شناسه : ۱۷۰۱۷۵۴ - پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۲
تاثیر سایتهای ملکی بر کاهش قیمت مسکن
در اخبار 20:30 یکشنبه 6 مرداد شبکه دو سیما آمده بود که برخی وب سایتها با درج بهای مسکن و ایجاد موج رسانهای، در افزایش قیمت ملک به ویژه مسکن نقشی پررنگ و تاثیرگذار داشتهاند. نقشی که باعث ایجاد حباب تورمی در بازار مسکن شده و بر التهاب آن افزوده است. برای بررسی صحت و سقم این ادعا به سراغ محمد تقوی بنیانگذار آژانسهای املاک دلتا و مدیر وب سایت دلتا رفتهایم. وب سایت دلتا اولین سایت حرفهای در حوزه املاک ایران به شمار میرود. در ادامه پاسخ علمی ادعاهای مطرح شده از زبان این کارشناس بخش اقتصاد بیان شده است.
گزارشی در بخش 20:30 خبر شبکه دو سیما منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از وب سایت های پرکاربر و تاثیرگذار، با درج بهای مسکن، در افزایش قیمت آن سهمی تاثیرگذار داشتهاند. جنابعالی به عنوان فعال حوزه مسکن و دانش آموخته رشته اقتصاد و بازرگانی چه نظری درباره این ادعا دارید؟
با تجربیات این جانب در حوزه مسکن و وب سایتهای ملکی و با توجه به تحصیلاتی که در زمینه اقتصاد دارم، مطمئناً وبسایت های املاک که به صورت انبوه کار میکنند، میتوانند در تعدیل قیمت ملک نقشی تاثیرگذار داشته باشند. این وب سایتها بهای ملک را به حداقل قیمت ممکن ارائه میکنند. املاکی که قیمت آنها بالاتر از قیمت معمول است، در مقایسه با ملکهای ارزان، قابلیت فروش و بررسی کمتری دارند. بنابراین املاک ارزانتر زودتر هم به فروش میرسند.
کارکرد وبسایتهای ملکی در تعیین قیمت تمام شده مسکن از دیدگاه شما به چه صورت است؟
وجود وب سایتهای ملکی و گذاشتن آگهی های املاک متنوع روی آنها به نفع خریدار است. خریدار همیشه به دنبال ملکی با شرایط مناسبتر است. از این رو در وبسایتهای ملکی اول از همه به سراغ گزینههایی میرود که قیمت پایینتری دارد. این املاک شانس خرید و فروش بیشتری هم دارند.
آیا درج قیمت مسکن در سایتهای پر مخاطب، تاثیری در کاهش هزینههای جانبی خرید ملک دارد؟
صد در صد. اگر فرض کنیم که وبسایتهای ملکی وجود ندارند، خریدار ناچار است به بنگاههای بسیاری سر بزند. ضمن اینکه زمان زیادی برای این کار تلف میشود، خریدار هزینه زیادی نیز بابت ترافیک و حمل و نقل خواهد داد. در صورت مراجعه به وب سایتهای ملکی این هزینهها صرفه جویی میشود. در چند دقیقه کوتاه، خریدار میتواند ملک موردنظر خودش را بین هزاران مورد مشابه پیدا کند. نتیجه همه این ها صرفه جویی در وقت و هزینهها و به نفع خریدار خواهد بود.
چرا رویکرد وبسایت دلتا که در حوزه املاک به عنوان برند مطرح است و فعالیت میکند، به سمت مجله اینترنتی پیام دلتا گرایش پیدا کرده است؟
با توجه به اینکه وب سایت دلتا قدیمیترین وبسایت ملکی ایران است و بیش از 14 سال از تاسیس آن میگذرد بنابراین، تجربه بسیار خوبی درباره جمع آوری اطلاعات ملکی و ایجاد سایت املاک به دست آوردهایم. در ابتدا این وب سایت برای املاکی که مربوط به آژانسهای دلتا بود مورد استفاده قرار میگرفت. به تدریج در چند سال اخیر برای اینکه تمام ایران بتوانند از خدمات وب سایت استفاده کنند، از حالت اختصاصی برای آژانسهای املاک دلتا خارج شد. اکنون تمام آژانسهای املاک، در همه جای ایران میتوانند ملکهای خود را در وب سایت دلتا به نمایش بگذارند. از آنجاکه وب سایت به تنهایی شاید برای همه جست و جوگران ملک کافی نباشد، ما برای جذابتر و جالبتر کردن سایت، روی مجله دلتا سرمایه گذاری کرده ایم. مجله پیام دلتا موارد مختلفی از سلامتی گرفته تا گردشگری، آشپزی، موارد حقوقی و ملکی و .... را شامل میشود. هم اکنون اگر فردی وارد مجله پیام دلتا شود، از طریق آن به راحتی میتواند جست و جوی ملک را نیز دنبال کند. بیان این نکته هم قابل توجه است که در مجله دلتا امکان اینکه اخبار ملکی به صورت مستمر و روزانه منتشر شود وجود دارد. اخبار املاک، مورد نیاز همه مردم یعنی هم فروشندگان و هم خریداران ملک است و ما این اطلاعات را نیز در اختیار مردم قرار میدهیم.
با توجه به اظهارات محمد تقوی مدیرعامل هلدینگ دلتا، به نظر میرسد وب سایتهای ملکی نه فقط در افزایش قیمت مسکن دخالت ندارند، بلکه در ایجاد تعادل و حتی کاهش قیمت مسکن بسیار تاثیرگذارند. در واقع سایتهایی که کالا و خدمات مورد نیاز مردم را در فضای مجازی عرضه میکنند و تابع قوانین و مقررات شفاف هستند، در افزایش قیمت تاثیری ندارند، بلکه با توجه به ایجاد رقابت و عرضه انبوه کالا در این عرصه، موجب شفافیت و کاهش قیمتها نیز خواهند شد و از آشفتگی بازار جلوگیری خواهند کرد.
برای دسترسی سریع به جدیدترین مطالب سلامتی، آشپزی، گردشگری، دکوراسیون، حقوقی، اخبار مسکن و ثبت و جستجوی هر نوع ملک اپلیکیشن مجله دلتا را از اپ استور دانلود نمایید.