خونبهای مذاکره با تروریست‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در شرایطی که طرف‌های جنگ افغانستان، بعد از 18 سال جنگ خونبار میان نظامیان امریکایی و شبه‌نظامیان طالبان، روی صندلی‌های راحتی در مورد آینده جنگ تصمیم می‌گیرند، شهروندان افغان خونبهای سیاست‌های غلط امریکا در کشورشان را می‌پردازند. صبح روز چهارشنبه یک انفجار قوی در مرکز کابل، باعث کشته شدن دست‌کم 14 شهروند افغان و زخمی شدن 145 نفر دیگر شد.

به گزارش پایگاه خبری «8 صبح» افغانستان، خوشحال سعادت، معین ارشد وزارت داخله افغانستان گفته است که چهار نیروی پلیس و 10 شهروند غیرنظامی بر اثر این انفجار شدید جان خود را از دست داده‌اند. طالبان مسوولیت انفجار مهیب صبح چهارشنبه در غرب کابل را بر عهده گرفته و هدف آن را «یک مرکز استخدام ارتش افغانستان» اعلام کرده‌ است. به نوشته 8 صبح محلی که انفجار در نزدیکی آن رخ داده است، حوزه ششم امنیتی کابل نام دارد، محلی که سال 1395 هم هدف حمله‌ای مشابه قرار گرفت.

محل قرار گرفتن این ساختمان امنیتی در یک منطقه مسکونی و تجاری پر رفت و آمد قرار دارد. با وجود کشته شدن 10 شهروند غیرنظامی و مجروحیت ده‌ها نفر دیگر سخنگوی گروه شبه‌نظامی طالبان ادعا کرده است در محل حمله «هیچ فرد ملکی (غیرنظامی) وجود نداشت» و در آن منطقه «به افراد ملکی (غیرنظامی) اجازه گشت و گذار» داده نمی‌شود. طالبان که سخنگوی آن روز سه‌شنبه اعلام کرده‌ بود به پیشرفت‌های رضایت‌بخشی در گفت‌وگو با امریکا دست یافته، این حمله انتحاری را «عملیات فتح» نامیده‌ است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی دلیل حملات طالبان به شهرهای بزرگ را این‌گونه توضیح داده است: «این حملات واکنش جنایات روزمره شماست، شما باید حساب جنایات خود علیه مردم ملکی در قریه‌ها و قصبات را در کابل و شهر‌های دیگر نقد بپردازید، لانه‌های شما در شهرها از بین خواهد رفت. زمانی که مجاهدین در شهرها عملیات علیه لانه‌های دشمن را کاهش دادند، دشمن آن را کامیابی خود و ضعف مجاهدین دانست.» مقام‌های امریکایی طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که با وجود ادامه درگیری‌ها در افغانستان، به هر قیمتی تا پیش از انتخابات 2020 ایالات متحده امریکا که 14 ماه دیگر برگزار می‌شود، نظامیان خود را از این کشور خارج می‌کند.این سومین حمله طالبان در کابل در هفته گذشته است.

یکشنبه و دوشنبه هفته جاری هم طالبان در دو حمله به کارمندان تلویزیون خورشید افغانستان و حمله‌ای به کارمندان اداره مبارزه با مواد مخدر باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. همزمان با این رویدادها مذاکرات فرستاده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، زلمای خلیل‌زاد با نمایندگان «دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان» (نام دولت خودخوانده گروه شبه‌نظامی طالبان) در دوحه پایتخت قطر ادامه دارد. خلیل‌زاد روز چهارشنبه بدون اشاره به حملات خشونت‌بار و قتل عام مردم افغانستان توسط طالبان گفت که پیشرفت‌ها در مذاکرات او با گروه شبه‌نظامی «عالی» بود و هیات مذاکره‌کننده امریکا تا زمان رسیدن به یک توافق با طالبان در دوحه به دور هفتم مذاکرات ادامه می‌دهند.

این مقام امریکایی روز چهارشنبه دوحه را موقتا به مقصد دهلی‌نو ترک کرد. هدف از سفر خلیل‌زاد به هندوستان «تشکیل اجماع برای روند صلح افغانستان» عنوان شده است. همزمان به نوشته رسانه‌های افغانستان، ملا عبدالغنی برادر، از رهبران ارشد طالبان هم برای گفت‌وگوهای سیاسی به ازبکستان سفر کرده است. دو هفته پیش وزیر دولت در امور صلح افغانستان از احتمال برگزاری نشست گفت‌وگوهای بین‌افغان، میان دولت کابل و طالبان در یک کشور اروپایی خبر داده‌ بود. طالبان احتمال انجام چنین دیداری را تا پیش از خروج نظامیان خارجی از افغانستان تکذیب کرد و زلمای خلیل‌زاد هم تاکید کرد چنین دیداری تا پیش از امضای توافق میان طالبان و امریکا انجام نخواهد شد.

با این حال وزارت خارجه افغانستان تاکید کرده که در حال رایزنی برای برگزاری چنین نشستی است. به گزارش طلوع‌نیوز صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که رایزنی در این باره ادامه دارد: «به زودی مکان [نشست] نهایی می‌شود و پس از آنکه نهایی شد طبیعتا هر دو تیم در همان کشوری که مکان مشخص می‌شود، ملاقات می‌کنند و گفت‌وگوها روی صلح افغانستان ادامه پیدا می‌کند.»

هشتمین دور گفت‌وگوها میان دولت امریکا و گروه شبه‌نظامی طالبان، از ابتدای هفته جاری در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است. رسانه‌های امریکایی هفته پیش از نهایی شدن پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای میان طالبان و امریکا خبر داده‌ بودند که بر اساس آن قرار است به ازای خروج چند هزار نفر از نیروهای امریکایی از خاک افغانستان، طالبان به آتش‌بس راضی شود. با وجود انتشار این اخبار هنوز هیچ تفاهمنامه رسمی میان دو طرف امضا نشده است. به گفته مقام‌های امریکایی گفت‌وگوهای دوحه با هدف رسیدن به چهار نتیجه دنبال می‌شود: خ روج نیروهای خارجی از افغانستان، تعهد طالبان به جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی برای انجام عملیات فرامرزی، گفت‌وگوهای بین ‌افغان و آتش‌بس در افغانستان.

مقام‌های امریکایی ادعا کرده‌اند که بنا به دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا قصد دارند به هر قیمتی که شده نیروهای امریکایی را بعد از 18 سال جنگ دست‌کم تا سال 2020 به صورت کامل از خاک افغانستان خارج کنند. مایک پمپئو وزیر امورخارجه امریکا به تازگی در یک نشست تاکید کرده ‌بود که هدف خارج کردن نظامیان امریکایی تا پیش از انتخابات 2020 ایالات متحده امریکا، دستور مستقیم رییس‌جمهور است و وظیفه او و دیگر مقام‌های امریکایی است که این مساله را تا پیش از انتخابات که 14 ماه بیشتر به آن نمانده است، عملی کنند.

عملیات طالبان در پایتخت افغانستان در شرایطی انجام می‌شود که ششم مهر ماه سال جاری قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان بعد از نزدیک به 6 ماه تاخیر از زمان برنامه‌ریزی شده برگزار شود. در شرایطی که 18 نامزد ریاست جمهور از جمله اشرف غنی، رییس‌جمهور کنونی، عبدالله عبدالله، رییس اجرای دولت کنونی، محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی رییس‌جمهور در حال تبلیغات برای رقابت انتخاباتی هستند، روز سه‌شنبه طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «از هر ابزاری برای جلوگیری از برگزاری انتخابات غیرمشروع» استفاده خواهد کرد. طالبان در بیانیه خود خواسته است از شرکت در گردهمایی‌های انتخاباتی خودداری کنند، چرا که کارزارهای انتخاباتی و محل‌های اخذ رای از جمله اهدافی هستند که طالبان حمله به آنها را مشروع می‌داند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان