در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پاسخ معاون شهردار به نارضایتی مردم در حوزه شهرسازی/ اصفهان و شیراز در برخی فرایندهای ساخت و ساز از تهران جلوترند

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره عدم رضایتمندی مردم از فرایند صدور پروانه‌های ساخت وساز نسبت به سایر حوزه‌های شهرداری گفت: در بحث رضایت‌مندی شهروندان در حوزه شهرسازی باید با اعداد و آمار این مساله را مطرح کرد، نمی‌گویم در حوزه شهرسازی همه چیز خیلی گل و بلبل است، اما اینکه بگوییم نسبت به بقیه خدمات و سرویس‌هایی که شهرداری ارائه می‌دهد، حوزه شهرسازی از همه بدتر است، این مقایسه را قبول ندارم و آماری که در اختیار ما قرار گرفته نیز این مساله را رد می‌کند.

او اضافه کرد: یکی از نقاطی که در شهرداری با مردم در ارتباط مستقیم است سامانه 1888 است که شهروندان نظرات خود را اعلام می‌کنند و می‌تواند مرجع خوبی برای نظرسنجی از مردم باشد، علاوه بر آن معاونت اجتماعی شهرداری تهران نیز در یک اقدام شایسته یک بررسی میدانی درباره رضایت‌مندی مردم نسبت به شهرداری داشته و اینگونه نبوده است که اعلام کنیم وضعیت شهرسازی از سایر حوزه‌ها بدتر است.

گلپایگانی در ادامه اظهار کرد: اکنون در آیتم رضایت‌مندی از هوشمندسازی، شهرداری تهران در مقیاس ملی سومین نهاد از نظر ارتباط با مردم در هوشمندسازی فرایندها است و رتبه بالایی در کشور دارد که بخشی از هوشمندسازی و الکترونیکی کردن امور در همین حوزه شهرسازی اتفاق می‌افتد. در واقع اقدامات هوشمندسازی حوزه شهرسازی تهران از بسیاری از کلانشهرهای کشور جلوتر است. اگرچه در برخی مسائل کلانشهرهای کشور جلوتر هستند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به شهرهایی که در حوزه شهرسازی از تهران جلوتر هستند تاکید کرد: برای مثال شیراز در ارتباط با عملیات نظام مهندسی شرایط بهتری از تهران دارد و در اصفهان زمان صدور پروانه از تهران کوتاه‌تر است اما با اتفاقاتی که طی چندماه گذشته رخ داده فرایند صدور پروانه در تهران نیز کاهش یافته است.

او ادامه داد: از آنجایی که فرایند صدور پروانه گام‌های مشخصی دارد که در بازه‌های زمانی مختلف قابل مقایسه است، به همکارانم در حوزه شهرسازی اعلام کرده‌ام یک آمار مقایسه‌ای در فرایند صدور پروانه ارائه دهند و در یک جدول آماری صدور پروانه را با اعداد و ارقام دقیق در سال جاری با سال‌های گذشته مقایسه کنند. این مقایسه نشان خواهد داد وضعیت در حوزه شهرسازی چگونه است، در کدام بخش از فرایندصدور پروانه پیشرفت داشتیم و درکدام بخش‌ها وضعیت بدتر شده است.

گلپایگانی در ادامه با بیان اینکه با افزایش حسایست‌ها برخی فرایندهای صدور پروانه در تهران از کاهش مطلوبی برخوردار بوده اظهار کرد: اکنون زمان صدور پروانه در حوزه پایان کار آپارتمانی در مقایسه با سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی درباره تخلفات گسترده ساخت و ساز در منطقه 22 شهر تهران و اقدامات ویژه‌ای که شهرداری برای این منظقه در نظر گرفته است گفت: یکی از تکالیفی که شورای عالی شهرسازی به شهرداری تهران ابلاغ کرد، بازنگری طرح تفصیلی منطقه 22 بود که سال‌ها زمان برد. در دوره‌ای که دکتر حناچی معاون شهرداری بودند این بازنگری را در دستور کار جدی قرار دادیم تا فرایندی که از سال 94 شروع شد را به صورت جدی و با جلسات فشرده با منطقه 22 و شرکت تهیه کننده طرح و شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین کمیسیون ماده 5 به مرحله نهایی رساندیم و در نهایت کلیات طرح تصویب شد.

گلپایگانی درباره اصول بازنگری که برای منطقه 22 درنظر گرفته شده است، گفت: اصول بازنگری بر این مبنا بود که حجم ساخت و ساز در این منطقه را با کنترل بیشتری مدیریت کنیم تا به سمت کیفیتی که در طرح جامع برای آن منظور شده بود پیش برویم.

او اضافه کرد: در بررسی ما مشخص شد اگر توافقاتی که در دوره‌های گذشته برای ساخت و ساز در منطقه 22 انجام گرفته بود، به مرحله عملیاتی می‌رسید، با مشکلات بسیاری در زمینه کیفیت زندگی در این منطقه روبرو می‌شدیم، برای مثال سرعت ترافیک محور همت از 60 کیلومتر در ساعت فعلی به 20 کیلومتر در ساعت می‌رسید که یک ضایعه تاسف برانگیز بود. یکی از محورهای تجدید نظر در طرح تفصیلی منطقه 22 کاهش بارگذاری جاذبه سفر در این منطقه بود و رویکرد آینده این منطقه به سمت رویکرد منطقه گردشگری و تفریحی و کار و فعالیت مرتبط با گردشگری تعریف شد. در تلاشیم تا این رویکرد را عملیاتی کنیم و در طرح تفصیلی به آن پرداخته شود.

گلپایگانی تاکید کرد: یکی از ساختارهای اساسی تهیه طرح تفصیلی منطقه 22، توسعه منطبق با رویکرد TOD ، یا همان توسعه منطبق بر حمل و نقل همگانی است که برای اولین بار در کشور در منطقه 22 رخ داد.

وی در پایان درباره میزان تخلفات ساخت و ساز در منطقه 22 نیز گفت: در منطقه 22 انطباق و تبعیت از طرح تفصیلی خیلی بالا نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان