شجاعانه بود و برای هشدار به کشورهایی همچون انگلیس و آمریکا، لازم بود که گمان نکنند هنوز آن سلطه قرن نوزدهمی خودشان را دارند و می توانند در هر نقطه ای به مردم کشورها ظلم و اجحاف کنند. در بعد دیگر این اقدام یک پاسخ کاملا منطقی و عقلایی بود به رفتار نادرست آنها در توقیف کشتی ایرانی در تنگه ی جبل الطارق. این درس بسیار آموزنده ای است برای کشورهایی که به جمهوری اسلامی تعدی می کنند. بحمدالله اقتدار جمهوری اسلامی، نیروهای مسلح و مخصوصا سپاه پاسداران موجب افتخار ملت و همگرایی بیشتر مردم است و مسئولین با دلگرمی بیشتر می توانند به اتکای به این اقتدار با کشورهای دیگر گفتگو کنند و تعامل سازنده داشته باشند.
ایشان در ادامه با اشاره به وضعیت استکبار جهانی گفت: موضوع دیگر وضعیت بن بستی است که آمریکایی ها در آن گرفتار شده اند و نتیجه این بن بست، استیصال و درماندگی است که یکی از جلوه هایش تحریم وزیر خارجه ی کشورمان است. ما در اینجا هم از آقای دکتر ظریف حمایت و تشکر می کنیم و هم رفتارهای غیرعقلایی و غیر منطقی آمریکایی ها را محکوم می کنیم. رفتارهایی که مسلما از استیصال، ناتوانی و بن بستی در سیاست خارجی آنها خبر می دهد. آنها گمان می کردند، با اعمال فشار، جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره می آید و مدت های مدیدی با انواع ترفندها می خواستند به این خواسته شان برسند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز جمهوری اسلامی مقتدرتر و منسجم تر در مسیر اهداف خود ایستاده است و هیچگاه تسلیم زور نمی شود. لذا آمریکایی ها به این حرکات غیر مقبول بین المللی روی آورده اند و وزیر خارجه یک کشور که سخنگوی بین المللی آن کشور است را تحریم می کنند.
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه این حرکت دشمنان انقلاب، موجب انسجام و وحدت بیشتر در کشور ما شده و حمایتی که از وزیر امور خارجه انجام شد، نشانگر فهم و بصیرت ملت ما است، افزود: مسئولین ما هم در این موضوع، هم نوا و هم جهت هستند و پاسخ محکمی به آمریکایی ها دادند. آقای ترامپ با این حرکت های غیرمنطقی و خارج از عرف بین الملل خودش نمی تواند کاری را به پیش ببرد و ان شا الله مشکلاتی که برای کشور ما ایجاد کرده اند، با وحدت و انسجام داخلی، با تلاش بیشتر و اتکا به نیروهای داخلی و استفاده از سرمایه های درونی، پشت سر خواهیم گذاشت. مسلما پیروزی از آن ملتی است که استقامت دارد و با توکل به خدا، نصر الهی نصیب آنها خواهد شد.
بررسی طرح «امکانسنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری از تهران» در کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت
نشست تخصصی بررسی طرح«امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری از تهران» در کمیسیون زیربنائی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اولین نشست تخصصی طرح «امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری از تهران» با حضور رییس کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، رؤسا و دبیران کمیتههای تخصصی مربوطه، رییس و کارشناسان علمی مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری در روز سهشنبه مورخ 14 مردادماه سال جاری توسط کمیته آمایش، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
در این نشست ضمن ارائه گزارش مطالعات و بررسی های انجام شده پیرامون انتقال پایتخت دیدگاه های موافق، مخالف و نقطه نظرات کارشناسی مطرح شد.
بر این اساس در این نشست مقرر گردید ارائه کنندگان طرح "امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری از پایتخت تهران" ضمن رعایت و توجه به نقطه نظرات کارشناسی طرح شده در این نشست گزارشی جامع در کمیسیون اصلی زیربنایی و تولیدی با حضور اعضاء و جمعی از خبرگان و کارشناسان این حوزه به منظور بیان دیدگاه های مختلف و رفع چالشهای موجود، با توجه به سیاست های کلی نظام به ویژه سیاست های کلی آمایش سرزمین و جمعیت، در نیمه دوم شهریورماه سال جاری ارائه نمایند.
بخشی از گزارشهای کارشناسی مطرح شده در نشست امروز به این شرح است:
پایتختها، در طول تاریخ و در هر کشوری حائز اهمیت زیادی بودهاند و نقش اساسی در زندگی ملتها داشته و دارند. پایتخت به عنوان مرکز سیاسی، اداری، اقتصادی و فرهنگی کشورها عمل میکند و به علت خصوصیات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اداری، عامل کلیدی در ثبات سیاسی و همگرایی ملی کشورها است. در دهههای اخیر برخی کشورها با مساله تغییر پایتخت مواجه بوداند که از جمله آنها میتوان به کشورهایی چون برزیل، پاکستان، آلمان، قزاقستان و استرالیا اشاره نمود.
مطرح شدن موضوع انتقال پایتخت از تهران نیز سابقهای طولانی دارد. هرگاه مشکلات خاص کالبدی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و یا امنیتی مطرح شده، موضوع انتقال پایتخت از تهران نیز مطرح گردیده است. اگرچه طی سالهای گذشته بارها به دلایل مختلف بر موضوع انتقال پایتخت فعلی تاکید شده و مطالعاتی در این خصوص انجام گرفته است، اما هرگز زمینه عملی جهت تحقق این امر فراهم نشده است.
در سال 1368، مطالعاتی زیر نظر وزارت مسکن و توسط مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران برای مطالعات پایهای انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور صورت پذیرفت. این طرح با تصمیم دولتمردان وقت مبنی بر ارجحیت ساماندهی تهران کنار گذاشته شد. همچنین در سال 1379 مطالعاتی جامع با عنوان «امکانسنجی انتقال مرکز سیاسی از تهران» انجام شد که در همان مراحل اولیه متوقف باقی ماند. نهایتا در اواخر سال 1391 ، طرح انتقال پایتخت با امضای 151 نماینده برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شد و سرانجام، قانون «امکانسنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی تمرکززدایی از تهران» در تاریخ 06/02/1394 پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در تاریخ 16/02/1394 به تصویب شورای نگهبان رسید. در این قانون ، شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از موظف شد حداکثر ظرف مدت 2 سال از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون، نتایج تحقیقات و مطالعات خود را که باید توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صورت پذیرد؛ تهیه و به دولت ارائه نماید که با وجود گذشت مدت زمان مذکور از نتایج تحقیقاتی که در این زمینه صورت پذیرفته، گزارشی منتشر نشده است.
کلانشهر تهران امروزه علاوه بر تمرکز سیاسی-اداری، با گونههای مختلف دیگری از تمرکز نیز مواجه است. در این زمینه میتوان از تمرکز اقتصادی - مالی، اجتماعی - فرهنگی، بهداشتی - درمانی، علمی- آموزشی، جمعیتی، صنعتی و .... نام برد. اگرچه مرکزیت سیاسی و اقتصادی تهران نقش بسیار مهمی در رشد بی رویه آن داشته است؛ اما در بسیاری از موارد، علت شکلگیری یک پدیده با تداوم و حیات آن متفاوت است. در اینکه امروزه شهر تهران به عنوان مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور با مشکلات و معضلات گره خورده و متعددی مواجه شده است؛ هیچ شکی نیست اما اینکه آیا انتقال یا تفکیک پایتخت راهکاری موثر برای تراکم زدایی از تهران هست یا خیر؛ قویا قابل تامل است.